Η  Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης και η Αρχή του Λιμένα του Ρότερνταμ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας (MoU)- Πράσινοι Διάδρομοι και ενεργοποιούν όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την επίτευξη του project  Πράσινοι Διάδρομοι “green corridors” μέσα σε μία πενταετία. Τα δύο μεγάλα λιμάνια, η Σιγκαπούρη και το Ρότερνταμ αποτελούν δύο εκ των κορυφαίων κέντρων τροφοδοσίας εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων.

Το μνημόνιο συνεργασίας προσβλέπει στη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας και της ασφάλειας και στη διαφανή ροή αγαθών, μέσω της δημιουργίας ενός ψηφιακού εμπορικού διαδρόμου, όπου σχετικά δεδομένα, ηλεκτρονικά αρχεία και διαδικασίες θα μοιράζονται.

1

Σημειώνεται ότι ένας πράσινος διάδρομος μπορεί να οριστεί ως μια ναυτιλιακή διαδρομή όπου είναι πρακτικό να λειτουργεί ένα πλοίο μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG), τόσο τεχνολογικά όσο και οικονομικά.  Ουσιαστικά με τη δημιουργία τους, απλοποιείται η πρόκληση της απανθρακοποίησης εστιάζοντας σε λιγότερες διαδρομές, φορτία και καύσιμα, μαζί με κατάλληλα οικονομικά κίνητρα και κανονισμούς ασφαλείας.

Οι πράσινοι διάδρομοι μπορούν να προκαλέσουν αύξηση στην προσφορά όσο και στη ζήτηση για πράσινη ναυτιλία σε συγκεκριμένες διαδρομές και μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου το 5% των ναυτιλιακών καυσίμων ώστε να είναι καύσιμα μηδενικών εκπομπών έως το 2030.

Εναλλακτικά καύσιμα

Οι όροι της νέας συμφωνίας προβλέπουν τη συγκέντρωση μιας ευρείας συμμαχίας από τον τομέα των logistics, των καυσίμων και άλλων εταιρειών για τις απαραίτητες ενέργειες στις προκλήσεις της εισαγωγής εναλλακτικών καυσίμων και της υποστήριξης του σχεδίου. Όπως επισημαίνεται κάθε εναλλακτικό καύσιμο -όπως το συνθετικό μεθάνιο, το υδρογόνο, η αμμωνία και η μεθανόλη- έχει τις προκλήσεις του σχετικά με το κόστος, τη διαθεσιμότητα, την ασφάλεια και τους περιορισμούς στην εμβέλεια.

Σύμφωνα με φορείς του κλάδου, στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας οδικός χάρτης για μία πραγματική μετάβαση στη χρήση «πράσινης» ενέργειας στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Γι΄ αυτόν τον λόγο, η δημιουργία της ευρασιατικής διαδρομής χαρακτηρίζεται ως μία εκκίνηση για την υιοθέτηση μακροπρόθεσμων λύσεων που θα είναι ζωτικής σημασίας για τον μετασχηματισμό του ναυτιλιακού τομέα.

Το φιλόδοξο αυτό project στην πραγματικότητα αναμένεται να λειτουργήσει ως ένας «πιλότος» και η γνώση που θα προκύψει θα εφαρμοστεί στο σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας και όσων συνδέονται με αυτή. Η συμφωνία υπεγράφη στο περιθώριο του World Cities Summit, που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια και έχει ως στόχο να φέρει κοντά όλα τα εμπλεκόμενα μέρη των εφοδιαστικών αλυσίδων, προκειμένου τα πρώτα, φιλικά, πλήρως βιώσιμα πλοία να πλέουν στην εν λόγω διαδρομή έως το 2027.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο  πράσινο  και ψηφιακό  ναυτιλιακό διάδρομο που θα συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, προωθώντας μία ναυτιλία χαμηλών ή και μηδενικών εκπομπών ρύπων.

H δημιουργία των«πράσινων διαδρόμων» (green corridors) είναι ένα σημαντικό βήμα προς την επίτευξη του μετασχηματισμού της ναυτιλιακής βιομηχανίας με την πρωτοπορία της απανθρακοποίησης της μεταφορικής αλυσίδας.

 Ο μεγαλύτερος πράσινος διάδρομος δε θα περιλαμβάνει στην ουσία μόνο την πορεία ανάμεσα στα λιμάνια, αλλά και όλες τις αναγκαίες υποδομές τόσο μέσα στις εμπορικές πύλες, όσο και γύρω από αυτές. Για να γίνει αυτό θα χρησιμοποιηθούν όλες οι αναγκαίες τεχνολογικά υποδομές, ενώ θα δημιουργηθεί το αναγκαίο πλαίσιο λειτουργίας.

 Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) έχει θέσει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών από όλα τα πλοία κατά 50% έως το 2050.