ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μια ωδή στον κοσμοπολίτη Γάλλο αρχιτέκτονα που όχι μόνο βοήθησε στην αποκατάσταση έργων ορόσημο στη Νέα Υόρκη, αλλά έφερε μια εκλεπτυσμένη κομψότητα στα μεγάλα σπίτια των τιτάνων της βιομηχανίας.
Υπεύθυνος, μεταξύ αμέτρητων άλλων, για την ανακαίνιση του Αγάλματος της Ελευθερίας και του ξενοδοχείου Carlyle στη Νέα Υόρκη, είναι ο άνθρωπος του οποίου την υπογραφή φέρουν τα σπίτια του Bill Gates και του Calvin Klein.
Ο Thierry Despont, ο κοσμοπολίτης δανδής Γάλλος αρχιτέκτονας και σχεδιαστής, του οποίου η πλούσια αίσθηση της ιστορίας και της κληρονομιάς έφερε μια εκλεπτυσμένη κομψότητα στα μεγάλα σπίτια των τιτάνων της βιομηχανίας, όπως ο Bill Gates και ο Calvin Klein, καθώς και στην αποκατάσταση έργων ορόσημων όπως το Άγαλμα της Ελευθερίας, το Woolworth Building και το Ritz Paris, πέθανε στις 13 Αυγούστου στο σπίτι του στο Southampton της Νέας Υόρκης. Ήταν 75 ετών.
Η χαμηλών τόνων συμπεριφορά του διέψευσε το μεγαλείο των μνημειακών του έργων, που περιελάμβαναν την αποκατάσταση της στήλης Vendôme στο Παρίσι και την ανακαίνιση του ξενοδοχείου Carlyle, του Palm Court στο Plaza και του εμβληματικού καταστήματος Cartier στην Πέμπτη Λεωφόρο της Νέας Υόρκης, καθώς και ιστορικών ξενοδοχείων στο Λονδίνο, συμπεριλαμβανομένων των Claridge’s, Beaumont και Dorchester.
Κέρδισε επίσης την αναγνώριση για τη μεταμόρφωση του Battery Maritime Building στο νότιο άκρο του Μανχάταν στο πολυτελές ιδιωτικό κλαμπ Casa Cipriani.
«Μου αρέσει να δημιουργώ ένα μικρό σύμπαν», είπε σε συνέντευξή του το 2015 στο Vanity Fair. «Από το γενικό σχέδιο μέχρι τα πόμολα, από τα δέντρα που φυτεύτηκαν έξω, μέχρι τον τρόπο που οι άνθρωποι θα κάθονται και θα τρώνε και θα χορεύουν μέσα, δημιουργείτε και ελέγχετε έναν ολόκληρο μικρόκοσμο».
Μεταξύ των πιο επικών έργων του ήταν η αναδιαμόρφωση του Herbert N. Straus House, ενός σπηλαιώδους αρχοντικού 30 δωματίων στην East 71st Street στο Μανχάταν, για τον δισεκατομμυριούχο Leslie Wexner.
«Ο Thierry σχεδιάζει σπίτια που αποτελούν φόρο τιμής στον πελάτη», είπε η φίλη του Martha Stewart σε μια συνέντευξη το 1999 στο περιοδικό The New York Times Magazine. «Σχεδιάζει πραγματικά για έναν βασιλιά».
Η ολοδική του φωλιά στην TriBeCa ήταν ένα αρχοντικό 10.000 τετραγωνικών ποδιών με καρό τοίχους στην αίθουσα μπιλιάρδου και καμπύλες Art Deco σε προσαρμοσμένους καναπέδες από αλπακά. Μάλιστα, το εν λόγω διαμέρισμα πουλήθηκε λίγες εβδομάδες πριν τον θάνατό του – θα επανέρθουμε σε αυτό σε επόμενη αρθρογραφία, γιατί αποτελεί ένα κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας από μόνο του.
Ο Thierry Guy Despont γεννήθηκε στη Limoges στις 19 Απριλίου 1948, το μεγαλύτερο από τα τέσσερα παιδιά του Guy και της Francette (Breuil) Despont.
Ενώ υιοθέτησε μια πρώιμη εκτίμηση για τις αισθητικές δυνατότητες των κτιρίων από τον πατέρα του, αρχιτέκτονα, οι σχεδιαστικές του ευαισθησίες γεννήθηκαν από τις πρώτες του αναμνήσεις από τη βουκολική αγροικία του παππού του.
«Πιστεύω πως όλοι έχουμε μέσα μας κάποιες αναμνήσεις, κάποιες εικόνες, ενός σπιτιού, ενός παραθύρου, μιας σκιασμένης βεράντας, ενός δέντρου που προσπαθούμε να ξαναπιάσουμε αργότερα», είπε στην ομιλία του στη Alliance Française. Οι αναμνήσεις του από την αγροικία, είπε, του θύμισαν μια αγαπημένη γραμμή από ένα μυθιστόρημα του Ράινερ Μαρία Ρίλκε: «Δεν είναι ένα πλήρες κτίριο, αλλά σπασμένα κομμάτια μέσα μου – ένα δωμάτιο εδώ, ένα δωμάτιο εκεί και μετά ένα κομμάτι του διαδρόμου που δεν συνδέει αυτά τα δύο δωμάτια».
«Κάθε έργο που σχεδιάζω για τους πελάτες μου», συνέχισε ο ίδιος, «είναι ένα κομμάτι αυτού του ονειρεμένου σπιτιού που έχω μέσα μου».
Έλαβε πτυχίο αρχιτεκτονικής από την École Nationale Supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι το 1972 προτού μετακομίσει στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου το 1975 απέκτησε μεταπτυχιακό στον αστικό σχεδιασμό από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.
Ο Despont ξεκίνησε την καριέρα του στο αρχιτεκτονικό γραφείο Llewelyn Davies, δουλεύοντας σε έναν επανασχεδιασμό του κέντρου της πόλης στην Τεχεράνη για τον σάχη του Ιράν.
Άνοιξε το δικό του αρχιτεκτονικό γραφείο στην Νέα Υόρκη το 1980. Τέσσερα χρόνια αργότερα, άφησε το στίγμα του ως συνεργάτης αρχιτέκτονας στην εκατονταετή αποκατάσταση του Αγάλματος της Ελευθερίας, ένα έργο δύο ετών και 60 εκατομμυρίων δολαρίων, στο οποίο συμμετείχαν 400 μηχανικοί και τεχνίτες.
Διαβάστε επίσης:
Welcome to Miami: Πώς ο τυφώνας Ίρμα γέννησε ένα αρχιτεκτονικό διαμάντι
H Andria Mitsakos παρουσιάζει το Anthologist
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πούτιν: Υπόσχεται ακόμη περισσότερες «καταστροφές» στην Ουκρανία μετά τη χθεσινή επίθεση στο Καζάν της Ρωσίας
- Γερμανία-Μαγδεμβούργο: Ερωτηματικά για τις υπηρεσίες που διέθεταν πληροφορίες για τον Ταλέμπ Α.
- Συρία: Στη Δαμασκό ο Τούρκος ΥΠΕΞ – Συναντήθηκε με τον Αλ Τζολάνι
- Χιλιάδες Αγιοβασίληδες «ξεχύθηκαν» στους δρόμους του Πειραιά στο «Santa Night Run»