ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Μια υπέροχη προσπάθεια του αριστουργήματος του Βιντσέντζο Μπελλίνι, «Καπουλέτοι και Μοντέκκοι» παρουσιάζει τo εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οι νέοι της όπερας», της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της δεύτερης εκπαιδευτικής περιόδου του. Οι δύο παραστάσεις θα λάβουν χώρα στις 5 και 13 Ιουλίου, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με δωρεάν είσοδο.
Η παράσταση της Λυρικής, που για πρώτη φορά αυτό το καλοκαίρι θα κάνει και περιοδεία, παρουσιάζεται σε μουσική διεύθυνση Μιχάλη Παπαπέτρου και σκηνοθεσία Νικολέτας Φιλόσογλου.
Η όπερα του Μπελλίνι, «Καπουλέτοι και Μοντέκκοι» κάνει αναφορά στην δημοφιλή ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας, των διάσημων τραγικών ηρώων, εστιάζοντας, ωστόσο, όχι τόσο στον απαγορευμένο έρωτά τους, όσο στην τραγικότητα, ακριβώς, της ιστορίας τους. Στο λιμπρέτο του, ο δημιουργός, Φελίτσε Ρομάνι, δεν βασίστηκε στην ιστορία που παρουσίασε ο Σαίξπηρ, ο οποίος τότε ελάχιστα γνωστός ήταν στην Ιταλία, αλλά ανέτρεξε στις ίδιες λογοτεχνικές πηγές του 15ου και του 16ου αιώνα, από τις οποίες άντλησε πληροφορίες και ο Άγγλος δραματουργός.
Λίγα λόγια για την ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας
Βερόνα. Καπουλέτοι και Μοντέκκοι. Δύο σπουδαίες οικογένειες ευγενών, τις οποίες χωρίζει το θανάσιμο μίσος. Από τις δύο αυτές οικογένειες προέρχονται ο Ρωμαίος και η Ιουλιέττα, που συνδέονται με παράφορο έρωτα.
Στους Καπουλέτους, η μουσική γλώσσα του Μπελλίνι αποκτά τα χαρακτηριστικά για τα οποία ο συνθέτης έγινε διάσημος: οι εμβατηριακοί του ρυθμοί έχουν δύναμη και σφρίγος και η μουσική αναδίδει έναν νοσταλγικό, μελαγχολικό και δίχως αιχμές λυρισμό. Ο Μπελλίνι δεν επιδιώκει να επιδείξει τα φωνητικά χαρίσματα των τραγουδιστών με σκοπό τον εντυπωσιασμό. Αντιθέτως, σταθερή του επιθυμία ήταν να προκαλέσει αυθόρμητη συγκίνηση στο κοινό. Αν και σήμερα το γεγονός ότι ο ρόλος του Ρωμαίου γράφτηκε για γυναικεία φωνή μοιάζει σχεδόν ακατανόητο, εντούτοις στις αρχές του 19ου αιώνα ήταν ακόμα συνηθισμένο για αισθητικούς, αλλά και πρακτικούς λόγους, ιδιαιτέρως αν λάβει κανείς υπόψη του ότι την εποχή εκείνη ο ρεαλισμός δεν αποτελούσε ακόμα κύριο ζητούμενο στην όπερα.
Η όπερα «Καπουλέτοι και Μοντέκκοι» παρουσιάστηκε το 1830 στη Βενετία, καταγράφοντας σημαντική επιτυχία, ενώ αποτέλεσε και μία από τις δημοφιλέστερες της παραγωγής του συνθέτη. Διάσημες τραγουδίστριες του 19ου αλλά και του 20ού αιώνα συμπεριέλαβαν στο ρεπερτόριό τους τους εμβληματικούς ρόλους του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται η Αγνή Μπάλτσα. Το έργο, παρ’ όλη την παρουσία του αιώνιου ζευγαριού των εραστών της Βερόνας, εντούτοις εντάσσεται περισσότερο στην καλλιτεχνική παραγωγή που σχετίζεται με το κίνημα του ιταλικού Risorgimento, της ιταλικής δηλαδή ενοποίησης και παλιγγενεσίας.
Αναφορικά με την σκηνοθετική ματιά της παράστασης, που θα παρακολουθήσουμε στην Εθνική Λυρική Σκηνή από τους μαθητευόμενους του εκπαιδευτικού προγράμματος, η σκηνοθέτης, Νικόλετα Φιλόσογλου επισημαίνει σχετικά με τη δική της προσέγγιση:
«Ο άνθρωπος είναι μαλακός και διψασμένος σαν το χόρτο, άπληστος σαν το χόρτο, ρίζες τα νεύρα του κι απλώνουν” (Γ. Σεφέρης). Ο νομπελίστας ποιητής γράφει το Ημερολόγιο Καταστρώματος Β΄ στο λιμάνι Cava dei Tirreni. Και στη γειτονική μας ιταλική χερσόνησο φαίνεται να γνωρίζουν από εμφύλιες διαμάχες. Και ιστορικά και λογοτεχνικά.
Η όπερα του Μπελλίνι πραγματεύεται την αδύνατη ένωση. Πραγματεύεται τη φυσική χάρη και αγνότητα των προσώπων του νεαρού ζευγαριού, το αδιέξοδο, την απελπισία, το ασθενές βουλητικό για ζωή, το πείσμα και την επιμονή της εξουσίας, που οδηγεί στο απονενοημένο διάβημα. Και όλα τα παραπάνω μέσα σε έναν ιστό από πλατιές, χωρίς τέλος μελωδίες του ρομαντικού μπελ κάντο. Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέττα πεθαίνουν. Το δράμα τελειώνει. Αυτός ο εμφύλιος τελειώνει».
Αναφορικά με τη συγκεκριμένη ομάδα της Λυρικής, πρόκειται για ένα πρόγραμμα εκπαιδευτικού χαρακτήρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2018, με στόχο να δώσει την ευκαιρία να λάβουν εμπειρία, εντός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, νέοι καλλιτέχνες, που έχουν ολοκληρώσει την εκπαίδευσή τους και βρίσκονται στα πρώτα βήματα της επαγγελματικής τους διαδρομής.
Στόχος του προγράμματος είναι να τους προσφέρει τη δυνατότητα να εξελίξουν και να παρουσιάσουν τις δυνατότητές τους σε ένα περιβάλλον εργασίας προστατευμένο, αλλά και εποπτευόμενο από επαγγελματίες καταξιωμένους στο αντικείμενό τους.
Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα δοκιμάζονται σε πραγματικό περιβάλλον εργασίας και λαμβάνουν μέρος σε παραγωγές όπερας. Συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες δοκιμάζονται, λαμβάνοντας μέρος σε παραγωγές που παρουσιάζονται στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος, την Εναλλακτική Σκηνή, αλλά και άλλους χώρους, όπως το Θέατρο Τέχνης. Έως σήμερα, οι «Νέοι της όπερας» έχουν παρουσιάσει τον «Ιδομενέα» του Μότσαρτ, το δίπτυχο «Αδελφή Αγγελική & Ο μανδύας του Πουτσίνι» και τη «Μεγαλοψυχία» του Τίτου του Μότσαρτ.
Από την έναρξη του προγράμματος έως σήμερα, πολλοί καταξιωμένοι καλλιτέχνες έχουν αναλάβει τον σημαντικό ρόλο της καθοδήγησης των «Νέων της όπερας», μεταξύ των οποίων οι Βαγγέλης Χατζησίμος, Βασίλης Παπαβασιλείου, Άντζελο Καβαλλάρο, Χριστίνα Γιαννακοπούλου, Τάσης Χριστογιαννόπουλος, Σοφία Κυανίδου, Δημήτρης Τηλιακός, Αγγελική Καθαρίου κ.ά. Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο διακεκριμένος τενόρος Βαγγέλης Χατζησίμος.
Ο υπεύθυνος του προγράμματος, «Οι νέοι της όπερας» Βαγγέλης Χατζησίμος σημειώνει: «Η δεύτερη καλλιτεχνική περίοδος του προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής «Οι νέοι της όπερας», το οποίο πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση, ολοκληρώνεται με την παρουσίαση της όπερας του Βιντσέντζο Μπελλίνι Καπουλέτοι και Μοντέκκοι».
Όλα αυτά εν αναμονή της δεύτερης παραγωγής της Λυρικής για το καλοκαίρι στο Ηρώδειο, της Τραβιάτας, την οποία υπογράφει ο Κωνσταντίνος Ρήγος.
Οι νέοι της όπερας / Καπουλέτοι και Μοντέκκοι / Βιντσέντζο Μπελλίνι
5 & 13 Ιουλίου 2019 / Ώρα έναρξης 20.00
Καπέλλιο: Γιώργος Παπαδημητρίου / Ιουλιέττα: Λιάνα Κοκόση / Ρωμαίος: Ιουλία Σπανού / Τεμπάλντο: Γιάννης Χριστόπουλος / Λορέντζο: Μαρίνος Ταρνανάς
Φωνητικό σύνολο Νέοι της όπερας: Μαρία Αλεξάνδρου, Χρυσόστομος Καλογριδάκης, Κατερίνα Μποτώνη, Γιώργος Παπαδάκης, Αιμιλία Τσιμιδάκη, Άννα-Αναστασία Σμέρου
Με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, μουσικό και φωνητικό σύνολο.
Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται δύο ώρες πριν από την έναρξη της παράστασης από τα ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας