της Naomi Shragai
Όταν ένας άνθρωπος αναλαμβάνει για πρώτη φορά στη ζωή του ηγετικό εκτελεστικό ρόλο, πολλές φορές ανακαλύπτει ότι οι δεξιότητες που τον οδήγησαν στην προαγωγή αυτή δεν μπορούν να τον βοηθήσουν, παρά ελάχιστα, να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που παρουσιάζει η νέα ηγετική θέση του. Ως σύμβουλος επιχειρήσεων και ψυχοθεραπεύτρια, βλέπω πολλούς ανθρώπους που, ενώ είναι άριστοι στη δουλειά τους, ανακαλύπτουν ότι δεν έχουν τις συναισθηματικές εκείνες δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να μπορεί κανείς να εξελιχθεί σε αληθινό ηγέτη.
Για να βοηθήσω τους νέους μάνατζερ να πλοηγηθούν με επιτυχία στα δύσκολα νερά ενός γραφείου, προτείνω, λοιπόν, τα εξής:
1 Χαλαρώστε
Κάποια από τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς σας που αποδείχθηκαν πολύτιμα στη μέχρι τώρα καριέρα σας, τώρα μπορεί να λειτουργούν εις βάρος σας.
Η τελειομανία, για παράδειγμα, μπορεί να ήταν χρήσιμη για να κάνετε καλά τη δουλειά σας και να σας προστατεύει από κάθε είδους δυσμενή κριτική. Τώρα που έχετε ηγετική θέση, όμως, είναι μια ιδιότητα που σας τρώει χρόνο.
Ομοίως, ο ναρκισσισμός εκείνος που μπορεί να σας βοήθησε να ανέλθετε στην ιεραρχία, πρέπει να χαλιναγωγηθεί. Αντικαταστήστε τη μεγαλομανία με την ενσυναίσθηση. Η στενή παρακολούθηση ή και έλεγχος των υπαλλήλων είναι ένα λάθος που κάνουν συχνά οι άπειροι μάνατζερ, επειδή ανακουφίζει, κατά κάποιον τρόπο, από τον φόβο ότι η απόδοση των υφισταμένων σας μπορεί να μην είναι όσο ικανοποιητική θα έπρεπε να είναι. Και ότι κάτι τέτοιο θα είχε κακή αντανάκλαση πάνω τους.
Οι νέες προκλήσεις και οι νέοι στόχοι μπορεί να προκαλούν άγχος που, με τη σειρά του, σας κάνει να αναζητείτε απλές λύσεις. Όμως, η ανάγκη σας για έλεγχο πρέπει να αντικατασταθεί από μεγαλύτερη ανοχή απέναντι στην αβεβαιότητα και την πολυπλοκότητα.
2 Ξεχάστε τους επαίνους
Η αύξηση του μισθού και του status συνεπάγονται θυσίες. Για παράδειγμα, θα χάσετε την ευχαρίστηση να έχετε στενές σχέσεις με συναδέλφους. Και οι έπαινοι και τα εγκώμια για μια δουλειά που έγινε καλά τώρα ανήκουν στους υπαλλήλους σας.
Ο Greg Hodder, πρώην CEO της εταιρείας ανδρικών ενδυμάτων Charles Tyrwhitt, λέει χαρακτηριστικά: «Αυτό που κάνεις σε μεγάλο βαθμό είναι να λες στον κόσμο που δουλεύει για σένα πόσο καλά τα πάει, αλλά, φυσικά, δεν υπάρχει κανείς για να πει το ίδιο στον CEO».
Κάποια στιγμή με επισκέφθηκε ένας άνδρας 36 ετών, που είχε μόλις αναλάβει γενικός διευθυντής σε μια εταιρεία πωλήσεων, για να τον βοηθήσω να καταλάβει γιατί υπήρχαν τόσες εντάσεις στην ομάδα του. Αισιόδοξος από τη φύση του, έτεινε να σπρώχνει τα προβλήματα κάτω από το χαλάκι, με αποτέλεσμα κάποιοι από τους υπαλλήλους του να αισθάνονται απογοήτευση. Το γεγονός ότι περνούσε υπερβολικά πολύ χρόνο με άτομα με τα οποία είχε στενή συνεργασία δημιουργούσε την εντύπωση ότι είχε «αγαπημένους». Αυτό, με τη σειρά του, είχε ως αποτέλεσμα οι υπάλληλοί του να έχουν χωριστεί σε στρατόπεδα: σε εκείνους που τον υποστήριζαν και σε εκείνους που ήταν εναντίον του. Η αποφασιστικότητά του να τους κρατά όλους χαρούμενους είχε γυρίσει μπούμερανγκ. Τα δυνατά συναισθήματα που προκαλούσε, τόσο θετικά όσο και αρνητικά, ήταν πιο δυνατά από ό,τι περίμενε. Όπως λέει, τα σχόλια και οι πράξεις του περνούσαν από… κόσκινο πολύ περισσότερο απ’ ό,τι φανταζόταν.
«Αυτό που έμαθα», λέει, «είναι ότι πρέπει να υπολογίζεις προσεκτικότερα τα πράγματα και να μην είσαι υπερβολικά βιαστικός και ότι πρέπει να αφιερώνεις χρόνο για να ακούς όλες τις πλευρές».
3 Αποφύγετε να περιτριγυρίζεστε από yes-people
Όσοι έχουν εξουσία θα πρέπει να θυμούνται ότι εκείνοι που είναι κοντά τους είναι πιθανότερο να τους λένε αυτό που θέλουν να ακούσουν, λέει ο Manfred Kets de Vries, ψυχαναλυτής και καθηγητής ανάπτυξης ηγετικών δεξιοτήτων και οργανωτικών αλλαγών στη σχολή διοίκησης επιχειρήσεων Insead.
«Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ακούς με εξαιρετική προσοχή τι λέγεται και τι όχι», εξηγεί.
«Έχω δει πάρα πολλά στελέχη να πέφτουν στην παγίδα και να ζουν σε έναν κλωβό αντήχησης (ΣτΜ: όπου ένας παραγόμενος ήχος αντηχεί ξανά και ξανά προσκρούοντας στα τοιχώματα του ηχομονωμένου θαλάμου). Για παράδειγμα, είσαι σε ένα meeting και ο κόσμος σε κολακεύει και λέει ότι ήταν ένα φανταστικό meeting. Και αυτό σου αρέσει. [Ενώ] εκείνοι που διαφωνούν, διακριτικά ή όχι και τόσο διακριτικά, [στο τέλος] μπορούν να απομακρυνθούν».
4 Λειτουργήστε σαν… ντετέκτιβ
Οι ηγέτες συχνά αποφεύγουν τις συγκρούσεις, φοβούμενοι ότι τα πράγματα μπορεί να γίνουν χειρότερα. Οι διαφωνίες, όμως, δεν εξαφανίζονται όταν τις σπρώχνεις κάτω από το χαλάκι: επανεμφανίζονται, γίνονται καταστροφικότερες και πιο δύσκολο να τις διαχειριστείς.
Προσπαθήστε να δείτε πώς αντιμετωπίζετε τις διαμάχες. Τις αποφεύγετε ή θεωρείτε ότι από αυτές δεν κερδίζει κανείς; Μάθετε να αντέχετε τα δυνατά συναισθήματα που προκαλεί ο διχασμός, χωρίς να αντιδράτε. Να θυμάστε ότι υπάρχουν φορές που τα συναισθήματα δεν είναι αξιόπιστα. Αν αντιδράτε έντονα σε κάποιες καταστάσεις, ζητήστε να σας βοηθήσει κάποιος συνάδελφος που εμπιστεύεστε, ώστε να αποκτήσετε καλύτερη εικόνα για την κατάσταση.
Πολλές φορές προτείνω σε κάποιον να υιοθετεί μια προσέγγιση… ντετέκτιβ: να ακούει με προσοχή, να ζυγίζει όλα τα στοιχεία και τους χαρακτήρες και να καταλήγει στο τελικό συμπέρασμα μόνον εφόσον έχει πλέον στη διάθεσή του αδιάσειστα στοιχεία.
Όταν είναι κάποιος υπερβολικά επιθετικός ή, αντίθετα, υποτακτικός στη συμπεριφορά του, μπορεί να κλονίσει εύκολα την εμπιστοσύνη, λέει ο κ. Hodder.
«Όταν αναθέτεις σε κάποιον ευθύνες, πρέπει να προσέξεις να μην του επιτεθείς επειδή δεν τα κατάφερε», εξηγεί. «Το σφάλμα είναι τόσο δικό σου, που του ανάθεσες την ευθύνη, όσο και δικό του. Η φήμη ότι επιτίθεσαι στους ανθρώπους που δεν τα πήγαν καλά θα επεκταθεί σαν πυρκαγιά».
5 Να δείχνετε ότι νοιάζεστε
Πολλοί ηγέτες αδυνατούν να κατανοήσουν ότι όλοι μας έχουμε ζωή και οικογένεια εκτός της δουλειάς.
Ο καθηγητής Kets de Vries λέει: «Για πολλά στελέχη, ο ιδανικός εργαζόμενος είναι εκείνος που έχει μόλις χωρίσει, ζει σε ένα άδειο διαμέρισμα, κοιμάται σε υπνόσακο και μετακομίζει στο γραφείο για να δουλεύει 24 ώρες το 24ωρο».
Ο κ. Hodder πιστεύει, όμως, ότι αν δείξεις ότι νοιάζεσαι για τους ανθρώπους, κερδίζεις ως αντάλλαγμα την πίστη και την εμπιστοσύνη τους.
Γνωρίστε, λοιπόν, τους υπαλλήλους σας και μην ξεχνάτε ότι έχουν μια προσωπική και επαγγελματική ιστορία που επηρεάζει τον χαρακτήρα τους.
6 Ζητήστε τη συμβουλή άλλων
Το να έχετε την υποστήριξη κάποιου, εντός και εκτός της επιχείρησης, ενός μέντορα για παράδειγμα, είναι πολύ σημαντικό. Αν δείτε ότι επιμένετε σε επιζήμιες συμπεριφορές, ίσως πρέπει να «σκάψετε» βαθύτερα.
Ο κ. Hodder λέει: «Δεν κάνω τίποτε αν δεν πω πρώτα σε κάποιον άλλο τι συμβαίνει. Και σχεδόν ποτέ δεν έχει υπάρξει φορά που το αποτέλεσμα να μην είναι καλύτερο».
Η συντάκτρια είναι ψυχοθεραπεύτρια και σύμβουλος επιχειρήσεων
© The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.