«Ο κόσμος δεν έχει ανάγκη από τη λέξη “θα”, αλλά από τη λέξη “να”. Να μπορείς να μιλάς με πεπραγμένα και τετελεσμένα» είπε ο Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης  στην έκθεση τεχνολογίας  Beyond 2022 που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες μέρες στη Θεσσαλονίκη.

«Έτσι θα ξανακερδηθεί η εμπιστοσύνη απέναντι στο πολιτικό σύστημα και τους πολιτικούς με πολλά μικρά τετελεσμένα, καμιά μεγάλη εξαγγελία. Τέρμα οι μεγάλες εξαγγελίες. Διαρκείς μικρές αλλαγές που ανακοινώνονται την ημέρα που είναι έτοιμες προς χρήση. Και δεν θα είναι τέλεια, διαρκώς θα χρειάζονται feedback διαρκώς θα βελτιώνονται γιατί αυτή είναι η δουλειά μας. Η διαρκής βελτίωση του κράτους και της εξυπηρέτησης που αυτό παρέχει στον πολίτη», σημείωσε.

1

Πρεσβευτής μιας νέας πολιτικής λογικής, αυτής των πράξεων με επίκεντρο τον πολίτη, αυτό που κάνει τον κ. Πιερρακάκη τον πιο πετυχημένο υπουργό αυτής της κυβέρνησης είναι ότι έκανε να τρέξει το δυσκίνητο Δημόσιο και θύμισε σε όλους ότι η λειτουργία του Κράτους είναι να υπηρετεί τον πολίτη. Μικρές αλλαγές, τετελεσμένα και όχι εξαγγελίες, η διευκόλυνση της ζωής του πολίτη στο επίκεντρο, έμφαση στην απλότητα στις πλατφόρμες, συγκέντρωση όλων των υπηρεσιών του κράτους σε ένα σημείο, πολυκαναλικό σύστημα ώστε η πρόσβαση να είναι από παντού, προτεραιότητα την ανάπτυξη δεξιοτήτων των πολιτών και συναινέσεις με τα κόμματα της αντιπολίτευσης ώστε οι μικρές αλλαγές να συνεχιστούν είναι τα βασικά συστατικά αυτής μιας προσέγγισης που έφερε μια μικρή επανάσταση στη σχέση του πολίτη με το κράτος.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αφορά αλλαγές στις υποδομές, στις δεξιότητες, στη διείσδυση της τεχνολογίας στον ιδιωτικό τομέα και στο Κράτος. Και το δυσκίνητο Κράτος,  έτρεξε πρώτο, αποδεικνύοντας ότι με την κατάλληλη στρατηγική μπορούν να γίνουν και τα πιο δύσκολα και να απελευθερώσουν μεγάλο δυναμικό και μεγάλη αξία.

“Η εκτίναξη από 8,8 εκ. ψηφιακές συναλλαγές το 2018, δηλαδή κάτω από μία ανά άτομο το χρόνο, σε περισσότερες από 1 δις. ψηφιακές συναλλαγές φέτος, ή 10 ουρές λιγότερες που δεν είναι μόνο κερδισμένος χρόνος, είναι κερδισμένη αξιοπρέπεια. Το κράτος δεν είχε χτιστεί με τον πολίτη στο επίκεντρο. Γυρνάμε την εξίσωση και είναι απολύτως εφικτό να γίνει”, σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Όμως, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Κράτους δεν δημιούργησε μόνο τεράστιες υπεραξίες, για τον πολίτη και τις επιχειρήσεις από το χρόνο που κερδίζεται. Φέρνει μια νέα πολιτική αντίληψη στην οποία ο πολίτης δεν είναι πια κλητήρας των εντολών των διαφόρων υπηρεσιών αλλά έρχεται στο επίκεντρο και γίνεται αυτός ο εντολέας γύρω από τις ανάγκες του οποίου χτίζονται οι υπηρεσίες του κράτους. Έτσι αναβάθμισε και την εικόνα του Κράτους στα μάτια του πολίτη κερδίζοντας την εμπιστοσύνη του, και πρόσφερε ένα τομέα επιτυχίας της κυβέρνησης.

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα του υπουργού, είναι οι ψηφιακές δεξιότητες για όλους, με εμπλουτισμό δεξιοτήτων κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας, με πρόγραμμα επιμόρφωσης από τα Πανεπιστήμια, με πολυκαναλική διάδοση της γνώσης με επιμόρφωση των αποφοίτων των θετικών επιστημών για να έχουν πρόσβαση στις καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας που δεν καλύπτονται.

Ψηφιακές δεξιότητες το μεγάλο στοίχημα

Το επόμενο στοίχημα για τον υπουργό, είναι οι ψηφιακές δεξιότητες, που θα ανοίξουν και για τον πολίτη τις μεγάλες ευκαιρίες που προσφέρει η νέα ψηφιακή εποχή. Τα Πανεπιστήμια θα ανοίξουν με προγράμματα διαρκούς επιμόρφωσης για όλους και γίνεται προσπάθεια ώστε και κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας να μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να πραγματοποιούν προγράμματα αναβάθμισης των δεξιοτήτων τους.

“Προσπαθούμε να πετύχουμε εμπλουτισμό δεξιοτήτων κατά τη διάρκεια της θητείας και πραγματοποιούμε στοχευμένα προγράμματα εκμάθησης για να γίνει προσβάσιμο το κράτος στη νέα ευκολότερη εκδοχή του την ψηφιακή”, είπε χαρακτηριστικά.

 “Το πιο δύσκολο είναι να πετύχουμε την ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων γιατί είμαστε σε ένα κόσμο που αλλάζει και η συνεχής προσαρμογή των δεξιοτήτων θα είναι το μεγάλο ερώτημα των επόμενων δεκαετιών. Θα υπάρξει μια μετάβαση των εκπαιδευτικών συστημάτων, θα έχουμε πάνω από μια καριέρα στη ζωή μας και θα χρειάζεται διαρκής επανεκπαίδευση. Θα πρέπει και τα κράτη να διδαχθούν από τις επιχειρήσεις για το πώς να διαχειριστούν αυτή την αλλαγή ανάλογα με τις ανάγκες των πολιτών”.

“Η χώρα μας θέλουμε να γίνει πόλος έλξης μηχανικών και ψηφιακών νομάδων, χτίζουμε ένα νέο οικοδόμημα. Τόσα χρόνια είχαμε στη χώρα το software, όχι το hardware, αυτό αλλάζει.  Τα Πανεπιστημιακά τμήματα πρέπει να μπουν στο χώρο το reskilling. H ιστοσελίδα του ΜΙΤ έχει περισσότερα προγράμματα εμπλουτισμού δεξιοτήτων από απόσταση παρά κλασσικά πανεπιστημιακά προγράμματα και σε θα μπουν και τα ελληνικά Πανεπιστήμια. Πρέπει να καλύψουμε το κενό δεξιοτήτων και να λύσουμε το ευχάριστο πρόβλημα να μη βρίσκουν στελέχη οι εταιρείες πληροφορικής και το λέω ευχάριστο γιατί σημαίνει ότι υπάρχουν ευκαιρίες στη χώρα μας. Οι άνεργοι απόφοιτοι θετικών επιστημών μπορούν να επανεκπαιδευτούν στο να μάθουν κώδικα και να βρουν μια καλή και καλοπληρωμένη θέση εργασίας”.

Πώς το πετύχαμε και ο ρόλος του Πρωθυπουργού

Μια αλλαγή στον τρόπο σκέψης, αποτελεί τη βάση της επιτυχίας του ψηφιακού κράτους, που από το πιο σύντομο ανέκδοτο, έγινε πραγματικότητα. Μια αλλαγή την οποία είχε σχεδιάσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πριν τις εκλογές, και ξεκίνησε με τη επικοινωνία τη διαλειτουργικότητα των μητρώων, ώστε να μη χρειάζεται να ζητούν οι κρατικές υπηρεσίες τα πάντα από τον πολίτη κάθε φορά. Ο κ Πιερρακάκης παρουσίασε, πώς ξεκίνησε και πώς συνεχίζεται αυτή η αλλαγή.

Σημαντικό συστατικό της επιτυχίας του ψηφιακού μετασχηματισμού του Κράτους στο gov.gr είναι και ο σχεδιασμός στην πλατφόρμα gov.gr που έγινε με στόχο να είναι απλή, για να απευθύνεται σε όλους, αισθητικά άρτια και προσβάσιμη, να συνυπάρχει με πολλά κανάλια εξυπηρέτησης και να αυξάνει την προσβασιμότητά της από όλους από προγράμματα όπως ψηφιακός συμπαραστάτης.

“Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στο δημόσιο τομέα είναι διεργασία και όχι κατάσταση και δεν έχει καλυφθεί ακόμη όλη η απόσταση. Ταλαιπωρείται ο κόσμος ακόμη από 100αδες διαδικασίες του Δημοσίου αλλά η βελόνα έχει κουνηθεί και έχει λυθεί ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του προβλήματος. Θα λυθεί όμως γιατί ακολουθούμε την ίδια συνταγή”, τόνισε ο κ. Πιερρακάκης.

“Για να το προσεγγίσουμε σκεφτήκαμε out of the box, έξω από το κουτί και αυτό το είχαμε κάνει πριν τις εκλογές του 2019. Και σε αυτό έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, γιατί είχε την εμπειρία από όταν ήταν Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης  και ουσιαστικά κατήργησε το υπουργείο στο οποίο ηγείτο σε προηγούμενη κυβέρνηση για να φτιάξει ένα καινούργιο στην κυβέρνηση του. Από αυτό και μόνο φαίνεται ότι αναγνώριζε το πρόβλημα και την ανάγκη να επιλυθεί.”

“Επίσης περάσαμε τις σωστές αρμοδιότητες σε αυτή τη νέα δομή που φτιάξαμε στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το υπουργείο υπήρχε και από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά δεν ήταν οι σωστές αρμοδιότητες αυτές που είχε και γι’ αυτό τις αλλάξαμε, τις εμπλουτίσαμε και εντός αυτού του οργανισμού δώσαμε τη δυνατότητα να επικοινωνούν τα μητρώα, να μιλάνε μεταξύ τους, αλλάζοντας δύο άρθρα σε ένα νόμο 4623/2019 έναν μήνα μετά τις εκλογές. Οι διάφορες υπηρεσίες αντιμετωπίζανε το κοινό σαν ιδιότυπο κλητήρα τους και δεν συνομιλούν μεταξύ τους».

“Περάσαμε κεντρικά την αρμοδιότητα να ενώνονται τα μητρώα να συνομιλούν, να διαλειτουργούν αντί στις γραφειοκρατίες όλων των υπουργείων από κάτω προς τα πάνω και να απαιτούνται 50 υπογραφές για νακάνεις μια απλούστευση, το κάναμε να γίνεται με μια υπογραφή την υπογραφή του εκάστοτε υπουργού ψηφιακής διακυβέρνησης. Με αυτόν τον τρόπο αρχίσαμε να ενώνουμε γύρω από τα γεγονότα της ζωής μας τα διάφορα μητρώα και με αυτόν τον τρόπο βήμα βήμα απλουστεύσαμε τη ζωή μας.

Όταν ξεκινήσαμε οι ψηφιακές υπηρεσίες που είχαν γίνει τα προηγούμενα 10 χρόνια ήταν 501. Και αποφασίσαμε να υπάρχουν όλες οι ψηφιακές υπηρεσίες σε μια πύλη στο gov.gr για να ξέρει ο κόσμος που θα τις βρει. Την πρώτη μέρα προσθέσαμε 2 υπηρεσίες πήγαμε στις 503, αλλά λόγω της πύλης gov.gr ο κόσμος πίστεψε ότι έγιναν όλες μαζί. Γιατί ενώ υπήρχαν ήταν θαμμένες στα σάιτ των υπουργείων και των οργανισμών. ¨όμως δεν είναι αυτή η δουλειά του κράτους. Δεν είναι να ψηφιοποιεί τον εαυτό του αλλά να εξυπηρετεί τον πολίτη. Από 503 τον Μάρτιο του 2020 σήμερα είναι 1500 υπηρεσίες, δηλαδή πάνω από μία τη μέρα. Και 1 δις. συναλλαγές φέτος από 562 πέρυσι πιστοποιούν την επιτυχία της οπτικής μας να απλουστεύουμε τα γεγονότα της ζωή μας ένα ένα, και να τα περνάμε στην πύλη”.

Επίσης, για να υλοποιηθεί με επιτυχία το project, αναγνωρίστηκαν και αναδείχθηκαν τα ταλέντα των ανθρώπων του Δημοσίου και αξιοποιήθηκαν για να λύνονται προβλήματα, και υπήρξε και η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Πολιτικές Συναινέσεις

Και όλες αυτές οι αλλαγές, πρέπει να έχουν συνέχεια και να προχωρούν ανεξάρτητα από τις κυβερνήσεις και για τον κ. Πιερρακάκη είναι σημαντικό να υπάρχουν 5-10 βασικά πράγματα στα οποία τα κόμματα  να διαφωνούν για το πώς αλλά να συμφωνούν για το τι.

“Στην Ελλάδα έχουμε δυσκολία να μπορέσουμε να σφυρηλατίσουμε συμπνοια ακόμη και στα θέματα που δεν υπάρχει πυρηνική πολιτική διαφωνία. Στις υποδομές, μπορούμε και έχουμε την υποχρέωση να δομούμε συμφωνίες. Προσπαθήσαμε να πάρουμε συναίνεση από τα άλλα κόμματα, ο νόμος για την ψηφιακή διακυβέρνηση του 2020 ψηφίστηκε από 4 κόμματα, και ο τελευταίος νόμος για τις αναδυόμενες τεχνολογίες ψηφίστηκε από 3 κόμματα, μετά από συζητήσεις γιατί οι υποδομές είναι ένα οικοδόμημα που μένει και πρέπει να το φτιάξουμε μαζί. Για τη βασική θεσμική υποδομή θεωρούμε σημαντικό να υπάρχει συνεννόηση, για να συνεχίζεται η προσπάθεια για τα επόμενα χρόνια ώστε οι 1500 υπηρεσίες να γίνουν 3000 ή 4000.

Αυτό που ξεκίνησε δεν κάνει να σταματήσει πρέπει να συνεχίζεται και δεν αφορά τον υπουργό, αλλά τη διοίκηση τα στελέχη του υπουργείου που είναι οι πρωταγωνιστές των μεγάλων αλλαγών που έχουν ξεκινήσει και που πρέπει να συνεχίσουν να είναι πρωταγωνιστές ανεξάρτητα από τις πολιτικές εξελίξεις”.

Επόμενες υπηρεσίες στο gov.gr

Συνεχώς και νέες υπηρεσίες προστίθενται στο gov.gr. πάντα με άξονα τια ανάγκες για τα γεγονότα της ζωής των πολιτών.

 Εκκρεμεί ακόμη η ίδρυση της ατομικής επιχείρησης, έχει λυθεί το κομμάτι της ΙΚΕ, αλλά για τις ατομικές επιχειρήσεις που αφορούν π.χ. έναν δικηγόρο, ή μηχανικό δεν το έχουμε κάνει ακόμα. Θα το κάνουμε. Εκκρεμούν πράγματα που αφορούν τις μεταβιβάσεις ακινήτων, μία πολύ δύσκολη άσκηση. Έχουμε κάνει τις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων ψηφιακά, δεν έχουμε κάνει τα ακίνητα ακόμη. Βήμα βήμα με τη συνεργασία και της ΑΑΔΕ τρέχουμε μία δουλειά που θα δημιουργήσει σύντομα έναν φάκελο για τη μεταβίβαση ακινήτων στους συμβολαιογράφους, έστω αρχικά για τα ακίνητα εκείνα που είναι κτηματογραφημένα. Περάσαμε το wallet των ταυτοτήτων κάναμε την παρουσίαση τον Ιούλιο, εκκρεμεί να περάσουν και άλλα έγγραφα στο κινητό τηλέφωνο, όπως κάρτα αναπηρίας και κάθε έγγραφο ταυτοποίησης», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης.

Πρέπει να πάμε beyond, ένα βήμα παραπέρα

Από το βήμα των εγκαινίων της 2ης Διεθνούς Έκθεσης Καινοτομίας και Τεχνολογίας Beyond, ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, τόνισε, “εκθέσεις όπως η Beyond μας θυμίζουν ότι πρέπει να πάμε beyond, ένα βήμα παραπέρα, ένα βήμα παραπάνω”. Υπογράμμισε πως στη Θεσσαλονίκη εγκαινιάζονται συνεχώς καινούργιες τεχνολογικές επενδύσεις και ότι είναι δεδομένο ότι θα έρθουν και άλλες.

Την Έκθεση συνδιοργάνωσαν η ΔΕΘ-Helexpo, η Be-Best και οι Industry Disruptors Game Changers (IDGC) του Μιχάλη Στάγκου και η επόμενη προγραμματίζεται για το Μάιο του 2023.

Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Θεόδωρος Λιβάνιος σημείωσε πως η Beyond είναι μία σημαντική έκθεση, στην οποία αποτυπώνεται η συνεργασία υπουργείων, της αυτοδιοίκησης, φορέων και επιχειρήσεων.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Έρευνας και Τεχνολογίας, Χρήστος Δήμας υπογράμμισε ότι πολλές επιχειρήσεις και επιστημονικές ομάδες εκθέτουν στην Beyond προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ στόχος είναι η συγκεκριμένη έκθεση να επεκταθεί πέρα από τα γεωγραφικά σύνορα της Θεσσαλονίκης και της Ελλάδας.