ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αγάπη του Χατζιδάκι για τον κινηματογράφο υπήρξε αδιαμφισβήτητη. Άλλωστε είναι ένας από τους χώρους που του ανοίχτηκαν από τα πρώτα του κιόλας βήματα, όταν η εμπλοκή του στις ελληνικές παραγωγές της έβδομης τέχνης τον προίκισε με τεράστια τεχνογνωσία και πλήθος εμπειριών.
Η προσωπική πορεία του στον χώρο αυτό και ιδιαίτερα η θητεία του στην Αμερική τον οδηγούν σύντομα σε μεγάλες διεθνείς συνεργασίες, όπως το America, America (1963) του Καζάν, το Topkapi (1964) του Ντασσέν, το Memed γεράκι μου (1984) του Ουστίνοφ και φυσικά τα Sweet Movie (1974) του Μακαβέγιεφ και The Martlet’s Tale του Τζων Κράουδερ.
Το πρώτο έργο που θα παρουσιαστεί είναι το ανέκδοτο The Martlet’s Tale. Για το soundtrack της ταινίας αυτής, στην οποία πρωταγωνιστούσε η Κατίνα Παξινού, ο Χατζιδάκις επιλέγει μια μουσική πληθωρική. Γράφει πολλά θέματα, χρησιμοποιώντας μια εντελώς ιδιότυπη ορχήστρα από έγχορδα, πνευστά (όμποε, φλάουτο, τρομπέτα), πιάνο, τσέμπαλο, ηλεκτρικό όργανο, κλασική και ηλεκτρική κιθάρα, βιμπράφωνο και κρουστά.
Παρά τις πάντα δυνατές τονικές μελωδίες του, ο Χατζιδάκις ασκείται εδώ στη μουσική γραφή της αβανγκάρντ, χτίζοντας ιδιαίτερες μουσικές ατμόσφαιρες. Ρυθμολογικά, το αποτέλεσμα είναι πολυσυλλεκτικό, με δάνεια που ανακαλούν τη δομή του ζεϊμπέκικου και του τσιφτετελιού, αλλά και την τζαζ και τη λάτιν τζαζ. Ερμηνεύει ο Αλκίνοος Ιωαννίδης.
Το δεύτερο έργο είναι το αριστουργηματικό Sweet Movie, που έντυσε την ομώνυμη ταινία του 1974, σε σκηνοθεσία Ντούσαν Μακαβέγιεφ, ο οποίος πρόσφατα έφυγε από τη ζωή. Ο Χατζιδάκις είχε ενθουσιαστεί από την προηγούμενη ταινία του σκηνοθέτη και έτσι δέχτηκε με ενθουσιασμό την πρότασή του.
Το σινεμά-κολάζ που χαρακτηρίζει τον Μακαβέγιεφ βοηθά πολύ τον Μάνο Χατζιδάκι να κινηθεί ελεύθερα και με φαντασία. Έτσι, στο Sweet Movie αξιοποιεί τις σπονδυλωτές ιστορίες της ταινίας για να ξεδιπλώσει τις ευρηματικές μελωδίες του και τις ορχηστρικές του ιδιορρυθμίες: χορταστικές μελωδικές φράσεις στο ηλεκτρικό όργανο και διασκεδαστικά σχόλια από την πομπώδη τούμπα διασταυρώνονται πάνω στον γνωστό χατζιδακικό ηχητικό καμβά που εξυφαίνει ο συνδυασμός των νυκτών και τοξωτών εγχόρδων.
Οι μουσικές πλάθουν από μόνες τους εικόνες που λειτουργούν συμπληρωματικά με αυτές της ταινίας. Η φωνή αξιοποιείται σε πέντε από τα 14 συνολικά θέματα, επίσης με τρόπο πρωτότυπο. Τα τραγούδια του Sweet Movie θα ερμηνεύσει η Δήμητρα Σελεμίδου.
Στον πρόλογο που έκανε ο Μάνος Χατζιδάκις για την προβολή της ταινίας στο Άστυ το 1974, ανέφερε, μεταξύ άλλων, για την ταινία, αλλά και τη μουσική του: «Ο ίδιος ο Μακαβέγιεφ συνηθίζει να λέει πως πρέπει κανείς να βλέπει το Sweet Movie με το κορίτσι του. Ποτέ μόνος. Και σε μερικές στιγμές, σαν τις γλυκές στιγμές ενός κονσέρτου του Ραχμάνινωφ ή του Γκέρσουϊν, ν’ ακουμπάει ο ένας το χέρι του άλλου, με τρυφερότητα και με κρυφό ανατρίχιασμα. Τότε -λέει- η ταινία του λειτουργεί σωστά. Προσπαθήστε λοιπόν να πάρετε κι από την μουσική μου όλη την γλυκιά και ζαχαρένια γεύση που η ταινία περιέχει, μαζί με τους κινέζικους βελονισμούς των ευρηματικών σκηνών της».
Η Δήμητρα Σελεμίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1997. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα πιάνου και θεωρητικών στο Ωδείο της Φλώρινας. Από το 2015 σπουδάζει στην Ιατρική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ παράλληλα παρακολουθεί μαθήματα σύγχρονου τραγουδιού στην τάξη της Έλλης Πασπαλά.
Συστήθηκε δισκογραφικά με το άλμπουμ Τρίτη έξοδος, που κυκλοφόρησε το 2017 από τις Εκδόσεις Μικρή Άρκτος. Έχει εμφανιστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και το Ωδείο Ηρώδου Αττικού, όπου τον Σεπτέμβριο του 2017 ερμήνευσε το έργο του Μάνου Χατζιδάκι Ελλάς η χώρα των ονείρων συμπράττοντας με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και το Μουσικό Σύνολο «Μάνος Χατζιδάκις» υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.
Τον Μάιο του 2018 ερμήνευσε το έργο Μυθολογία στην Εναλλακτική Σκηνή, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2018 μαζί με τον Αλκίνοο Ιωαννίδη τον Μεγάλο Ερωτικό στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο πλαίσιο του Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις. Συμμετείχε σε συναυλίες του Μάριου Φραγκούλη σε Ελλάδα και Κύπρο, όπως και της Έλλης Πασπαλά με την Underground Youth Orchestra.
Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1969. Σπούδασε κλασική κιθάρα στο Ευρωπαϊκό Ωδείο Λευκωσίας. Το 1992 αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Ως ηθοποιός ερμήνευσε πρωταγωνιστικούς ρόλους στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου (1993, 1996 και 2013). Εμφανίστηκε στη δισκογραφία το 1993. Κυκλοφόρησε αρκετούς δίσκους με τραγούδια, ενώ έγραψε μουσική για το θέατρο και τον χορό.
Το 2005 παρακολούθησε μαθήματα σύνθεσης στο Ωδείο της Αγίας Πετρούπολης με καθηγητή τον Μπορίς Τιστσένκο. Έργα του για ορχήστρα και χορωδία έχουν παρουσιαστεί σε προσωπικές συναυλίες στη Ρωσία, τη Γερμανία, την Ελλάδα και την Κύπρο. Ως τραγουδοποιός εμφανίζεται σε μεγάλα θέατρα και σε μικρές σκηνές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αγαπά τη λογοτεχνία, την αρχαιολογία, το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων και το αϊκίντο. Ταξιδεύει και μετακομίζει συχνά. Με τη σύντροφό του έχουν τρία παιδιά.
Info
Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις
Μάνος Χατζιδάκις: The Martlet’s Tale & Sweet Movie
1, 2 Μαρτίου 2019 / Ώρα έναρξης: 20.00
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Καλλιτεχνική επιμέλεια Γιώργος Χατζιδάκις
Διεύθυνση Παιδικής Χορωδίας ΕΛΣ Κωνσταντίνα Πιτσιάκου
Ερμηνεύουν: Αλκίνοος Ιωαννίδης (The Martlet’s Tale), Δήμητρα Σελεμίδου (Sweet Movie)
Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής της αποστολής.
Τιμές εισιτηρίων 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 60€, παιδικό – φοιτητικό 12€, περιορισμένης ορατότητας 10€
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: «Η κερένια κούκλα» έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Δωρεά 20 εκατ. ευρώ από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στην Εθνική Λυρική Σκηνή
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τράπεζα Κύπρου: Ποσοστό 4,75% απέκτησε η Wellington Management Group
- Ιvanka Trump: Με υποθήκη η ανακαίνιση της πολυτελούς έπαυλης των 24 εκατομμυρίων δολαρίων στο Indian Creek
- Βλαντίμιρ Πούτιν: Υπέγραψε διάταγμα για ευρύτερη χρήση των πυρηνικών όπλων από τη Ρωσία
- Χρηματιστήριο: Κοιτάζει τις 1.400 μονάδες – Σε Cener και τράπεζες τα βλέμματα