AI KAI MEDIA
What lies ahead:
AI in Business
Στον Όμιλο Fourlis το ταξίδι του digital transformation
και της χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης έχει ήδη ξεκινήσει
Δημήτρης Βαλαχής, CEO Ομίλου Fourlis
Τις ριζικές αλλαγές που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη στο λιανεμπόριο τόσο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των επιχειρήσεων όσο και ως προς την εμπειρία των καταναλωτών αναλύει ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Fourlis, κ. Δημήτρης Βαλαχής.
H τεχνητή νοημοσύνη (AI) αλλάζει ριζικά το τοπίο στο λιανεμπόριο, προσφέροντας άμεσα οφέλη για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές.
Καταρχάς, η AI επιτρέπει την ανάλυση μεγάλων όγκων δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, δίνοντας τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να κατανοούν καλύτερα τις προτιμήσεις και τις συνήθειες των πελατών τους. Αυτό επιτρέπει την παροχή εξατομικευμένων προτάσεων και προσφορών, ενισχύοντας την εμπειρία του πελάτη και αυξάνοντας την πιστότητά του. Παράλληλα, η AI βελτιστοποιεί τις επιχειρηματικές διαδικασίες μέσω της αυτοματοποίησης επαναλαμβανόμενων και χρονοβόρων εργασιών, όπως η διαχείριση αποθεμάτων και η παρακολούθηση των προμηθειών. Αυτό μειώνει τα λειτουργικά κόστη και επιτρέπει στο προσωπικό να επικεντρωθεί σε πιο στρατηγικές και δημιουργικές δραστηριότητες. Επιπλέον, η AI βοηθά στην πρόβλεψη της ζήτησης, επιτρέποντας καλύτερο προγραμματισμό και διαχείριση των αποθεμάτων, μειώνοντας τις ελλείψεις και τα πλεονάζοντα αποθέματα.
Επιπλέον, η AI βελτιώνει την εμπειρία του πελάτη μέσω εικονικών βοηθών και chatbots, που παρέχουν άμεση υποστήριξη και πληροφορίες για τα προϊόντα, είτε στο φυσικό κατάστημα είτε online. Αυτό μειώνει τον χρόνο αναμονής και βελτιώνει την εξυπηρέτηση. Η AI συμβάλλει επίσης στη βελτίωση των στρατηγικών μάρκετινγκ, μέσω ανάλυσης των δεδομένων καταναλωτικής συμπεριφοράς, επιτρέποντας στοχευμένες καμπάνιες και βελτιστοποίηση των διαφημιστικών δαπανών. Τέλος, η AI παίζει καθοριστικό ρόλο στην ασφάλεια των δεδομένων, με την ανίχνευση ανωμαλιών και την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο, προστατεύοντας τα δεδομένα των πελατών και μειώνοντας τον κίνδυνο απάτης.
Η χρήση εφαρμογών AI μπορεί να αλλάξει δραστικά την αγοραστική εμπειρία των καταναλωτών στο φυσικό κατάστημα με διάφορους τρόπους.
Αρχικά, οι εξατομικευμένες προτάσεις προϊόντων είναι μία από τις πιο άμεσες επιδράσεις της AI. Όταν οι πελάτες εισέρχονται στο κατάστημα, τα συστήματα AI μπορούν να αναλύσουν τις προτιμήσεις και το ιστορικό αγορών τους και να προσφέρουν προσωποποιημένες προτάσεις. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να βρουν γρηγορότερα τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν, δημιουργώντας μια πιο ευχάριστη και αποδοτική εμπειρία αγορών.
Οι εικονικοί βοηθοί που χρησιμοποιούν AI μπορούν επίσης να ενισχύσουν την εξυπηρέτηση πελατών μέσα στο κατάστημα. Αυτοί οι βοηθοί μπορούν να απαντούν σε ερωτήσεις σε πραγματικό χρόνο, να καθοδηγούν τους πελάτες στους διαδρόμους και να παρέχουν πληροφορίες για τα προϊόντα. Αυτό μειώνει την ανάγκη για αναζήτηση βοήθειας από το προσωπικό και προσφέρει άμεσες λύσεις στους πελάτες.
Επιπλέον, η AI μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αναγνώριση προϊόντων μέσω εικόνας. Οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιούν τις κάμερές τους για να τραβήξουν φωτογραφίες προϊόντων που τους ενδιαφέρουν. Η AI μπορεί να αναγνωρίσει τα προϊόντα και να παρέχει πληροφορίες για αυτά, καθώς και να προτείνει παρόμοια ή συμπληρωματικά προϊόντα που υπάρχουν στο κατάστημα.
Χαρακτηριστικά, η ΙΚΕΑ έχει ολοκληρώσει περισσότερα από 50 έργα που σχετίζονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό τα τελευταία χρόνια και ο προγραμματισμός του επόμενου διαστήματος περιλαμβάνει επιπλέον έργα εφαρμογής ΑΙ προς υλοποίηση.
Για παράδειγμα, μέσα από την εφαρμογής ΙΚΕΑ App (ΙΚΕΑ Greece App), που λειτουργεί τόσο ως ανεξάρτητο κανάλι πώλησης, αλλά και ως εργαλείο για την προετοιμασία των αγορών στο φυσικό κατάστημα, οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να βρουν το προϊόν που επιθυμούν μέσω Visual Search (με χρήση εικόνας) ή να τοποθετήσουν εικονικά τα προϊόντα ΙΚΕΑ στον χώρο τους μέσω AR τεχνολογίας.
Το όραμά μας είναι να προχωρήσουμε παραπέρα και να εξελίξουμε τις αγορές με βάση την εμπειρία μέσα από την αλληλεπίδραση. Φανταστείτε έναν πελάτη να αποτυπώνει το σαλόνι, την κρεβατοκάμαρα ή το γραφείο του μέσα από μια φωτογραφία. Το chatbot μας θα αναλύει την εικόνα, θα λαμβάνει υπόψη την υπάρχουσα διακόσμηση, τον φωτισμό και τους χωροταξικούς περιορισμούς και στη συνέχεια θα προτείνει τα ιδανικά αντικείμενα ΙΚΕΑ. Είτε πρόκειται για μια άνετη πολυθρόνα, ένα κομψό τραπεζάκι σαλονιού ή μια μινιμαλιστική βιβλιοθήκη, οι προτάσεις μας θα ευθυγραμμίζονται με το μοναδικό στυλ και τις ανάγκες του πελάτη. Θέλουμε να καταστήσουμε τα Chatbots μας έναν πραγματικό σύντροφο του πελάτη μας για την εξυπηρέτηση κάθε ανάγκης.
Η βελτιωμένη διαχείριση αποθεμάτων είναι ένας άλλος τομέας όπου η AI μπορεί να επηρεάσει θετικά την εμπειρία των καταναλωτών. Με ακριβέστερες προβλέψεις ζήτησης και καλύτερο έλεγχο των αποθεμάτων, τα καταστήματα μπορούν να εξασφαλίσουν ότι τα προϊόντα που ζητούν οι πελάτες είναι πάντα διαθέσιμα, μειώνοντας την απογοήτευση από ελλείψεις.
Τέλος, η AI μπορεί να βελτιώσει τη συνολική εμπειρία αγορών μέσω της ανάλυσης δεδομένων. Τα καταστήματα μπορούν να χρησιμοποιούν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για να προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους, να βελτιώνουν την τοποθέτηση των προϊόντων και να δημιουργούν πιο ελκυστικές και αποδοτικές καμπάνιες προώθησης.
Ο Όμιλος Fourlis έχει ήδη ξεκινήσει το ταξίδι του digital transformation και της χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης (Gen AI).
Επενδύουμε στην Ψηφιακή Υποδομή, ενισχύοντας τα συστήματα πληροφορικής, τις πλατφόρμες δεδομένων και τις δυνατότητες AI. Προάγουμε μια Κουλτούρα Καινοτομίας, ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους μας να σκέφτονται δημιουργικά και να αγκαλιάζουν την αλλαγή, και παρακολουθούμε τις Τάσεις της Αγοράς για αναδυόμενες τεχνολογίες και τις τάσεις λιανικής παγκοσμίως.
Η ΙΚΕΑ ήδη ενσωματώνει chatbots τεχνητής νοημοσύνης (AI) με τεχνολογία generative AI (ΑΙ powered chatbot) στο Ikea.bg για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της και δρομολογεί την εφαρμογή σε Ελλάδα και Κύπρο. Μέσα από αυτήν την εφαρμογή, η οποία είναι πολυγλωσσική, οι καταναλωτές μπορούν να αναζητούν συγκεκριμένα αντικείμενα, και να λαμβάνουν εξατομικευμένες προτάσεις. Το chatbot αναλύει τον εκτενή κατάλογο προϊόντων και παρέχει τις τρεις καλύτερες επιλογές. Επίσης, οι χρήστες λαμβάνουν ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο για τις παραγγελίες τους, τις ημερομηνίες παράδοσης και τυχόν καθυστερήσεις. Όταν οι καταναλωτές χρειάζονται ανθρώπινη βοήθεια, το chatbot τους παραπέμπει σε έναν ζωντανό εκπρόσωπο.
Στοχεύουμε στη δημιουργία μιας γέφυρας μεταξύ ψηφιακού και φυσικού κόσμου, συνδυάζοντας την τεχνολογία Gen AI με την οπτική εισαγωγή, καθιστώντας τις αποφάσεις για την επίπλωση του σπιτιού πιο διαισθητικές και ευχάριστες. Θέλουμε τα chatbots μας να είναι πραγματικοί σύντροφοι για τους πελάτες μας, εξυπηρετώντας κάθε τους ανάγκη.
Αντίστοιχα, ΑΙ αλγόριθμο διαθέτει και το INTERSPORT App, το οποίο λειτουργεί σαν ένα επιπλέον κανάλι πώλησης αλλά και επαφής με τον πελάτη.
Μεγάλη έμφαση έχουμε δώσει και στην τεχνολογική αναβάθμιση των υποδομών μας, με στόχο ταχύτερη και καλύτερη τροφοδοσία των καταστημάτων και γρηγορότερη ανταπόκριση στις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Το 2021 προχωρήσαμε σε μια σημαντική επένδυση στα Logistic Centers που εξυπηρετούν τις ανάγκες της Intersport στα Οινόφυτα και της ΙΚΕΑ και Holland & Barrett στο Σχηματάρι, μέσα από αυτοματισμούς και σύγχρονη τεχνολογία ρομποτικής που υποστηρίζεται από τεχνητή νοημοσύνη.
H τεχνητή νοημοσύνη συμβάλλει στη μείωση του κόστους και στην αύξηση της αποδοτικότητας, παρέχοντας παράλληλα μια βελτιωμένη εμπειρία για τους καταναλωτές. Οι επενδύσεις στην AI είναι όχι μόνο απαραίτητες, αλλά και στρατηγικά επωφελείς για την επιχείρηση, εξασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξή της στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Αρχικά, η χρήση εφαρμογών AI επιτρέπει την παροχή εξατομικευμένων προτάσεων και εξυπηρέτησης στους πελάτες, ενισχύοντας την ικανοποίησή τους και δημιουργώντας μια πιο θετική αγοραστική εμπειρία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη πιστότητα πελατών και επαναλαμβανόμενες αγορές. Παρόλο που η αρχική επένδυση στην τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι υψηλή, τα μακροπρόθεσμα οφέλη περιλαμβάνουν τη μείωση του λειτουργικού κόστους. Η AI αυτοματοποιεί διαδικασίες, μειώνοντας την ανάγκη για χειρωνακτική εργασία και περιορίζοντας τα σφάλματα, επιτρέποντας την αποτελεσματικότερη χρήση των πόρων και τη μείωση των εξόδων. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βελτιώσει την παραγωγικότητα της επιχείρησης, αναλαμβάνοντας χρονοβόρες και επαναλαμβανόμενες εργασίες. Αυτό επιτρέπει στο προσωπικό να εστιάσει σε πιο στρατηγικές και δημιουργικές δραστηριότητες, αυξάνοντας την αποδοτικότητα.
Στη διαχείριση αποθεμάτων, η AI βοηθά στη βελτίωση μέσω ακριβέστερης πρόβλεψης της ζήτησης και της κατανάλωσης. Αυτό οδηγεί σε μειωμένα αποθέματα, ελαχιστοποιώντας τις ελλείψεις και τους πλεονασμούς, και εξοικονομώντας πόρους. Με την ανάλυση μεγάλων δεδομένων, η AI παρέχει καλύτερα εργαλεία για πρόβλεψη και σχεδιασμό της ζήτησης, καθώς και για βελτίωση των στρατηγικών τιμολόγησης. Η δυνατότητα ανάλυσης σε πραγματικό χρόνο επιτρέπει την άμεση προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς.
Επιπλέον, η AI επιτρέπει την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των πελατών. Η συνεχής μάθηση από τα δεδομένα πελατών και αγορών βοηθά στην κατανόηση των τάσεων και στη δημιουργία καινοτόμων λύσεων. Επιπλέον, στον τομέα της διαχείρισης εξοπλισμού, η AI μπορεί να προβλέψει πότε είναι πιθανό να παρουσιαστούν προβλήματα ή βλάβες, επιτρέποντας την προληπτική συντήρηση, γεγονός που μειώνει τον χρόνο διακοπής λειτουργίας και τα κόστη επισκευών.
Η συζήτηση σχετικά με το αν η ανάπτυξη της τεχνολογίας θα έχει επίπτωση στη μείωση των θέσεων εργασίας γίνεται από την εποχή της 1ης βιομηχανικής επανάστασης.
Η ιστορία έχει αποδείξει πως όταν χάνονται θέσεις εργασίας από έναν κλάδο δημιουργούνται σε έναν άλλο. Η αυξημένη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στον τομέα του λιανικού εμπορίου, θα φέρει αλλαγές στην απασχόληση. Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποφέρει οφέλη όπως βελτιστοποιημένες επιχειρηματικές διαδικασίες, ορισμένες εργασίες ενδέχεται να κινδυνεύουν λόγω της αυτοματοποίησης και της χρήσης τεχνολογιών που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη.
Ωστόσο, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας σε τομείς όπως η ανάλυση δεδομένων, ο προγραμματισμός, η διαχείριση τεχνολογιών AI και η εμπειρία καταναλωτών.
Η ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό που θα μπορεί να διαχειριστεί και να βελτιστοποιήσει τις AI εφαρμογές θα αυξηθεί. Επιπλέον, θα αναδειχθούν νέοι ρόλοι που θα επικεντρώνονται στη διασφάλιση της ομαλής ενσωμάτωσης της AI στις καθημερινές λειτουργίες του καταστήματος και στη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών. Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι θα πρέπει να επανακαταρτιστούν και να αποκτήσουν νέες δεξιότητες για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας εποχής.
Συνολικά, το μέλλον της απασχόλησης στο λιανεμπόριο με τη μεγαλύτερη διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης είναι πιθανό να περιλαμβάνει ένα μείγμα μετατοπισμένων παραδοσιακών ρόλων και τη δημιουργία νέων, εστιασμένων στην τεχνολογία. Αντί να βλέπουμε την AI ως απειλή, πρέπει να την αντιμετωπίζουμε ως ευκαιρία για ανάπτυξη και εξέλιξη στον τομέα της απασχόλησης.
Κάθε τεχνολογική καινοτομία, συμπεριλαμβανομένης της Gen AI, συνοδεύεται από πιθανούς κινδύνους ασφάλειας, τόσο για την επιχείρηση όσο και για τους καταναλωτές. Στον Όμιλο Fourlis, λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη την ασφάλεια των δεδομένων και την προστασία της ιδιωτικότητας.
Για να αντιμετωπίσουμε αυτούς τους κινδύνους, ενισχύουμε την Ψηφιακή Ασφάλεια καθώς επενδύουμε σε προηγμένες τεχνολογίες ασφάλειας, ειδικά σχεδιασμένες για να προστατεύουν τα συστήματα Gen AI από απειλές όπως οι κυβερνοεπιθέσεις, ακολουθούμε αυστηρές πολιτικές για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων, χρησιμοποιούμε τις βέλτιστες πρακτικές για την ανάπτυξη και την εκπαίδευση των μοντέλων AI, ώστε να διασφαλίζουμε ότι πρώτον δεν εκτίθεται το brand και δεύτερον τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται είναι ανώνυμα και ασφαλή.
Επίσης παρέχουμε συνεχείς εκπαιδευτικές ευκαιρίες στους εργαζομένους μας σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές ασφάλειας και διενεργούμε τακτικούς ελέγχους ασφάλειας για να εντοπίσουμε και να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε ευπάθεια στα συστήματά μας, συμπεριλαμβανομένων αυτών που χρησιμοποιούν τεχνολογίες AI.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι πρέπει να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα που δεν θα φοβάται την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά θα την αγκαλιάζει.
Ο κ. Δημήτρης Βαλαχής είναι Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Fourlis.