Tο Διαδίκτυο ξεχειλίζει από φωτογραφίες φαγητού, σε ενημερωτικές ιστοσελίδες, στις διαφημίσεις και βέβαια στα social media.
Η ιδέα είναι ότι οι φωτογραφίες φαγητού στο Facebook ή στο Instagram θα μας κάνουν να λαχταρήσουμε αυτό που βλέπουμε. Με άλλα λόγια, η εικόνα μας ξυπνά την πείνα.
Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Aarhus στην Δανία δείχνει τώρα ότι οι φωτογραφίες φαγητού μπορούν στην πραγματικότητα να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Τουλάχιστον αν βλέπουμε επανειλημμένα εικόνες του ίδιου προϊόντος.
Ορισμένα πειράματα αποκαλύπτουν ότι μπορούμε να αισθανθούμε κορεσμό αν δούμε την ίδια εικόνα περισσότερες από 30 φορές. Ο Tjark Andersen, από το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Aarhus, αναφέρει τα εξής:
«Στα πειράματά μας, δείξαμε ότι όταν οι συμμετέχοντες είδαν την ίδια εικόνα φαγητού 30 φορές, ένιωθαν πιο κορεσμένοι από ό,τι πριν δουν την εικόνα», λέει.
Ξεγελώντας τον εγκέφαλό σας για να αισθανθείτε χορτάτοι
Μπορεί να ακούγεται περίεργο το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες ένιωσαν χορτάτοι χωρίς στην πραγματικότητα να έχουν φάει τίποτα. Αλλά αυτό είναι πολύ φυσικό στην πραγματικότητα, εξηγεί ο Tjark Andersen. Το πώς σκεφτόμαστε το φαγητό έχει μεγάλη επίδραση στην όρεξή μας.
«Η όρεξή σας είναι πιο στενά συνδεδεμένη με τη γνωστική σας αντίληψη, από όσο πιστεύουμε οι περισσότεροι από εμάς. Το πώς σκεφτόμαστε το φαγητό μας είναι πολύ σημαντικό», λέει και συνεχίζει:
Στο πλαίσιο της έρευνας του εγκεφάλου, αυτά τα ευρήματα εξηγούνται με τη λεγόμενη θεμελιωμένη γνωσιακή θεωρία. Για παράδειγμα, αν φανταστείτε ότι δαγκώνετε ένα ζουμερό μήλο, οι ίδιες περιοχές του εγκεφάλου διεγείρονται σαν να δαγκώνετε πραγματικά ένα μήλο.
«Θα λάβετε μια φυσιολογική απάντηση σε κάτι που έχετε μόνο σκεφτεί. Γι’ αυτό μπορούμε να νιώθουμε πλήρως ικανοποιημένοι χωρίς να φάμε τίποτα», λέει.
Ένα μεγάλο διαδικτυακό πείραμα
Ο Tjark Andersen και οι συνεργάτες του δεν είναι οι πρώτοι που ανακαλύπτουν ότι μπορούμε να αισθανθούμε χορτάτοι βλέποντας φωτογραφίες φαγητού. Άλλες ερευνητικές ομάδες το έχουν δείξει στο παρελθόν αυτό.
Η νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Aarhus είναι ότι εξέτασαν τον αριθμό των επαναλήψεων που απαιτούνται – και κατά πόσο η ποικιλία στις εικόνες αφαιρεί την αίσθηση του κορεσμού.
“Γνωρίζουμε από προηγούμενες μελέτες ότι οι εικόνες διαφορετικών ειδών φαγητού δεν έχουν την ίδια επίδραση στον κορεσμό. Γι’ αυτό μπορείτε πραγματικά να αισθάνεστε χορτάτοι μετά το κύριο πιάτο, αλλά να έχετε ακόμα χώρο για επιδόρπιο. Τα γλυκά είναι ένα εντελώς διαφορετικό είδος φαγητού”, λέει.
Για να διερευνήσουν εάν η ποικιλία στο φαγητό αφαιρεί εντελώς την αίσθηση του κορεσμού, ο Tjark Andersen και οι συνεργάτες του σχεδίασαν μια σειρά από διαδικτυακά πειράματα. Κατέληξαν να προσελκύσουν περισσότερα από 1.000 άτομα μέσω των ψηφιακών πειραμάτων τους.
Πρώτα έδειξαν μια εικόνα με απλά πορτοκαλί καραμελάκια με σοκολάτα. Σε ορισμένους συμμετέχοντες εμφανίστηκε η εικόνα τρεις φορές, σε άλλους 30 φορές. Η ομάδα που είδε τις περισσότερες φωτογραφίες, ένιωσε πιο χορτασμένη μετά, εξηγεί ο Tjark Andersen.
«Έπρεπε να απαντήσουν πόσα καραμελάκια, μεταξύ 1 και 10, ήθελαν. Η ομάδα που είχε δει 30 εικόνες με πορτοκαλί καραμελάκια, επέλεξε μικρότερη ποσότητα από τις άλλες δύο ομάδες».
Στη συνέχεια, επανέλαβαν το πείραμα. Αυτή τη φορά με καραμελάκια διαφορετικών χρωμάτων. Τα χρώματα δεν άλλαξαν το αποτέλεσμα.
Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως στρατηγική απώλειας βάρους
Από το 1975, ο αριθμός των υπέρβαρων ανθρώπων παγκοσμίως έχει τριπλασιαστεί. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η παχυσαρκία είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις υγείας που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος. Και ο λόγος που γινόμαστε παχύσαρκοι είναι ότι τρώμε πολύ φαγητό και πάρα πολύ ανθυγιεινό φαγητό και δεν κάνουμε αρκετή άσκηση.
Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι τα αποτελέσματα του Tjark Andersen. Ίσως μπορούν να εφαρμοστούν ως μέθοδος ελέγχου της όρεξης και απώλειας βάρους, λέει.
«Σκεφτείτε ότι είχατε μια εφαρμογή βασισμένη σε αναζήτηση της Google. Ας πούμε ότι θέλατε πίτσα. Ανοίγετε την εφαρμογή. Επιλέγετε πίτσα – και δείχνει πολλές φωτογραφίες πίτσας ενώ φαντάζεστε να την τρώτε. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσατε να έχετε μια αίσθηση κορεσμού και ίσως απλώς να σταματήσετε να θέλετε πίτσα».
Ίσως τα αποτελέσματά του πειράματος της Δανίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν καλύτερα για να διασφαλιστεί ότι δεν θα ξεκινήσετε να τρώτε ένα γεύμα.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ξεχειλίζουν από φωτογραφίες φαγητού
Ο Tjark Andersen και αρκετοί άλλοι ερευνητές μελετούν πώς μας επηρεάζουν οι διαφημίσεις τροφίμων στα social media, επειδή ερχόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με δελεαστικά πιάτα.
Πριν από μερικά χρόνια, μια αμερικανική ερευνητική ομάδα προσπάθησε να ανακαλύψει πόσες διαφημίσεις με τρόφιμα συναντάμε κατά μέσο όρο όταν βρισκόμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι ερευνητές παρακολούθησαν αρκετούς νέους και χαρτογράφησαν το περιεχόμενο που συνάντησαν.
Κατά μέσο όρο, οι νέοι είδαν 6,1 δημοσιεύσεις σχετικά με το φαγητό σε 12 ώρες. Η συντριπτική πλειονότητα των αναρτήσεων ήταν φωτογραφίες φαγητού – και πάνω από το ένα τρίτο αφορούσαν επιδόρπια ή άλλα γλυκά φαγητά.
Το Διαδίκτυο και, ειδικότερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στο να γίνουμε όλο και πιο υπέρβαροι. Μπορεί όμως να είναι και η λύση.
Μόνο το μέλλον θα δείξει.
Πηγές: eurekalert.org και sciencedirect.com
Διαβάστε επίσης:
5 τύποι άσκησης που ανανεώνουν τον εγκέφαλο