Ήταν αρχές του 2013, όταν η Angelina Jolie ανακοίνωσε την απόφασή της να υποβληθεί σε προληπτική διπλή μαστεκτομή, λόγω του αυξημένου γενετικού κινδύνου της για καρκίνο του μαστού. Η απόφαση της ηθοποιού έμελλε να οδηγήσει και πολλές άλλες γυναίκες στο χειρουργικό κρεβάτι, σύμφωνα με νέα μελέτη.
Οι ερευνητές προσπάθησαν να προσδιορίσουν τον αντίκτυπο της είδησης, αναλύοντας στοιχεία της δεκαετίας 2004-2014, τα οποία προέρχονταν από τη Νέα Υόρκη και τη Νέα Νότια Ουαλία της Αυστραλίας και αφορούσαν στις τάσεις της προληπτικής μαστεκτομής (χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση μαστού ή μαστών).
Όπως διαπίστωσαν, μετά την ανακοίνωση της Jolie, ο αριθμός των γυναικών που υποβλήθηκαν στην επέμβαση σχεδόν διπλασιάστηκε στη Νέα Υόρκη (από 3,3 περιπτώσεις ανά 1 εκατομμύριο το δίμηνο, 20 μήνες πριν από την ανακοίνωση, σε 6,3 περιπτώσεις ανά 1 εκατομμύριο, 20 μήνες μετά την ανακοίνωση), ενώ τα ευρήματα ήταν παρόμοια και στη Νέα Νότια Ουαλία.
Ωστόσο, αυτή δεν είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει ότι οι «επώνυμοι» έχουν επίδραση στις αποφάσεις που λαμβάνει το κοινό σχετικά με την υγεία του. Μια μελέτη του 2015 διαπίστωσε, επίσης, αύξηση των επεμβάσεων προληπτικής μαστεκτομής μετά την ανακοίνωση της Jolie, ενώ προηγούμενες μελέτες έδειξαν ότι ο προληπτικός έλεγχος του μαστού μεταξύ των γυναικών ηλικίας 25 έως 44 ετών αυξήθηκε μετά τη διάγνωση του καρκίνου του μαστού της Αυστραλιανής τραγουδίστριας, Kylie Minogue, το 2005.
Με αφορμή τα ευρήματα αυτά, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι επαγγελματίες υγείας θα πρέπει να είναι πιο προετοιμασμένοι όταν οι σελέμπριτις κάνουν τέτοιου είδους ανακοινώσεις για την υγεία τους, έτσι ώστε οι πληροφορίες σχετικά με τη θεραπεία, τους κινδύνους και το κόστος να διοχετεύονται με σαφήνεια στο κοινό.
Σύμφωνα με τον συγγραφέα της μελέτης, Art Sedrakyan, καθηγητή στο Weill Cornell Medicine, στη Νέα Υόρκη, η επίδραση των διασημοτήτων στις αποφάσεις του ευρέος κοινού όσον αφορά την πρόληψη και τη θεραπεία είναι ένας σημαντικός τομέας έρευνας που πρέπει να δώσουν προσοχή τόσο οι γιατροί όσο και οι αρμόδιοι για τη χάραξη πολιτικής.
«H “επίδραση της Kylie” και η “επίδραση της Jolie”, αποδεικνύουν τη δύναμη των ανακοινώσεων αυτών, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα την έντονη κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης και τελικά την αλλαγή της συμπεριφοράς του κοινού», δήλωσε η Louisa Jorm, από το Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας,
Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Health Services Research.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Ιλαρά: Αυτές είναι οι επικίνδυνες επιπλοκές της – Ποιοι κινδυνεύουν
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έρευνα: Τι μπορούν να πάθουν τα μάτια με δυο ώρες μπροστά στην οθόνη
ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Οι σύγχρονες συνθήκες εργασίας οδηγούν στην κατάθλιψη – Τι μπορείτε να κάνετε