Με στόχο την καλύτερη, πιο αποδοτική και, κυρίως, πιο οικονομική οργάνωση των υγειονομικών δομών της χώρας, σάρκα και οστά παίρνει η Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου στο ΕΣΥ. Ξεκινούν έλεγχοι σε όλες τις υγειονομικές δομές και η εντολή προς τους ελεγκτές είναι να τα περάσουν όλα «από κόσκινο».

Στα πρότυπα, που ισχύουν σε μία ιδιωτική εταιρεία, το Υπουργείο Υγείας επιδιώκει να λειτουργήσει τις διευθύνσεις αυτές μέσω σχετικών αποφάσεων, που λαμβάνουν οι διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ).

1

Ξεκινούν έλεγχοι

Ειδικότερα, με αποφάσεις τους οι διοικητές εφαρμόζουν τον κανονισμό, για τον τρόπο που θα πρέπει να λειτουργεί η διεύθυνση στο ευρύτερο πλαίσιο των ΥΠΕ και που, φυσικά, θα αφορά σε όλους τους εποπτευόμενους φορείς. Ο κανονισμός αφορά, δε, στις υποχρεώσεις των δημόσιων φορέων υγείας απέναντι στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η οποία έδωσε και τις κατευθυντήριες γραμμές.

Σε αυτή την προσπάθεια σημαντικός ήταν και ο ρόλος του τέως Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υγείας Γιάννη Κωτσιόπουλου.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί συνέχεια Υπουργικής Απόφασης, που είχε ληφθεί τον Ιούνιο του 2022, με τίτλο «Προϋποθέσεις και κριτήρια σύστασης των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου στους εποπτευόμενους από το Υπουργείο Υγείας φορείς που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του Μέρους Α’ του ν. 4795/2021 (Α’ 62). Οργάνωση, στελέχωση και αρμοδιότητες Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου».

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απόφαση, την οποία υπογράφει ο Διοικητής της 4ης ΥΠΕ, Δημήτρης Τσαλικάκης.

Σύμφωνα με αυτήν: «Ο Κανονισμός Λειτουργίας της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου είναι το επίσημο και δεσμευτικό έγγραφο, το οποίο καθορίζει και εξειδικεύει τα θέματα λειτουργίας της Διεύθυνσης, όπως τη θέση και τον ρόλο της στην Δ.Υ.ΠΕ, τον τρόπο άσκησης των αρμοδιοτήτων της, το πλαίσιο υλοποίησης του έργου της, τα καθήκοντα του προσωπικού της και κάθε άλλο σχετικό αναγκαίο θέμα».

Ο ρόλος της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου

Απώτερος σκοπός της Διεύθυνσης Εσωτερικού Ελέγχου, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση, είναι:

  • Η συνεισφορά στην εκπλήρωση της αποστολής της Υγειονομικής Περιφέρειας και των εποπτευόμενων φορέων της και στην επίτευξη των επιχειρησιακών του στόχων, ενεργώντας πάντα προς χάρη του δημόσιου συμφέροντος, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της.
  • Να συμβάλει στη βελτίωση της λειτουργίας των Υπηρεσιών της Υγειονομικής Περιφέρειας και των εποπτευόμενων φορέων της, καθώς και να προσθέτει αξία σε αυτήν, ενισχύοντας τη δυνατότητα επίτευξης των επιχειρησιακών της στόχων, μέσω της αντικειμενικής και εύλογης διαβεβαίωσης και της συμβολής της στην αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα των συστημάτων και διαδικασιών διακυβέρνησης, διαχείρισης κινδύνων και των δικλίδων ελέγχου.
  • Η διεξαγωγή εσωτερικών ελέγχων (διαβεβαιωτικό/ελεγκτικό έργο) και η παροχή συμβουλευτικών έργων και υπηρεσιών, κατόπιν έγκρισης του Διοικητή.

Διάρθρωση και Έργο της Διεύθυνσης

Η Διεύθυνση οργανώνεται και λειτουργεί σε δύο Τμήματα, τo Τμήμα Προγραμματισμού, Μεθοδολογίας και Παρακολούθησης και Το Τμήμα Διενέργειας Εσωτερικών Ελέγχων.

Ιδιαίτερα σημασία έχει το έργο του δεύτερου τμήματος. Μέσα από αυτό διαπιστώνεται το βασικό έργο της διεύθυνσης, ειδικά όσον αφορά στη διενέργεια προγραμματισμένων ελέγχων επί του συνόλου των υπηρεσιών, των λειτουργιών, των διαδικασιών και εκτελούμενων έργων, καθώς και των πληροφοριακών συστημάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας της Υγειονομικής Περιφέρειας και των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας με νομική προσωπικότητα δημοσίου δικαίου, που υπάγονται στην χωρική της αρμοδιότητα, όπως:

(α) Παροχή διαβεβαίωσης περί της επάρκειας του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου.

(β) Αξιολόγηση της λειτουργίας τους βάσει των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.

(γ) Έλεγχος της ορθής εφαρμογής των διαδικασιών εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους, σύνταξης και αποστολής στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών,
καθώς και της διενέργειας των δαπανών και διαχείρισης της περιουσίας τους, για τον εντοπισμό τυχόν ενδείξεων φαινομένων κακοδιοίκησης, κακοδιαχείρισης, κατάχρησης, σπατάλης ή απάτης, καθώς και αν έχουν αναπτυχθεί κατάλληλες δικλίδες για την αποτροπή τους στο μέλλον.

(δ) Έλεγχος και αξιολόγηση των διαδικασιών των οικονομικών και μη αναφορών των ελεγχόμενων υπηρεσιών.

(ε) Αξιολόγηση των διαδικασιών σχεδιασμού και εκτέλεσης των λειτουργιών και των προγραμμάτων.

(στ) Έλεγχος της συμμόρφωσης προς την ισχύουσα νομοθεσία, τους κανονισμούς και τις πολιτικές που διέπουν τη λειτουργία τους.

(ζ) Έλεγχος των πληροφοριακών συστημάτων ως προς την αποτελεσματικότητά τους για την επίτευξη των τιθέμενων στόχων.

(η) Γνωστοποίηση αμελλητί στις αρμόδιες υπηρεσίες και στον πειθαρχικό Προϊστάμενο, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, τυχόν ενδείξεων απάτης ή έλλειψης ακεραιότητας ή πειθαρχικής ευθύνης υπαλλήλων.

Διαβάστε επίσης:

Καρκίνος του ορθού και μαγνητική τομογραφία

Ο εμβολιασμός απορροφά μόλις το 0,6% των δαπανών υγείας – Χαμηλή η κάλυψη αγοριών και κοριτσιών για τον ιό HPV

7 πράγματα, που πρέπει να έχετε στην παραλία, αν ταλαιπωρείστε από ροδόχρου ακμή