Με τη χαρακτηριστική ονομασία Υποσύνολο (Fragment) παρουσιάζεται το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου από τη νέα του διευθύντρια Κατερίνα Ευαγγελάτου. Όπως προδίδει ο τίτλος του, πραγματοποιείται ουσιαστικά μέρος του αρχικού προγράμματος που είχε ήδη δρομολογηθεί -ένας σκληρός πυρήνας. Ή όπως εξηγεί η διευθύντρια ένα «ισχυρό υποσύνολο, που θα σταθεί με θάρρος στα θέατρά μας, για να μας θυμίζει ότι η Τέχνη είναι αναγκαία και ότι το Φεστιβάλ θα είναι ολοκληρωμένο όταν θα μπορέσει να αγκαλιάσει πάλι όλους τους καλλιτέχνες που είχε συμπεριλάβει στο πρόγραμμά του για φέτος, μαζί με άλλους που θα προστεθούν στο νέο σχεδιασμό του για το επόμενο καλοκαίρι, με ανοιχτή την Πειραιώς 260 – που είναι η καρδιά της σύγχρονης δημιουργίας στο χώρο των παραστατικών τεχνών».

Είχαν προγραμματιστεί περισσότερες από εβδομήντα εκδηλώσεις από δέκα τέσσερις χώρες και τη συνεργασία περίπου χιλίων τετρακοσίων καλλιτεχνών σε ποικίλους ανοιχτούς και κλειστούς χώρους. Από αυτές θα παρουσιαστούν τελικά μόνο δέκα επτά ελληνικές παραγωγές μουσικής, θεάτρου και όπερας, με περίπου τριακόσιους καλλιτέχνες αποκλειστικά και μόνο στα ανοικτά θέατρα της Επιδαύρου και στο Ηρώδειο προσαρμοσμένα στα νέα δεδομένα που
επιβάλλει η πανδημία.

Τα έργα που δεν συμπεριλαμβάνονται την τρέχουσα περίοδο προγραμματίζονται ήδη για το 2021, όπου πλέον θα παρουσιαστεί το διευρυμένο πια Φεστιβάλ ’20-’21: Το μεγάλο πρόγραμμα, εμπλουτισμένο με νέες δημιουργίες και συμπαραγωγές, θα σημάνει τον εορτασμό των εξήντα πέντε ετών ζωής του κορυφαίου θεσμού. «Η έναρξη, ο πρόλογος, αν θέλετε, γίνεται φέτος», υπογράμμισε η ακάματη διευθύντρια. Μέσα στη χρονιά πρόκειται θα ακολουθήσει δεύτερο μέρος δράσεων.

Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού έχει δηλώσει πρόθυμο να καλύψει μέρος της οικονομικής ζημίας που προκύπτει από τα μειωμένα εισιτήρια αλλά και από τη μείωση της επιχορήγησης που προέρχεται από το Καζίνο καθώς οι συγκεκριμένοι χώροι παραμένουν κλειστοί. Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσιεύματα, η υπουργός κυρία Λίνα Μενδώνη έχει δεσμευτεί ότι το ύψος της τακτικής επιχορήγησης από το υπουργείο δεν θα τροποποιηθεί.

Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Το Φεστιβάλ εγκαινιάζεται φέτος με έναν «αντισυμβατικό» τρόπο, όπως τον χαρακτήρισε η Κατερίνα Ευαγγελάτου: την εικαστική εγκατάσταση (για πρώτη φορά στο Ηρώδειο) του Διονύση Καββαλιεράτου με τίτλο Αποπροσανατολισμένος χορός/παραπλανημένος πλανήτης, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Έργο στην Πόλη του Οργανισμού ΝΕΟΝ ο οποίος εν προκειμένω συμπράττει με το Φεστιβάλ.

Η μουσική όπως κάθε χρόνο έχει τον πρώτο λόγο στην Αθήνα, ξεκινώντας από τη συναυλία στις 15 και 16 Ιουλίου Τους προβολείς στήσε – Μουσικές και τραγούδια από το θέατρο στη μνήμη του Θάνου Μικρούτσικου υπό την μπαγκέτα του Θύμιου Παπαδόπουλου και τους Χρήστο Θηβαίο, Φοίβο Δεληβοριά, Κώστα Θωμαϊδη, Ρίτα Αντωνοπούλου στο τραγούδι.

Η Εθνική συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ υπό το νέο διευθυντή της Γιώργο Πέτρου παρουσιάζει στις 18 Ιουλίου αφιέρωμα στον Μπετόβεν (φέτος η επέτειος των διακοσίων πενήντα χρόνων από τη γέννησή του) με την πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου και τη σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου.

Η νεαρή Μόνικα εμφανίστηκε ιδιαίτερα συγκινημένη στο βίντεο για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ που παρουσιάστηκε στο You Tube, όταν θυμήθηκε το Ηρώδειο το 2014, «όταν μας πήρες αγκαλιά μαζί με όλο τον κόσμο και τραγουδήσαμε σε μια σκηνή από καθρέπτη». Στη συναυλία Κάτι ανθίζει στο Ηρώδειο στις 20 και 21 Ιουλίου παρουσιάζει το νέο της δίσκο με τη συμμετοχή της μεσόφωνου Άρτεμις Μπόγρη.

Στις 23 Ιουλίου η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης με τα φημισμένα έγχορδα, τη Ζωή Τσόκανου και τον Σίμο Παπάνα, θα παρουσιάσει έργα του Μπέλα Μπάρτοκ και του Αντόνιο  Βιβάλντι (Τέσσερις εποχές).

Η Εθνική Λυρική Σκηνή με τον καλλιτεχνικό της διευθυντή Γιώργος Κουμεντάκης οργανώνει δύο γκαλά όπερας -στις 26 Ιουλίου με τους διακεκριμένους μονωδούς Ρικάρντο Μάσι και Δημήτρη Πλατανιά και στις 28 του ίδιου μήνα με τρεις διεθνώς αναγνωρισμένους πρωταγωνιστές της όπερας, την Τσέλια Κοστέα, τον Τζόρτζιο Μπερρούτζι και τον Αμπρότζο Μαέστρι, οι οποίοι θα ερμηνεύσουν άριες και ντουέτα από όπερες του Βέρντι, του Πονκιέλλι, του Τζορντάνο, του Λεονκαβάλλο και του Πουτσίνι (Τόσκα). Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο διακεκριμένος Ιταλός αρχιμουσικός Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι.

Ο Γιάννης Αγγελάκας και ο Νίκος Βελιώτης με τους Λύκους στη χώρα των θαυμάτων προσκαλούν το αφοσιωμένο κοινό τους στο αρχαίο θέατρο για την πρώτη παρουσίαση του νέου τους δίσκου στις 30 και 31 Ιουλίου.

Η πρεμιέρα της οπερέτας του Κλάουντιο Μοντεβέρντι Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα από την Καμεράτα και τον Γιώργο Πέτρο παρουσιάζεται στις 4 και 5 Αυγούστου ενώ η αυλαία στο Ηρώδειο κλείνει με έργα Μπετόβεν και Σοστακόβιτς από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Στέφανο Τσιάλη στις 8 Αυγούστου.

Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου

Με τους καίρια αντιπολεμικούς Πέρσες του Αισχύλου εγκαινιάζεται φέτος στις 24 Ιουλίου το αρχαίο θέατρο. Το έργο του Ασχύλου σκηνοθετεί ο έμπειρος διευθυντής του Εθνικού θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης με ερμηνευτές τους Νίκο Καραθάνο, Λυδία Κονιόρδου, Αργύρη Ξάφη, Αργύρη Πανταζάρα, Γιάννο Περλέγκα μεταξύ άλλων.

Στις 31 Ιουλίου, στο ίδιο πνεύμα, αλλά από τον Αριστοφάνη αυτή τη φορά, ανεβαίνει η Λυσιστράτη που «λύνει στρατούς» υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες και τη φρέσκια ματιά του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου με τη συμμετοχή του ίδιου μαζί με τους Βίκυ Βολιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Βαγγέλης Δαούσης, Δάφνη Δαυίδ, Στέλιο Ιακωβίδη, Βίκυ Σταυροπούλου και όχι μόνο. Το έργο βασίστηκε σε μετάφραση του ποιητή Σωτήρη Κακίση.

Με Αριστοφάνη πάλι και τις Όρνιθες συνεχίζεται το πρόγραμμα (7 – 9 Αυγούστου) από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα (καλλιτεχικός διευθυντής του ΚΘΒΕ) και μετάφραση Κ. Χ. Μύρη. Τους κεντρικούς ρόλους ο Ταξιάρχης Χάνος και ο Χρήστος Στέργιογλου, πλαισιώνονται από πολυπληθή θίασο ηθοποιών.