Σε ένα αγώνα δρόμου μείωσης των εκπομπών τους, βάζει τις ελληνικές επιχειρήσεις ο νέος Κλιματικός Νόμος,  και κάθε επιχείρηση ανάλογα με τη φύση της δραστηριότητάς της έχει και μια διαφορετική οπτική γωνία.

Η Ελλάδα είχε 75 εκατ. εκπομπές το 2020 και πρέπει να φτάσει τα 45 εκατ. το 2030, μια μείωση που θα προκύψει από τη μείωση των εκπομπών του συνόλου των επιχειρήσεων.

1

Στη χθεσινή συζήτηση για τον Κλιματικό Νόμο που πραγματοποιήθηκε από την Deloitte με τίτλο “Εθνικός Κλιματικός Νόμος, Προκλήσεις και ευκαιρίες για την ελληνική αγορά και την ελληνική οικονομία”,  ο κ. Παναγώτης Σκιαδάς, Διευθυντής Βιώσιμης Ανάπτυξης της ΒΙΟΧΑΛΚΟ, τόνισε τις προκλήσεις του ισχυρού ομίλου και της βιομηχανίας γενικότερα, αλλά και τί θα μπορούσε να αλλάξει στον κλιματικό νόμο.   “Είναι λανθασμένη προσέγγιση να αντιμετωπίζουμε την Ευρώπη σαν ένα πράσινο νησί”, είπε, ενώ εξέφρασε επιφυλάξεις για την αγοραπωλησία Εγγυήσεων προέλευσης ως τρόπο μείωσης των εκπομπών.

Όπως είπε, “η Viohalcο κοιτάζει το σύνολο των εκπομπών του προϊόντος της γιατί ο πελάτης θέλει να το ξέρει. Εξετάζουμε τις άμεσες, τις έμμεσες αλλά και τις εκπομπές εφοδιαστικής αλυσίδας (Πεδία 1,2,3). Ο κλιματικός νόμος δεν πιάνει βέβαια αυτή τη διάσταση”.

Στη Viohalco, τόνισε,  “τα 2/3 του αποτυπώματός μας προέρχεται από την ηλεκτρική ενέργεια που με την απολιγνιτοποίηση θα μειώσει τις εκπομπές της, όμως το 1/3 προέρχεται από τις άμεσες εκπομπές, που είναι κατά 90% το φυσικό αέριο και σε αυτό δεν έχουμε τη δυνατότητα να  μειώσουμε τις εκπομπές. Επίσης, σημείωσε ότι όλες  οι δραστηριότητες του ομίλου,  έχουν 5-9 φορές μεγαλύτερο αποτύπωμα λόγω των πρώτων υλών”.

“Με 100 ευρώ τη θερμική MWh υπάρχουν πολλοί λόγοι για να είμαστε energy efficient και να θέλουμε να μειώσουμε τις εκπομπές μας”, τόνισε.

Σχετικά με το αποτύπωμα στις μεταφορές, που είναι κατά 20% υπεύθυνες για τις παγκόσμιες εκπομπές, σημείωσε ότι πρέπει να έχουμε υπόψιν ότι και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει υψηλό αποτύπωμα άνθρακα με τις σημερινές τεχνολογίες. Και εξαρτάται, τόνισε σε ποιά χώρα το οδηγείς, δηλαδή τί είδους ενέργεια καταναλώνει.

Κινδυνεύουμε από την κλιματική αλλαγή

“Ο κλιματικός νόμος είναι μια σωστή πρωτοβουλία”, είπε ο κ. Σκιαδάς, τονίζοντας ότι η Ελλάδα κινδυνεύει, και είναι από τις χώρες που θα υποστεί μεγάλο πλήγμα από την κλιματική αλλαγή, οπότε είναι κατανοητή η οριζόντια προσέγγιση σημείωσε.

Αναφέρθηκε στη σημασία του νερού για τη βιομηχανία. “Εμείς τρέμουμε από την αλλαγή του υδρολογικού κύκλου, γιατί είμαστε μεγάλοι καταναλωτές νερού όπως και πολλές βιομηχανίες. Στη Βουλγαρία αντιμετωπίσαμε πρόβλημα υδροδότησης, αν και δεν περιμέναμε ποτέ κάτι τέτοιο αφού έχει τη διπλάσια βροχόπτωση από την Ελλάδα, κι όμως έπρεπε να μειώσουμε την κατανάλωση νερού. “Υπάρχουν αυτοί  οι υπαρκτοί κίνδυνοι, το αντιλαμβανόμαστε κι έπρεπε να υπάρχει μια οριζόντια προσέγγιση”, είπε.

Ωστόσο, υπάρχουν κάποια σημεία, που θα πρέπει να μην εφαρμόζονται οριζόντια, τόνισε:

Σημείωσε ότι κάποιες επιχειρήσεις που έχουν μειωμένες εκπομπές για συνεχόμενα έτη δεν υπάρχει λόγος να έχουν μείωση 30%, γιατί δε θα έχει επίδραση στις συνολικές εκπομπές.

Επίσης, είπε ότι κάποιες δραστηριότητες που είναι ήδη στο φυσικό αέριο δεν μπορούν να μειώσουν το αποτύπωμά τους. “Το φυσικό αέριο προσδίδει 56 τόνους εκπομπών ανά TJ και εμείς καταναλώνουμε πάνω από 1 εκ. θερμικές TWh. Δεν μπορούμε να αλλάξουμε τη σύνθεση του φυσικού αερίου. Καταναλώνουμε το 2,5% της ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Στις επιχειρήσεις  και τις βιομηχανίες που χρησιμοποιούμε φυσικό αέριο δεν μπορούμε να πετύχουμε τη μείωση 30% παρά μόνο αν μειώσουμε την παραγωγή μας, που δεν είναι το ζητούμενο”.

“Ο νομοθέτης πρέπει να επανεξετάσει κάποια τέτοια θέματα” επεσήμανε.

Για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης που συνδέεται με τη μείωση του αποτυπώματος στις μεταφορές, σημείωσε ότι μεγάλο πρόβλημα είναι το δίκτυο. “Ενώ έχουμε μια σειρά ηλεκτρικών αυτοκινήτων  δεν μπορούμε να τα φορτίσουμε” σημείωσε. Μια μπαταρία 100 KW δεν μπορεί να φορτίζει με 25 ΚW, θα χρειαστεί 5 ώρες και επομένως θα πρέπει να γεμίσουμε το πάρκινγκ με φορτιστές.

“Όποιοι φορτιστές μπαίνουν πρέπει να είναι των 100 KW ώστε με 5 φορτιστές να φορτίζουμε όλα τα αυτοκίνητα. Όμως δεν υπάρχει αυτή η ισχύς στο δίκτυο, ειδικά τις ώρες αιχμής”.

Σχετικά με την επέκταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επίσης, σημείωσε ότι δεν υπάρχουν αρκετά μεταλλεία στον κόσμο αυτή τη στιγμή για να παράξουν το χαλκό που χρειάζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα -64 κιλά χαλκό παραπάνω ανά αυτοκίνητο.

Οι επενδύσεις μειώνουν το ανθρακικό αποτύπωμα

Επίσης, αναφέρθηκε στις εγγυήσεις προέλευσης. “Δεν μπορούμε να δεχόμαστε ότι αγοράζοντας εγγυήσεις προέλευσης μηδενίζεις το αποτύπωμα. Η συντριπτική πλειοψηφία της βιομηχανίας το θεωρεί αυτό μια πολύ απλοϊκή προσέγγιση, γιατί οι εγγυήσεις προέλευσης δε  βοηθούν καθόλου τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος. Είναι απλά χαρτιά που κάποιος τα αγοράζει και ενώ παίρνει ενέργεια ρυπογόνα, παίρνει και τα χαρτιά για να δείξει ότι είναι πράσινος. Αν θες όμως να μειώσεις το αποτύπωμα πρέπει να γίνουν επενδύσεις”.

 “Για να μειώσουμε κατά 55% τις εκπομπές μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο μόνο για το χάλυβα, χρειάζεται να παραχθούν 150 ΤWh μισές για ηλεκτρικό ρεύμα μισές για υδρογόνο. Τεράστιες επενδύσεις μεγάλης κλίμακας που πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα με τη δυνατότητα αποθήκευσης”, είπε ο κ. Σκιαδάς.