ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι αποτρόπαιες μαρτυρίες εναντίον του Λιγνάδη μοιάζουν πιο ηχηρές από οποιεσδήποτε άλλες από τότε που ξέσπασε το ελληνικό #MeToo στο χώρο του θεάματος, αρχικά με τις δηλώσεις της Ζέτας Δούκα. Οι αποκαλύψεις του θεατρικού κριτικού στην εφημερίδα Τα Νέα φέρουν το κύρος του ονόματός του αλλά και τη δύναμη της ουδετερότητάς του. Ακούγονται προς επίρρωσιν των αποκρουστικών καταγγελιών εις βάρος του Λιγνάδη από δικούς του μαθητές.
Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος υπήρξε πρόεδρος στο ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου την εποχή που ο Δημήτρης Λιγνάδης δίδασκε ως συμβασιούχος καθηγητής στην Ανωτέρα Δραματική Σχολή του. Υπήρχε διάχυτη φημολογία και συχνές μαρτυρίες από σπουδαστές της για ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντί τους κατά τη διάρκεια της θητείας του Λιγνάδη, που σπίλωναν το όνομά του αλλά και του ίδιου του οργανισμού. Κατά συνέπεια, ο Γεωργουσόπουλος είχε αρνηθεί να ανανεώσει τη θητεία του.
Σύμφωνα με τον Γεωργουσόπουλο, οι σπουδαστές υποστήριζαν ότι ο γνωστός ηθοποιός και σκηνοθέτης ουκ ολίγες φορές μιλούσε για τις σεξουαλικές του εμπειρίες μπροστά τους φέρνοντάς τους σε εξαιρετικά δύσκολη θέση.
Το 2002, δηλαδή την εποχή που δίδασκε ακόμη στη Σχολή του Εθνικού, είχε μάλιστα σημειωθεί συμπτωματικά και το γνωστό πλέον περιστατικό της επίθεσης στο σπίτι του. Ο Λιγνάδης εξήλθε από τη μπροστινή πόρτα αιμόφυρτος έχοντας δεχθεί πολλαπλά πισώπλατα μαχαιρώματα. Λέγεται ότι φίλος και φίλη του (γνωστοί) τον είχαν τότε βοηθήσει και καλύψει.
Ο κριτικός θεάτρου υπενθυμίζει και κάτι ακόμη: Ο Λιγνάδης είχε τότε εκδιωχθεί και από την Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ίασμος του Σταύρου Δελλή όπου επίσης δίδασκε, έπειτα από αντίστοιχες καταγγελίες σπουδαστών για ανάρμοστη συμπεριφορά.
Ο Γεωργουσόπουλος περισσότερο θίγει το ήθος του Δημήτρη Λιγνάδη εφόσον δεν έχει ειδική γνώση των σεξουαλικών του παρορμήσεων ή του τρόπου που εκδηλώνονταν.
Στο άρθρο του στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Γεωργουσόπουλος αναφέρθηκε σε κάθε είδους βιασμούς, «λεκτικούς, ηθικούς, σωματικούς, κοινωνικούς και εργασιακούς» που βίωναν οι νέοι ηθοποιοί σαν ένα είδος εθιμικού δικαίου.
«Το “Αλαλούμ” εξαφάνισε ευαίσθητους νέους από το επάγγελμα ή έχρισε πρωταγωνιστές, εκείνους που με θράσος είχαν την ετοιμότητα να αυτοσχεδιάσουν και, συχνά, να αντεπιτεθούν με τα ίδια μέσα στον έμπειρο! Αν σκεφτεί κανείς πως όλα αυτά θυμίζουν ζούγκλα, θα είναι μέσα στα πράγματα. Ηταν, όμως, τραυματικά εγκληματική, όταν η, τάχα μου, μυητική διαδικασία ξεκινούσε από τα καμαρίνια, τις πρόβες και τις περίφημες ακροάσεις. Εκεί νέοι ηθοποιοί, ανεξαρτήτως φύλου, υποχρεούντο σε ταπεινώσεις, εξευτελισμούς και βεβαίως- βεβαίως σεξουαλικές προσβολές έως και βιασμούς. Σε αυτή την περίπτωση λειτουργούσε το σύνδρομο της εξουσιαστικής επιβολής, λόγω θέσεως, εργασιακής εξάρτησης, δημοφιλίας και επαγγελματικών προοπτικών, με σύνηθες επακόλουθο ωμούς εκβιασμούς, βιασμούς, ταπεινώσεις».
Παρακάτω σημειώνει: «Παρ’ όλ’ αυτά, ένας νέος καλλιτέχνης που υφίσταται μια τέτοιου είδους απαξίωση πνευματική, ηθική ή σωματική, διστάζει να διαμαρτυρηθεί δημόσια, διότι φοβάται ότι θα λειτουργήσει μια ιδιότυπη “ομερτά” στον επαγγελματικό χώρο του θεάτρου, όπου τα σχήματα είναι συνεχώς μεταβαλλόμενα κατά τρόπο κυκλικό!».
Τη στιγμή που ο φιλοσυριζαϊκός τύπος απαιτεί την παραίτηση της υπουργού Πολιτισμού (επειδή δεν κήρυξε διαγωνισμό για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού), κυκλοφορούν απαράδεκτες αφίσες στους δρόμους των Αθηνών καλώντας τον κόσμο σε δημόσιο λιντσάρισμα του Λιγνάδη. Ο ίδιος μοιάζει να έχει εξαφανιστεί από προσώπου γης.
Νέα πρόσωπο στην ιστορία, ο 40χρονος σήμερα Βασίλης Κυπαρισσόπουλος που έχει κινηθεί νομικά εναντίον του Δημήτρη Λιγνάδη για βιασμό και αποπλάνηση. Μίλησε πρόσφατα στην εκπομπή της Ελεωνόρας Μελέτη για το προσωπικό του βίωμα σε ηλικία 15 έως 19 ετών. Δεν άσκησε τελικά ποτέ το επάγγελμα του ηθοποιού και κατοικεί πλέον στο εξωτερικό.
Η δικηγόρος του, Μαρία Κούρτεση, παρενέβη στην εκπομπή για να καταθέσει πως έχει εξηγήσει στον Βασίλη ότι πρόκειται «για αδικήματα που έχουν παραγραφεί, αλλά ότι πλέον έχει δικηγόρο και δεν χρειάζεται να καταφύγει στα social media. Εχει στοιχεία, έχει δικηγόρο, πάει στον εισαγγελέα. Εδώ πρέπει να σεβαστούμε ότι υπάρχουν θεσμοί, υπάρχει Πολιτεία, υπάρχει ένα πλαίσιο που προστατεύει».
Ο ίδιος δήλωσε ότι «όποτε πήγαινα σπίτι του ήταν πάντα κάποιο παιδί εκεί». Μαρτυρία που ταιριάζει με την πρώτη συγκλονιστική μαρτυρία του Νίκου Σ., σχετικά με τα όσα διενεργήθηκαν στα δέκα εννιά του χρόνια το 2005 μια εφιαλτική βραδιά στο σπίτι του Λιγνάδη.
Ο ίδιος δήλωσε πρόσφατα ότι θα καταθέσει εγγράφως στο ΣΕΗ την καταγγελία του.
Η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα προκαταρκτική εξέταση προκειμένου αν υπάρχουν να αποδοθούν ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες.
Διαβάστε επίσης:
#MeToo στη Σχολή του Εθνικού Θέατρου: ο Λιβαθινός, η Καρύδη, η Ζέτα…
Ο ξένος Τύπος μιλάει για το ελληνικό #MeToo – Αναφορά σε καταγγελίες και ονόματα
Πέγκυ Τρικαλιώτη στο Mononews: «Είμαι πολύ θυμωμένη» για το #MeToo