ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με στόχο την μείωση της γραφειοκρατίας και του λειτουργικού κόστους για 257.000 επιχειρήσεις αλλά και την καταβολή των υπερωριών και τον περιορισμό της μερικής απασχόλησης για περισσότερα από 2 εκατομμύρια εργαζομένους, έρχεται εντός του Νοεμβρίου στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «ΕΡΓΑΝΗ IΙ».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Mononews», ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης θα προχωρήσει στην εφαρμογή του «ψηφιακού ωραρίου» τον Δεκέμβριο για όλες τις επιχειρήσεις, ενώ στη συνέχεια τον Ιανουάριο του 2020 θα τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας σε μεγάλες επιχειρήσεις με την καθολική εφαρμογή της να ολοκληρώνεται στο τέλος του 2020.
Στο υπουργείο Εργασίας έχει συσταθεί ήδη επιστημονική ομάδα εργασίας για να μελετήσει τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων και να καταλήξει σε θεσμικές και τεχνικές αλλαγές του συστήματος «Εργάνη» υπό την Γενική Γραμματέα Εργασίας Άννα Στρατινάκη.
Η επιτροπή αναμένεται να ολοκληρώσει το έργο της έως της 15 Νοεμβρίου και το νομοσχέδιο να κατατεθεί στη Βουλή έως το τέλος του ίδιου μήνα. Στόχος του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννη Βρούτση είναι η αναβάθμιση, ο εκσυγχρονισμός και η απλοποίηση των διαδικασιών στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ», προκειμένου να περιοριστεί η γραφειοκρατία, η υποδηλωμένη εργασία και η καταστρατήγηση της εργατικής νομοθεσίας.
Τι είναι το ψηφιακό ωράριο
Αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων όλες οι επιχειρήσεις της χώρας θα πρέπει να μπουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» και να συμπληρώσουν τα νέα απλοποιημένα έντυπα που θα έχουν αναρτηθεί για την έναρξη της λειτουργίας του «ψηφιακού ωραρίου».
Οι εργοδότες θα δηλώνουν τα σχήματα ωραρίου ή τροποποίησης ωραρίου με ψηφιακές επιλογές, επιδεχόμενες αυτόματης επεξεργασίας και διασταύρωσης σε πραγματικό χρόνο και θα σταματήσει η υποβολή κειμένου ή σαρωμένου αρχείου pdf όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας, καθημερινά υποβάλλονται 38.000 δηλώσεις για μεταβολές ωραρίου που επηρεάζουν 100.000 θέσεις εργασίας.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Εργασίας, με το νέο σύστημα θα απαιτούνται λίγες, απλές και αυτοματοποιημένες κινήσεις για την καταγραφή του ωραρίου του συνόλου των εργαζομένων στη χώρα, αλλά και των μεταβολών στις ώρες εργασίας μέσω της αναβάθμισηςτου συστήματος. Με αυτό τον τρόπο θα γίνεται αυτοματοποιημένα πλέον και ο έλεγχος από τους επιθεωρητές του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, οι οποίοι πριν μπουν σε μια επιχείρηση θα έχουν την πλήρη ηλεκτρονική καταγραφή όλων των ωρών απασχόλησης και των μεταβολών τους για το σύνολο των εργαζομένων που απασχολούνται. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρχει καλύτερη διασταύρωση των στοιχείων για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας και την επιβολή προστίμων σε διαφορετική περίπτωση.
Η εφαρμογή του ψηφιακού ωραρίου έρχεται να συμπληρώσει την αύξηση του κόστους κατά 12% των υπερωριών που προωθεί το υπουργείο Εργασίας με στόχο να πατάξει την ψευδώς δηλωμένη μερική απασχόληση των εργαζομένων.
Ηλεκτρονική κάρτα
Με την εφαρμογή του ψηφιακού ωραρίου ανοίγει ο δρόμος για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής κάρτας του εργαζόμενου που θα είναι συνδεδεμένη με το σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» σε πραγματικό χρόνο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πιλοτική εφαρμογή της θα ξεκινήσει από την 1η Ιανουάριου του 2020 και θα καταγράφεται η ώρα εισόδου και εξόδου των εργαζομένων με σκοπό την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, αλλά και την διασταύρωση των υπερωριών που δηλώνονται από τους εργοδότες. Τα στοιχεία αυτά θα καταγράφονται σε ηλεκτρονικό ρολόι παρουσίας προσωπικού (ωρομέτρηση) και θα διαβιβάζονται αυτόματα με ηλεκτρονικό τρόπο στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ», όπου και θα διασταυρώνονται.
Η χρήση της ηλεκτρονικής κάρτας θα ξεκινήσει πιλοτικά σε μεγάλες επιχειρήσεις με περισσότερους από 50 εργαζόμενους, σε τράπεζες, αλλά και σε σούπερ μάρκετ και θα υπάρξει υποχρεωτική εφαρμογή σε όλες τις επιχειρήσεις έως το τέλος του 2020. Με την χρήση της ηλεκτρονικής κάρτας θα καταγράφονται όλες οι υπερωρίες, οι οποίες θα πρέπει στη συνέχεια να αποπληρώνονται.
Η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας θεσπίστηκε το 2011 με τον νόμο 3996/2011, ωστόσο δεν εφαρμόστηκε ποτέ με αποτέλεσμα όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι να υπάρχουν εργοδότες που μειώνουν πλασματικά τις ώρες εργασίας,λόγω της αύξησης του κατώτατου μισθού.
Οφέλη
• Για εργοδότες
-Μείωση της γραφειοκρατίας.
-Αξιοποίηση εργατικού δυναμικού σε άλλες θέσεις εργασίας κι όχι για την αναγγελία αλλαγών σε ωράριο και υπερωρίες, το οποίο θα συμβάλει στη μείωση του μισθολογικού και λειτουργικού κόστους της επιχείρησης.
-Γρήγορη αναγγελία όλων των μεταβολών για υπερεργασία, ωράριο λειτουργίας, αλλά και μεταβολής των ημερών απασχόλησης, λόγω ανωτέρας βίας, του προσωπικού της επιχείρησης.
-Αποφυγή επιβολής υψηλών προστίμων λόγω καθυστέρησης αναγγελίας των αλλαγών.
• Για εργαζόμενους
-Πλήρη καταγραφή και αποπληρωμή των υπερωριών. Οι εργαζόμενοι θα έχουν πρόσβαση στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ με τους κωδικούς TAXIS.
-Τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.
-Περιορισμό της μερικής και εκ περιτροπής απασχόλησης.
Με το νέο σύστημα:
-Διευκολύνεται η αυτόματη διασταύρωση των στοιχείων του πληροφοριακού συστήματος ΕΡΓΑΝΗ με τον ΕΦΚΑ και στη συνέχεια θα υπάρξει διασύνδεση με τον ΟΑΕΔ και τον ΟΠΕΚΑ.
-Θα γίνεται η διασταύρωση των στοιχείων των εργοδοτών για την τήρηση ή όχι της εργατικής νομοθεσίας για να ενταχθούν στο «Λευκό» μητρώο επιχειρήσεων.
-Θα πιστοποιείται εάν τελικά οι επιχειρήσεις ενός κλάδου απασχολούν ή όχι το 51% των εργαζομένων, προκειμένου να δίνονται στοιχεία στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας για την επέκταση ή όχι των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων.
Οι πληροφορίες θα μπορούν να διασταυρώνονται με τα στοιχεία του μητρώου εργοδοτικών και συνδικαλιστικών οργανώσεων.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Θεσσαλονίκη: Κουκουλοφόροι πέταξαν μολότοφ στους αστυνομικούς έξω από το Τουρκικό Προξενείο
- Αμερικανικό μαχητικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε «κατά λάθος» στην Ερυθρά Θάλασσα
- Οι πέντε βασικές προτεραιότητες του ΥΠΕΘΟ για το 2025
- Χρηματιστήριο Αθηνών: Θετικό το αφήγημα και για το 2025, σύμφωνα με τους αναλυτές