ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Tesla η BMW; Δεν πέρασαν μερικά λεπτά από την ανάρτηση του tweet του Elon Musk την Τρίτη περί σκέψεών του για έξοδο της Τesla από το χρηματιστήριο και η συζήτηση “άναψε” για το κατά πόσον κάτι τέτοιο είναι καν δυνατό για μια εταιρεία που “αιμορραγεί” δισεκατομμύρια δολάρια σε ρευστό. Η ιδέα ωστόσο του Musk δεν είναι κακή για μια αυτοκινητοβιομηχανία, απλώς η Tesla δεν είναι η κατάλληλη περίπτωση. Η BMW AG είναι πολύ καλύτερη εναλλακτική για μια πιθανή εξαγορά. “Η BMW έχει “πλημμυρίδα” ρευστότητας, σε επίπεδο αγοράς είναι υποτιμημένη, ενώ funds μοχλευμένων εξαγορών (LBO) θα έκαναν ουρά για να τη στηρίξουν, γνωρίζοντας ότι θα έπαιρναν πίσω τα χρήματά τους μέσα σε λίγα χρόνια”, σημειώνει ο Max Warburton της Bernstein Research. “Η Tesla έχει αρνητικό πρόσημο λειτουργικής κερδοφορίας (Ebitda) και δεν θα μπορούσε να πληρώσει τα κόστη χρηματοδότησης πέραν μιας περιόδου ενός ή δύο μηνών”, προσθέτει.
Προς ανακεφαλαίωση, ο Musk απεχθάνεται τις επίμονες ερωτήσεις των αναλυτών, το να έχει να αντιμετωπίσει τους short-sellers, καθώς και το βάρος των στόχων κερδοφορίας ανά τρίμηνο. Ωστόσο η χρηματιστηριακή αγορά έχει σταθεί εξαιρετικά μαλακή και “ευγενική” με την Tesla. Η κεφαλαιοποίησή της αγγίζει τα 65 δισεκατομμύρια δολάρια, ποσό αστεία υπερβολικό για μια εταιρεία η οποία το 2017 πούλησε περί τα 100.000 αυτοκίνητα.
Η εταιρεία έχει “κάψει” ουσιαστικά ρευστότητα 8 δισ. δολ. τα τελευταία τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg, ωστόσο οι μέτοχοι της εταιρείας του Musk συνεχίζουν χαρούμενοι να χρηματοδοτούν το όραμά του.
Ας συγκρίνει λοιπόν κανείς την κατάσταση της Tesla με εκείνη της BMW, της οποίας η παραγωγή αυτοκινήτων έχει “γεννήσει” ρευστότητα περίπου 19 δισ. ευρώ (22 δισ. δολαρίων) από το 2014, διά μέσου των πωλήσεων περισσότερων από 2 εκατομμυρίων οχημάτων τον χρόνο. Παρ’ όλα αυτά, η κεφαλαιοποίησή της των 55 δισ. ευρώ είναι χαμηλότερη εκείνης της Tesla και οι μετοχές της διαπραγματεύονται σε τιμή πολύ χαμηλότερη από εκείνη που θα δικαιολογούσαν τα ετήσια κέρδη της. Η Tesla δεν έχει κέρδη ώστε να κάνουμε τη σύγκριση.
Σε αντίθεση με την Tesla, η BMW δεν λαμβάνει καμία αναγνώριση για τον μακρόπνοο σχεδιασμό της, ο οποίος περιελάμβανε επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα όπως το i3 αρκετά νωρίς – δεν είναι το ομορφότερο αυτοκίνητο, σίγουρα, είναι ωστόσο τεχνολογικά εντυπωσιακό. Και πάλι σε αντίθεση με την Tesla, οι μεγάλες επενδυτικές δαπάνες της BMW δεν την απέτρεψαν από το να πιάνει τις βραχυπρόθεσμους στόχους κερδοφορίας.
Εάν λοιπόν ο Musk νιώθει μία φορά ενοχλημένος για τη συμπεριφορά της αγοράς απέναντί του, φανταστείτε να βρισκόταν στη θέση της οικογένειας Quandt, που ελέγχει περίπου το 45% των μετοχών της BMW. Η συνολική περιουσία τους των 43 δισ. δολαρίων θα ήταν πολύ μεγαλύτερη εάν η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας κυμαινόταν σε πιο λογικά επίπεδα.
Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της περιουσίας είναι “κλειδωμένο” σε μετοχές της BMW, ωστόσο μερίσματα προηγούμενων εποχών δίνουν στην οικογένεια αρκετή κεφαλαιακή δύναμη για να ξεδιπλώσει μια στρατηγική εξαγοράς. Η αυτοκινητοβιομηχανία μπορεί να υπερηφανεύεται για καθαρή ρευστότητα 19 δισ. ευρώ, μέρος των οποίων θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ώστε να εξαγοραστούν μερίδια μικρομετόχων.
Η αλήθεια είναι ότι ο ισολογισμός της BMW βαρύνεται από δεκάδες δισ. δανειακών υποχρεώσεων, αλλά μεγάλο μέρος τους αφορά τον βραχίονα χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, ο οποίος θα μπορούσε να πωληθεί εάν χρειαζόταν. Ήδη άλλωστε υπάρχει ένα μεγάλο κεφαλαιακό αποθεματικό για την υποστήριξή του.
Και αν τα πράγματα σε επίπεδο ρευστότητας στενέψουν, η BMW θα μπορούσε να προχωρήσει σε spinoff της Rolls-Royce. Η επιτυχημένη είσοδος της Ferrari NV στο χρηματιστήριο δείχνει ότι η αγορά έχει χώρο για εταιρείες αυτού του είδους.
Θα μπορούσε επίσης να παγώσει για ένα διάστημα την καταβολή μερισμάτων, τα οποία το περασμένο έτος έφτασαν συνολικά τα 2 δισ. ευρώ.
Φυσικά, όλα τα παραπάνω δεν είναι ιδιαίτερα πιθανά. Όπως και οι άλλες μεγάλες επιχειρηματικές οικογένειες στη Γερμανία, οι Quandts είναι διάσημοι για το συντηρητικό πνεύμα και την αυτοσυγκράτησή τους. Σε αντίθεση με τον Musk, αποφεύγουν τα φώτα της δημοσιότητας. Η αποτυχημένη εξαγορά – με χρηματοδότηση μέσω δανεισμού – από την οικογένεια Schaeffler των μετοχών της Continental AG το 2008 λειτουργεί πάντα ως μάθημα για τις οικογένειες των Γερμανών δισεκατομμυριούχων.
Ακόμη κι έτσι ωστόσο, οι επενδυτές που σκέφτονται να βοηθήσουν τον Musk να οδηγήσει την Tesla εκτός χρηματιστηρίου, ίσως πρέπει να αναρωτηθούν: μήπως το Μόναχο είναι καλύτερο στοίχημα από την Καλιφόρνια για το μέλλον της αυτοκίνησης;