ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Λίγο πριν από την εκπνοή της χειμερινής σεζόν, νέες θεατρικές παραστάσεις σηκώνουν αυλαία μετά το Πάσχα, στις αθηναϊκές σκηνές, ανανεώνοντας το θεατρικό ενδιαφέρον μέσα στην άνοιξη. Κλασικές, αλλά και πρωτοεμφανιζόμενες δραματουργίες, διασκευές μυθιστορημάτων και ενδιαφέρουσες συνεργασίες περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η θεατρική ατζέντα της ανοιξιάτικης σεζόν που επιφυλάσσει αφθονία νέων παραγωγών.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρουσιάζει δώδεκα από αυτές που θα μας φτάσουν μέχρι το καλοκαίρι.
«Ιούλιος Καίσαρ» στη Σκηνή Φρυνίχου του Θεάτρου Τέχνης (Από 12/4)
Ο Ρένος Χαραλαμπίδης, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Νατάσσας Τριανταφύλλη και πλαισιωμένος από τον μουσικό Πέτρο Κούρτη και τους μαθητές του Θεάτρου Τέχνης, εξιστορεί και ερμηνεύει την υπερβατική προσωπικότητα του Καίσαρα, τον δίκαιο Βρούτο, τη στρατιωτική πειθαρχία του Κάσσιου και την καρδιά του Αντώνιου, μέσα σε ένα πολυπληθές θέαμα γεμάτο κινηματογραφικές εικόνες που λαμβάνουν χώρα εντός και εκτός του Θεάτρου Τέχνης. Παράλληλα, ο Πέτρος Κούρτης σμιλεύει έναν ξεχωριστό κόσμο με μια ολόκληρη ορχήστρα κρουστών, οργανώνοντας την γιορτή με την οποία ξεκινάει το έργο στο δρόμο, επί της οδού Φρυνίχου. Όλα αυτά κάτω από την μελωδία που έγραψε ειδικά για την παράσταση, ο διεθνούς φήμης Ιταλός πιανίστας και συνθέτης Λουντοβίκο Εϊνάουντι.
«Ο Ηλίθιος» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (Από 13/4)
Μετά την ανανέωση της θητείας του ως καλλιτεχνικός διευθυντής, ο Νίκος Διαμαντής σκηνοθετεί για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, επιλέγοντας ένα από τα πιο γνωστά μυθιστορήματα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Με οδηγό την εμβληματική μετάφραση του ‘Αρη Αλεξάνδρου και τη νέα θεατρική διασκευή του Διονύση Καψάλη, ο σκηνοθέτης αφηγείται την ιστορία του επιληπτικού πρίγκιπα Μίσκιν που μέσα στην αφέλεια και την ανιδιοτέλειά του έρχεται αντιμέτωπος με την περιέργεια, το σαρκασμό και την υστεροβουλία των άλλων. Στον βασικό ρόλο θα δούμε τον Πέτρο Φιλιππίδη, πλαισιωμένο από έναν πρώτης γραμμής θίασο (Γιάννης Στάνκογλου, Μαρία Κίτσου, Λένα Παπαληγούρα, Γιώργος Κωνσταντίνου, Γιώτα Φέστα κ.ά).
«Αναζητώντας τον Αττίκ» στο Θέατρο Παλλάς (Από 13/4)
Έξι χρόνια μετά τη μεγάλη εμπορική επιτυχία που σημείωσε στο Θέατρο Badminton, το νοσταλγικό μιούζικαλ επανακάμπτει με νέα διανομή αναβιώνοντας τη θρυλική «Μάντρα» του Αττίκ, το έπος ζωής του Κλέωνα Τριανταφύλλου και της γενιάς του. Μια χορταστική μουσικοχορευτική αναδρομή χωρίς διάθεση «ρετρό», αλλά με πολύ χιούμορ, σαρκασμό, τρυφερότητα και συγκίνηση που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου, με τον Λάμπρο Λιάβα να εμπλουτίζει την παράσταση με νέα κείμενα και τραγούδια και τον Γιάννη Ξανθούλη να υπογράφει τα στιχουργικά ιντερμέδια. Στον πολυπληθή θίασο πρωταγωνιστούν, μεταξύ άλλων, οι Αντώνης Καφετζόπουλος, ‘Ακης Σακελλαρίου, Κατερίνα Παπουτσάκη, Νάντια Κοντογεώργη, Μίνως Θεοχάρης, Κωνσταντίνος Ασπιώτης αλλά και η αειθαλής αρτίστα Ζωζώ Σαπουντζάκη, η οποία ξεκίνησε την καριέρα της στη Μάντρα του Αττίκ σε ηλικία 7 ετών.
«Κάσσυ» στο Από Μηχανής Θέατρο (Από 14/4)
Τέσσερις γυναίκες ηθοποιοί (Μυρτώ Αλικάκη, Αμαλία Αρσένη, Φαίη Ξυλά, Λένα Ουζουνίδου) συναντούν τέσσερις σκηνοθέτιδες διαφορετικών γενεών (Κίρκη Καραλή, Λίλλυ Μελεμέ, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη, Κυριακή Σπανού) στην «Κάσσυ», τον βραβευμένο μονόλογο του Ανδρέα Φλουράκη. Με αφορμή την ιστορία της μυθολογικής Κασσάνδρας, το έργο διερευνά την τραγωδία του ανθρώπου, που, ενώ ξέρει τις συνέπειες συγκεκριμένων επιλογών του, δεν μπορεί ή δεν θέλει να τις εμποδίσει. Η Κάσσυ είναι η γυναίκα – λάφυρο του Αγαμέμνονα -η αποκλεισμένη από τον δημόσιο (αντρικό) λόγο- που επιμένει να μιλάει και να προειδοποιεί. Η μετανάστευση, οι οικολογικές καταστροφές, οι μεγάλες οικονομικές ανισότητες φτιάχνουν τη δυστοπία του μέλλοντος και κάνουν την Κάσσυ και τις προειδοποιήσεις της πιο αναγκαίες από ποτέ.
«Μετά την πρόβα» στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων (Από 18/4)
Εκατό χρόνια από την γέννηση του Ινγκμαρ Μπέργκμαν (1918-2007) και το «Θέατρο της Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής» προτείνει το «Μετά την πρόβα» σε νέα μετάφραση του Χρήστου Μαρσέλλου και σκηνοθεσία του Περικλή Μουστάκη. Το έργο που ξεκίνησε ως τηλεοπτική ταινία το 1984 και θεωρείται αυτοβιογραφία του ίδιου του Μπέργκμαν, αναδεικνύει την περιπλοκότητα της σχέσης ενός ηλικιωμένου σκηνοθέτη και μιας νεαρής ηθοποιού, όπως τροφοδοτείται κατά τη διάρκεια των προβών για το αινιγματικό «Ονειρόδραμα» του Στρίντμπεργκ. Οι εντάσεις ανάμεσα σε σκηνοθέτη και ηθοποιό, μέσα από την επαναλαμβανόμενη ανάγνωση του έργου, η σχέση του θεάτρου με τη ζωή αλλά και με τον θάνατο, είναι μερικά από τα θέματα που αγγίζει το σύνθετο και αποκαλυπτικό αριστούργημα του Σουηδού σκηνοθέτη. Μαζί με τον Περικλή Μουστάκη ερμηνεύουν οι Μαρία Ναυπλιώτου και Πηνελόπη Τσιλίκα.
«Η κυρά της θάλασσας» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Από 20/4)
Αμέσως μετά την επιτυχημένη «Βοσκοπούλα», η ομάδα Elephas tiliensis παρουσιάζει μια ελεύθερη μεταφορά του έργου του Χένρικ Ίψεν. Ο μύθος της γοργόνας που θυσιάζει την ουρά της, για να ζήσει μαζί με τον άνθρωπο που αγαπάει, εμπνέει στον Νορβηγό συγγραφέα στην «Κυρά της θάλασσας». Ένα ζεστό, παλλόμενο παραμύθι μεταμορφώνεται σε αστικό δράμα, που δείχνει φανερά τις καταβολές του και υπενθυμίζει τη ζωτική μας ανάγκη να ακούμε και να αφηγούμαστε τις πιο παλιές των ιστοριών, γιατί αυτές συγκινούν και μας γιατρεύουν. Μέσα από την ιστορία της Ελίντα, μιας εγκλωβισμένης σε ένα αδιάφορο γάμο γυναίκας, το πάθος της οποίας ξυπνά η εμφάνιση ενός άνδρα από το παρελθόν της, ο Ίψεν μας φέρνει αντιμέτωπους με τις ρωγμές του δυτικού τρόπου σκέψης και της ανάγκης μας να ερμηνεύουμε και να ταξινομούμε τα πάντα, ακόμη και να τα θεραπεύουμε.
«Ο Μισάνθρωπος» στο Σύγχρονο Θέατρο (Από 20/4)
Έξι ήρωες επί σκηνής, όλοι θύτες και θύματα μιας μακράς, ατομικής και ομαδικής, υποκρισίας με σκοπό το κέρδος των εντυπώσεων και μια καλή θέση στα μάτια των άλλων. Μόνος αντίπαλος με την πραγματικότητα, ο ειλικρινής ‘Αλκηστος. Με την εμμονική του ροπή προς την αλήθεια με κάθε κόστος και κυρίως τον ατελείωτο και ατελέσφορο έρωτά του για τη γοητευτική Σελιμένη, να δεσπόζουν ως πηγές της δυστυχίας του. Τον «Μισάνθρωπο», την πάντα επίκαιρη κωμωδία του Μολιέρου διασκευάζει και σκηνοθετεί η Ιόλη Ανδρεάδη σε νέα έμμετρη απόδοση του λόγου και σε μετάφραση Γιάγκου Ανδρεάδη με τους Μιλτιάδη Φιορέντζη, Βασιλική Τρουφάκου, Θύμιο Κούκιο, Δανάη Επιθυμιάδη, Ορέστη Καρύδα και Μελίνα Θεοχαρίδου.
«Εθνικός Ελληνορώσων» στο Από Μηχανής (Από 21/4)
Εδώ και τρία χρόνια, σε μια γειτονιά σε μια άκρη του δήμου της Αθήνας, στο «Ελληνορώσων», έξι φίλοι γύρω στα σαράντα, μαζεύονται, μια φορά τον μήνα, για ένα «μπασκετάκι». Το κάνουν όπως λένε «για να ξεσκουριάζουν» και να πίνουν μετά καμιά μπύρα χωρίς ενοχές. Ο «Εθνικός Ελληνορώσων» είναι μία κωμωδία, για τα παιδιά μιας γειτονιάς που λένε ότι μεγάλωσαν, για πρησμένους αστραγάλους, για πληγές που έκλεισαν και για άλλες που μείναν ανοιχτές. Ένα έργο για ξεχειλωμένες φανέλες, ξεφούσκωτες μπάλες και εγκλήματα. Μεταφορικά και κυριολεκτικά. Το νέο έργο του ηθοποιού Αντώνη Τσιοτσιόπουλου σκηνοθετεί ο Γιώργος Παλούμπης κι έχει για πρωταγωνιστές, μεταξύ άλλων, τον Στάθη Σταμουλακάτο και τον Μάκη Παπαδημητράτο.
«Ένας καλός λόγος» στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων (Από 23/4)
Στη νέα του δουλειά ο Αργύρης Πανταζάρας ετοιμάζεται να εκφωνήσει έναν πολιτικό λόγο αρκετά διαφορετικό από εκείνους που έχουμε συνηθίσει. Η σκηνή του θεάτρου θα μετατραπεί σε τηλεοπτικό πλατό εν μέσω προεκλογικής εκστρατείας όπου θα παρακολουθήσουμε την προετοιμασία ενός κυβερνητικού αξιωματούχου, λίγο προτού απευθύνει ένα κρίσιμο διάγγελμα. Μαζί με την Ελίνα Μαντίδη έχουν αναλάβει τη σκηνοθεσία και τη δραματουργία του κειμένου που αντλεί υλικό από το «Υπόγειο» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι και τα ημερολόγια του φημισμένου χορευτή Βασλάβ Νιζίνσκι.
«Σαλώμη» στη σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη του Εθνικού θεάτρου (Από 4/5)
Μια ιστορία ενός ρηξικέλευθου έρωτα, ένας χορός πάθους με ολέθριο τίμημα, ένας εμπνευσμένος χορογράφος και ένας ανατρεπτικός συγγραφέας. Ο Όσκαρ Ουάιλντ αντλεί από τη βιβλική ιστορία της Σαλώμης και δημιουργεί τη δική του εκδοχή για τα γεγονότα που οδήγησαν στον αποκεφαλισμό του Βαπτιστή Ιωάννη. Η μουσικοχορευτική παράσταση του Σταύρου Λίτινα, συνδυάζει το φλαμένκο με το σύγχρονο χορό και τη μουσική, και δίνει μια μοντέρνα εκδοχή της ιστορίας, τοποθετώντας τη δράση σ’ ένα άχρονο περιβάλλον όπου κυριαρχεί η κοινωνική σήψη και η παρακμή εστιάζοντας παράλληλα στις σχέσεις εξουσίας ανάμεσα σε θήραμα και θηρευτή.
«Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης (Από 26/5)
Μετά τις διαδοχικές επιτυχίες των «Παιδιών του Ήλιου» και της «Επανένωσης της Βόρειας με τη Νότια Κορέα», ο Νίκος Μαστοράκης συνεχίζει στο Υπόγειο του Τέχνης με τις «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» του Έντεν Φον Χόρβατ. Η δράση του έργου τοποθετείται χρονικά την περίοδο του μεσοπολέμου λίγο πριν την άνοδο του ναζισμού στην Ευρώπη. Ηρωίδα του έργου η Μαριάννε, μια νεαρή γυναίκα που αποφασίζει να σπάσει τα δεσμά της, αρνούμενη να παντρευτεί τον Όσκαρ, τον άντρα που προορίζει ο πατέρας της για σύζυγό της, τυφλωμένη από τη γοητεία ενός ωραίου τζογαδόρου. Ωστόσο, η προσωπική της επανάσταση θα στεφθεί με αποτυχία. Στην παράσταση, που σηματοδοτεί την επιστροφή της Μάγιας Λυμπεροπούλου στο Θέατρο Τέχνης, εκτός από την ίδια συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, οι: Ναταλία Τσαλίκη, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ιωάννα Μαυρέα, Θάνος Τοκάκης και Αλέξανδρος Μυλωνάς.
«Τίμων, ο Αθηναίος» στη σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη του Εθνικού Θεάτρου (Από 20/6)
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού θεάτρου Στάθης Λιβαθινός επιστρέφει στον Σαίξπηρ με ένα από τα πιο αινιγματικά και γοητευτικά έργα του μεγάλου δραματουργού και με έναν ήρωα που έχει «υμνηθεί» μες τους αιώνες όσο λίγοι. Από τον Αριστοφάνη, τον Στράβωνα, τον Πλούταρχο, τον Διογένη, τον Φρύνιχο, τον Αντιφάνη ως τον Μένανδρο και τον Σαίξπηρ, ο Τίμων ο Αθηναίος παραμένει ένα διαχρονικό κωμικοτραγικό σύμβολο για τον άνθρωπο που «χάνει την πίστη του στον άνθρωπο». Την πρωταγωνιστική ομάδα πλαισιώνουν οι Βασίλης Ανδρέου, Αμαλία Τσεκούρα, Χρήστος Σουγάρης και ‘Αρης Τρουπάκης.