ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Για απόλυτη καταστροφή καθώς αναμένεται να «χαθούν» πωλήσεις ύψους περίπου 2,5 δισ. ευρώ κάνουν λόγο παράγοντες της αγοράς για την απόφαση να παραμείνουν κλειστά τα εμπορικά καταστήματα ενόψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και να λειτουργήσουν αποκλειστικά με την μέθοδο του click away.
Η απογοήτευση είναι καθολική και αφορά μεγάλους και μικρούς εμπόρους, οι οποίοι αναμένεται να απολέσουν κατά μέσο όρο πάνω από το 70% του τζίρου που πραγματοποιούν τη συγκεκριμένη περίοδο. Μια περίοδος που είναι από τις καλύτερες της χρονιάς για την κατανάλωση και παραδοσιακά δίνει βαθιά ανάσα στις επιχειρήσεις.
«Πολλοί έμποροι περίμεναν πως και πως τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, όπου πραγματοποιείται τζίρος περίπου 3,5 δισ. ευρώ για να βάλουν χρήματα στο ταμείο και να κάνουν γιορτές. Η απώλεια αυτή δημιουργεί πλέον σοβαρά προβλήματα επιβίωσης…», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης και θεωρεί επιτακτική τη λήψη πρόσθετων μέτρων στήριξης.
Μάλιστα, έχει καταθέσει ήδη στην πολιτική ηγεσία υπόμνημα με συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες μεταξύ άλλων προβλέπουν την παροχή επιδόματος ανεργίας στους εμπόρους και τη μετάθεση καταβολής του δώρου Χριστουγέννων σε μεταγενέστερο χρόνο.
«Δύσκολη εξίσωση»
Τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα ειδικά για τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες στην πλειονότητά τους δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα αλλά ούτε και τις ανάλογες υποδομές για να ανταποκριθούν στη μέθοδο του click away (μόλις το 17% των εμπορικών επιχειρήσεων διαθέτουν e-shop). Για αυτές εκτιμάται ότι η απώλεια εσόδων θα είναι ολοκληρωτική, καθιστώντας πλέον αμφίβολη την επιβίωσή τους, εκτός και εάν λάβουν πρόσθετα μέτρα στήριξης.
Πάντως, και μεγαλύτερες εταιρείες φαίνεται πως αντιμετωπίζουν προβλήματα με την μέθοδο του click away, η οποία προβλέπει την παράδοση της παραγγελίας που γίνεται είτε online είτε τηλεφωνικά από το φυσικό κατάστημα υπό αυστηρές προϋποθέσεις για την αποφυγή συνωστισμού. Η αλυσίδα παιχνιδιών Jumbo ανακοίνωσε ήδη ότι θα απέχει από την υπηρεσία του click away, αφού δεν διαθέτει τις ανάλογες υποδομές.
Ακόμη όμως και οι εταιρείες που δηλώνουν πρόθυμες να «μπουν στο παιχνίδι» του click away αναφέρουν πως πρόκειται για μια «δύσκολη άσκηση». Πέρα από τις αυστηρές προϋποθέσεις που έχουν τεθεί για την προστασία της δημόσιας υγείας, υποστηρίζουν πως υπάρχουν πολλά πρακτικά θέματα που παραμένουν «θολά».
Για παράδειγμα, τι θα γίνει με όσους καταναλωτές δεν διαθέτουν ή δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν πιστωτική ή χρεωστική κάρτα για τις αγορές τους, ή με τα καταστήματα που δεν διαθέτουν ασύρματο POS.
Πάνω από 3 εκατ. δέματα στην αναμονή για παράδοση…
«Το click away δεν μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα με τρόπο κατανοητό απ’ όλους τους εμπόρους και καταναλωτές», επισημαίνει ο κ. Κορκίδης ενώ ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΒΕ, Γιώργος Καββαθάς εκτιμά πως η πρακτική αυτή λειτουργεί υπέρ των μεγάλων αλυσίδων και θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου, στα «χέρια λίγων»….
Την ώρα που συμβαίνουν όλα, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να εξυπηρετηθεί ο τεράστιος όγκος παραγγελιών που έχουν γίνει ηλεκτρονικά ενόψει των Χριστουγέννων, ακόμη και με την «επιστράτευση του click away».
Υπολογίζεται πως αυτή τη στιγμή, βρίσκονται πάνω από 3 εκατ. ανεκτέλεστα δέματα στις αποθήκες των εταιριών courier. «Νούμερο εξωπραγματικό», όπως αναφέρουν άνθρωποι που γνωρίζουν, καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολη την έγκαιρη παράδοσή τους. «Ούτε το Πάσχα δεν θα φθάσουν, τα δώρα…» σημειώνουν χαρακτηριστικά.
Ορατός πλέον ο κίνδυνος αφανισμού του εμπορίου
Με αφορμή τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης για τη λειτουργία της αγοράς, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης δήλωσε:
«Αντιλαμβανόμαστε ότι ύψιστο αγαθό και προτεραιότητα είναι η υγεία. Για τα θέματα αγοράς τόνισε όμως ότι το εμπόριο αποτελεί ένα ενιαίο σύνολο σε όλη την επικράτεια και ουσιαστικά παραμένει ακόμα κλειστό.
Συστήματα τύπου “click away”, ραντεβού και ψηφιακές πωλήσεις, αποτελούν συμπληρωματικές μεθόδους και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ολοκληρωμένη λειτουργία της αγοράς.
Σεβόμαστε αποδεδειγμένα τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων για τα θέματα υγείας, όμως δεν μπορούμε να τους αφήσουμε να τοποθετούνται και σε πρακτικά ζητήματα της αγοράς, που γνωρίζουμε καλύτερα και αφορούν χιλιάδες συμπολίτες μας.
Η κατάσταση που έχουμε μπροστά μας είναι κρίσιμη και πρέπει να βρούμε πειστικές απαντήσεις για τους συναδέλφους μας, που έχουν ένα συνοικιακό κατάστημα που το επισκέπτονται 4-5 άνθρωποι την ημέρα.
Σε άλλη περίπτωση πρέπει να επανέλθουμε με νέες προτάσεις για την επαναλειτουργία της αγοράς, για το μέλλον και την επιβίωση χιλιάδων μικρομεσαίων, που αυτή τη στιγμή βλέπουν ορατό τον κίνδυνο του αφανισμού τους και αποκτά ακόμα περισσότερη σπουδαιότητα η πρόσφατη ολοκληρωμένη πρόταση μας προς τον Πρωθυπουργό.
Διαβάστε επίσης:
Click away: Έτσι θα λειτουργήσει η αγορά την εορταστική περίοδο – Βήμα βήμα η διαδικασία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike