Μια ασυνήθιστη υπόθεση απάτης, υπεξαίρεσης και ξεπλύματος μαύρου χρήματος εκατομμυρίων Ευρώ με επίκεντρο την ελβετική Τράπεζα Julius Bär απασχόλησε επί δέκα μήνες ακροαματικής διαδικασίας το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Αθηνών.  Είναι η πρώτη φορά στα ελληνικά δικαστικά χρονικά που διευθυντικό στέλεχος μιας από τις πιο γνωστές ελβετικές Τράπεζες καταδικάστηκε από την ελληνική δικαιοσύνη για συνέργεια σε υπόθεση μεγάλης απάτης εις βάρος ελλήνων πελατών.

Το δικαστήριο καταδίκασε σε πρώτο βαθμό όλους τους κατηγορούμενους της υπόθεσης και συγκεκριμένα το Θωμά ΚΑΡΥΔΑ, τη σύζυγό του, και τον Ελβετό διευθυντή της Τράπεζας Julius Bär και υπεύθυνο για τους Έλληνες πελάτες, Manuel SOVILLA.

Το καλοστημένο σχέδιο της απάτης

Η απάτη βασίστηκε σ’ ένα καλοστημένο σχέδιο, αφετηρία του οποίου ήταν οι συναντήσεις στην Αθήνα των Καρύδα και Sovilla με τους υποψήφιους Ελληνες καταθέτες της Τράπεζας. Οι τελευταίοι εξαπατήθηκαν με τον ακόλουθο τρόπο:

Ο Καρύδας, εμφανιζόταν στην Αθήνα από το 2005 ως δήθεν επίσημος αντιπρόσωπος της Julius Bär στην Ελλάδα. Με τη βοήθεια του ελβετού διευθυντή της Τράπεζας Sovilla, αρμόδιου την εποχή εκείνη για τους έλληνες πελάτες, έπειθαν στις συναντήσεις τους στην Αθήνα ενδιαφερόμενους καταθέτες να ανοίξουν λογαριασμούς στη Julius Bär στη Ζυρίχη, χρησιμοποιώντας την ψευδή ιδιότητα του Καρύδα ως δήθεν επίσημου αντιπροσώπου της Τράπεζας στην Ελλάδα και βέβαια την καλή φήμη και τις υψηλές αποδόσεις της τελευταίας.

31db-julius-baer-web2-facebookJumbo

Η αλήθεια ήταν ότι ο Καρύδας ήταν συνεργάτης της Τράπεζας, εφόσον είχε υπογράψει το 2005 σύμβαση με τη Julius Bär. Η συνεργασία αυτή του είχε δώσει το δικαιώμα να «μεσιτεύει» στην Ελλάδα νέους πελάτες στην Τράπεζα έναντι αμοιβής, ουδέποτε υπήρξε όμως αντιπρόσωπος της. Το γεγονός αυτό γνώριζε πολύ καλα ο Sovilla, αφού άλλωστε ήταν το πρόσωπο που ειχε υπογραψει απο πλευρας της Julius Bär την σύμβαση με τον Καρύδα.

Στη συνέχεια, οι υποψήφιοι πελάτες υπέγραφαν τα έγγραφα ανοίγματος λογαριασμού στην Αθήνα ενώπιον των Καρύδα και Sovilla και λάμβαναν μετά από λίγες μέρες επίσημη επιβεβαίωση, ότι οι λογαριασμοί τους στηνJulius Bär είχαν ανοίξει στη Ζυρίχη, ότι υπεύθυνος αυτών θα ήταν ο Sovilla και διαχειριστής του χαρτοφυλακίου τους ο Καρύδας.

Έτσι οι καταθέτες, έχοντας πλέον πειστεί για το άνοιγμα των λογαριασμών στη Julius Bär και με πλήρη εμπιστοσύνη στην φήμη της ελβετικής Τράπεζας, το διευθυντή της Sovilla που είχαν γνωρίσει προσωπικά και τον δήθεν αντιπρόσωπο Καρύδα, κατέθεταν για μεγάλο χρονικό διάστημα χρηματικά ποσά σε λογαριασμούς του τελευταίου, προκειμένου αυτά να μεταφερθούν στους λογαριασμούς τους στη Julius Bär. Τα χρήματα αυτά, τα αποία σημειωτέον ανέρχονται στο σύνολό τους σε εκατομμύρια Ευρώ, ουδέποτε κατέληξαν στον προορισμό τους, αλλά υπεξαιρέθηκαν αρχικώς από τον Καρύδα και στη συνέχεια τα ίχνη τους χάθηκαν και αγνοούνται μεχρι σήμερα.

Όπως αποδείχτηκε στο δικαστήριο, οι λογαριασμοί των εξαπατηθέντων ουδέποτε ανοίχτηκαν τελικά στην Τράπεζα, ενώ άλλοι ανοίχτηκαν μεν αλλά παρέμειναν μέχρι και την αποκάλυψη του σκανδάλου μηδενικοί. Μια τρίτη κατηγορία απετέλεσαν οι λογαριασμοί που ανοίχτηκαν και πιστώθηκαν με χρήματα των πελατών, μέρος των οποίων όμως στη συνέχεια με πλαστογραφημένες εντολές εμβασμάτων έκανε φτερά προς άλλους λογαριασμούς τρίτων προσώπων, εν αγνοία των δικαιούχων τους.

Για 3,5 περίπου χρόνια τα θύματα ζούσαν σε μια απίστευτη πλάνη, νομίζοντας ότι διατηρούν λογαριασμούς με τις αποταμιεύσεις τους στην ελβετική Τράπεζα, ενώ στην πραγματικότητα τα χρήματα τους είχαν  εξαφανιστεί. Σε αυτό συνέβαλε καθοριστικά η αποστολή στους πελάτες ανά τακτά διαστήματα και επί σειρά ετών τραπεζικών παραστατικών με το λογότυπο της Julius Bär, τα οποία επιβεβαίωναν με λεπτομέρειες το ύψος των καταθέσων καθώς και των δήθεν υψηλών αποδόσεων τους !!!

Όπως αποκαλύφθηκε εκ των υστέρων και περιγράφεται αναλυτικά στην δικαστική απόφαση, τα παραστατικά αυτά ήταν στο σύνολό τους πλαστά και κατασκευασμένα, ενώ προιόν φαντασίας ήταν φυσικά και οι δήθεν υψηλές αποδόσεις που αποτυπώνονταν στα χαρτοφυλάκια τους.

Ενδεικτικό του βαθμού μαεστρίας και της προκλητικότητας με την οποία οι δράστες κατορθωναν να κρατούν τα θύματα ανυποψίαστα είναι και το γεγονός που αναφέρει ζεύγος πελατών, οι οποίοι ταξίδεψαν στη Ζυρίχη στο κεντρικό καταστημα της Τραπεζας, προκειμένου να γνωρίσουν ιδίοις όμμασι την Τράπεζα και να ενημερωθούν για την πορεία των χαρτοφυλακίων τους.

 «…. Μπήκαμε σ ένα γραφείο της Τράπεζας στη Ζυρίχη μαζί με τον Καρύδα και το Sovilla μετά από προγραμματισμένο ραντεβού. Συζητούσαμε επί ώρα με τους δυο κυρίους για το δήθεν χαρτοφυλάκιο μας και τις επενδυτικες ευκαιρίες που είχαμε, ενώ στην πραγματικότητα, όπως εκ των υστερων αποδειχτηκε, την ίδια στιγμή που μιλούσαμε ο ένας λογαριασμός μας στην Τράπεζα ήταν μηδενικός και ό άλλος ουδέποτε ειχε ανοίξει».

Το Δεκέμβριο του 2009 και με αφορμή το ότι καποιοι πελάτες της Julius Bär ζητούσαν επιμόνως χρήματα από τους λογαριασμούς τους, τα οποία ποτέ δεν έλααβαν, αποκαλύφθηκε η μεγάλη απάτη. Από την έρευνα που διεξήχθη, προέκυψε ότι τα χρήματά που επί χρόνια νόμιζαν ότι είχαν στην Τράπεζα δεν υπήρχαν, ενώ τα παραστατικά που λάμβαναν από τη Julius Bär ήταν στο σύνολό τους πλαστά.

Ο ρόλος και η στάση της Τράπεζας απέναντι στα θύματα της απάτης

Απορίες και ερώτηματα στην πρωτόγνωρη αυτή υπόθεση προκαλεί η στάση της Julius Bär, τόσο απέναντι στoυς ζημιωθέντες Ελληνες πελάτες της, όσο και απένατι στους καταδικασθέντες από την ελληνική δικαιοσύνη δράστες της απάτης Καρύδα και Sovilla.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας, η Τράπεζα ενημερώθηκε επίσημα για την απάτη και την πλαστογραφία των παραστατικών της από τα ίδια τα θύματα το Δεκέμβριο του 2009.

Aντί η Τράπεζα να διεξάγει έρευνα στην Ελλάδα για τα καταγγελόμενα, να ζητήσει εξηγήσεις από τους ζημιωθέντες πελάτες της και να κινηθεί νομικά εναντίον του Καρύδα και του Sovilla, εκείνη επέλεξε μια πρωτόγνωρη τακτική. Αρκέστηκε απλώς στο να διακόψει τη σύμβαση που είχε με τον Καρύδα το Μάρτιο του 2010. Με προκλητικό μάλιστα τρόπο η Τράπεζα, στη σχετική επιστολή καταγγελίας, την οποία υπογράφει ο ίδιος ο Sovilla (!!!), “ευχαρίστησε” τον Καρύδα, για τις προσφερόμενες υπηρεσίες του, σαν να μην έχει συμβεί απολύτως τίποτα.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, η Julius Bär όχι μόνο δεν κινήθηκε μέχρι σήμερα νομικά εναντίον του Καρύδα και του Sovilla αλλά δεν έχει καν αποζημιώσει τα θύματα της, επιδιώκοντας έτσι να «κουκουλώσει» το θέμα.

Οπως σημειώνουν χαρακτηριστικά οι εξαπατηθεντες πελάτες με αισθήματα οργής και απογοήτευσης,

«… η Julius Bär δεν ευαισθητοποίηθηκε καν να μας στείλει μια επιστολή συμπάθειας ή τυπικής συγγνώμης για την οικονομική καταστροφή που εχουμε υποστεί με υπαιτιότητα της και συνεχίζει να ακολουθεί μέχρι σήμερα την τακτική συγκάλυψης που έχει επιλέξει από την αρχή της υπόθεσης. H συμπεριφορά αυτή δεν είναι μόνο ανάλγητη, είναι προ πάντων ύποπτη και προσβάλλει το όνομα της Τράπεζας».

julius bar

Η ιδιότυπη αυτή στάση της Τράπεζας δημιουργεί τεραστιες υπόνοιες για το ρολο της στην σοβαρή αυτή υποθεση. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Mono News μια πολύ σημαντική πληροφορία σχετικά με το ρόλο και την εμπλοκή ενός τρίτου προσώπου, η οποία περιήλθε σε γνώση του δικαστηρίου και των θυμάτων κατά την ακροαματική διαδικασία, ίσως φωτίσει περισσότερο την υπόθεση αυτή και εξηγήσει το ρόλο της Julius Bär.

Συγκεκριμένα, στο δικαστήριο εμφανίστηκε ως μάρτυρας υπεράσπισης του Ελβετού κατηγορούμενου Sovilla ένας άλλος Ελβετός, ο Markus Gonseth,  ο ο οποιος είναι πρώην μέλος της κεντρικής διοίκησης της Τράπεζας στην Ελβετία και μέχρι σήμερα σημαίνων στέλεχος του Ομίλου της Julius Bär.

Εντελώς συμπτωματικά αποκαλύφθηκε στο δικαστήριο ότι ο Gonseth είναι κουμπάρος και φίλος του βασικού κατηγορούμενου Καρύδα και το προσωπο που μεσολάβησε για την σύναψη συνεργασίας του τελευταίου με την Τράπεζα.

Ανέξαρτητα από το εάν πρόκειται για άλλη μια σύμπτωση ή όχι, πράγμα που θα ερευνηθεί απο τη δικαιοσύνη, ανακαλύψαμε πρόσφατο ελβετικό δημοσίευμα (https://insideparadeplatz.ch/2016/02/03/baer-kader-trat-cyber-betruegern-in-falle/) το οποίο αναφέρει, ότι ο Gonseth σχετίζεται και με άλλη ερευνόμενη υπόθεση σοβαρής απάτης με πλαστές εντολές εμβασμάτων στην θυγατρική εταιρεία του ομιλου της Julius Bär στη Ζυρίχη WM Partners, της οποίας ο Gonseth είναι  μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.

Από την πλευρα τους, οι Ελληνες πελάτες της Τραπεζας που εξαπατηθηκαν είναι πεπεισμένα, ότι πίσω από τον πρωταγωνιστή και πλέον φυλακισμένο για την υπόθεση αυτή Καρύδα δεν μπορεί να κρύβεται μόνο ο καταδικασθείς συνεργός του Sovilla, αλλά και άλλα στελέχη της Julius Bär.

Όπως δηλώνουν τα θύματα χαρακτηριστικά, «.. είναι λογικά αδύνατο ο Καρύδας να υλοποίησε το εγκληματικό του σχέδιο και να δρούσε ανενόχλητος για τόσο μεγάλο μεγάλο χρονικο διάστημα χωρίς τη σχετική κάλυψη και προστασία τρίτων προσώπων μέσα από την Τράπεζα. … Είναι πρωτάκουστο να έχουν πλαστογραφηθεί επί σειρά ετών τραπεζικά έγγραφα και η ίδια η Τράπεζα να μην ζητά τη διερεύνηση της υπόθεσης και την τιμωρία των πλαστογράφων. Αντ΄ αυτού να ευχαριστεί εγγράφως τον απατεώνα – πλαστογράφο συνεργάτη της για τις υπηρεσίες του και στη συνέχεια να παρακολουθεί την υπόθεση σαν να μην συνεβη απολύτως τίποτα !!!».

Ερωτηθείς να σχολιάσει την πορεία της υπόθεσης, ο δικηγόρος των ζημιωθέντων πελατών της Τράπεζας κ. Ηλίας Μπίσιας δήλωσε στο Mono News ότι:

«Οι εντολείς μας και οι νομικοί τους εκπρόσωποι είναι αποφασισμένοι να εξαντλήσουν όλα τα νόμιμα μέσα που διαθέτουν, προκειμένου να αποκαλυφθεί η αλήθεια και να τιμωρηθούν παραδειγματικά οι πραγματικοί ένοχοι της πρωτόγνωρης για τα ελβετικά δεδομένα υπόθεσης αυτής. Εχουμε προσφύγει με αγωγές αποζημιώσεων ενώπιον των ελληνικών δικαστηρίων κατά όλων των εμπλεκομένων και φυσικά κατά της Julius Bär και πιστεύουμε ότι θα δικαιωθούμε. Η ακατάληπτη και απροσδόκητη συμπεριφορά που έχει επιδείξει μεχρι σήμερα η Τράπεζα απέναντι στους εντολείς μας θα κριθεί σε όλο της το εύρος από τα ελληνικά δικαστηρια».