Ο σχεδιαστής της Alfa Romeo Tonale είναι συμπατριώτης μας, 36 ετών και ονομάζεται Αλέξανδρος Λιώκης.
Έχει σα βάση το Centro Stile της Alfa Romeo στο Αρέζε και γύρω του μια μεγάλη ομάδα ταλαντούχων σχεδιαστών. Έχει πάθος με τα παλιά κλασσικά αυτοκίνητα αλλά και τα απέριττα σχήματα. Όταν παρουσιάστηκε η Tonale μας είχε μιλήσει για το σχεδιασμό της…
Περίγραψέ μας τη διαδικασία σχεδίασης ενός αυτοκινήτου…
Είναι περίπλοκη, το συναίσθημα παίζει πολύ μεγάλο ρόλο ειδικά σε μια Alfa Romeo. Εκτός όμως από το συναίσθημα έχουμε να κάνουμε μ’ ένα όχημα που πρέπει να παραχθεί και αυτό υπόκειται σε πάρα πολλούς κανονισμούς.
Έχουμε να επιλύσουμε πάρα πολλά προβλήματα και να αντιμετωπίσουμε πολλές προδιαγραφές: Εργονομίας, κατασκευαστικές, ασφαλείας.
Μπορεί εμείς να σχεδιάσουμε ότι θέλουμε σ’ ένα κόνσεπτ εκεί περισσότερο ρόλο παίζει το πάθος αλλά, για να φτάσει στη φάση της παραγωγής ένα αυτοκίνητο περνάει από πάρα πολλά βήματα, δύσκολα και περίπλοκα. Μόνο έτσι εξασφαλίζεις ότι θα έχεις ένα ολοκληρωμένο προϊόν απόλυτα χρηστικό.
Λένε αρκετοί πως η ομοιότητα των σύγχρονων οχημάτων οφείλεται στις προδιαγραφές ασφαλείας, η Τοnale πάντως διαφέρει…
Προσπαθήσαμε όσο μπορούσαμε να διατηρήσουμε το χαρακτήρα που είχε το πρωτότυπο καθώς άρεσε πολύ στο κόσμο και απέσπασε πολλά βραβεία. Κρατώντας σα προτεραιότητα να διατηρήσουμε τον αρχικό σχεδιασμό προσθέσαμε όσα απαιτούνταν για να βγει στην παραγωγή.
Για παράδειγμα στα μοντέρνα αυτοκίνητα το εμπρός καπό είναι πιο ψηλά για την ασφάλεια των πεζών ώστε αν παρασύρεις κάποιον να μην χτυπήσει το κεφάλι του πάνω στη μηχανή. Πρέπει να υπάρχει κάποια απόσταση για να απορροφήσει ενέργεια.
Αντίστοιχα ο πίσω προφυλακτήρας είναι υποχρεωτικά αυτό που προεξέχει και συγκρούεται πρώτο σε πορεία προς τα πίσω για να μην προκαλούνται μεγάλες υλικές ζημιές.
Τι αποτέλεσε για σένα πηγή έμπνευσης;
Η έμπνευση αλλάζει, η πηγή έμπνευσης αλλάζει ανάλογα με τα ερεθίσματα που έχει ο κάθε άνθρωπος ανάλογα με την εποχή. Με επηρεάζει πολύ το τι βιώνω.
Τώρα ειδικότερα για την Tonale μεγάλη πηγή έμπνευσης αποτέλεσε η τεράστια ιστορική κληρονομία που έχει η Alfa Romeo. Είμαι λάτρης κάποιων χαρακτηριστικών γραμμών από τις παλιές Alfa Romeo, όπως τα εμπρός φώτα που προέρχονται από τη SZ του 1990, η 159 ή η Brera που είναι πολύ χαρακτηριστικά.
Στην Tonale κυριαρχεί η συναισθηματική σχεδίαση, η ρετρό σχεδίαση ή η αθλητική σχεδίαση;
Σίγουρα δεν κυριαρχεί η ρετρό σχεδίαση, δεν πήραμε καθόλου ρετρό στοιχεία. Έχουμε χρησιμοποιήσει στοιχεία από το παρελθόν αλλά κοιτώντας το μέλλον.
Προφανώς ως Alfa Romeo πρέπει να έχει αθλητικό σχήμα για να παραπέμπει σ’ αυτά που μπορεί να κάνει το αυτοκίνητο. Ας πούμε ότι ο σχεδιασμός έδωσε περισσότερη έμφαση στο αθλητικό και στο φινετσάτο αποτέλεσμα.
Περίγραψέ μας τα κομβικά σημεία από τότε που τελείωσες το σχολείο μέχρι να βρεθείς στο Centro Stile…
Τελείωσα το ΤΕΙ βιομηχανικού σχεδιασμού στη Κοζάνη, βέβαια από μικρό παιδί σκιτσάριζα και με ενδιέφεραν τα σχέδια των αυτοκινήτων. Εστίαζα πολύ σ’ αυτό τον τομέα. Με ελκύουν πολύ τα ενδιαφέροντα σχήματα, χωρίς συγκεκριμένη εθνικότητα. Οτιδήποτε έχει χαρακτήρα και είναι ενδιαφέρον με ελκύει.
Μετά το ΤΕΙ έκανα τα χαρτιά μου και ήρθα στο Τορίνο για μεταπτυχιακό στο IED και έκανα master δυο χρόνια. Μετά παρουσίασα στην έκθεση της Γενεύης την πτυχιακή μου εργασία με τίτλο «Alfa Romeo Gloria» και αυτό ήταν το εισιτήριό μου ουσιαστικά για να μπω στην Alfa Romeo.
Ποια είναι η καθημερινότητα στο Centro Stile για έναν άνθρωπο που σχεδιάζει αυτοκίνητα;
Ποικίλλει ανάλογα με την περίοδο, σε κάποιες φάσεις σχεδιάζουμε συνεχώς. Αρχικά με χαρτί μετά στον υπολογιστή ενώ σε προχωρημένο στάδιο δουλεύουμε και τον πηλό. Επίσης μπορεί να κάνεις τρισδιάστατο μοντέλο. Μετά αρχίζουν οι συναντήσεις με τους μηχανολόγους, αλλάζει συνεχώς η δουλειά μας, δεν πλήττεις ποτέ.
Θα ήθελες να σχεδιάσεις μια σπορ Alfa Romeo;
Προφανώς, όπως κάθε σχέδιο που μου ζητείται είναι μια πρόκληση. Βέβαια είναι διαφορετική πρόκληση να σχεδιάζεις ένα SUV, διαφορετική πρόκληση να σχεδιάζεις μια σπορ Alfa Romeo, διαφορετική πρόκληση να σχεδιάζεις ένα super car.
Τι λένε για σένα οι στίχοι του Ελύτη:
Θαύμασα τον Παρθενώνα
και στην κάθε του κολόνα
βρήκα τον χρυσό κανόνα
Όμως σήμερα το λέω
βρίσκω το καλό κι ωραίο
σε μια σπορ Alfa Romeo
Μια Alfa Romeo «υπακούει» σε κάποιους κανόνες που έχει το αντικειμενικά όμορφο, καθώς είναι σημαντικό να είναι όμορφη, είναι η απαραίτητη ομορφιά.
Οπότε ναι προφανώς μια Alfa Romeo θα πρέπει να επικοινωνεί τα στοιχεία της ομορφιάς της φινέτσας κάτι το οποίο έχει όμορφες αναλογίες.
Ανακαλύψτε το αφιέρωμα «Efficient Cars 2024: PHEV SUV»
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike