του 

Η απόφαση της Amazon αυτόν το μήνα να αυξήσει τον κατώτατο μισθό της έκανε να αναριγήσουν οι ανταγωνιστές της στον κλάδο της λιανικής. Την ίδια στιγμή, όμως, ατσάλωσε το πείσμα της μικρής ομάδας μίας φιλόδοξης Μη Κερδοσκοπικής Οργάνωσης με έδρα το Cambridge της Μασσαχουσέτης.

Το ινστιτούτο Good Jobs Institute ιδρύθηκε πέρυσι για να βοηθά εταιρείες να ακμάσουν δημιουργώντας καλύτερες θέσεις εργασίας. Είναι πνευματικό τέκνο της Zeynep Ton, μίας γυναίκας που δηλώνει «εμμονική» με την εφοδιαστική αλυσίδα.

Ως διδακτορική φοιτήτρια στο Harvard Business School, η Zeynep Ton μελέτησε εκτενώς τα προβλήματα που παρουσιάζονται με την καταγραφή του αποθέματος. Και αυτό που συνειδητοποίησε ήταν ότι πολλές εταιρείες λιανικής που δούλευαν με χαμηλά περιθώρια κέρδους ήταν εγκλωβισμένες σε έναν φαύλο κύκλο, στον οποίο συχνά το θύμα ήταν οι εργαζόμενοι.

«Όταν πιστεύεις ότι οι άνθρωποι είναι κόστος, δημιουργείς ένα ολόκληρο σύστημα διαχείρισης επιδόσεων σε επίπεδο οργανισμού γύρω από την ελαχιστοποίηση του κόστους αυτού», υποστηρίζει η καθηγήτρια Ton, μιλώντας στο γραφείο της στη σχολή Sloan School of Management του MIT.

Η μείωση των πωλήσεων οδηγεί τους μάνατζερ των καταστημάτων στην περικοπή θέσεων εργασίας, γεγονός που με τη σειρά του δημιουργεί προβλήματα λειτουργίας που, στη συνέχεια, οδηγούν σε περαιτέρω μείωση των πωλήσεων.

«Δεν έβγαζε κανένα νόημα, σε μένα ως πανεπιστημιακό, να βλέπω ότι οι άνθρωποι είναι χειρότερα, οι πελάτες είναι χειρότερα και οι επενδυτές είναι χειρότερα», λέει.

Για να αντιστραφεί ο κύκλος, η ίδια προτείνει μια διαφορετική προσέγγιση για τις εταιρείες λιανικής: να απλοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα καταστήματα, να τυποποιήσουν τις διαδικασίες, να εκπαιδεύσουν το προσωπικό ώστε να μπορεί να αναλάβει πολλαπλούς ρόλους και να λειτουργούν με πλεονάζον προσωπικό, προγραμματίζοντας περισσότερους υπαλλήλους απ’ όσους χρειάζονται ώστε να αποδίδουν καλύτερα και να ασχολούνται με τους  πελάτες.

Το μήνυμα για την Amazon και άλλες εταιρείες λιανικής είναι ότι η αύξηση των ημερομισθίων από μόνη της δεν αρκεί για να δημιουργήσει καλές θέσεις εργασίας.

Η καθηγήτρια Ton, η οποία πήγε στις ΗΠΑ από την Τουρκία με υποτροφία ως βολεϊμπολίστρια το 1992, έχει αναλύσει εταιρείες που κατάφεραν να εισέλθουν σε έναν θετικό κύκλο εξέλιξης, βάζοντας τέλος σε προβλήματα όπως το «στοκ φάντασμα», όταν δηλαδή ένα είδος φαίνεται να υπάρχει στο απόθεμα, αλλά το προσωπικό δεν μπορεί να το εντοπίσει. Οι ιστορίες αυτών των εταιρειών και των σχετικά ευχαριστημένων και καλοπληρωμένων εργαζομένων τους αποτέλεσαν τη «ραχοκοκαλιά» για το βιβλίο «The Good Jobs Strategy» που έγραψε το 2014.

Τέσσερα βήματα για τη δημιουργία καλών θέσεων εργασίας
1 Εστιάστε και απλοποιήστε Πρέπει να γνωρίζετε τα προβλήματα που λύνετε για λογαριασμό των πελατών σας και να κάνετε τους ανάλογους στρατηγικούς συμβιβασμούς. Απλοποιήστε διαδικασίες για να μεγιστοποιήσετε την αξία για τους πελάτες σας και να έχετε καλύτερα αποτελέσματα σε επίπεδο παραγωγικότητας και κινητοποίησης του προσωπικού.
2 Τυποποιήστε και κινητοποιήστε Φροντίστε ώστε οι εργασίες ρουτίνας να γίνονται με στάνταρ, τυποποιημένο τρόπο – ζητώντας από τους εργαζομένους σας να σας πουν τη γνώμη τους – και δώστε στους εργαζομένους τη δυνατότητα να βελτιώσουν αυτά τα στάνταρ. Διασφαλίστε ότι οι εργαζόμενοί σας μπορούν να παίρνουν αποφάσεις με θετικά αποτελέσματα για την εξυπηρέτηση των πελατών και τη μείωση του κόστους.
3 Εκπαιδεύστε τους εργαζομένους σε διάφορες εργασίες Αποκτήστε ευελιξία για να μπορείτε να καλύπτετε τις διαφορετικές απαιτήσεις κάθε πελάτη, εκπαιδεύοντας το προσωπικό ώστε να μπορεί να αναλαμβάνει διαφορετικούς ρόλους. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι είναι απασχολημένοι ακόμη κι όταν δεν υπάρχουν πελάτες.
4 Να λειτουργείτε με πλεόνασμα προσωπικού Προβλέψτε περισσότερες ώρες εργασίας από τον προβλεπόμενο φόρτο για να μπορείτε να τα βγάλετε πέρα στις ώρες αιχμής και να έχουν οι εργαζόμενοί σας τον χρόνο να κάνουν καλά και να βελτιώσουν τη δουλειά τους. Έτσι και οι μάνατζερ θα μπορούν να ασκούν τον ηγετικό ρόλο τους αντί να εξαπολύουν πυρά προς διάφορες κατευθύνσεις.

Η πίεση που δέχονται οι εταιρείες λιανικής έχει αυξηθεί από το 2014 και μετά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κατάρρευση του αμερικανικού κολοσσού της Sears που κατέθεσε αίτηση προστασίας έναντι των πιστωτών της.

Παράλληλα, έχει αυξηθεί και η ανάγκη βελτίωσης του επιπέδου των εργαζομένων.

Το βιβλίο, όμως, της κ. Ton έχει αρχίσει ήδη να επηρεάζει την αγορά. Ανάμεσα στις αλυσίδες λιανικής που επηρεάστηκαν από την απλή λογική της θεωρίας της ήταν και η Walmart, ο «θεόρατος γορίλας της λιανικής του χαμηλού κόστους», την οποία η κ. Ton κατακεραύνωνε στο βιβλίο της για τις πρακτικές που ακολουθούσε, όπως τα ασταθή προγράμματα εργασίας και οι λίγες παροχές προς τους εργαζομένους.

«Η επιλογή της Walmart να λειτουργεί έτσι οδηγεί στην ίδια κατεύθυνση ολόκληρο τον κλάδο», έγραψε.

Όμως, ο «γορίλας» φαίνεται πως άρχισε να αλλάζει τρόπους.

«Όταν διάβασα το βιβλίο, είπα “αυτό είναι!”», δήλωσε πέρυσι στο Harvard Business Review ο Greg Foran, επικεφαλής της Walmart στις ΗΠΑ.

Η Walmart υποστηρίζει ότι είχε αρχίσει ήδη να κάνει βελτιώσεις πριν από το 2014. Έχει αυξήσει τα ημερομίσθια και την εκπαίδευση και πλέον έχει «αλλάξει σχεδόν όλες τις διαδικασίες» στα καταστήματά της. Και η ενασχόληση των εργαζομένων με τους πελάτες, όπως και η ικανοποίηση των πελατών έχουν αυξηθεί.

Βεβαίως, για να έχουν αποτέλεσμα οι όποιες αλλαγές, χρειάζεται χρόνος. Όμως, στην εποχή μας, με τη δυναμική ανάπτυξη που γνωρίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι παραδοσιακές επιχειρήσεις λιανικής έχουν ακόμη περισσότερους λόγους να υιοθετήσουν μια στρατηγική καλών θέσεων εργασίας για να προσελκύσουν πελάτες.

«Ο κόσμος σου στο κατάστημα καλό θα είναι να είναι παραγωγικός… οι διαδικασίες που εφαρμόζεις πρέπει να είναι καλές για να προσφέρεις το επίπεδο εξυπηρέτησης εκείνο που θα κάνει τους πελάτες να έρθουν στο κατάστημά σου και να πάρουν μόνοι τους το εμπόρευμά σου», λέει η καθηγήτρια Ton.

Η αύξηση των μισθών στην Amazon θα βοηθήσει, λογικά, την εταιρεία «τόσο ανταγωνιστικά όσο και πολιτικά». Όμως, αν και απαραίτητες, οι αυξήσεις μισθών δεν αρκούν για να κάνουν μια δουλειά καλή για τον εργαζόμενο ή για να φέρουν καλά αποτελέσματα για τις εταιρείες. Το σημαντικό είναι να κάνουν τους εργαζομένους να νοιάζονται περισσότερο για την επιτυχία των ίδιων των επιχειρήσεων.

[ft_copy]


© The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.