Προσπερνώντας τους κουλοχέρηδες και στη συνέχεια τα τραπέζια με την πράσινη τσόχα, όπου παίζονται περιουσίες, έτσι για διασκέδαση, αδιαφορώντας για τους ξερούς ήχους και τα κουδουνίσματα των μηχανημάτων ή την σταθερή, παγερή φωνή των κρουπιέρηδων, οι επισκέπτες του πολυτελούς καζίνο Hard Rock στο Ατλάντικ Σίτι ανεβαίνουν αποφασιστικά στον δεύτερο όροφο.

Μήπως υπάρχει εδώ κάποιο κρυφό δωμάτιο όπου τα πονταρίσματα αψηφούν τους νόμους της πολιτείας; Μήπως εδώ ο τζόγος είναι αλλιώς;

1

Τίποτε παράνομο. Αντιθέτως. Μια αίθουσα 2.800 τετραγωνικών μέτρων, η αίθουσα χορού είναι ολόκληρη γεμάτη με χρώματα, που στροβιλίζονται, καθώς προβάλλονται  στους τοίχους και στα δάπεδα. Πρόκειται για μία γκαλερί τέχνης, όπως νοείται στο γνωστό για την υπερβολή του Ατλάντικ Σίτι.

Έργα του Κάους και του Γουόρχολ σε έκθεση στο καζίνο Palms
Έργα του Κάους και του Γουόρχολ σε έκθεση στο καζίνο Palms

Τέχνη με πίνακες του Βαν Γκογκ μέσα από την έκθεση «Beyond van Gogh: The Immersive Experience», που προβάλλει στοιχεία από τους πίνακές του στο χώρο. Τ΄ αστέρια τρεμοπαίζουν μέσα και έξω, λουλούδια με υπέροχα χρώματα ρέουν το ένα μέσα στο άλλο και το κοινό βρίσκεται ξαφνικά σ΄ έναν άλλο κόσμο, υψηλής αισθητικής και πολλαπλών νοημάτων. Πόσο μακριά από το μπλακ τζακ και τη ρουλέτα.

Το νέο κοινό

Περισσότεροι από 100.000 επισκέπτες αναμένεται να δουν την έκθεση, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του καζίνο, άλλωστε αυτός είναι ο στόχος του. Κι όχι μόνον για τη συγκεκριμένη έκθεση ή το συγκεκριμένο καζίνο, καθώς το νέο στοίχημα του Ατλάντικ Σίτι είναι, να αναδειχθεί πλέον σε κάτι περισσότερο από απλώς έναν προορισμό για τυχερά παιχνίδια. Είναι δυνατόν όμως αυτό; Πώς μπορεί να συνδυαστούν οι καλές τέχνες με τις εμπειρίες που προσφέρει ένα καζίνο;

Ζαν-Μισέλ Μπασιά στο καζίνο Palms
Ζαν-Μισέλ Μπασιά στο καζίνο Palms

Όπως φαίνεται όμως, υπάρχουν κι άλλα καζίνο στις ΗΠΑ, που όπως το Hard Rock ελπίζουν να προσελκύσουν νέο κοινό μέσα από αυτή τη συνύπαρξη. Έτσι στο Λας Βέγκας, η Γκαλερί Καλών Τεχνών  του ξενοδοχείου και καζίνο Bellagio δεν έχει παρουσιάσει μόνον έργα του Βαν Γκογκ, αλλά και του Πάμπλο Πικάσο, του Κλοντ Μονέ και του Άντι Γουόρχολ.

Η Γκαλερί Καλών Τεχνών του ξενοδοχείου και καζίνο Bellagio
Η Γκαλερί Καλών Τεχνών του ξενοδοχείου και καζίνο Bellagio

Ως μέρος μιας ανακαίνισης 620 εκατομμυρίων δολαρίων εξάλλου, το Palms, το εμβληματικό καζίνο και θέρετρο του Λας Βέγκας παρουσίασε έκθεση σύγχρονης τέχνης και street art το 2018, με περισσότερα από εκατό έργα, μεταξύ των οποίων του Γουόχολ και του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά. Και για τον επόμενο χρόνο μάλιστα, ανακοίνωσε, ότι θα βάλει στο λόμπι του εστιατορίου το πρώτο μόνιμο έργο του Μπάνκσι στο Λας Βέγκας.

Έκθεση στην Γκαλερί Καλών Τεχνών του ξενοδοχείου και καζίνο Bellagio
Έκθεση στην Γκαλερί Καλών Τεχνών του ξενοδοχείου και καζίνο Bellagio

Στο Λονδίνο εξάλλου, το Hippodrome Casino φιλοξενεί έναν καλλιτεχνικό διαγωνισμό που δίνει την ευκαιρία στους καλλιτέχνες να παρουσιάσουν τη δουλειά τους «σε ένα από τα πιο διάσημα καζίνο στον κόσμο», όπως διαφημίζεται.

Η ψυχολογία του παίκτη

Όλα ωστόσο έχουν να κάνουν με την έρευνα της αγοράς μέσα από την ψυχολογία  ανθρώπων. Σύμφωνα λοιπόν με τα ευρήματα, οι επισκέπτες των καζίνο αναζητούν εντυπωσιασμό, οπτικό και βιωματικό ως αποτέλεσμα της υπερ-οπτικής κοινωνίας στην οποία ζούμε, κάτι που οδηγεί στο μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την τέχνη.  Ο σχεδιασμός των καζίνο έτσι, αλλάζει κατεύθυνση.

Μέχρι τις τελευταίες δεκαετίες, το μεγαλύτερο όνομα στην ψυχολογία του σχεδιασμού καζίνο ήταν ο Μπιλ Φρίντμαν, ο οποίος μελέτησε δεκάδες καζίνο της Νεβάδα για να προσδιορίσει, τι κάνει τους ανθρώπους να ξοδεύουν χρήματα. Το συμπέρασμά του ήταν ότι τα χαμηλά ταβάνια και οι δαιδαλώδεις διαρρυθμίσεις είναι πολύ πιο σημαντικά από την πολυτελή διακόσμηση.

Αίθουσα του καζίνο Palms στο Λας Βέγκας
Αίθουσα του καζίνο Palms στο Λας Βέγκας

Και επίσης, ότι ο αποκλειστικός σκοπός του σχεδιασμού θα πρέπει να είναι η τοποθέτηση των μηχανών μπροστά και στο κέντρο. Όπως είχε πει μάλιστα ο ίδιος στο «New Yorker» το 2012, τα καζίνο πρέπει να προσελκύουν τον  κόσμο και να τον δυσκολεύουν να φύγει.

Σήμερα όμως τα καζίνο έχουν κινηθεί προς μια αντίθετη φιλοσοφία, που μερικές φορές αποκαλείται «σχεδιασμός παιδικής χαράς»! Εξέχων νέος σχεδιαστής πλέον, ο Ρότζερ Τόμας πιστεύει, ότι περιβάλλοντας τους επισκέπτες με υπερβολή και πολυτέλεια σε αυτούς τους χώρους, είναι πιο πιθανό να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα και να ρισκάρουν Για τον ίδιο η παραδοσιακή διάταξη δεν έχει πια κανένα νόημα. Όπως είπε στο «New Yorker».

Μηχανήματα τυχερών παιχνιδιών στο καζίνο Palms
Μηχανήματα τυχερών παιχνιδιών στο καζίνο Palms

«Οι άνθρωποι δεν θέλουν να στοιχηματίζουν όταν αισθάνονται παγιδευμένοι ή συγκλονισμένοι ή μπερδεμένοι. Αντίθετα τείνουν να παίρνουν τα χαρακτηριστικά ενός χώρου. Να αισθάνονται λαμπεροί σε έναν λαμπερό χώρο και πλούσιοι σε έναν πλούσιο».

Διαβάστε επίσης:

Και όμως η Γη γυρίζει! Οι ιδιοφυΐες που άλλαξαν τον κόσμο σε δημοπρασία

Νύχτα στον Κήπο του Μεγάρου: Τα «Μονοπάτια των τραγουδιών» σε έκθεση