ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Τα κίτρινα-μπλε καταστήματα της αλυσίδας Ikea είναι άμεσα αναγνωρίσιμα: εμβληματικά, σχεδόν μονολιθικά και πλέον, μετά το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος της αλυσίδας στην Ινδία, με παρουσία σε περίπου 50 χώρες. Όμως, παρά το γεγονός ότι και τα 400 περίπου καταστήματα Ikea που υπάρχουν στον κόσμο αποπνέουν όλα τους τον ίδιο αέρα, με τις επίπεδες συσκευασίες και την ομοιομορφία που χαρακτηρίζει τα προϊόντα της εταιρείας, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις. Διαφοροποιήσεις που φτάνουν μέχρι τα περίφημα… σουηδικά κεφτεδάκια.
Σε πολλές χώρες, το επιχειρηματικό μοντέλο της Ikea παρουσιάζεται ελαφρώς αλλαγμένο για να ταιριάζει με τις προτιμήσεις του κόσμου και τα έθιμα του τόπου. Είναι διαφορετικές οι ώρες λειτουργίας, οι επιλογές του μενού και, πολύ περιστασιακά, από τον κατάλογο της αλυσίδας έχουν εξαφανιστεί οι… γυναίκες!
Το εστιατόριο
Η καφετέρια στο νέο κατάστημα της Ikea στο Hyderabad θα έχει 1.000 καθίσματα. Δεν θα έχει όμως σουηδικά κεφτεδάκια. Από σεβασμό προς τα ινδουιστικά πιστεύω, το συγκεκριμένο πιάτο θα βγει από το μενού και τη θέση του θα πάρουν κεφτεδάκια από κοτόπουλο και πιάτα επηρεασμένα από την ινδική κουζίνα.
Δεν είναι η πρώτη, όμως, φορά που ο κολοσσός του λιανεμπορίου αντιμετωπίζει θέμα με τα διάσημα κεφτεδάκια του λόγω… θρησκείας. Το 2013, σε κάποιες παρτίδες προερχόμενες από κάποιον Σουηδό προμηθευτή ανακαλύφθηκαν ίχνη από κρέας αλόγου, αναγκάζοντας την αλυσίδα να εκδώσει ανακοινώσεις στη Μαλαισία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με τις οποίες διαβεβαίωνε τους πελάτες ότι τα «σουηδικά» κεφτεδάκια που πωλούνταν στις χώρες αυτές είχαν πιστοποίηση «χαλάλ» (και ότι δεν παράγονταν πραγματικά στη Σουηδία».
Ο κατάλογος
Τα προϊόντα του καταλόγου Ikea δεν είναι ακριβώς τα ίδια σε όλες τις χώρες: η ενότητα με τα μαγειρικά σκεύη στην Ινδία θα έχει κουτιά για μπαχαρικά και σκεύη απαραίτητα για την παρασκευή κάποιων τοπικών πιάτων, ενώ στην Κίνα έχει πολλά γουόκ αλλά και σκεύη για μαγείρεμα στον ατμό.
Το πιο ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι ο κατάλογος παρουσιάζει κάποιες φορές σημαντικές αλλαγές όχι τόσο σε επίπεδο προϊόντων όσο σε επίπεδο παρουσίασης. Πέρυσι, κυκλοφόρησε στο Ισραήλ ένας κατάλογος απ’ όπου απουσίαζαν εντελώς οι γυναίκες. Το ίδιο περίπου είχε συμβεί και το 2012, όταν από έναν κατάλογο Ikea που είχε κυκλοφορήσει στη Σαουδική Αραβία είχε «σβηστεί» κάθε ίχνος από το γυναικείο φύλο.
Τα καταστήματα
Στο πυκνοκατοικημένο Χονγκ Κονγκ, όπου τα διαμερίσματα είναι συνήθως μικρά και οι δρόμοι πνιγμένοι στον κόσμο, τα καταστήματα Ikea δεν είναι μόνο χώρος αγορών, αλλά και χώρος χαλάρωσης. Έτσι, ο τομέας με τους καναπέδες και τις πολυθρόνες είναι συχνά γεμάτος κόσμο που μπαίνει στο κατάστημα για να απολαύσει τον κλιματισμό και λίγη ξεκούραση. Στην ηπειρωτική Κίνα, στο μεταξύ, οι πελάτες είναι ακόμη πιο άνετοι: δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπει κανείς ανθρώπους να κοιμούνται στα κρεβάτια και στις πολυθρόνες που υπάρχουν στο κατάστημα, μια συνήθεια που σε άλλα μέρη του κόσμου δεν θα ήταν και τόσο ανεκτή.
Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις το τοπικό στοιχείο δεν χαρακτηρίζει μόνο το ίδιο το κατάστημα, αλλά σε ακολουθεί και στο σπίτι. Στο Χονγκ Κονγκ, το κόστος παράδοσης εξαρτάται από τον… αριθμό των βημάτων μέχρι το διαμέρισμά σου. Στις ΗΠΑ και στη Βρετανία, τη συναρμολόγηση των επίπλων σου μπορεί να αναλάβει η online υπηρεσία TaskRabbit, η οποία συνεργάζεται με freelancers. Στο Λονδίνο, το στήσιμο της κουζίνας σου χρεώνεται με την ώρα, ενώ στο Ντουμπάι σε χρεώνουν για το συνολικό αποτέλεσμα.