ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την Δευτέρα, ο Ανδρέας Ξανθός, μέσω δελτίου Τύπου του υπουργείου Υγείας, κατηγόρησε την ΝΔ και τον πρώην υπουργό Υγείας της περιόδου 2013-2014, Άδ. Γεωργιάδη, πως ψεύδονται όταν αναφέρουν πως αυτοί έδωσαν πρόσβαση στους ανασφάλιστους, επιβεβαιώνοντας ωστόσο με την απάντησή του τους ισχυρισμούς τους ότι με δικές τους Υπουργικές Αποφάσεις και νόμους ξεκίνησε αυτή η δυνατότητα.
Ο κ. Ξανθός ισχυρίστηκε πως η τότε νομοθετική πρωτοβουλία έγινε «υπό την πίεση των αντιδράσεων» και πως η εφαρμογή του ήταν προβληματική διότι μεσολαβούσαν τριμελής επιτροπές, οι οποίες ήλεγχαν τις αιτήσεις για να αντιμετωπίσουν περιπτώσεις κατάχρησης του νόμου. Για τον λόγο αυτό, υποστήριξε, χρειάστηκε η κυβέρνηση να φέρει νέο νόμο ο οποίος τις καταργούσε.
Τέλος, για να δείξει την αντικοινωνική πλευρά της τότε κυβέρνησης επικαλέστηκε τις ρυθμίσεις για το εισιτήριο 5 ευρώ για την είσοδο στα επείγοντα περιστατικά στα νοσοκομεία στους μη χρόνια πάσχοντες, τον οποίο κατάργησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Πάντως ο κ. Ξανθός δεν ανέφερε κάτι για την αντικατάστασή του από την υποχρεωτική μηνιαία αύξηση της συμμετοχής των συνταξιούχων τόσο στην κύριο όσο και στην επικουρική σύνταξη, υπέρ Υγείας.
Αναλυτικά, το υπουργείο Υγείας στο δελτίο τύπου με τίτλο «Απάντηση στους ισχυρισμούς του κ. Α. Γεωργιάδη για δήθεν δωρεάν υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων επί της υπουργίας του» ανέφερε:
«Είναι απολύτως ψευδείς και προσβάλλουν τους ανασφάλιστους συμπολίτες μας οι ισχυρισμοί του κ. Γεωργιάδη ότι επί υπουργίας του είχε νομοθετηθεί η δωρεάν πρόσβασή των ανασφάλιστων στο ΕΣΥ.
Το μόνο που έκανε η κυβέρνηση της ΝΔ- και αυτό έπειτα από τη διεθνή κατακραυγή της χώρας μας και υπό την πίεση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας- ήταν να εκδώσει Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) η οποία υποτίθεται ότι θα αντιμετώπιζε τον αποκλεισμό. Επρόκειτο για μια προσχηματική κίνηση καθώς, όπως αποδείχθηκε και στην πράξη:
α) για την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων δεν επαρκούσε μια απλή ΚΥΑ αλλά χρειαζόταν ισχυρή νομοθετική εξουσιοδότηση, έπρεπε να γίνει Νόμος. Αυτό η τότε κυβέρνηση το γνώριζε πολύ καλά. Μάλιστα, όπως κατέγραφε αυτή την περίοδο ο Τύπος (επισυνάπτεται έρευνα της εφημερίδας «Τα Νέα»), η ΚΥΑ δεν εφαρμοζόταν στη πλειονότητα των περιπτώσεων καθώς οι υπάλληλοι στα λογιστήρια των νοσοκομείων είτε αγνοούσαν εντελώς την ύπαρξή της είτε λόγω του νομοθετικού κενού δεν ήξεραν πώς να χειριστούν την κατάσταση.
β)ακόμα όμως και σε αυτές τις περιπτώσεις που γινόταν προσπάθεια εφαρμογής της ΚΥΑ, οι ανασφάλιστοι έπρεπε να περάσουν από τριμελή επιτροπή των νοσοκομείων προκειμένου να εγκριθεί ή να απορριφθεί το αίτημά τους ενώ οι γραφειοκρατικές διαδικασίες ήταν χρονοβόρες (πχ. 4 μήνες για την έγκριση στεφανιογραφίας) με αποτέλεσμα να αναγκάζονται να καλύψουν το κόστος των εξετάσεων και των φαρμάκων με δικά τους έξοδα ή να καταφύγουν στις αυτοοργανωμένες δομές ή σε δομές των ΜΚΟ, που είχαν σηκώσει το βάρος αυτού του υγειονομικού αποκλεισμού.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με το νόμο 4368/2016 διασφάλισε την καθολική, άμεση και χωρίς προϋποθέσεις υγειονομική πρόσβαση όλων των ανασφάλιστων ανθρώπων που ζουν στη χώρα. Χωρίς να περνούν από καμία επιτροπή, χωρίς να πρέπει να προσκομίσουν απολύτως κανένα έγγραφο, χωρίς να πληρώνουν το εισιτήριο των 5€, εδώ και 3 χρόνια, όλοι οι πολίτες μόνο με την επίδειξη του ΑΜΚΑ έχουν ισότιμη πρόσβαση στη νοσηλεία, στις εργαστηριακές εξετάσεις, στις χειρουργικές επεμβάσεις, σε εξειδικευμένες και ακριβές θεραπείες, σε όλες ανεξαιρέτως τις υπηρεσίες του δημόσιου συστήματος υγείας.
Επιπλέον η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διέγραψε οφειλές ύψους 28 εκ. ευρώ στις ΔΟΥ που είχαν προκύψει από νοσηλεία ανασφάλιστων ασθενών την περίοδο διακυβέρνησης της ΝΔ και «πάγωσε» επιπλέον χρέη ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ που είχαν βεβαιωθεί και δεν μεταφέρθηκαν στις ΔΟΥ.
Όσον αφορά την κατάργηση του εισιτηρίου των 5€ που διαφωνεί ο κ. Γεωργιάδης: ο ίδιος ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε ότι καταργείται το «χαράτσι» στα νοσοκομεία προκειμένου να δοθεί το σήμα ότι αυτή η κυβέρνηση θα υποστηρίξει με όλες της τις δυνάμεις- όπως και έγινε στα χρόνια που ακολούθησαν- την δωρεάν, ελεύθερη και ισότιμη πρόσβαση όλων των ανθρώπων στο ΕΣΥ, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, εργασίας, ασφάλισης, υπηκοότητας κλπ. Αυτό, άλλωστε είναι και το ζητούμενο για ένα αξιόπιστο δημόσιο σύστημα υγείας που αντιμετωπίζει τις υγειονομικές ανισότητες.»
Η απάντηση το Άδωνι Γεωργιάδη
H απάντηση από την πλευρά του πρώην υπουργού Υγείας ήρθε το μεσημέρι της Τρίτης. Ο Άδωνις Γεωργάδης, με αναλυτική ανακοίνωσή του, υπενθύμισε στον Ανδρέα Ξανθό σημεία τόσο του νόμου όσο και των υπουργικών αποφάσεών του από την περίοδο του 2014, τα οποία καταδεικνύουν πως επί των δικών του ημερών θεσπίστηκε για πρώτη φορά η δωρεάν πρόσβαση των ανασφάλιστων στο ΕΣΥ.
Μαλιστα, αναφορικά με το ζήτημα του εισιτηρίου των 5 εύρω και την κατάργησή του ο κ. Γεωργιάδης τόνισε “ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κατάργησε το 5εύρω που κόστιζε στον ελληνικό λαό 28 εκατομμύρια ευρώ και τον φόρτωσε μέσω της αύξησης στην εισφορά του ΕΦΚΑ με 700 εκατομμύρια ευρώ”.
Συγκεκριμένα, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης αναφέρει:
“Η ανακοίνωση του Υπουργού Υγείας, κ. Ανδρέα Ξανθού αλλά και οι πρόσφατες δηλώσεις του περί μη πρόσβασης στο Εθνικό Σύστημα Υγείας 2,5 εκατ. ανασφάλιστων συμπολιτών μας, επί κυβερνήσεως Σαμαρά-Βενιζέλου, είναι πέρα για πέρα εξοργιστικές. Ο κ. Ξανθός είτε έχει ασθενή μνήμη είτε ακολουθεί πιστά τον κ. Αλέξη Τσίπρα στον ολισθηρό δρόμο της παραπληροφόρησης και της λάσπης.
Επειδή “η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως”, υπενθυμίζω στον κ. Ξανθό ότι ήταν επί της δικής μου θητείας μου στο Υπουργείο Υγείας, την περίοδο 2013-2014, όταν θεσπίστηκε ο Νόμος 4238 / 2014, 17/02/2014 για τη δωρεάν πρόσβαση των ανασφάλιστων στο ΕΣΥ.
Πρώτον, στους ισχυρισμούς του κ. Ξανθού ότι “για την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων δεν επαρκούσε μια απλή ΚΥΑ, αλλά χρειαζόταν ισχυρή νομοθετική εξουσιοδότηση”, απαντώ:
-“Με την έκδοση του Νόμου 4238 / 2014, 17/02/2014, “Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), αλλαγή σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και λοιπές διατάξεις”, που ψηφίστηκε στη Βουλή, συνιστάται Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.) το κράτος μεριμνά και εγγυάται την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας περίθαλψης, πρόληψης, διάγνωσης, θεραπείας, προαγωγής και φροντίδας υγείας στο σύνολο των πολιτών, οι οποίες είναι αναγκαίες και ικανές να διασφαλίσουν την υγεία τους και να προωθήσουν την κοινωνική ευημερία. Οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται ισότιμα σε κάθε πολίτη, ανεξάρτητα από την οικονομική, κοινωνική, επαγγελματική, ασφαλιστική του κατάσταση και τον τόπο κατοικίας του, μέσα από ένα καθολικό, ενιαίο και αποκεντρωμένο Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.)”.
-“Μέσω της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, αρ. Υ4α/ΓΠ/οικ.48985, 03/06/2014, “Καθορισμός προϋποθέσεων, κριτηρίων και διαδικασιών πρόσβασης στο σύστημα νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ανασφαλίστων και οικονομικά αδυνάτων πολιτών”, καθίστανται ως δικαιούχοι δωρεάν νοσοκομειακής περίθαλψης (πολυήμερης ή βραχείας) οι α) ανασφάλιστοι Έλληνες πολίτες ή πολίτες ελληνικής καταγωγής (ομογενείς, κάτοχοι δελτίου ταυτότητας ομογενούς) ή υπήκοοι κρατών−μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή υπήκοοι τρίτων χωρών, νόμιμα και μόνιμα διαμένοντες στην Ελλάδα, οι οποίοι στερούνται των προϋποθέσεων έκδοσης βιβλιαρίου ανασφαλίστου και δεν είναι ασφαλισμένοι σε κανένα δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, καθώς και β) ασφαλισμένοι που έχουν απωλέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στα οικεία Ασφαλιστικά Ταμεία, όπως επίσης και τα εξαρτώμενα μέλη της οικογένειάς τους”.
-“Με την Κοινή Υπουργική Απόφαση, αρ. Γ.Π./ΟΙΚ. 56432, 28/06/2014, “Καθορισμός προϋποθέσεων, κριτηρίων και διαδικασιών πρόσβασης στο σύστημα φαρμακευτικής περίθαλψης ανασφαλίστων και οικονομικά αδυνάτων πολιτών”, δικαίωμα στη δωρεάν φαρμακευτική φροντίδα έχουν οι ανασφάλιστοι Έλληνες πολίτες, οι νομίμως διαμένοντες στην ελληνική επικράτεια ομογενείς, οι υπήκοοι κρατών−μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι υπήκοοι τρίτων χωρών, νόμιμα και μόνιμα διαμένοντες στην Ελλάδα, οι οποίοι στερούνται των προϋποθέσεων έκδοσης βιβλιαρίου ανασφαλίστου και δεν είναι ασφαλισμένοι σε κανένα δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα και οι ασφαλισμένοι που έχουν απωλέσει την ασφαλιστική τους ικανότητα λόγω οφειλών στα οικεία Ασφαλιστικά Ταμεία, όπως επίσης και τα εξαρτώμενα μέλη της οικογένειας τους”.
Δεύτερον, αναφορικά με το ότι “οι ανασφάλιστοι έπρεπε να περάσουν από τριμελή επιτροπή των νοσοκομείων προκειμένου να εγκριθεί ή να απορριφθεί το αίτημά τους, ενώ οι γραφειοκρατικές διαδικασίες ήταν χρονοβόρες”, επισημαίνω ότι δεν υπήρχε καμία χρονοτριβή στην τριμελή επιτροπή και ουδέποτε απορρίφθηκε κανένα αίτημα.
Στο ότι “η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διέγραψε οφειλές ύψους 28 εκατ. ευρώ στις Δ.Ο.Υ. που είχαν προκύψει από νοσηλεία ανασφάλιστων ασθενών την περίοδο διακυβέρνησης της ΝΔ και “πάγωσε” επιπλέον χρέη ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ που είχαν βεβαιωθεί και δεν μεταφέρθηκαν στις Δ.Ο.Υ.”, υπογραμμίζω ότι ψευδώς αναφέρεται κάτι τέτοιο, καθώς επί κυβερνήσεως Ν.Δ. δεν καταλογίστηκε κανένα ποσό για ανασφάλιστους σε Δ.Ο.Υ..
Τρίτον, όσον αφορά τα περί καταργήσεως του εισιτηρίου των 5 ευρώ, τονίζω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κατάργησε το 5εύρω που κόστιζε στον ελληνικό λαό 28 εκατομμύρια ευρώ και τον φόρτωσε μέσω της αύξησης στην εισφορά του ΕΦΚΑ με 700 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, διέλυσε την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας με αποτέλεσμα οι Έλληνες πολίτες να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για ένα απλό ραντεβού με γιατρό της επιλογής τους, ενώ -μετά από δεκαετίες- επανεμφανίστηκαν τα ράντζα στα νοσοκομεία.
Συνιστώ να είστε πιο προσεκτικός, κ. Υπουργέ, γιατί όσο και αν εσείς αμφισβητείτε το έργο της κυβερνήσεως Σαμαρά – Βενιζέλου, “scripta manent””.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Συζητήθηκε η αγωγή Γεωργιάδη κατά Πολάκη για συκοφαντική δυσφήμιση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ