ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΓΟΥΡΛΗΣ
What lies ahead:
AI in Business
Η ΑΙ εκπαιδεύει
και την Εκπαίδευση
Κύρος Δασκαλάκης, BCA
Κάθε μέρα αποστέλλονται, σε όλον τον κόσμο, 148 δισεκατομμύρια ανεπιθύμητα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Αυτός και μόνο ο αριθμός δείχνει πόσο απέχουμε ακόμα από την ιδεατή λειτουργία του marketing, που είναι να προσφέρει συγκεκριμένες λύσεις σε συγκεκριμένες ανάγκες, συγκεκριμένων ανθρώπων. Οι αλγόριθμοι τεχνητής νοημοσύνης καλούνται να καλύψουν αυτή την απόσταση, αναλύοντας συμπεριφορές και προτιμήσεις, έτσι ώστε να παρέχουν στοχευμένες προτάσεις προϊόντων και υπηρεσιών. Μεγάλο μέρος του «καθημερινού» marketing θα γίνεται αυτόματα, χωρίς ανθρώπινη εμπλοκή, και οι marketers θα έχουν περισσότερο χρόνο για στρατηγικό σχεδιασμό.
Αυτό που, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν μπορεί να δημιουργήσει η ΑΙ είναι το «προσωπικό» ή «εταιρικό» ύφος» που έχει μεγάλη σημασία για την επικοινωνία, άρα και για την ταυτότητα του brand. Αρχιτεκτονική του κειμένου, χιούμορ, νεολογισμοί, λεπτή ειρωνεία είναι στοιχεία που δύσκολα αναγνωρίζονται κι ακόμα δυσκολότερα μπορούν να δημιουργηθούν από την ΑΙ. Ίσως στο μέλλον, η ΑΙ να μπορεί να αναγνωρίζει ένα κείμενο του Παπαδιαμάντη ή του Τσιφόρου, όμως το να παράγει ένα πρωτότυπο κείμενο με το ιδιαίτερο στυλ ενός συγγραφέα ή ακόμα και ενός brand, νομίζω ότι θα αργήσει πολύ, εάν γίνει ποτέ.
Ωστόσο, όσοι απευθύνονται σε μια εταιρεία, ζητώντας περισσότερες πληροφορίες δεν δίνουν σημασία σε λογοτεχνικά στοιχεία! Εκεί, τα chatbots βοηθούν πολύ. Παρέχουν άμεση υποστήριξη και καθοδήγηση, ικανοποιώντας το κοινό, καθώς, επιπλέον, διαθέτουν ανεξάντλητη υπομονή! Επιπλέον, η ΑΙ επιτρέπει τη δημιουργία δυναμικού περιεχομένου που αλληλεπιδρά με τους χρήστες, καθιστώντας το μάρκετινγκ πιο εξατομικευμένο.
H ΑΙ οδηγεί σε αλλαγή εποχής, με τις ευκαιρίες και τους κινδύνους που αυτό συνεπάγεται, τον χώρο που εκπροσωπώ, της Εκπαίδευσης. Η ΑΙ μπορεί να γίνει ένας πολύτιμος βοηθός του δάσκαλου και του μαθητή, καθώς μπορεί να «μελετήσει» το προφίλ κάθε μαθητή ή σπουδαστή και να προσφέρει διαδρομές μάθησης (εργασίες, ασκήσεις, τεστ, εικονικά εργαστήρια, προσομοιώσεις κ.λπ.), διαφορετικές για τον καθένα και σε ελάχιστο χρόνο. Ήδη, υπάρχουν πλατφόρμες και ψηφιακοί δάσκαλοι τεχνητής νοημοσύνης, που προσαρμόζουν το περιεχόμενο και τον ρυθμό διδασκαλίας, σύμφωνα με τις ατομικές ανάγκες των μαθητών, αλλά και βαθμολογούν τις επιδόσεις τους. Επίσης, η ΑΙ συντονίζει το εκπαιδευτικό περιεχόμενο με τις επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις και δημιουργεί εξειδικευμένα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης. Μπορεί να προσφέρει μετρήσιμα στοιχεία, που συχνά λείπουν από την Εκπαίδευση, ώστε η διαχείριση πόρων και η λειτουργική αποτελεσματικότητα να είναι η βέλτιστη σε κάθε επίπεδο, είτε μιλάμε για ένα σχολείο, είτε για το σύνολο της Παιδείας. Η διαδικτυακή εκπαίδευση, με την ΑΙ, αναβαθμίζεται με διαδραστικά συστήματα και εικονικές αίθουσες διδασκαλίας, που δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από τις πραγματικές.
Ο κίνδυνος που καραδοκεί είναι να προκαλέσει η ΑΙ άμβλυνση ικανοτήτων, όπως επέδρασε ο αυτόματος κορέκτορας στην ορθογραφία. Καθώς τα «προϊόντα» που παράγει έχουν καλύτερα χαρακτηριστικά από αυτά που θα παρήγαγε ο μέσος όρος (μαθητών και καθηγητών) μπορεί να οδηγήσει σε ατροφία δεξιότητες που ο άνθρωπος εξασκεί σε όλη τη διάρκεια της εξέλιξής του. Προγράμματα ΑΙ, για παράδειγμα, που θα επεμβαίνουν διορθώνοντας αυτόματα τα οδηγικά λάθη, φτιάχνουν καλύτερους ή χειρότερους οδηγούς; Αν η ΑΙ μπορεί να συγγράψει ένα ακαδημαϊκό πόνημα υψηλού επιπέδου, φτιάχνει ικανότερους ερευνητές; Η εξίσωση προς μία, ας την ονομάσουμε «ικανοποιητική ΑΙ μετριότητα», θα καθιστά όλο και δυσκολότερη την αναγνώριση όσων δημιουργούν out of the box. Θα είναι οξύμωρο εάν συμβεί, καθώς η ΑΙ είναι μια κατ’ εξοχήν out of the box τεχνολογία. Υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι, ηθικού επιπέδου, αλλά ας είμαστε αισιόδοξοι, υπογραμμίζοντας τις θετικές προοπτικές που δημιουργεί.
Το BCA, που πρωτοπορεί… παραδοσιακά εδώ και μισόν αιώνα, έχει ενσωματώσει πολλές εφαρμογές ΑΙ στη λειτουργία του και εκπαιδεύει τους σπουδαστές του στο να αξιοποιούν τις χωρίς όρια δυνατότητές της στην πορεία διά βίου μάθησης που ξεκινούν, από τα φοιτητικά έδρανα και θα συνεχίσουν στην επαγγελματική ζωή τους.