Περιεχόμενα
«Είδαμε την ανάγκη να σπάσουμε κάποια οικογενειακά ταμπού», δήλωσαν ο Ιάσων και ο Νικόλας Λουμίδης στο Table for Two. COO και CFO, τρίτη και τέταρτη γενιά της εταιρείας Καφεκοπτεία Λουμίδη.
Συναντηθήκαμε στο καφέ του Βυζαντινού Μουσείου. Για να μιλήσουμε για ελληνικό καφέ, το τότε και το τώρα, πώς φτάσαμε από το πρώτο καφεκοπτείο στον Πειραιά, στον σύγχρονο ανταγωνισμό, και τον «τέλειο» εσπρέσο.
«Έχουμε κάνει κάποια ωραία βήματα να προσπαθήσουμε να εξελιχτούμε», λέει στο Τable for Two o COO Ιάσων Λουμίδης.
«Μπαίνουμε στην αγορά του εσπρέσο, θέλουμε να μπούμε, γιατί έχουμε 100 χρόνια τεχνογνωσίας στον καφέ».
Τρία αδέλφια φτάνουν στον Πειραιά
Ποιος θα φανταζόταν έναν αιώνα πριν πως στο ιστορικό πλέον Καφεκοπτείο Λουμίδη στην Ομόνοια θα μπορούσε να πιει καφέ μηχανής, όπως τον φτιάχνουν στην Ιταλία…
Η ιστορία ξεκινάει το 1919.
Από τρία αδέρφια που ήρθανε στον Πειραιά από μια περιοχή της Νότιας Εύβοιας, απλώς για να μπορέσουν να επιβιώσουν.
«Και μαζί αγαπημένοι, κατάφεραν να ιδρύσουν το πρώτο καφεκοπτείο στον Πειραιά», λέει ο CFO Νικόλας Λουμίδης.
Το στοίχημα δεν θα είναι εύκολο για τις επόμενες γενιές.
Οι πρώτες τρικυμίες
«Έχουμε ένα μεγάλο βάρος να συνεχίσουμε μέσα σε αυτήν την πορεία», εξηγεί ο εκπρόσωπος της νεότερης γενιάς. «Κι εγώ εκπροσωπώντας την τρίτη γενιά, μπορώ να πω ότι η εταιρία πέρασε από πάρα πολλά. Και καλές, και άσχημες στιγμές».
Όλα έχουν να κάνουν με το DNA της εταιρίας, τη φιλοξενία και την προσφορά του καφέ στους πελάτες. «Αυτό είναι κάτι που ολοκληρώσαμε φέτος με το coffee brew bar», εοισημαίνει στο Τable for Two ο Iάσων Λουμίδης.
Υπήρξαν και αναταραχές μέσα στην πορεία της εξέλιξης. Δεκαετία του 1980, δύσκολες συνθήκες, ο Παπαγάλος Λουμίδης εξαγοράζεται από την πολυεθνική εταιρία Νestle.
Τα nineties και η μεγάλη ανατροπή
Στα nineties μπαίνει η τρίτη γενιά στην εταιρία, με το στοίχημα να παραμένει για το πώς θα μπορέσουν να συνεργαστούν όλες οι διαφορετικές γενιές μεταξύ τους, με τα νέα δεδομένα.
«Γιατί ξέρετε», όπως διευκρινίζει στην κάμερα ο Ιάσων Λουμίδης, «στις οικογενειακές επιχειρήσεις έχει πολύ σημασία η χημεία. Βασιζόμαστε πάντα στην επικοινωνία, στο fair process, που το έχουμε σαν θεσμό στην εταιρεία».
Διότι τα Καφεκοπτεία Λουμίδη είναι μια οικογενειακή εταιρεία. Στην τρίτη γενιά, «είδαμε την ανάγκη να σπάσουμε κάποια οικογενειακά ταμπού. Εδώ και κάποια χρόνια έχουμε δημιουργήσει ένα ΔΣ που έχει και μη οικογενειακά μέλη. Κι έτσι γίνεται μια σύνθεση από μέλη της οικογένειας και ανθρώπους της αγοράς, με εμπειρία και εξειδίκευση που έτσι μπορούμε να σχεδιάζουμε μαζί την επόμενη μέρα».
Η αγορά του καφέ στην Ελλάδα
Η αγορά του καφέ όμως είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική.
Πώς άραγε φτάνεις από τον ελληνικό στον εσπρέσο;
«Ο εσπρέσο -επειδή τα τελευταία χρόνια έχει πρωτοκαθεδρία στην κατανάλωση- δημιούργησε την ανάγκη να δημιουργήσουμε κάψουλες συμβατές με την μηχανή εσπρέσο».
Και πώς ανακαλύπτεις νέα χαρμάνια; Απαιτείται χρόνος και επιμονή.
«Για να σταθούν σε αυτή την όντως πολύ ανταγωνιστική αγορά», λέει ο Νικόλας Λουμίδης.
«Κι εμείς ως οικογενειακή επιχείρηση ίσως έχουμε καθυστερήσει. Μπορεί να μην είμαστε οι πρώτοι στον κλάδο αλλά προτιμάμε να κάνουμε αργά βήματα και σταθερά. Παρά κάτι βιαστικό».
Θα μιλήσουμε όμως και για τον «πράσινο» καφέ, τους εξωτερικούς παράγοντες που επιβαρύνουν τον κλάδο, τη διαφορά ανάμεσα στον συναγωνισμό και τον ανταγωνισμό.
Ακόμη και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στον καφέ και τα προβλήματα που δημιουργούνται.
Σε μια Ομόνοια που αλλάζει, περιτριγυρίζεται από νέες επενδύσεις, ψηλώνει, υποδέχεται την πεζοδρομημένη Πανεπιστημίου, αποκτά τουρισμό, ελπίζει. Και πίνει καφέ με άρωμα μπακλαβά.
- Τι ζητάει ο Μασκ για να δουλέψεις στο υπουργείο κυβερνητικής αποτελεσματικότητας
- Αντίστροφη μέτρηση για την αξιολόγηση της Fitch – Περιορισμένες προσδοκίες για αναβάθμιση – Αποκαλυπτήρια στις 22 Νοεμβρίου
- Prem Watsa: Τα χρυσά μερίσματα των €400 εκατ. από την επένδυση στη Eurolife
- Metlen: Ανοίγει ο δρόμος των επιχορηγήσεων για την επένδυση βωξίτη-γάλλιου-αλουμίνας ως Εμβληματική Επένδυση