Απαιτήσεις, νεύρα, φωνές, αποδοκιμασία! Τα αφεντικά σχεδόν πάντα μας δυσκολεύουν τη ζωή, αλλά μερικές φορές είναι τόσο δύσκολα που δεν μπορείς εύκολα να τα διαχειριστείς. Συχνά δέσμια των δικών τους ανησυχιών και φόβων, κι άλλοτε ιδιότροπα από… γεννησιμιού, αναζητούν καθημερινά «αποδιοπομπαίους τράγους», για να αποφορτίσουν την ένταση και το στρες ή ό,τι άλλο μπορεί να τους ζορίζει. Και ο τελικός αποδέκτης είστε εσείς, με ‘ο,τι αυτό συνεπάγεται για τη ζωή σας και την ψυχική και σωματική σας υγεία.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρία, η επιτυχής διαχείριση ενός «δύσκολου» αφεντικού είναι μια πρόκληση, η οποία συχνά είναι εφικτή.  Αλλά χρειάζεται στρατηγική.

Καταρχάς, θα πρέπει να προσπαθήσετε να καταλάβετε τους λόγους που το οδηγούν σε αυτή τη συμπεριφορά. Αν, σε γενικές γραμμές, είναι αρκετά λογικό και η δύσκολη συμπεριφορά του φαίνεται να είναι αποτέλεσμα της υπερφορτίσεως λόγω του στρες παρά του χαρακτήρα του, τότε οι πιθανότητες να «βελτιωθεί» είναι αρκετά μεγάλες. Εάν, όμως,  η συμπεριφορά του φαίνεται να αντικατοπτρίζει ένα χρόνια εχθρικό, καταχρηστικό στυλ αλληλεπίδρασης, ανεξάρτητα από το ένταση του στρες στην εργασία, τότε δεν υπάρχουν και πολλές οι πιθανότητες να αλλάξει. Σε αυτήν την περίπτωση, ίσως θα είχε νόημα να εξετάσετε το ενδεχόμενο αναζήτησης βοήθειας από ειδικό, προκειμένου να αξιολογήσετε τις επιλογές σας.

Δεύτερον, θα πρέπει να διαχειριστείτε τα δικά σας αρνητικά συναισθήματα που προέρχονται από τη συμπεριφορά του, έτσι ώστε να μην οδηγηθείτε σε αυτοκαταστροφικές αντιδράσεις, όπως π.χ. να παραιτηθείτε ή να του… κηρύξετε πόλεμο.

Τρίτον, μόλις αντιληφθείτε και διαχειριστείτε τις δικές σας αρνητικές αντιδράσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε τα ζητήματα / ανησυχίες σας με έναν ήπιο τρόπο, που θα δημιουργήσει μία ευνοϊκή για την επίλυση των προβλημάτων ατμόσφαιρα.

Αν σας έχει επικρίνει άδικα

Θα πρέπει να συζητήσετε τις ανησυχίες σας – χωρίς να έρθετε αντιμέτωποι μαζί του. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διεξάγετε τη συζήτηση με έναν τρόπο που δεν θα προκαλέσει περαιτέρω ρήξη στη σχέση σας.

 Ο καλύτερος τρόπος αντίδρασης  στην  κριτική του

Προσπαθήστε να την δείτε ως πολύτιμες πληροφορίες για το πώς θα μπορούσατε να εκτελέσετε αυτό για το οποίο επικρίνεστε καλύτερα και όχι ως προσωπική επίθεση. Ξεχωρίσετε το προσωπικό σας «εγώ» από τον επαγγελματία. Ελέγξτε τις παρορμήσεις σας και τις συναισθηματικές ή αμυντικές αντιδράσεις σας. Προσπαθήστε να δείτε την κριτική ως ευκαιρία να συνεργαστείτε μαζί του προκειμένου να πετύχετε έναν κοινό στόχο. Δείτε τον εαυτό σας ως συνεργάτη του σε ένα κοινό σχέδιο και όχι ως θύμα σε ένα παιχνίδι εξουσίας.

Ο φόβος της τιμωρίας

Μερικές φορές οι εργαζόμενοι διστάζουν να μιλήσουν με τον προϊστάμενό  τους για την κριτική. Υπάρχει τρόπος να ξεπεραστεί ο φόβος της τιμωρίας;  Οι πιθανότητες ο φόβος σας για τιμωρία να  γίνει πραγματικότητα θα μειωθούν σημαντικά στο βαθμό που μπορείτε να συζητήσετε την κριτική μαζί του με έναν λογικό, μη συναισθηματικό, μη αμυντικό τρόπο. Μπορείτε να αποφύγετε το θυμό του και επομένως τον κίνδυνο μιας τιμωρίας με προσεκτικό προγραμματισμό και διπλωματική επικοινωνία

Ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης του στρες στο χώρο εργασίας

Το στρες εξαρτάται από τον τρόπο που βλέπει κανείς τα πράγματα. Αυτό που μπορεί να προκαλέσει στρες σε έναν  εργαζόμενο  μπορεί να μην προκαλέσει ούτε μια ανησυχία για κάποιον άλλον. Το κλειδί για την αντιμετώπισή του είναι να γνωρίζετε τις ιδιαίτερες πηγές στρες  στο εργασιακό σας περιβάλλον, στις οποίες είστε ιδιαίτερα ευάλωτοι καθώς και τα σημάδια στο σώμα και στο μυαλό σας που προειδοποιούν ότι το στρες έχει χτυπήσει «κόκκινα». Μόλις εντοπίσετε τα ευαίσθητα σημεία σας, μπορείτε να προχωρήσετε σε στρατηγικές διαχείρισης άγχους, προκειμένου να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα.

 

Με πληροφορίες από την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρία.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Θυμός: Τι πρέπει να κάνετε για να μη χάνετε τον έλεγχο

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Κατάθλιψη: 10 κινήσεις που θα σας βοηθήσουν να «ξεφύγετε» απ’ το… τέρας

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Barbie doll Syndrome: Ένα ψυχιατρικό σύνδρομο που απασχολεί τους γιατρούς