ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ανάγκη για μείωση στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα είναι κυρίαρχη σε κάθε κλάδο και κάθε δραστηριότητα και η εταιρεία διοργάνωσης εκδηλώσεων RSVP Events ανέλαβε την πρωτοβουλία να κάνει πράξη τη βιωσιμότητα και στο χώρο των εταιρικών εκδηλώσεων.
Ουσιαστικά, η RSVP Events, φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια ομπρέλα για κάθε προσπάθεια σε αυτή την κατεύθυνση, ώστε να καταγραφεί το μέγεθος του προβλήματος, να οργανωθούν και να συνεργαστούν οι εταιρείες για να πετύχουν στο στόχο για πιο βιώσιμες εκδηλώσεις.
Μπορούν όμως οι εκδηλώσεις πράγματι να μειώσουν το αποτύπωμά τους και ποια είναι τα βήματα που πρέπει να γίνουν;
Η Όλγα Μποτωνάκη, Διευθύνουσα Σύμβουλος της RSVP Events μιλάει στο ESGtoday του mononews.gr για το πώς μπορεί να γίνει πράξη η βιωσιμότητα και στον κλάδο των διοργανωτών εκδηλώσεων, ώστε οι εταιρείες που συμμετέχουν να αποδεικνύουν και οι ίδιες την υπευθυνότητά τους στην πράξη.
Ποιο είναι το πρώτο βήμα για να γίνει μια στροφή προς τη βιωσιμότητα και στον τρόπο που γίνονται οι εκδηλώσεις;
Πρώτο βήμα της RSVP Events είναι η σωστή ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση όλων των stakeholders του κλάδου των εκδηλώσεων, που είναι τελικά πολύ ευρύς, αφού περιλαμβάνει εταιρίες τροφοδοσίας, εκτυπωτικές μονάδες, ανθοπώλες, ξενοδοχεία, εταιρίες τροφίμων, ποτών και αναλώσιμων, εταιρίες διοργάνωσης γάμων/συνεδρίων/εκθέσεων, εταιρικών δώρων, βιοτεχνίες μπομπονιέρων και πολλούς άλλους.
Έπεται μια καταγραφή με επιστημονικό τρόπο από ειδικούς μελετητές του πραγματικού αποτυπώματος, ώστε να υπάρχουν μετρήσιμα στοιχεία και να διαμορφωθούν δείκτες παρακολούθησης.
Η πιστοποίηση από κρατικό φορέα είναι απαραίτητη, ώστε να γνωρίζουν οι συμμετέχοντες αν η κάθε εκδήλωση είναι περιβαλλοντικά ουδέτερη. Για το λόγο αυτό ως εκπρόσωποι της πρωτοβουλίας «Οδηγώντας την Αγορά Εκδηλώσεων σε ένα Βιώσιμο Μέλλον» βρισκόμαστε ήδη σε προχωρημένες επαφές με τον Εθνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης.
Πώς αποφασίσατε να πάρετε αυτή την πρωτοβουλία;
Ο πλανήτης μας υποφέρει αποδεικνύοντας καθημερινά, σε παγκόσμιο επίπεδο, την ανάγκη αφύπνισης και συνειδητής αλλαγής νοοτροπίας που χρειάζεται από όλους μας ώστε να αναστρέψουμε την καταστροφική πορεία που ακολουθεί. Η ανάγκη για υπεύθυνη συμπεριφορά είναι μεγαλύτερη από ποτέ και ήρθε η ώρα να αναλογιστούμε την ευθύνη που έχει ο καθένας μας ως πολίτης, ως επαγγελματίας αλλά και όλοι μαζί ως κλάδος.
Έτσι ξεκινήσαμε αυτή τη νέα πρωτοβουλία με στόχο τη Βιωσιμότητας με τον τίτλο «Leading the Event Industry for a Better Future».
Η RSVP ήδη επιδιώκει να ενημερώνει σημαντικούς stakeholders της βιομηχανίας των εκδηλώσεων, όπως catering, εκτυπωτικές μονάδες, προμηθευτές υλικών για πάρτι, κλπ ώστε να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι κάτω από αυτή την ομπρέλα.
Ποια είναι η περιβαλλοντική επιβάρυνση από τις εκδηλώσεις;
Χωρίς καν να έχει υπολογιστεί ο ακριβής αριθμός των εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα κάθε χρόνο, είναι ωστόσο βέβαιο ότι ανέρχονται σε χιλιάδες. Αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα το μέγεθος της επιβάρυνσης στο περιβάλλον.
Ο όγκος των αποβλήτων κάθε εκδήλωσης, είτε αυτή είναι εταιρική, όπως μια εμπορική έκθεση ή ένα συνέδριο, είτε ατομική, όπως μια ιδιωτική δεξίωση ή ένας γάμος, είναι πολύ μεγάλος. Εκτείνεται δε σε διάστημα αρκετών ημερών, αφού πρέπει να συνυπολογιστούν και οι ημέρες προετοιμασίας κάθε εκδήλωσης, όπως και αυτές για την αποξήλωσή της.
Δεκάδες πλαστικά μπουκαλάκια με νερό, καλαμάκια, ποτήρια και άλλα πλαστικά σκεύη μιας χρήσης, φαγητό, ανθοστολισμοί, περίπτερα, κατασκευές, lanyards και άλλα είδη ατομικής χρήσης, έντυπα, υφάσματα και πολλά άλλα, απλά πετιούνται στα σκουπίδια. Οι μετακινήσεις έχουν κι αυτές υψηλό αποτύπωμα, ενώ η ενέργεια που καταναλώνεται είναι πολύ μεγάλη.
Μπορούν οι εκδηλώσεις να γίνονται με διαφορετικό τρόπο, αφήνοντας μικρότερο αποτύπωμα;
Μπορούν. Η αγορά των εκδηλώσεων που παρόλο που επλήγη σε τεράστιο βαθμό με την πανδημία εξακολουθεί να απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει και να διαπρέπει, δημιουργώντας εκπληκτικές διοργανώσεις που βοηθούν τους ανθρώπους να έρθουν πιο κοντά.
Ωστόσο, μπορεί σίγουρα να μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα. Μπορεί και αυτός ο κλάδος να συνειδητοποιήσει ότι είναι σημαντικό να το μετρήσει και να το καταγράψει και να δουλέψει για να το μειώσει, βάζοντας σαφείς και μετρήσιμους στόχους.
Τι μπορεί να γίνει σε πρακτικό επίπεδο για να μειωθεί το αποτύπωμα;
Οι ενέργειες που μπορεί να γίνουν για να περιοριστεί αυτή η σπατάλη χωρίζονται σε αυτές κατά τη φάση του σχεδιασμού της εκδήλωσης, σε αυτές κατά τη διάρκειά της και σε όσες ακολουθούν το πέρας μιας διοργάνωσης.
Και αυτό που προτείνουμε είναι: ΠΡΙΝ την εκδήλωση
- Να επιλέγουμε προμηθευτές με την αντίστοιχη πιστοποίηση
- Να προμηθευόμαστε υλικά που ανακυκλώνονται ή τουλάχιστον που είναι από ανακυκλώσιμα υλικά
- Να σχεδιάζουμε λύσεις περιβαλλοντικά φιλικότερες
- Περιορίζουμε τις μετακινήσεις για την προετοιμασία της εκδήλωσης και τις αντικαθιστούμε με virtual meetings
- Να καταργούμε εντελώς τα πλαστικά μιας χρήσης
- Να σχεδιάζουμε μενού που βασίζονται σε τοπικά, οργανικά προϊόντα
- Να συλλέγουμε τα απορρίμματα κατά την προετοιμασία των φαγητών προς κομποστοποίηση
- Να ερευνούμε το ενδεχόμενο δωρεάς υλικών διακόσμησης ή ειδικών κατασκευών σε δομές ή φορείς που τα έχουν ανάγκη
Αντίστοιχα, κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης,
- Να ελαχιστοποιούμε τα απορρίμματα
- Να συλλέγουμε τα απορρίμματα προς ανακύκλωση, κάνοντας διαλογή τους επί τόπου
- Να συλλέγουμε τα οργανικά απορρίμματα & αποφάγια προς κομποστοποίηση
- Να χρησιμοποιούμε εναλλακτικές πηγές ενέργειας, αν είναι εφικτό
Και μετά την εκδήλωση,
- Να φυλάσσουμε υλικά που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν
- Να προωθούμε υλικά ή αναλώσιμα που μπορούν να διατεθούν, δωρίζοντάς τα σε οργανισμούς, δομές ή ΜΚΟ
- Να ανακυκλώνουμε καταλλήλως τα απορρίμματα
Μπορείτε να μας πείτε κάποια παραδείγματα επαναδιάθεσης, που να είναι εφικτά;
Θα μπορούσαν τα διαφημιστικά στυλό και οι τσάντες που περίσσεψαν από ένα συνέδριο μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες ενός ολόκληρου ορφανοτροφείου.
Οι μοκέτες να «ντύσουν» κοινωνικές δομές, όπως αυτές των αστέγων, των κακοποιημένων γυναικών ή των προσφύγων.
Οι ανθοσυνθέσεις μπορούν να δώσουν χαρά σε γηροκομεία της περιοχής.
Το φαγητό να ταϊσει ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike