ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Πάντα με ενδιέφεραν τα σπίτια, ως χώρος αποτύπωσης των προσωπικών στοιχείων όσων ζουν σε αυτά. Όταν αποφάσισα να ασχοληθώ με τη ζωγραφική ο εσωτερικός χώρος των σπιτιών ήταν το πιο οικείο και ενδιαφέρον θέμα. Ακόμα και όταν δεν βάζω φιγούρες στα έργα μου, τα έπιπλα, τα χαλιά, ότι υπάρχει μέσα σε ένα σπίτι όλα ζωντανεύουν μέσα στο μυαλό μου και επαξίως αντικαθιστούν την ανθρώπινη παρουσία».
Αυτήν ακριβώς την «παρουσία» του μεγάλου Έλληνα ποιητή Γιώργου Σεφέρη αναζητεί η Λήδα Κοντογιαννοπούλου στην έκθεσή της «Το Σπίτι της Μνήμης», που αναφέρεται φυσικά στην θρυλική «Άγρας 20».
Πρόκειται για μία σειρά από έργα, που παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη για τα πενήντα χρόνια από το θάνατο του κορυφαίου ποιητή, στις 20 Σεπτεμβρίου του 1971.
Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 23 του μήνα στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, εκεί όπου φυλάσσεται και το Νόμπελ του 1963, που είχε απονεμηθεί στον Γιώργο Σεφέρη. Κλείνει έτσι ένας κύκλος πενταετούς δουλειάς και για την ζωγράφο, που από τα τέλη του 2015 και ως τις αρχές του 2021 ασχολήθηκε με τα σπίτια τριών σπουδαίων προσωπικοτήτων της τέχνης και του πνεύματος του 20ού αιώνα. Του Παναγιώτη Τέτση, της Ναταλίας Μελά και του Σεφέρη.
Επισκέφθηκε και αποτύπωσε ζωγραφικά τους χώρους όπου ζούσαν και δούλευαν ενώ με τους δύο πρώτους γνωρίσθηκε και προσωπικά. Κυρίως όμως μετέφερε μέσα από τα έργα της την καθημερινότητα αυτών των σημαντικών ανθρώπων. Αποκαλύπτοντας, για τους οξυδερκείς, στοιχεία της προσωπικότητάς τους και δίνοντας ερεθίσματα για την προσέγγισή τους.
Από τα εσωτερικά των σπιτιών αυτών άλλωστε, η Κοντογιαννοπούλου δεν δίνει απλές απεικονίσεις τους, αλλά, όπως είχε πει και ο Δημήτρης Πικιώνης για τον Νίκο Εγγονόπουλο και για τις δικές του προσόψεις ελληνικών σπιτιών, δημιουργεί «ψυχογραφίες σπιτιών» με «διεισδυτική και ποιητική απόδοση του θέματος». Πηγές αναφοράς της ζωγράφου εξάλλου είναι τα ανήσυχα εσωτερικά σπιτιών του Έντουαρντ Χόπερ και οι γαλήνιες νεκρές φύσεις του Τζιόρτζιο Μοράντι.
Στην έκθεση του Μουσείου Μπενάκη πάντως, παρ΄ότι παρουσιάζονται τα εσωτερικά και των τριών δημιουργών, πρωταγωνιστεί το σπίτι του Σεφέρη. Την έχει σχεδιάσει ο Διονύσης Φωτόπουλος, ενώ την συνοδευτικής προβολής στον εκθεσιακό χώρο υπογράφει ο Λάκης Παπαστάθης.
Γεννημένη στην Αθήνα με σπουδές στην ζωγραφική, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών η Λήδα Κοντογιαννοπούλου είχε καθηγητή τον Γιάννη Ψυχοπαίδη, ενώ παράλληλα διδάχθηκε την τέχνη της αγιογραφίας με καθηγητή τον Σώζο Γιαννούδη. Έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές.
Info
Μουσείο Μπενάκη – Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα: Κριεζώτου 3
Έκθεση: Το σπίτι της μνήμης
Διάρκεια: 23 Σεπτεμβρίου 2021 – 8 Ιανουαρίου 2022
Διαβάστε επίσης:
Έργα του Ντελακρουά πρώτη φορά στο Μουσείο Μπενάκη- Δύο μοναδικές «σπουδές»
Η ναυμαχία της Ναυπάκτου που ενέπνευσε και την ραπ – Έκθεση στο Βυζαντινό Μουσείο
Ηλιοδώρα Μαργέλλου: «Το νήμα με συνδέει με τη γυναικεία υπόσταση»