ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Δράμα εν ζωή, δράμα και μετά θάνατον», γράφει η ανταποκρίτρια του Guardian Έλενα Σμιθ, που παρατηρεί ότι «44 χρόνια μετά τον θάνατο της μεγαλύτερης και αδιαμφισβήτητης ντίβας της Ελλάδας, η διαμάχη για την καλλιτεχνική της κληρονομιά επικεντρώνεται σε ένα άγαλμα που ανεγέρθηκε στους πρόποδες της Ακρόπολης, απέναντι από το ρωμαϊκό θέατρο όπου έκανε το ντεμπούτο της η παγκοσμίου φήμης τραγουδίστρια όπερας». Και όπως συνεχίζει το δημοσίευμα, το έργο ύψους 1,8 μέτρων, που δημιουργήθηκε προς τιμήν της σοπράνο από θαυμαστές, που θεωρούν την Κάλλας ως μία από τις πιο αγνοημένες προσωπικότητες του πολιτισμού της χώρας, έχει επικριθεί ότι είναι κιτς, ακατάλληλο και, ακόμη χειρότερα, δεν μοιάζει με την «La Divina».
«Οι κριτικοί συγκρίνουν το σχήμα της διάσημης σοπράνο που ανεγέρθηκε στην ελληνική πρωτεύουσα με ένα αγαλματίδιο Όσκαρ», αναφέρει χαρακτηριστικά, η ανταποκρίτρια, αναπαράγοντας βεβαίως, τα χιουμοριστικά σχόλια και τις σχετικές γελοιογραφίες που έχουν γίνει. «Το χρυσό γλυπτό αποκάλυψε ο Κώστας Μπακογιάννης, δήμαρχος Αθηναίων την περασμένη εβδομάδα και από τότε σατιρίζεται σε κινούμενα σχέδια προκαλώντας θύελλα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», σημειώνει η ίδια και αναφέρει τα πιο αιχμηρά από αυτά: Ότι δηλαδή είναι «πιο απαίσιο από την «Γκάντι με τακούνια» ή από ένα οσκαρικό αγαλματίδιο, χωρίς όμως τη λάμψη του Χόλιγουντ».
Το έργο διαπράττει εξάλλου, το βασικό αμάρτημα να αποδίδει την Κάλλας σε λάθος στάση, όπως επισήμανε στον Guardian, ένας παλιός τραγουδιστής της όπερας. «Τίποτε δεν θα μπορούσε να είναι λιγότερο αντιπροσωπευτικό της Μαρίας Κάλλας, γιατί κανένας τραγουδιστής της όπερας, ούτε καν ένας μαθητής της Β’ τάξης μουσικού σχολείου, δεν θα υιοθετούσε ποτέ μια τέτοια πόζα με σταυρωμένα χέρια μπροστά στο στήθος, κάτι που μπλοκάρει τη φωνή», είπε στο ρεπορτάζ ο τραγουδιστής Μιχαήλ Μουσού. «Η όπερα έχει να κάνει με το τραγούδι και την απελευθέρωση της φωνής. Αν η Κάλλας προσπαθούσε να τραγουδήσει στην πραγματική ζωή στη στάση, που είχε σχεδιάσει η γλύπτρια, το αποτέλεσμα θα ήταν σαν ένας βιολιστής που προσπαθεί να παίξει σε σπασμένο βιολί», πρόσθεσε ο ίδιος. (Η αλήθεια είναι ωστόσο, ότι σε αρκετές φωτογραφίες απεικονίζεται η Μαρία Κάλλας σ΄αυτή τη στάση).
Το δημοσίευμα πάντως αναφέρεται και στη δημιουργό του αγάλματος, την γλύπτρια Αφροδίτη Λίττη και την πηγή της έμπνευσής της, που ήταν μία φωτογραφία της Κάλλας με το κοστούμι μιας παράστασης στη Σκάλα του Μιλάνου. Όπως και στο γεγονός, ότι το άγαλμα έλαβε έγκριση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.
Σημειώνει εξάλλου, ότι το γλυπτό είναι προάγγελος των εορτασμών, το 2023, για τα 100 χρόνια από την γέννηση της Μαρίας Κάλλας, αναφέροντας όμως παράλληλα, ότι ένα τετραώροφο μουσείο, που κατασκευάστηκε προς τιμήν της κοντά την Ακρόπολη πριν από έξι χρόνια, παραμένει ένα άδειο κέλυφος. Το αντίθετο, με την Ιταλία, που βλέπει επίσης την Κάλλας ως δική της, λόγω της μεγάλης καριέρας της στη Σκάλα του Μιλάνου αλλά και του γάμου της με τον βιομήχανο Τζιοβάνι Μενεγκίνι, που έχει δώσει το όνομά της σε δρόμους εδώ και χρόνια.
«Λίγοι ερμηνευτές έχουν φέρει επανάσταση στην όπερα όσο η Κάλλας», καταλήγει το δημοσίευμα «Αλλά οι θαυμαστές της διαμαρτύρονται εδώ και καιρό ότι, ενώ στο εξωτερικό χαρακτηριζόταν ως λιοντάρι για το φωνητικό της εύρος, η μεγάλη δραματική τραγουδίστρια παρέμεινε ανεπαρκώς αναγνωρισμένη στην πατρίδα της, όπου είναι περισσότερο γνωστή για την άτυχη σχέση της με τον μεγιστάνα της ναυτιλίας Αριστοτέλη Ωνάση, και κατ΄ επέκταση τη θυελλώδη σχέση της με την Ελλάδα, παρά για τις ανώτερες οπερατικές της ικανότητες».
Διαβάστε επίσης:
Ήταν κιτς η Μαρία Κάλλας; Το άγαλμα κάτω από την Ακρόπολη προκαλεί αρνητικά σχόλια
Ο τεξανός εκατομμυριούχος συλλέκτης και η διεκδίκηση ενός Βαν Γκογκ
Γιατί «λυπήθηκα» την Monica Bellucci…
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ρέθυμνο: Πυρκαγιά στις Καρίνες, σε δύσβατη περιοχή χορτολιβαδικής έκτασης
- Ανοδικά οι ευρωαγορές – Άλμα 5% για τη Banco BPM μετά το ενδιαφέρον της Unicredit
- ΔΕΣΦΑ: Ενδιαφέρον για τη δέσμευση slots εκφόρτωσης φορτίων LNG στον Τερματικό Σταθμό LNG της Ρεβυθούσας
- Υπουργικό Συμβούλιο: Όλα όσα συζητήθηκαν στη σημερινή συνεδρίαση