Παγκόσμια δημοσιότητα απολαμβάνουν η Ελλάδα και τα μνημεία της: Ο οίκος Κριστιάν Ντιόρ (Christian Dior) και η καλλιτεχνική του διευθύντρια, Μαρία Γκράτσια Κιούρι δημοσιεύουν εντυπωσιακά βίντεο επισκέψεών της στους σημαντικότερους αρχαιολογικούς τόπους της χώρας: Κνωσό, Δελφούς, Ελευσίνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και αλλού.

Φορώντας μπερέ, ένα λευκό κοντομάνικο μπλουζακι (που δεν την κολακευέι) και μαύρο παντελόνι, η ιταλίδα Μαρία Γκράτσια Κιούρι ξεκινάει το οδοιπορικό της από το Παλάτι της Κνωσού και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.

«Εκεί όπου αναπτύχθηκε ο πρώτος προηγμένος δυτικός πολιτισμός την εποχή του χαλκού», όπως της εξηγεί η ξεναγός.

«Προσπάθησαν να κατανοήσουν αυτήν την ζωογόνο δύναμη, τη γη (…) Για αυτό οι γυναίκες καταλάμβαναν κεντρική θέση στη μινωϊκή θρησκεία». Οι θεές με τα φίδια έγιναν σύμβολα της μινωϊκής θρησκείας γιατί έλεγχαν τον ορατό κόσμο.

«Είχα εμμονή με αυτά τα αγαλματίδια», παραδέχεται η Μαρία Γκράτσια Κιούρι. «Διότι επιπλέον συμβολίζουν τις θεές που σχετίζονται με όλη αυτή τη μαεστρία (craftmanship). Εξαίσιες!».

Και ύστερα η ίδια σημειώνει: «Το φίδι συμβολίζει την αναγέννηση όπως και το μοτίβο του ρούχου της αναφέρεται στην πλέξη σαν σύμβολο δημιουργικής δύναμης. Η ανακάλυψή τους αποδεικνύει την εκπληκτική διαχρονικότητα στη λατρεία των θεοτήτων στην Κρήτη, που είχε εντελώς εξαφανιστεί στην ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτή η θρησκεία σχετίζεται με το μητριαρχικό σύστημα όπως διάφορες ελληνικές πηγές μαρτυρούν και ανταποκρίνεται σε μία περίοδο αρμονίας και γαλήνης σε σύμπνοια με τη δημιουργική ενέργεια της φύσης».

Ευχαριστεί για όλα αυτά τον Φιλίππο Κοσμέλι (Filippo Cosmelli) συνιδρυτή της εταιρείας IF Unique Art Experiences, που περιηγήθηκε μαζί της σε αυτό το ελληνικό ταξίδι.

Όπως και ο ίδιος σημείωσε, πρόκειται για την ιχνηλάτηση της ξεχασμένης καταγωγής του πολιτισμού και την ανάδειξη του ρόλου των γυναικών στην διάπλαση των αρχαίων κοινωνιών μέσα από την κουλτούρα και τη θρησκεία.

Και όλα αυτά για την προώθηση της μικρής ενδιάμεσης συλλογής Dior Cruise 2022.

Συνοδεία άλλης ξεναγού, η Μαρία (με παρόμοια αμφίεση) επισκέπτεται το Ακρωτήρι της Θήρας.

«Υπήρξε ακμάζουσα κοινότητα ψαράδων που έμεναν εδώ χρόνια πριν την έκρηξη του ηφαιστείου γύρω στο 1600 π.Χ -κατακλυσμιαία έκρηξη για την ιστορία του πλανήτη. Αναφερόμαστε στην εποχή όπου επικρατούσαν οι γυναικείες θεότητες ενώ πιστεύεται ότι λάτρευαν τη μητέρα γη, τη μητέρα φύση».

Ύστερα οι δύο γυναίκες παρατηρούν τα μοναδικά, εντυπωσιακά κεραμικά δοχεία του Ακρωτηρίου με σχήμα που παραπέμπει στην εγκυμοσύνη. «Γιατί το σώμα της γυναίκας φέρει τη ζωή», συμπληρώνει η Μαρία.

Ύστερα επισκέπτεται τους Δελφούς, από την αρχαία λέξη δελφύς που σημαίνει «μήτρα», γεννέτειρα. Επισκέπτονται το μαντείο και η ξεναγός επισημαίνει: «Πριν μπεις και κάνεις τις ερωτήσεις πρέπει να προσέξεις αν κατέχεις το γνῶθι σαὐτόν. Αυτή είναι η ομορφιά του να διαβάζεις το παρελθόν και την ιστορία μας».

Αργότερα πόσταρε την εικόνα της γυμνής θεότητας από πηλό πάνω σε τρίποδο από το Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών. Στέκεται με τα πόδια ανοιχτά, «σύμβολο θεϊκής δύναμης».

Προτού φτάσει στην ΑΘήνα, πέρασε και από την Ελευσίνα. Εκεί γοητεύτηκε από τη μυθική Δήμητρα, το μύθο της αρπαγής της Περσεφόνης από τον Άδη και την αλληγορία του κύκλου της ευφορίας: Η κάθοδος της Κόρης στον Κάτω κόσμο, η αναζήτησή της και η άνοδος (η επανασύνδεσή τους).

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης υπήρξε ο τελευταίος σταθμός του ιστορικού ταξιδιού της παρέα με τον Φιλίππο του IF Unique Art Experiences. «Αισθάνεται κανείς», παρατήρησε η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ντιόρ, «σαν να εισχωρεί σε μουσείο σύγχρονης τέχνης».

Μαζί του ανίχνευσε τη σαγηνευτική ομορφιά των γυναικείων αγαλματιδίων της νεολιθικής εποχής. «Προκαλεί αυθόρμητο διάλογο με τη μοντέρνα και τη σύγχρονη τέχνη προσφέροντας κλειδιά κατανόητης στην αντίληψή μας για τα θηλυκά αρχέτυπα», σημείωσε η Μαρία.

Εν κατακλείδι, «καθώς κάθε τέλος σημαίνει μια νέα αρχή, αυτή η εξαιρετική συλλογή (σ.σ. εννοώντας του Μουσείου, αλλά μήπως εμμέσως και του Ντιόρ;) αντιπροσωπεύει για εμάς την αφετηρία για μία ευρύτερη αναζήτηση, που στοχεύει στην επανασύνδεση όλων των κατακερματισμένων ταυτοτήτων μας υπό τη σκέπη της Μεγάλης Μητέρας».

Τα βίντεο πραγματοποιήθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με τον οίκο Dior.