ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το Green Deal είχε ξεχάσει τη βιομηχανία, είπε χθες ο καθηγητής Παντελής Κάπρος, μιλώντας σε εκδήλωση της Συμβουλευτικής εταιρείας Ricardo τονίζοντας ότι αυτό σήμερα αλλάζει. Πλέον έχει γίνει αντιληπτό ότι η πράσινη μετάβαση χρειάζεται τη βιομηχανία και η Ευρώπη αναμένεται στο πλαίσιο του Industrial Green Deal που θα ανακοινωθεί τον επόμενο μήνα, να πάρει μέτρα για διατηρήσει και να αναπτύξει την ευρωπαϊκή βιομηχανία.
Σημείωσε ότι χρειάζονται μέτρα σε πέντε πυλώνες: στις χρηματοδοτήσεις, την προώθηση της τεχνολογίας, στην καθετοποίηση της αλυσίδας αξίας εντός της Ευρώπης, στην πρόσβαση σε φθηνή ενέργεια και στην πρόσβαση στις απαραίτητες πρώτες ύλες, μέτρα που θα αποτελέσουν τις βάσεις της βιομηχανικής πολιτικής του μέλλοντος.
“Έχουμε δύο ελέφαντες στο δωμάτιο, τον Τραμπ και την Κίνα, είπε ο κ. Κάπρος, και αυτό δημιουργεί μια εποχή εξελίξεων, τις οποίες έχουμε τα εργαλεία να μελετήσουμε”, σημείωσε.
Πώς έπεσε στο κενό η ευρωπαϊκή βιομηχανία
Κάνοντας αναφορά σε παλαιότερες μελέτες και αναλύσεις, θύμισε τους στόχους του Green Deal για μηδενισμό των εκπομπών το 2050 ώστε να επιτευχθεί φθηνή πράσινη ενέργεια που θα εξασφαλίζει την ενεργειακή αυτονομία της Ευρώπης.
Ωστόσο, η πραγματικότητα έδειξε ότι η Πράσινη Συμφωνία ξέχασε τη βιομηχανία ενώ δεν αναπτύχθηκαν και οι υποδομές που έπρεπε για να λειτουργήσει η ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας. “Το Green Deal ξέχασε να ενσωματώσει τη βιομηχανική διάσταση. Προέβλεψε μόνο το CBAM, το φόρο άνθρακα, που αποδεικνύεται δύσκολο στην εφαρμογή και αμφισβητείται”, σημείωσε ο κ. Κάπρος.
Σημείωσε ότι η Ευρώπη δεν φρόντισε για την καθετοποίηση της αλυσίδας αξίας, κάτι που είναι θεμελιώδες στην ανάπτυξη βιομηχανικής υποδομής, ιδίως στην νέα τεχνολογία. Και σημείωσε ότι η Κίνα στηρίζει τη μεγάλη της επιτυχία όχι τόσο στις επιδοτήσεις όσο στην καθετοποίηση και στην εγχώρια αλυσίδα αξίας που διαθέτει.
“Η βιομηχανική διάσταση του Green Deal απουσίαζε και σήμερα η θέση της Ευρώπης στην παραγωγή των net zero πρώτων υλών υποχωρεί και κάποιες φορές έχει χαθεί. Το μερίδιο της Κίνας στην αυτοκινητοβιομηχανία έχει μεγεθυνθεί εις βάρος των ευρωπαϊκών” σημείωσε και τόνισε ότι σήμερα, είναι πραγματικότητα η διαρροή άνθρακα, δηλαδή πολλές βιομηχανίες εντάσεως ενέργειας αποχωρούν από την Ευρώπη και μεταφέρονται σε χώρες που δεν έχουν περιορισμούς στις εκπομπές, τα οποία όμως μετά εισάγονται στην Ευρώπη.
Ταυτόχρονα, η ευρωπαϊκή βιομηχανία βρέθηκε αντιμέτωπη με υψηλές τιμές ενέργειας, ενώ και η νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων δημιούργησε δυσκολίες πολύ μεγάλες στο να μπορέσουν να υπάρξουν μέτρα για να στηριχθεί η βιομηχανία, όχι μόνο η εντάσεως ενέργειας αλλά και η βιομηχανία που παράγει τα προϊόντα για την ενεργειακή μετάβαση.
Σήμερα, όπως είπε, επανέρχονται ερωτήματα των προηγούμενων ετών που πρέπει η Ευρώπη να απαντήσει. Θα αναθεωρήσει τους φιλόδοξους στόχους για το κλίμα ή να συνεχίσει τις πράσινες πολιτικές για να αποκτήσει μια θέση που της δώσει προβάδισμα στο μέλλον;
Θα προστατέψει η Ευρώπη τις βιομηχανίες εντάσεως ενέργειας, που το θέλουμε όχι μόνο γιατί αποτελούν βιομηχανική υποδομή αλλά γιατί είναι απαραίτητες για να έχουμε κάθετη ολοκλήρωση με την υπόλοιπη αλυσίδα αξίας καθώς έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και στην αλυσίδα αξίας της τεχνολογίας net zero;
Γιατί το Green Deal δεν έφερε χαμηλές τιμές ενέργειας
Όπως εξήγησε ο κ. Κάπρος, μέα της ενέργειας, που η κρίση αερίου και η χαμηλή πρόσβαση στις φθηνές ΑΠΕ, έφεραν και υψηλό κόστος ενέργειας.
“Η κρίση φυσικού αερίου παρέσυρε υψηλά τις τιμές του ηλεκτρισμού και έδειξε ότι η υπερβολική εξάρτηση των αγορών ηλεκτρισμού από το οριακό κόστος παραγωγής από το φυσικό αέριο δεν επέτρεψε η βιομηχανία και η αγορά να έχουν απευθείας πρόσβαση στο χαμηλό κόστος ενέργειας των ΑΠΕ κάτι που είχε υποσχεθεί το Green Deal.
Πολλοί άλλοι παράγοντες όπως η νομοθεσία και η δυσκολία συντονισμού των χρηματοδοτικών εργαλείων μεταξύ των χωρών έχει οδηγήσει σε μη αποτελεσματική ανάπτυξη της κοινής υποδομής στην Ευρώπη. Και πλέον έχουμε και την αβεβαιότητα αλλά και τη χαμηλή πρόσβαση στο χαμηλό κόστος των ΑΠΕ”, σημείωσε ο κ. Κάπρος.
Ανάλυση Ricardo: Η αβεβαιότητα μπορεί να μπλοκάρει τη διείσδυση των ΑΠΕ
Η RICARDO παρουσίασε ανάλυση για την ελληνική αγορά ενέργειας, μελετώντας τις επιπτώσεις της παραμονής του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μίγμα.Όπως ανέφερε δεν αναμένεται πτώση των τιμών ενέργειας, αφού το οριακό κόστος των μονάδων φυσικού αερίου θα κρατάει τις τιμές στην περιοχή των 100 ευρώ. Εκτίμησε μάλιστα ότι μετά το 2035 οι τιμές θα αυξηθούν με δεδομένο τις αυξημένες τιμές δικαιωμάτων ρύπων.
Στην ενημερωτική εκδήλωση της εταιρείας RICARDO είχε θέμα «Προκλήσεις στη χρηματοδότηση των επενδύσεων ΑΠΕ και αποθήκευσης στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας» αναλύθηκαν και τα προβλήματα βιωσιμότητας των επενδύσεων στις ΑΠΕ καθώς η τραπεζική χρηματοδότηση γίνεται πιο δύσκολη στο περιβάλλον αβεβαιότητας.
Σύμφωνα με την ανάλυση που παρουσιάστηκε για τις τάσεις στην ελληνική αγορά ενέργειας το γεγονός ότι το φυσικό αέριο θα παραμείνει στο ενεργειακό μίγμα αυξάνει τις αβεβαιότητες για τις ΑΠΕ. Τόνισαν ότι με βάση τις σημερινές συνθήκες είναι δύσκολο να επιτευχθούν οι στόχοι του ΕΣΕΚ, αφού είναι αμφίβολο αν τα έργα θα είναι βιώσιμα, αν οι τράπεζες θα τα χρηματοδοτούν αν δεν έχουν εγγυημένο έσοδο και αν οι επενδυτές θα πάρουν το επενδυτικό ρίσκο.
Όπως έδειξαν, η αποθήκευση ενέργειας αν και είναι σημαντική γιατί εξασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα σε φωτοβολταϊκά και αιολικά θα έχει πολύ μικρή απόδοση κάτω του 5%, ενώ απόδοση 10% θα έχουν τα αιολικά..
Επίσης, πραγματοποιήθηκε και η επίσημη παρουσίαση της νέας συνδρομητικής υπηρεσίας της Ricardo, Electricity Market Outlook, ενός εξελιγμένου εργαλείου που προσφέρει προηγμένες προβλέψεις και προσομοιώσεις για την υποστήριξη της λήψης στρατηγικών αποφάσεων στον τομέα της ενέργειας. Το συνδρομητικό εργαλείο της Ricardo Electricity Market Outlook προσφέρει άμεση πρόσβαση σε λεπτομερείς πληροφορίες για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και στις απόψεις και την τεχνογνωσία της εσωτερικής μας ομάδας ειδικών στην αγορά ενέργειας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μπομπ Μενέντεζ: Καταδικάστηκε σε 11 χρόνια φυλάκιση
- Ρία Βογιατζή (Elastic Architects): Έμπνευση, αρχιτεκτονική, τέχνη γένους θηλυκού
- Μητσοτάκης: Το damage control για τα Τέμπη, η στοχοποίηση της Hellenic Train, το «άδειασμα» της Εξεταστικής και ο Καραμανλής
- Motor Oil: Τι σηματοδοτεί η αναδιοργάνωση του ομίλου – Ενισχύεται και καθετοποιείται στην ενέργεια