Tο bZ4X είναι το πρώτο μοντέλο με την φιλοσοφία eTNGA της Toyota, ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα.
Το bZ4X είναι το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάζεται με τη νέα αρχιτεκτονική BEV της εταιρείας, eTNGA. Αυτή η εντελώς νέα αρχιτεκτονική θα χρησιμοποιηθεί σε διάφορα μοντέλα bZ και είναι σχεδιασμένη για παραγωγή σε μεγάλη κλίμακα.
Κομβικό στοιχείο η λεπτή μονάδα μπαταρίας που βρίσκεται στο πάτωμα του οχήματος και αποτελεί μέρος του πλαισίου, βοηθώντας στην επίτευξη χαμηλού κέντρου βάρους, ιδανικής κατανομής βάρους μπροστά/πίσω και υψηλής ακαμψίας του αμαξώματος.
Ο σχεδιασμός του bZ4X επιτρέπει ένα μεγάλο μεταξόνιο, το οποίο φτάνει στα 2.850 mm, δηλαδή 160 mm περισσότερο από το RAV4. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα εξαιρετικό εσωτερικό χώρο, τόσο στην καμπίνα όσο και στο χώρο αποσκευών. Για τους επιβάτες των πίσω θέσεων υπάρχει μια απόσταση ενός μέτρου μεταξύ των καθισμάτων, επίπεδο πάτωμα και σημαντικός χώρος για τα πόδια.
Ο ευέλικτος χώρος αποσκευών διαθέτει ρυθμιζόμενο, πάτωμα δυο επιπέδων και έναν χώρο κάτω από το πάτωμα που μπορεί να προσθέσει επιπλέον 71 mm στο ύψος φόρτωσης όταν μεταφέρονται ογκώδη αντικείμενα.
Ο χώρος αποσκευών διαθέτει 452 λίτρα (VDA) – αρκετός για να μεταφέρετε τρεις βαλίτσες των 82 λίτρων ή δύο ποδήλατα βουνού. Οι πίσω θέσεις πέφτουν (60:40) και έχουν λειτουργία ανάκλισης. Ο χώρος κάτω από το πάτωμα φιλοξενεί ένα κουτί εργαλείων και παρέχει χώρο για ένα τρίγωνο προειδοποίησης ή το καλώδιο φόρτισης του αυτοκινήτου.
Το bZ4X χρησιμοποιεί έναν νέο σχεδιασμό eAxle που ενσωματώνει το άξονα μετάδοσης, τον κινητήρα και τον inverter σε μια ενιαία μονάδα. Ο ελαφρύς και συμπαγής σχεδιασμός συμβάλλει στη επίτευξη μικρότερων προβόλων και χαμηλού κέντρου βάρους για το όχημα, καθώς και περισσότερου χώρου στην καμπίνα και στο χώρο αποσκευών. Η τεχνολογία eAxle χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στο bZ4X, και αποτελεί απόρροια της εμπειρίας που έχει η Toyota σε εξηλεκτρισμένα μοντέλα.
Έχουν ληφθεί πολλά μέτρα για τη μείωση των απωλειών στον κινητήρα και στον inverter, όπως η χρήση μικρότερου στάτορα και ενός ρότορα υψηλής ταχύτητας/υψηλής απόδοσης και η υιοθέτηση ενός λιπαντικού χαμηλού ιξώδους. Το κιβώτιο ταχυτήτων έχει απλό σχεδιασμό τριών αξόνων, ενώ ένα προφορτισμένο διαφορικό, ίσου μήκους αριστερά και δεξιά συμβάλλει στην ομαλή κίνηση.
Ο εμπρόσθιος άξονας περιλαμβάνει μια μονάδα ηλεκτρικής παροχής (ESU) που συνδυάζει τις λειτουργίες μετασχηματισμού ισχύος σε μια ενιαία μονάδα, εξοικονομώντας χώρο και βάρος.
Για παράδειγμα, εξαρτήματα όπως το κουτί κατανομής και το ρελέ DC, τα οποία περιλαμβάνονταν στο πακέτο μπαταριών στα προηγούμενα ηλεκτρικά μοντέλα της Toyota, τώρα έχουν ενσωματωθεί στην ESU, επιτρέποντας στο πακέτο μπαταριών να γίνει πιο επίπεδο, συμβάλλοντας με τη σειρά τους στη δημιουργία ενός χαμηλού, επίπεδου δαπέδου καμπίνας. Με τη μονάδα ελέγχου κινητήρα (ECU) τοποθετημένη πιο κοντά στον κινητήρα, υπάρχει ταχύτερη ανίχνευση ολίσθησης των τροχών. Η γρήγορη εφαρμογή ακριβούς ελέγχου της ροπής κίνησης μειώνει δραματικά την αρχική ολίσθηση των τροχών για πιο ομαλή επιτάχυνση όπως είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε στην πράξη.
Ένα από τα μεγάλα ατού του bz4X είναι η αβίαστη επιτάχυνση που δεν είναι απότομη και ενοχλητική. Το bZ4X διαθέτει εμπρόσθια ανάρτηση τύπου MacPherson και διπλή αρθρωτή ανάρτηση στο πίσω μέρος με αντιστρεπτικές ράβδους. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα πέδησης χρησιμοποιεί εμπρόσθιους και οπίσθιους αεριζόμενους δίσκους, με απόδοση ρυθμισμένη για γραμμική αίσθηση. Ένα ηλεκτρικό χειρόφρενο είναι τοποθετημένο ως στάνταρ. Το bZ4X χρησιμοποιεί ζάντες 18 ή 20 ιντσών ανάλογα το επίπεδο εξοπλισμού. Τα ελαστικά είναι 235/60R18 ή 235/50R20.
Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας είναι βελτιωμένο. Στη φάση του ρολαρίσματος η επιβράδυνση αυξάνεται σε 0,15 G όταν ο οδηγός βγάλει το πόδι του από το γκάζι, λειτουργώντας με φυσικό τρόπο και αντισταθμίζοντας περίπου το 80% της επιβράδυνσης κατά την οδήγηση.
Η μπαταρία ιόντων λιθίου υψηλής πυκνότητας αποτελείται από 96 στοιχεία και έχει ονομαστική τάση 355,2 volt. Η ακαθάριστη χωρητικότητά της είναι 71,4 kWh και έχει εύρος λειτουργίας θερμοκρασίας περιβάλλοντος μεταξύ -30 και +60°C. Βασικό για την ποιότητα και τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας είναι η πολλαπλή παρακολούθηση της τάσης, του ρεύματος και της θερμοκρασίας, σε επίπεδο κυψέλης. Εάν ανιχνευθεί οποιαδήποτε μη φυσιολογική παραγωγή θερμότητας, ενεργοποιούνται αυτόματα οι έλεγχοι.
Έχουν τεθεί σε εφαρμογή αντιμέτρα για την μείωση της φθοράς των υλικών και υπάρχουν μέτρα ασφαλείας στη διαδικασία κατασκευής για την αποτροπή εισόδου ξένων υλικών στην μπαταρία. Αυτή είναι η πρώτη μπαταρία σε ένα όχημα Toyota που υιοθετεί ένα σύστημα ψύξης με νερό. Αυτό χρησιμοποιεί ένα ψυκτικό μέσο με κάθε κυψέλη να ψύχεται ατομικά. Το σύστημα είναι συνδεδεμένο με το σύστημα κλιματισμού του οχήματος, ώστε να υπάρχει συντονισμός ελέγχου της θερμοκρασίας της μπαταρίας και της καμπίνας.
Χάρη στην αντλία θερμότητας η μπαταρία λειτουργεί χωρίς να επιβραδύνεται αισθητά ακόμη και σε χαμηλές θερμοκρασίες. Η Toyota δίνει εγγύηση ότι η μπαταρία θα διατηρήσει τουλάχιστον το 70% της χωρητικότητάς της έως 10 χρόνια ή 1 εκατομμύριο χιλιόμετρα.
Καταγράψαμε στιγμιαία ρυθμό φόρτισης 132kw την ώρα.
Οι ευρωπαϊκές εκδόσεις του bZ4X χρησιμοποιούν μια μπαταρία κατάλληλη για αξιόπιστη φόρτιση σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί γρήγορα χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια ή η διάρκεια ζωής: μια φόρτιση 80% μπορεί να επιτευχθεί σε περίπου 30 λεπτά με ένα σύστημα γρήγορης φόρτισης 150 kW (CCS2). Μια πλήρης φόρτιση χρησιμοποιώντας μια παροχή 230 V/32 A θα διαρκέσει περίπου 9,5 ώρες.
Το bz4X διαθέτει ενσωματωμένο τριφασικό φορτιστή 11 kW. Η τετρακίνητη έκδοση που δοκιμάσαμε έχει ονομαστική αυτονομία έως και 470 km με κατανάλωση 15,8 kWh/100 km αυτό δεν απέχει πολύ από τα 430km που καταγράψαμε εμείς εντός πόλης. Μια προαιρετική ηλεκτρική οροφή με ηλιακά πάνελ είναι διαθέσιμη για το bZ4X. Σε ένα ηλιόλουστο κλίμα όπως της Ελλάδας, η Toyota εκτιμά ότι μπορεί να αποκτηθεί αρκετή ενέργεια για να διανυθεί απόσταση 1.800 km ή 11.7 km ανά ημέρα (ισοδύναμο με 140 φορτίσεις smartphone).
Όταν το αυτοκίνητο είναι παρκαρισμένο με την ανάφλεξη σβηστή, η ενέργεια από τα ηλιακά πάνελ χρησιμοποιείται για τη φόρτιση της κύριας μπαταρίας. Όταν το αυτοκίνητο οδηγείται, η ηλιακή ενέργεια παρέχεται στα βοηθητικά συστήματα του αυτοκινήτου, μειώνοντας την κατανάλωση της κύριας μπαταρίας.
- Βασίλης Κικίλιας: Ισχυρή σύσταση για αντιολισθητικές αλυσίδες σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές καθ’ όλη τη διάρκεια των εορτών
- Καιρός: Νέο έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Ισχυρές καταιγίδες, θυελλώδεις άνεμοι και χιόνια τη Δευτέρα και την παραμονή Χριστουγέννων
- Αλεξία Μπακογιάννη (αία* relate): Η… ευτυχής απόλυση, η γυναικεία επιχειρηματικότητα και η πολιτική
- Κύκλωμα που διακινούσε λαθραία ποτά: Πάνω από 3 εκατ. ευρώ η ζημιά για το Δημόσιο – 12 συλλήψεις