• bloomberg

    Financial Times

    Doris Day: Αποχαιρετισμός στην πιο αγαπημένη Παναγιά του Χόλιγουντ

    • Financial Times

    Η Ντόρις Ντέι


    Το Χόλιγουντ αποχαιρέτισε πριν από δύο ημέρες την Ντόρις Ντέι, την ηθοποιό-σύμβολο μιας χρυσής εποχής της Αμερικής.

    Η Ντόρις Ντέι άφησε τον μάταιο τούτο κόσμο την περασμένη Δευτέρα, στα 97 της, έπειτα από μια τεράστια καριέρα στην ηθοποιία και το τραγούδι, που διήρκεσε τρεις ολόκληρες δεκαετίες.

    Οι θαυμαστές του πιο αγαπητού κοριτσιού του αμερικανικού σινεμά στα μέσα του 20ού αιώνα εκτείνονται μεταξύ πολλών κατηγοριών: από τον ηθοποιό και τραγουδιστή του Χόλιγουντ, Όσκαρ Λεβαντ, ο οποίος θέλοντας να δείξει πόσο καιρό βρίσκεται στο χώρο του Χόλιγουντ είχε πει την κοφτερή ατάκα: «Είμαι εδώ πριν η Μπέτι Ντέιβις γίνει παρθένα», ως τον Βρετανό κινηματογραφιστή Τέρενς Ντέιβις, ο οποίος ουσιαστικά εξομολογήθηκε την ομοφυλοφιλία του ενώπιον κοινού στο Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, στο Λονδίνο, λέγοντας ότι ήθελε να γίνει Ντόρις Ντέι, την στιγμή που είδε την πρώτη ταινία της ηθοποιού, το Young at Heart (1955).

    Η πορεία της στην μεγάλη οθόνη ξεκίνησε αντικαθιστώντας το αστέρι της εποχής, Μπέτι Χάτον, στο μιούζικαλ του 1948 Romance on the High Seas. Κέρδισε ευρεία αναγνωρισιμότητα από τον ρόλο της Καλάμιτι Τζέιν (1953). Απέδειξε υποκριτικό ταλέντο, εκτός των φωνητικών ικανοτήτων, στην βιογραφική ταινία Love Me or Leave Me (1955), για την τραγουδίστρια Ρουθ Έτινγκ.

    Η Ντόρις Ντέι ως Ρουθ Έτινγκ

    Έπειτα από μια συνεργασία με τον μετρ του θρίλερ, Άλφρεντ Χίτσκοκ, την ταινία The Man Who Knew Too Much (Ο Άνθρωπος που Γνώριζε Πολλά, 1956), πέρασε στο είδος της ελαφράς ρομαντικής κωμωδίας από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1960, με ταινίες όπως Pillow Talk, That Touch of Mink και Move Over, Darling.

    Ως πρωτοεμφανιζόμενη σε κωμωδίες έδωσε πνοή όχι μόνο στην δική της καριέρα, αλλά και σε αυτές συμπρωταγωνιστών της, όπως ο Ροκ Χάντσον, ο Κάρι Γκραντ και ο Τζέιμς Γκάρνερ. Ήταν αδύνατον να μην αγαπήσεις την Ντόρις Ντέι στην ακμή της. Δεν προέβαλε ποτέ μόνο ομορφιά, ήταν αστεία και ζωηρή. Με μια δόση αμηχανίας και τον μακρύ λαιμό της έμοιαζε σαν το ασχημόπαπο ακριβώς την ώρα που πάει να μεταμορφωθεί στον πανέμορφο κύκνο.

    Η Ντόρις Ντέι ως Καλάμιτι Τζέην

    Επρόκειτο για μια εμβληματική σταρ στα μέσα της δεκαετίας του 1950, που έπαιξε με τον αυτοσαρκασμό, δημιούργησε μια περσόνα -αυτή της αθώας  τσίρλιντερ που παραμένει παρθένα, τραγουδάει, χορεύει, θέλει ρομάντσο και διατηρεί μια υγιή αισιοδοξία- αλλά βρέθηκε κάποιες φορές στο όριο. Παρ’ όλα αυτά, γλίτωσε από το γελοίο μόνο και μόνο επειδή ήταν η Ντόρις Ντέι.

    Η Ντόρις Ντέι ερμηνεύει το Que sera, sera (Whatever will be, will be)

    Πριν γίνει η αγαπημένη ηθοποιός, ήταν η Ντόρις Μέρι Αν φον Κάπελχοφ από το Σινσινάτι του Οχάιο. Η μητερα της ήταν νοικοκυρά και ο πατέρας της δάσκαλος μουσικής. Στα 15 της είχε ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα, εξαιτίας του οποίου εγκατέλειψε το μπαλέτο.

    Στην διάρκεια της ανάρρωσης έκανε μαθήματα φωνητικής και άκουγε πολλά τραγούδια αναπτύσσοντας μεγάλη αγάπη για την Έλα Φιτζέρλαντ.

    Λίγο πριν γίνει 20, άλλαξε το όνομά της σε Ντόρις Ντέι, μπήκε σε μουσική μπάντα και ταυτόχρονα παντρεύτηκε έναν άνδρα, τον οποία αργότερα αποκαλούσε «ψυχοπαθή σαδιστή».

    ‘Επειτα από έναν σύντομο δεύτερο γάμο, έκανε και έναν τρίτο περιπετειώδη γάμο. Ο σύζυγός της, παραγωγός Μάρτιν Μέλχερ, πέθανε το 1968 αφήνοντάς την σχεδόν άφραγκη. Με την βοήθεια του προσωπικού δικηγόρου του, τον οποίο αργότερα η Ντέι μήνυσε, της «έφαγε» ολόκληρη περιουσία 22 εκατ. δολαρίων!

    Στα τέλη της δεκαετίας του ’60 η Ντέι ήταν νούμερο ένα στο αμερικανικό box office, όμως λίγα χρόνια μετά αναγκάστηκε να μπει στο μακρόβιο τηλεοπτικό σόου The Doris Day Show,  για να μπορέσει και πάλι να σταθεί στα πόδια της μετά την οικονομική καταστροφή.

    Στη δεκαετία του ’70 είχε πλέον αποσυρθεί και δημιούργησε το «Doris Day Animal Foundation» για την προστασία των ζώων.

    Στη δεκαετία του 1980, η Ντέι έγινε ιδιοκτήτρια ξενοδοχείου και έκανε τέταρτο γάμο. Δεν επέστρεψε ποτέ στο σινεμά. Το 2011 της απονεμήθηκε βραβείο για το σύνολο της καριέρας της από την Ένωση κριτικών κινηματογράφου του Λος Άντζελες.

    Ο θάνατός της ήρθε ακριβώς την στιγμή που όλοι είχαν πιστέψει ότι η Ντόρις Ντέι είναι αθάνατη. Αλλά, ήταν. Και είναι.


    © The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
    mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.




    ΣΧΟΛΙΑ