Οι Βρυξέλλες θα επιβάλουν δασμούς έως και σχεδόν 50% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, παραβλέποντας τις προειδοποιήσεις της γερμανικής κυβέρνησης ότι η κίνηση αυτή ενέχει τον κίνδυνο να ξεκινήσει ένας δαπανηρός εμπορικός πόλεμος με το Πεκίνο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενημέρωσε την Τετάρτη τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ότι θα εφαρμόσει προσωρινά πρόσθετους δασμούς μεταξύ 17 και 38% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα από τον επόμενο μήνα.

1

Οι δασμοί θα επιβληθούν επιπλέον των υφιστάμενων δασμών 10% σε όλα τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, ανάλογα με το βαθμό συμμόρφωσης τους με έρευνα της ΕΕ για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι βασικοί εξαγωγείς, συμπεριλαμβανομένων των BYD, του μεγαλύτερου κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, και της Geely, θα επιβαρυνθούν με πρόσθετους μεμονωμένους δασμούς μεταξύ 17 και 20%.

Στην Tesla «μπορεί να επιβληθεί ατομικά υπολογισμένος συντελεστή δασμού», ανακοίνωσε η επιτροπή.

Οι Βρυξέλλες δήλωσαν ότι η έρευνά τους αποκάλυψε ότι η αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων είναι «ισχυρά επιδοτούμενη στην Κίνα και ότι οι εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν απειλή σαφώς προβλέψιμης και επικείμενης ζημίας για τη βιομηχανία της ΕΕ».

Οι κατασκευαστές που συνεργάστηκαν με την έρευνα της ΕΕ, αλλά δεν  έχουν καθοριστεί για αυτούς ατομικοί συντελεστές, θα υπόκεινται σε μέσο συντελεστή 21%.

Αυτοί που δεν συνεργάστηκαν θα πληγούν από τον συντελεστή 38%, επιπλέον των υφιστάμενων δασμών 10%, ο οποίος εξακολουθεί να υπολείπεται κατά πολύ των δασμών 100% που εφαρμόζουν οι ΗΠΑ.

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς δήλωσε ότι η Επιτροπή «προσέγγισε» τις κινεζικές αρχές για να «διερευνήσει πιθανούς τρόπους επίλυσης» του ζητήματος. Εάν δεν βρεθεί λύση, οι νέοι δασμοί θα εφαρμοστούν από τις 4 Ιουλίου.

Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ «εξέφρασε το σοκ, τη μεγάλη απογοήτευση και τη βαθιά δυσαρέσκειά του» για τα νέα εμπορικά μέτρα, τα οποία «θα αποτελέσουν σοβαρό εμπόδιο για την αγορά».

Οι δασμοί, υπέρ των οποίων τάχθηκαν η Γαλλία και η Ισπανία, θα αποφέρουν δισεκατομμύρια ευρώ στον προϋπολογισμό της ΕΕ ετησίως, καθώς οι πωλήσεις των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται στην Ευρώπη.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του μπλοκ, εξήγαγε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αξίας 10 δισ. ευρώ στην ΕΕ το 2023, διπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς της πέρυσι στο 8%, σύμφωνα με τους αναλυτές της Rhodium Group.

Πάντως, το Πεκίνο έχει προειδοποιήσει ότι θα προβεί σε αντίποινα, καθώς προσπαθεί να πείσει την πλειοψηφία των πρωτευουσών της ΕΕ να αντιταχθεί στους νέους δασμούς. Το Πεκίνο εφαρμόζει ήδη δασμό 15% στα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η Γερμανία, η Σουηδία και η Ουγγαρία δήλωσαν ότι δεν εγκρίνουν την κίνηση, φοβούμενες κινεζικά αντίποινα. Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι το Βερολίνο άσκησε πίεση στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία επιδιώκει μια δεύτερη θητεία ως πρόεδρος της Επιτροπής, για να εγκαταλείψει την έρευνα κατά των επιδοτήσεων.

Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς προειδοποίησε πρόσφατα ότι «η απομόνωση και οι παράνομοι τελωνειακοί φραγμοί … κάνουν τελικά τα πάντα πιο ακριβά και όλους φτωχότερους».

Αλλά οι έντονες πιέσεις της κυβέρνησης του Σολτς «δεν απέδωσαν», δήλωσαν πηγές που επικαλούνται οι FT.

Ο ACEA, ο οργανισμός της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ, υποστήριξε τους δασμούς, λέγοντας ότι μια «ισχυρή βιομηχανική στρατηγική» είναι απαραίτητη για να είναι η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ ανταγωνιστική σε παγκόσμιο επίπεδο.

Το Ινστιτούτο του Κιέλου, ένα think-tank για την οικονομία, διαπίστωσε ότι ένας επιπλέον δασμός 20% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μείωνε τις εισαγωγές κατά ένα τέταρτο. Υπολόγισε ότι με 500.000 εισαγόμενα οχήματα το 2023, αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 125.000 μονάδες αξίας σχεδόν 4 δισ. δολαρίων.

«Η μείωση θα αντισταθμιζόταν σε μεγάλο βαθμό από την αύξηση της παραγωγής εντός της ΕΕ και από τον χαμηλότερο όγκο εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων, γεγονός που πιθανότατα θα σήμαινε αισθητά υψηλότερες τιμές για τους τελικούς καταναλωτές», κατέληξαν οι ερευνητές.

Η Επιτροπή αναμένει ότι τα κινεζικά EV θα κατέχουν μερίδιο αγοράς 15% στην ΕΕ το επόμενο έτος. Λέει ότι οι τιμές είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από εκείνες των μοντέλων που κατασκευάζονται στην ΕΕ.

Ο Βάλντις Ντομπρόβσκις, επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ, όταν ανακοίνωσε την έρευνα τον Οκτώβριο, αναγνώρισε ότι τα ηλεκτρικά ρεύματα είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη μετάβαση. Πρόσθεσε όμως: «Ο ανταγωνισμός πρέπει να είναι δίκαιος».

Η υπηρεσία του είχε συγκεντρώσει στοιχεία ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές τους λάμβαναν επιδοτούμενα δάνεια, φορολογικές ελαφρύνσεις και φθηνή γη, σύμφωνα με τους αξιωματούχους.

Ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Λιν Τζιαν απέρριψε την Τετάρτη την έρευνα της ΕΕ κατά των επιδοτήσεων ως «τυπικό παράδειγμα προστατευτισμού», προσθέτοντας ότι η απόφαση για την επιβολή πρόσθετων δασμών «παραβιάζει τις αρχές της οικονομίας της αγοράς και τους διεθνείς εμπορικούς κανόνες».

«Ο προστατευτισμός δεν έχει μέλλον», δήλωσε. «Η ανοιχτή συνεργασία είναι ο σωστός δρόμος».

Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ φοβούνται ότι η Κίνα μπορεί να απαντήσει με τον ίδιο τρόπο ή ακόμη και να τις αποκλείσει από την αγορά της. Οι ευρωπαϊκές μάρκες αντιπροσώπευαν περίπου το 6% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα το 2022.

Η Γερμανία εξήγαγε 216.299 αυτοκίνητα στην Κίνα το 2023, σημειώνοντας πτώση κατά 15% σε σχέση με το προηγούμενο έτος- εταιρείες όπως η Mercedes και η Volkswagen λειτουργούν επίσης εργοστάσια στη χώρα.

Η Geely, μία από τις κινεζικές εταιρείες που βρίσκονται στο μικροσκόπιο, κατέχει τη σουηδική Volvo. Ο πρωθυπουργός της χώρας Ουλφ Κρίστερσον έχει ενώσει τις δυνάμεις του με τον Σολτς  και τον Ούγγρο πρωθυπουργό Βίκτορ Όρμπαν, ο οποίος έχει φλερτάρει με τις κινεζικές επενδύσεις σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αντιτιθέμενος δημοσίως στους δασμούς της ΕΕ.

Οι τρεις ηγέτες θα πρέπει να εξασφαλίσουν τουλάχιστον άλλες 11 κυβερνήσεις για να ανατρέψουν την απόφαση της Επιτροπής για τους δασμούς.

Άλλες χώρες της κεντρικής Ευρώπης, όπως η Τσεχική Δημοκρατία και η Σλοβακία, αναμένεται να συνταχθούν μαζί τους.

Οι χώρες εξαγωγείς τροφίμων και ειδών πολυτελείας, όπως η Ιταλία, ανησυχούν επίσης για αντίποινα κατά των προϊόντων της χώρας.

Αλλά η Γαλλία, η οποία πίεσε για την έρευνα προκειμένου να προστατεύσει τη δική της βιομηχανία και να αναγκάσει την Κίνα να επενδύσει στην παραγωγή εκεί, είναι απίθανο να υποχωρήσει. Η Ισπανία, ένας άλλος μεγάλος παραγωγός αυτοκινήτων, έχει επίσης δηλώσει ότι θα υποστηρίξει τους δασμούς.

Τα κράτη μέλη θα κληθούν να ψηφίσουν για τους δασμούς πριν από τις 2 Νοεμβρίου. Οι οριστικοί δασμοί επιβάλλονται συνήθως για πέντε χρόνια.


© The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.