ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αρχικά η διαδικασία είχε οριστεί για τις 6 Δεκεμβρίου ανήμερα του Αγίου Νικολάου με επισπεύδουσα την Τράπεζα Πειραιώς.
Όμως η πλοιοκτήτρια εταιρεία, η ΝΕΛ κατέθεσε ασφαλιστικά στις 29 Νοεμβρίου. Στις 4 Δεκεμβρίου το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά με απόφασή του άλλαξε την ημερομηνία ορίζοντας τον πλειστηριασμό για το νέος έτος και πιο συγκεκριμένα για σήμερα Τετάρτη 10 Ιανουαρίου ενώ ανέβασε και το τίμημα από τα 4,5 εκατομμύρια στα 6,5 εκατομμύρια.
Η πλευρά της ΝΕΛ υποστήριξε ότι το πλοίο παροπλίστηκε λόγω της ακριβής τιμής των καυσίμων και πως τώρα μπορεί να αξιοποιηθεί. Επίσης, εκτιμά το κόστος συντήρησης στου πλοίου στο ένα εκατομμύριο ευρώ. Η εταιρεία εκτιμά τη σημερινή αξία του ταχυπλόου στα 15 εκατομμύρια ευρώ και υποστήριξε ότι είναι οικονομικό στην κατανάλωση καυσίμων καθώς και ότι έχει διάρκεια ζωής 30 χρόνια.
Στον αντίποδα η πλευρά της Τράπεζας υποστήριξε ότι το πλοίο είναι παροπλισμένο επί επτά χρόνια και η τέσσερις μηχανές του δεν έχουν λειτουργήσει όλα αυτά τα χρόνια ενώ εκτίμησε ότι το κόστος συντήρησής τους ανέρχεται στις 750 χιλιάδες ευρώ για κάθε μηχανή που σημαίνει ότι το συνολικό κόστος ανέρχεται στα τρία εκατομμύρια ευρώ, ποσό τριπλάσιο από εκείνο που υπολόγισε η ΝΕΛ. Επίσης η Τράπεζα τόνισε ότι η σημερινή αξία του πλοίου εφόσον ήταν λειτουργικό θα μπορούσε να αγγίξει τα 11 εκατομμύρια ευρώ ενώ σήμερα λόγω του παροπλισμού του η αξία του δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Στη δικαστική αυτή διελκυστίνδα η πλευρά της ΝΕΛ αντέτεινε ότι έχει εγγράφως εκδήλωση ενδιαφέροντος για αγορά του ταχυπλόου από την εταιρεία Meditteranean Shipping Enterprise για 16,5 εκατομμύρια ευρώ.
Για τον πλειστηριασμό ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει η Golden Star Ferries της οικογένειας Στεφάνου.
Η ιστορία των Αιόλων
Τα υπερταχύπλοα τύπου Corsaire τα οποία ενέταξε στον στόλο της η ΝΕΛ έχουν τη δική τους ιστορία.
Το 1999 η εταιρεία υπέγραψε συμβόλαιο με τα γαλλικά ναυπηγεία Alstom Leroux Naval για τη ναυπήγηση δύο υπερταχύπλοων σκαφών τύπου Corsaire 10000 και Corsaire 14000.
Το 2000 η εταιρεία παρέλαβε και το υπερταχύπλοο σκάφος «Αίολος Εξπρές» τύπου Corsaire 12000.
Από τα πρώτα κιόλας δρομολόγια των συγκεκριμένων ταχυπλόων παρουσιάστηκαν προβλήματα στις μηχανές τους. Αναγκάστηκε να έρθει στην Ελλάδα κλιμάκιο μηχανικών από τη Γαλλία για να τις επισκευάσουν. Τα προβλήματα όμως συνεχίστηκαν με αποτέλεσμα να προκαλούνται καθυστερήσεις στην εκτέλεση των δρομολογίων.
«Αίολος Κεντέρης»
Το υπερταχύπλοο «Αίολος Κεντέρης» πήρε το 2000 το όνομά του προς τιμήν του Κώστα Κεντέρη, χρυσού Ολυμπιονίκη στα 200 μέτρα στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίνδεϊ.
Ο σύγχρονος μηχανικός Αίολος δεν αντιμετώπιζε μόνο μηχανικά προβλήματα αλλά και πολλά άλλα από τα απόνερα που δημιουργούσε στο πέρασμά του με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με πνιγμό τόσο οι λουόμενοι όσο και οι επιβάτες σε σκάφη αναψυχής τα οποία κλυδωνίζονταν «φτερό στον άνεμο» του «Αίολος Κεντέρης». Ανήκε στην κατηγορία των ταχύπλοων τα οποία διέθεταν την άδεια από το τότε υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τις Λιμενικές Αρχές να αναπτύσσουν υπηρεσιακή ταχύτητα έως 40 κόμβους. Τα θυελλώδη περάσματά του απασχόλησαν και τα ΜΜΕ εκείνη την εποχή αρχές του αιώνα. Οι πανίσχυρες τουρμπίνες του προκαλούσαν τεράστια κύματα. Χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό που συνέβη στο ακρωτήριο της Κασσάνδρας Χαλκιδικής τον Ιούνιο του 2003. Ο καιρός ήταν πολύ καλός, η θάλασσα ήρεμη και οι λουόμενοι απολάμβαναν το μπάνιο τους στα καταγάλανα νερά. Από το…πουθενά, εμφανίστηκε ένα τεράστιο κύμα το οποίο σάρωσε την ακτή και πήρε μαζί του σκηνές από το κάμπινγκ της Καλάνδρας, ομβρέλες, πετσέτες και ότι βρέθηκε στη ρότα του δημιουργώντας ένα τοπίο από ταινία θρίλερ.
Λίγες ημέρες αργότερα προσήλθε στο λιμεναρχείο Νέων Μουδανιών, ένας 16χρονος με τους γονείς του και κατήγγειλε τον τραυματισμό του από τα απόνερα του «Αίολος Κεντέρης» το οποίο εκείνο το καλοκαίρι εκτελούσε δρομολόγια από τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου προς και από τη Θεσσαλονίκη. Μετά από έρευνες των Λιμενικών Αρχών σχηματίστηκε τελικά δικογραφία η οποία και είχε διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Πολυγύρου.
Εκείνη τη χρονιά υπήρξαν μαρτυρίες παραθεριστών που έκαναν διακοπές στη Σίβηρη για περιστατικά με τα απόνερα του «Αίολος Κεντέρης» να τους σηκώνουν στον αέρα και μετά να τους τραβάει σε μία ρουφήχτρα στο βυθό.
Μάλιστα σε κάποιες οργανωμένες παραλίες στη Χαλκιδική υπήρχαν υπάλληλοι με σφυρίχτρες που προειδοποιούσαν τους παραθεριστές μόλις εμφανιζόταν στον ορίζοντα του υπερταχύπλοο.
Οι Λιμενικές Αρχές αναγκάστηκαν να εκδώσουν ενημερωτικό δελτίο με τις ώρες διάπλου από την Χαλκιδική του σύγχρονου Αίολου. Η ΝΕΛ άλλαξε τη ρότα του πλοίου το οποίο περνούσε σε απόσταση 10 μιλίων από τις ακτές.
Το 2005 η ΝΕΛ που ανήκε στην ΑΝΕΚ, άλλαξε χέρια και πέρασε στον στρατηγικό επενδυτή Edgewater Holdings Inc.
Η νέα διοίκηση αποφασίζει τότε με δικά της έξοδα να προχωρήσει στην αλλαγή των μηχανών του «Αίολος Κεντέρης» ενώ αποδρομολογεί τα άλλα δύο ταχύπλοα «Αίολος Εξπρές» και «Αίολος Εξπρές Ι» τα οποία αργότερα μετονόμασε σε «Αίολος Κεντέρης Ι» που βγαίνει σε πλειστηριασμό τον Δεκέμβριο του 2017 και «Αίολος Κεντέρης ΙΙ». Σήμερα και τα δύο είναι παροπλισμένα στη Σαλαμίνα.
Στις 25 Ιουλίου 2006 η εταιρεία ανακοίνωσε ότι αντικαταστάθηκαν οι κύριες μηχανές του «Αίολος Κεντέρης» στα ναυπηγεία Ficantieri της Ιταλίας. Στις 28 Ιουλίου το πρωί, το υπερταχύπλοο καταμαράν κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά. Η εταιρεία σε μία κίνηση εντυπωσιασμού το χαρακτηρίζει σαν το «κόσμημα του Αιγαίου».
Το «Αίολος Κεντέρης» κατά την θερινή περίοδο του 2006 εκτέλεσε συνολικά σε καθημερινή βάση 43 δρομολόγια από Πειραιά προς Πάρο – Νάξο – Σαντορίνη με επιστροφή χωρίς καμία καθυστέρηση, μεταφέροντας περισσότερους από 120.000 επιβάτες.
Η πώληση του «Αίολος Κεντέρης»
Στις 28 Φεβρουαρίου 2007 η ΝΕΛ ανακοίνωσε την υπογραφή προσυμφώνου για την πώληση στο εξωτερικό δύο πλοίων. Επρόκειτο για «Αίολος Κεντέρης» και «Παναγία Πάρου» έναντι 85 εκατ. ευρώ συνολικά.
Στον στόλο της εταιρείας παρέμειναν τα δύο άλλα ταχύπλοα σκάφη της που έχουν μετονομασθεί πλέον «Αίολος Κεντέρης Ι» και «Αίολος Κεντέρης ΙΙ», τα οποία και θα δρομολογήθηκαν στις 11 και στις 25 Μαΐου 2007 στις γραμμές Πειραιάς – Ρέθυμνο – Πειραιάς και Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Πειραιάς.
Η ΝΕΛ έναν χρόνο πριν την πώληση του «Αίολος Κεντέρης» προσφεύγει στα δικαστήρια ζητώντας από τους Γάλλους αποζημίωση για τα προβλήματα στις κύριες μηχανές των τριών ταχυπλόων τύπου καταμαράν. Στις 15 Σεπτεμβρίου 2006, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, επέρχεται συμβιβασμός με την κατασκευάστρια εταιρεία των μηχανών Semt Pielstick.
«Ύστερα σχεδόν από έναν χρόνο αντιδικίας στα γαλλικά δικαστήρια με τη γαλλική εταιρεία Semt Pielstick, η οποία έχει κατασκευάσει τις προωστήριες μηχανές των υπερταχύπλοων πλοίων μας, επετεύχθη ένας δίκαιος συμβιβασμός, ο οποίος ικανοποιεί αμφότερες τις πλευρές με αμοιβαίο όφελος».
Η ΝΕΛ πέτυχε την ικανοποίηση από τους Γάλλους των εξής όρων:
– Αποκατάσταση και αναβάθμιση των προωστήριων μηχανών των «Αίολος Εξπρές» (ΥΓ:μετέπειτα «Αίολος Κεντέρης Ι») και «Αίολος Εξπρές ΙΙ» (ΥΓ: μετέπειτα «Αίολος Κεντέρης ΙΙ»).
– Διετή εγγύηση λειτουργίας των μηχανικών μερών.
– Άμεση καταβολή στη NEL Lines του ποσού των 10 εκατ. ευρώ.
Επίσης, επετεύχθη συμφωνία για τη διαγραφή χρέους της εταιρείας προς τις γαλλικές τράπεζες ύψους 61 εκατομμυρίων ευρώ.
Τον Μάιο του 2007 τελεσιδίκησε και το δεύτερο σκέλος της ίδιας υπόθεσης που αφορούσε την τεχνολογική αποκατάσταση όλων των γαλλικών ταχύπλοων της εταιρείας.
«Πρόκειται για ένα αίσιο και οριστικό τέλος σε όλες τις εκκρεμότητες που αφορούσαν τη ναυπήγηση και τη δανειοδότηση της NEL Lines από τη Γαλλία για τα τρία υπερταχύπλοα τύπου Corsaire» ανέφερε η ΝΕΛ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πετρέλαιο: Άλμα 3% έφερε η άδεια Μπάιντεν στην Ουκρανία να χρησιμοποιεί πυραύλους ATACMS βαθύτερα στη Ρωσία
- Μπορέλ: Οι πύραυλοι που πήραν την άδεια Μπάιντεν να χρησιμοποιηθούν κατά της Ρωσίας δεν έχουν πολύ μεγάλο βεληνεκές
- Νάπολη: Τουλάχιστον 3 νεκροί από έκρηξη σε εργοστάσιο κατασκευής πυροτεχνημάτων – Αναζητούνται εγκλωβισμένοι
- Mercedes GLA 250e χωρίς εταιρικό φόρο!