Περιεχόμενα
Σαν ένας κόσμος πίσω, σε μια απόκοσμα ματαιόδοξη, πιθανόν κενόδοξη, εποχή που πάρα πολλοί άνθρωποι ξόδευαν λεφτά που δεν είχαν, για να αγοράσουν πράγματα που δεν χρειάζονταν, για να εντυπωσιάσουν ανθρώπους που δεν χώνευαν στη καλύτερη και δεν γνώριζαν καν, στην πραγματικότητα. Πολύ πριν το τώρα των διακανονισμών, των αγχωμένων, κατάκοπων ημερών επιβίωσης, των φυλακών για χρέη, των πλειστηριασμών σπιτιών των απόλυτα φτωχών ανθρώπων, των διπλωμένων σειρών βουβών πλασμάτων σε συσσίτια, μιας ασπρόμαυρης, λερής, αποπνικτικά θαμπής πραγματικότητας.
Τότε, στον παλιό μας, ελαφρύ και σαμπανιζέ κόσμο ξεκινά η ιστορία της γυναίκας που διαχρονικά απολαμβάνει τον καιρό της, της Έλενας Μακρή Λυμπέρη, της συζύγου του εκδότη -κάποτε- των 55 περιοδικών σε 5 χώρες, Ελλάδα, Κύπρο, Ρωσία, Βουλγαρία, Ρουμανία, του Αντώνη Λυμπέρη.
Έτρωγε μόνο σε Hermes Σερβίτσια
Εκείνου, του αθλητικού άνδρα που λάτρευε το σερφινγκ, οργάνωνε τουρνουά τένις, βραβεύσεις για τους Άνδρες και τις Γυναίκες της Χρονιάς, μεγάλα πάρτι κάποτε για την ελληνική «Vogue» και κάποτε για τις ταινίες του ινδαλματικού του ήρωα Τζέιμς Μποντ.
Εκείνου που έτρωγε στο γραφείο μόνο σε Hermes σερβίτσια, εδέσματα από την Φιλιππινέζα μαγείρισσά του, που είχε μπάτλερ με λευκά γάντια και λιβρέα, αλλά απαγόρευε στους εργαζομένους να φέρουν ταπεράκι από το σπίτι για να μη λερώσουν τα υπερπολυτελή γραφεία ή να μη γεμίσουν οσμές το χώρο!
Εκείνου που βέβαια, έδωσε δουλειά σε εκατοντάδες ανθρώπους και ανέδειξε καλλιτεχνικό δυναμικό σε φωτογράφους, εικαστικούς, γραφίστες, συγγραφείς, ακόμα και αν τους επέτρεπε να κάνουν μέχρι 3 τσιγάρα τη μέρα λείποντας απ την εργασία τους! Εκείνου, που τελικά όπως όλοι όσοι ασχολήθηκαν με τον περιοδικό τύπο στην χώρα, έχασε τα πάντα με παταγώδη θόρυβο, αντιστρόφως ανάλογο με την ελαφρότητα των γυαλιστερών σελίδων των εντύπων του!
Εκείνου που οι εργαζόμενοι του ονόμαζαν «Φωνάση» -εκ του του faux και του Ωνάση- και που στο πλευρό του είχε μούσα του, εμψυχωτικά του, συντρόφισσα και συν εκδότρια την Έλενα, μέγιστη θαυμάστρια της Ανν Γουίντουρ και -γιατί όχι;- αν όλα πηγαίναν καλύτερα εγχώρια, Βαλκάνια εκδοχή της!
Το τελευταίο ενισχύεται απ τα πρόσφατα γεγονότα και την ψύχραιμη στάση της κυρίας Λυμπέρη.
Το εξώδικο σε 5 ΜΜΕ μεταξύ αυτών και το mononews.gr
Η πολυτελέστατη βίλα των 1000 τετραγωνικών στο Κεφαλάρι ετοιμαζόταν να βγει σε πλειστηριασμό από την Eurobank, στο Ειρηνοδικείο Αμαρουσίου, την περασμένη Τετάρτη 18 Οκτωβρίου, με αρχική αξία τα 4.489.434 ευρώ όταν η διαδικασία αναβλήθηκε γιατί ο Αντώνης Λυμπέρης έκανε ανακοπή επικαλούμενος το πάγωμα των περιουσιακών στοιχείων του από την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες. (Στο θέμα αναφέρθηκε ήδη το mononews από την προηγούμενη Δευτέρα).
Τα χρέη του Αντώνη Λυμπέρη ξεπερνούν τα 13 εκατ. ευρώ σε Δημόσιο, ΙΚΑ τράπεζες και τέως συνεργάτες (Παύλος Εμμανουήλ)
Και ενώ η οικογένεια παίρνει αναβολή για άλλες 45 μέρες, ώστε να μείνει στην φαραωνικών διαστάσεων βίλα της, η κυρία Λυμπέρη προειδοποίησε την Παρασκευή (20/10/2017) το απόγευμα, εξωδίκως, 5 συγκεκριμένα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (Πρώτο Θέμα, Παραπολιτικά κλπ) μεταξύ αυτών και το mononews.gr:
«Σήμερα, 20.10.2017 και ενώ ευρισκόμουν εντός της οικίας μου και ειδικότερα στο κήπο που περιβάλει την πισίνα της οικίας μου, αντιλήφθηκα ένα τηλεκατευθυνόμενο drone, πλήρως εξοπλισμένο με κάμερα λήψεως φωτογραφιών και κάμερα λήξεως βίντεο να ίπταται του χώρο της πισίνας μου και να λαμβάνει φωτογραφίες τόσο εμού, όσο και της οικίας μου…».
Η «οικία», ο «κήπος», η «πισίνα»! Από άλλες εποχές, εκείνες, τις απατηλές που λέγαμε, οι λέξεις! Την ίδια ώρα που οικογένειες ζουν σε δυάρια με κομμένο το ρεύμα απ την ΔΕΗ με υπερτιμημένο το αγαθό σαν κόσμημα βασιλείων και που τα σπίτια των φτωχών για κάτι μικροχρέη βγαίνουν σε ανεμπόδιστους, άκαρδους πλειστηριασμούς. Λαϊκισμός;
Μπορεί! Αλλά τόσο διαχρονικός κι αυτός, όσο και η ιστορία της Έλενας Μακρή Λυμπέρη! Λοιπόν; Κυρίες και κύριοι και αγαπημένα μας παιδιά, μια φορά λοιπόν και έναν ιλουστρασιόν καιρό ήταν ένα κοριτσάκι…
«Όλα αυτά τα κάνετε γιατί απέναντί μου έχετε ταξικό μίσος!»
…η Έλενα Μακρή, είναι το μικρότερο κοριτσάκι, μιας οικογένειας νοικοκυρεμένης, που ζει μετρημένα σε ένα διαμερισματάκι στην λεωφόρο Αλεξάνδρας.
Η μόνη επαφή του κοριτσιού με τα Βόρεια Προάστεια και τη σνομπ, αποκλεισμένη, κλειστή κοινωνία των μεγαλοαστών, του «παλιού χρήματος του τόπου» ήταν, όσα έβλεπε στη διαδρομή μέχρι το Αρσάκειο, στη πλατεία Δροσιάς, που πήγε σχολείο. Τα έχει γράψει σε βιβλίο, το οποίο μάλιστα παρουσιάστηκε με τόση δημοσιότητα όση δεν γνώρισε ποτέ, ούτε καν ο Τρουμαν Καπότε, αλλά και σε βιογραφικά και σε άρθρα.
Ζωγράφιζε και ξεφύλλιζε περιοδικά. Πήγαινε φροντιστήριο στη Κάνιγγος και ονειρευόταν, σύμφωνα με τις εκμυστηρεύσεις της στα editorial της, μια ωραία οικογένεια και τίποτα άλλο. Οι γονείς της θέλουν να γίνει φιλόλογος.
Η ίδια επιλεγεί να τελειώσει και μάλιστα μετά βραβείων την σχολή σχεδίου Βελουδάκης.
Γνωστά και χιλογραμμένα είναι το πως άρχισε να δουλεύει ως στυλίστρια σε μια δική της περίοδο «πέτρινων χρόνων».
Τσάντες βαριές, με παπούτσια και ρούχα και ψεύτικα κοσμήματα, σεταρισμένα μεταξύ τους και τρέξιμο για επιστροφές μετά τις φωτογραφίσεις των σταρ της εποχής για περιοδικά.
Η καταξίωση έρχεται με το ότι αναλαμβάνει ενδυματολόγος στην θρυλική πια σειρά, που σημάδεψε μια γενιά και κάτι ψιλά Ελλήνων, την «Λάμψη».
Εκείνη την εποχή, που η ίδια ντύνει με κομψά ταγιέρ την Βίρνα Δράκου, μια άλλη γυναίκα, που στάθηκε «αντίπαλο δέος» κοινωνικά αργότερα, παίζει στην ίδια σειρά το «Όνειρο» της εισαγγελέως εφετών, φορώντας νυφικά Τρανούλης!
Είναι Τζένη Μπαλατσινού, η ωραιότερη Ελληνίδα της εποχής
Κάθε ζωή έχει φυσικά μετεωρισμούς, εποχισμούς, δισταγμούς, διαψεύσεις και μικρούς θριάμβους, με την ευτυχία σε τεύχη υποσχέσεων, αλλά τα κείμενα δεν προλαβαίνουν τις αποχρώσεις και έτσι βρίσκουμε, λαχανιασμένα, αργότερα, την νεαρή γυναίκα Έλενα Μακρή, στις ολοένα και πιο ισχυρές εκδόσεις Λυμπέρη να αναλαμβάνει, στυλίστρια των εντύπων. Εκεί η γνωριμία με τον εκδότη θα οδηγήσει σε θυελλώδη έρωτα, που κινηματογραφικά σχεδόν, θα εκφραστεί σε μια πρόταση γάμου όλο ρομαντισμό, σαν βγαλμένη από σελίδες γυναικείας pulp λογοτεχνίας.
Η λεωφόρος Αλεξάνδρας, με τα δικαστήρια της, τις εργατικές, μισογκρεμισμένες πολυκατοικίες και τις ποδοσφαιρικές ιαχές απ τον «Τάφο του Ινδού» κάθε Κυριακή, είναι πολύ μακριά απ την Madison Avenue, στη Νέα Υόρκη, όπου η ωραία στυλίστρια, ακούει το «αφεντικό» και αγαπημένο να της λέει να δοκιμάσει το πρώτο νυφικό που θα της άρεσε και να τον παντρευτεί.
Σε ελάχιστα λεπτά, διαλέγει ένα μοντέλο της θρυλικής Vera Wang, ενώ όπως η ίδια έχει σημειώσει κλαίγανε από τον ρομαντισμό και οι πέτρες -που δεν έχει- στη διάσημη λεωφόρο καθώς και οι πωλήτριες που δεν ήταν τίποτα τυχαίες, αλλά είχε ακόμα και μοντέλα διάσημα παλιά!
Πολυτελής γάμος, τρία παιδιά, πολλά περιοδικά αργότερα και η Έλενα Λυμπέρη είναι ινδαλματική φιγούρα λάμψης, δαπανηρού ντυσίματος, διεύθυνσης των περιοδικών! Ανάμεσα τους, κατακτιέται και το δικό της άγιο δισκοπότηρο των εντύπων, η βίβλος της μόδας, η λουσάτη, για λίγες τυχερές γυναίκες στη γη η Vogue!
Για να βρεθούν στελέχη για την συγκεκριμένη έκδοση, μόνο καλλιστεία δεν γίνονται και εξονυχιστικά ψάχνονται οι καλύτερες των στελεχών. Τελικά το πρώτο τεύχος, βγαίνει με ένα ανεκδιήγητο εξώφυλλο, όπου ένα ανεμοδαρμένο μοντέλο, ντυμένο φυσικά σινιέ, κρατά το κοντάρι από μια ελληνική σημαία, με τον τίτλο «Επιτέλους Ελληνίδα».
Από τότε κανένας αριστούχος σημαιοφόρος στα σχολεία της χώρας δεν ξανά αντίκρισε τον στύλο της σημαίας μας, χωρίς μια δόση γκλάμουρ παγκοσμιοποίησης και αισθησιασμού!
Για να μη τα πολυλογούμε το έντυπο δε πήγε και καλά, με πολύ μικρές πωλήσεις μιας και οι πλούσιες Ελληνίδες, εμποτισμένες απ το snob effect της τάξης τους, προτιμούσαν να ξεφυλλίζουν στα ταξίδια τους και να ενημερώνονται απ την Ιταλική, ή την Αμερικανική Vogue και όχι την βαλκάνια εκδοχή της. Όλα αυτά φυσικά έβαλαν την Έλενα Μακρή Λυμπέρη στην δική της, αυτοδημιούργητη πραγματικότητα. Χρόνια αργότερα, λίγο πριν το τέλος των περιοδικών, όπως έχει συζητηθεί, θα σταθεί απέναντι σε ομάδα εργαζομένων που ζητούσαν να πληρωθούν τους μήνες που είχαν δουλέψει, αλλιώς θα πηγαίναν στα δικαστήρια, λέγοντας τους: «Όλα αυτά τα κάνετε, γιατί, απέναντί μου, έχετε ταξικό μίσος!»…
Η λεωφόρος Αλεξάνδρα, με την «Σόνια» για πάστες και τους ζωγραφισμένους με τριφύλλι και «Gate 13» τοίχους, είχε οριστικά πέσει στην ταξική, ή μη, λήθη…
…η Τζένη και το μπουγέλο
Όσοι έζησαν εκείνες τις συμπαντικά πλέον, μακρινές εποχές γνωρίζουν πως τα περιοδικά στην Ελλάδα ήταν ή του Λυμπέρη ή του Κωστόπουλου και πως ανάμεσά τους υπήρχε άβυσσος αισθητική, κειμένων, κοσμοθεωρίας, θέσεων, που δίχαζε αναγνώστες και εργαζόμενους, τόσο ώστε να θυμίζει οπαδισμό ΟΣΦΠ – ΠΑΟ!
Ο ακήρυχτος πόλεμος ανάμεσα στα συγκροτήματα τύπου και τους δυο -πάλαι ποτέ- ισχυρούς άνδρες, σύντομα επηρέασε και τις κυρίες Μακρή – Λυμπέρη και Μπαλατσινού – Κωστοπούλου.
Και ενώ η πρώτη ασχολούνταν δυναμικά με τις εκδόσεις του συζύγου, η δεύτερη προτιμούσε τον δικό της πάντα επιχειρηματικό στίβο, η μια ήταν κοσμική, ενώ η άλλη αγαπούσε τις απομονωμένες παραλίες, κάνα καλό βιβλίο και να πηγαίνει σινεμά, σύντομα η συνολική κόντρα, εκδηλώθηκε και σ’ αυτές!
Σύχναζαν στα ίδια ρεστοράν της μόδας, ταξίδευαν στη Νέα Υόρκη το χειμώνα και στο Μαϊάμι το καλοκαίρι, διαμένοντας στα ίδια, «δια ολίγους» πάντα ξενοδοχεία, αλλά δεν χαλάλιζαν ματιά οι μεν για τους δε και αντίστροφα. Λέγεται πως αφού η Μπαλατσινου ήταν έγκυος στο τρίτο της παιδί, άκουσε κάποια προσβλητικά σχόλια απ την κυρία Λυμπέρη.
Και σύμφωνα με τον μύθο, ένα βράδυ καλοκαιρινό, στο λουσάτο «Nobu» στη Μύκονο, η πληθωρική Τζένη σηκώθηκε και άδειασε ένα ποτήρι νερό πάνω της, μπουγελώνοντας την αστραφτερά ντυμένη και πάντα περιποιημένη Έλενα! Στα κοινά και των δυο τους όμως, παραμένουν το ότι ήταν στην πρώτη γραμμή της δημοσιότητα μιας Ελλάδας που περνιόταν για Λος Άντζελος και Upper East Side του Μανχάταν!
Κράτησαν γέρα στην άνοδό και κυρίως στην πτώση των χάρτινων αυτοκρατοριών των συζυγών τους και είχαν ένα πλήθος θορυβώδες γύρω τους που δεν ήταν φίλοι.
Ηταν τότε που η Έλενα Μακρή Λυμπέρη έδινε βραβεία και οργάνωνε λαμπερές βραδιές. Επιθυμούσαν, φυσικά, την εύνοια της όλοι, από πολιτικούς και δημοσιογράφους της τηλεόρασης, καλλιτέχνες και αθλητές, μέχρι ακαδημαϊκούς και συγγραφείς. Στο στενό της κύκλο πάντως βρίσκονται οι Σήλια Κριθαριώτη, Χάρης Χριστόπουλος, Τρύφωνας Σαμαράς, Βασίλης Ζούλιας και Νατάσα Λιακουνάκου.
Είναι η εποχή που δουλεύει πολλές ώρες, μεγαλώνει τρία παιδιά και βρίσκεται στο επίκεντρο της έντονης τότε, κοσμικής δράσης. Συγκεντρωτική, εργασιομανής, τελειομανής, αυστηρή με όλους αλλά και με το εαυτό της, λέγεται πως είχε υιοθετήσει το σύνηθες μοντέλο των «αφεντικών» του τύπου στη χώρα και όταν θύμωνε -πράγμα που γινόταν εύκολα!- φώναζε τόσο, που οι εργαζόμενοι ένιωθαν σε σμίκρυνσή, ελαχιστοποιημένοι.
Δεν υπήρχε ωράριο για εκείνην και ζητούσε και απ τους συνεργάτες της να πράττουν το ίδιο. Αποτέλεσμα ήταν να στέλνουν μακέτες στη βίλα της στο Κεφαλάρι, στις 2 και στις 3 τα ξημερώματα, άνθρωποι που παρέμειναν στο γραφείο, ώστε να μπορεί να αφοσιωθεί στην δουλειά, αφού είχε ολοκληρώσει τις οικογενειακές και κοσμικές της υποχρεώσεις.
Λέγεται ακόμα πως δεν ξεχνούσε γιορτές και επετείους και τις ανάγκες των στενών συνεργατών της και συχνά τους επιβράβευε με δώρα μεγάλης αξίας.
Η αγάπη της για την μόδα και τα ωραία αντικείμενα είναι παροιμιώδης.
Οι άνθρωποι της δικαιολογούσαν την εμμονή της με το ότι ως διευθύντρια της Vogue έπρεπε να υποστηρίζει με το πλέον δαπανηρό και μοντέρνο ντύσιμο το περιοδικό. Το γεγονός πάντως παραμένει πως η εκδότρια έχει μια γκαρνταρόμπα που πιθανόν ούτε η Τζάκι Ωνάση να απέκτησε ποτέ…
… η Ελένη και ο δημόσιος καβγάς
Η Λυμπέρης Εκδοτική, ύστερα από πολύ πόνο, οδύνη, δικαστήρια, ανέχεια για τους εργαζόμενους της, παύει να υπάρχει. Οι τίτλοι, όσοι επιτρεπόταν απ τους ξένους εκδοτικούς οίκους, εκχωρούνται.
Η δικαιοσύνη έχει δουλειά για άλλη μια εταιρεία που στην απαρχή της μεγάλης κρίσης δεν μπορεί να αντεπεξέλθει σε υποχρεώσεις.
Μαζί με τα περιοδικά του Λυμπέρη, μετά απ αυτά του Κωστοπούλου, κλείνει και ένας κύκλος ελαφρότητας, αποθέωσης των υλικών πραγμάτων και επιβολής μιας εξουσίας και μόνον, αυτή της εικόνας.
Η Έλενα Λυμπέρη παραμένει για ένα διάστημα, ως σύμβουλος έκδοσης ή εκδότρια – διευθύντρια, σε κάποια απ τα περιοδικά που έχουν ενταχθεί σε άλλες εκδοτικές επιχειρήσεις.
Η Ελένη Μενεγάκη ήταν και παραμένει το πρόσωπο κράχτης των περιοδικών! Είναι κοινό μυστικό πως αρκεί μια πόζα της στο εξώφυλλο για να ανεβάσει το τεύχος πωλήσεις.
Το περιοδικό «HELLO» που συνεχίζει να έχει επικεφαλής την Έλενα Λυμπέρη, φυσικά ακολουθεί το χρυσό κορίτσι της μικρής μας χώρας σε κάθε του βήμα.
Κάποτε αλλωστε, η Ελένη Μενεγάκη ήταν στο στενό κύκλο της οικογένειας Λυμπέρη, όπου λίγο μετά το διαζύγιο της με τον Γιάννη Λάτσιο, τα περιοδικά του ζευγαριού είχαν πάρει σθεναρή θέση υπέρ της, σε αντίθεση με αυτά του Κωστόπουλου, στα πλαίσια πάντα του ακήρυχτου τους πολέμου. Με τα νέα της καθήκοντα, πια, η Έλενα Λυμπέρη δημοσιεύει φωτογραφίες από ένα παιδικό πάρτι της κόρης της Ελένης Μενεγάκη.
Η δεύτερη στέλνει ασφαλιστικά μέτρα για να μη δημοσιευτεί καμία φωτογραφία που αφορά σε ιδιωτικές στιγμές της οικογένειάς της και ζητά να αποσυρθεί το περιοδικό. Ένα κείμενο σφοδρότατο της Λυμπέρη γίνεται πρώτο θέμα.
Ανάμεσα σ αλλά θυμίζει πως τα περιοδικά της καθιέρωσαν την εικόνα της Μενεγάκη και τα ρούχα που η ίδια της διάλεγε, ενώ κρίνει πως «είναι απλά καθισμένη, μόνιμα απροετοίμαστη, ρεπορτάζ δεν κάνει γιατί δεν ξέρει να κάνει.
Οι συνεργάτες της, ουσιαστικά προσπαθούν να φτιάξουν το κέφι της ναζιάρας ή άκεφής (κατά περίπτωση) «σουλτάνας Χιουρέμ», αλλά ποιος νοιάζεται για το ατελείωτο telemarketing μιας εκπομπής που μπορείς να δεις μόνο άρρωστος στο κρεβάτι του Υγεία;».
Η Μενεγάκη ζητά να μη ξαναμπεί εικόνα της στα περιοδικά της. Τελικά; Αν ρίξετε μια ματιά στα περίπτερα η ωραία Ελένη είναι εξώφυλλο, παντού, όπου και όπως επιθυμεί και σ όσους τίτλους κυκλοφορούν ή έστω φυλλορροούν, ακόμα.
Αξιοσημείωτο είναι βέβαια εδώ, πως φωτογραφίες από ένα παιδικό πάρτι θεωρούνται, ναι, είναι θεμιτό, για την κυρία Λυμπέρη, να δημοσιεύονται, ενώ φωτογραφίες από μια πισίνα και έναν κήπο όχι…
… και το παραμύθι συνεχίζεται!
Τους τελευταίους μήνες του 2017, βλέπουμε πως όλα τριγύρω αλλάζουν -φεύ!- και όλα τα ίδια μένουν!
Έτσι το ζεύγος Λυμπέρη συνεχίζει να μένει στα πολυτελή του σπίτια σε Κεφαλάρι και Μύκονο, να κάνει τα εξωτικά του ταξίδια στο εξωτερικό ανεβάζοντας φωτογραφίες στα social media απ τη γλυκιά ζωή, να απολαμβάνει ιδιωτικότητα με σκάφη σε απάτητες παραλίες του Αιγαίου.
Η κυρία Λυμπέρη σχεδιάζει τα δικιά της πια ρούχα και κοσμήματα και έχει ένα κατάστημα στη Μύκονο, σε σημείο – φιλέτο, με υψηλότατο νοίκι και κόστος συντήρησης.
Ετοιμάζεται να είναι η εκδότρια – διευθύντρια, λέγεται, του νέου «Elle» που επανακυκλοφορεί από τις εκδόσεις Φιλοππόπουλος, ενώ δεν αποκλείεται η έκφραση της δημιουργικότητας της και στα νέα διαδικτυακά εγχειρήματα του συζύγου της, που προετοιμάζονται.
Και ζήσαν αυτοί καλά λοιπόν και εργαζόμενοι τους, απλά τα κατάφεραν…
Και επιβίωσαν… Αρκεί;
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ιράν: Δεν θα αντιμετωπίσει κατηγορίες η Ιρανή φοιτήτρια που γδύθηκε δημοσίως
- Aktor: Γκάζι στο επενδυτικό πλάνο Εξάρχου μετά τη «δεδηλωμένη» από τους μετόχους
- Intrakat: «Πράσινο φως» από ΓΣ για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και αλλαγή επωνυμίας
- ΗΠΑ: Ο Χάουαρν Λούτνικ φέρεται να είναι ο εκλεκτός του Τραμπ για το Υπουργείο Εμπορίου