Τα έπιπλα περιορισμένης έκδοσης που έχει σχεδιάσει ο Marc Newson και φιλοξενούνται για λίγες ακόμα ημέρες στην γκαλερί Gagosian είναι απλά must-see.

Όσοι δεν πρόλαβαν ακόμη να το κάνουν, θα πρέπει να σπεύσουν πλέον στην γκαλερί Gagosian των Αθηνών – έως τις 7 Ιανουαρίου 2023, θα μπορούν να θαυμάσουν από κοντά τα συλλεκτικής αξίας έπιπλα του industrial designer Marc Newson, στην πρώτη του ατομική έκθεση επί ελληνικού εδάφους.

Ο γεννημένος το 1963 στο Σίδνεϊ Marc Newson, ο οποίος ζει και εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο, δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις – ούτε τις χρειάζεται βεβαίως το ταλέντο του. Άλλωστε, έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές του Design Museum στο Λονδίνο, του Μουσείου Victoria & Albert στο Λονδίνο, του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι, του Μουσείου Angewandte Kunst στη Φρανκφούρτη, του Μουσείου Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ, του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο, και της Εθνικής Πινακοθήκης της Βικτώρια στη Μελβούρνη.

Έχοντας ως έμπνευση τα παραδοσιακά χρώματα της χώρας, στην έκθεση παρουσιάζονται αντικείμενα σε γαλάζιο και λευκό, καθώς και κομμάτια φτιαγμένα από μάρμαρο που παντρεύουν τα κλασσικά υλικά με την προηγμένη τεχνολογία. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο designer “Πάντα ένιωθα κοντά στην Ελλάδα και στην ελληνική κουλτούρα και είναι τιμή μου που παρουσιάζονται τα έργα αυτά στην Αθήνα”.

Έχοντας γίνει για πρώτη φορά ευρέως γνωστός με το «Lockheed Lounge» (1988), ένα ανάκλιντρο από φύλλα αλουμινίου καρφωμένα μεταξύ τους, ο Marc Newson, διάσημος για την καινοτομική του προσέγγιση, έχει παραμείνει στο προσκήνιο του σύγχρονου design επί τέσσερις δεκαετίες, σχεδιάζοντας αντικείμενα για μαζική κατανάλωση, αλλά και ειδικές παραγγελίες.

Στην έκθεση στην Αθήνα παρουσιάζεται μια νέα κλουαζονέ καρέκλα και ανάκλιντρο (και τα δύο έργα του 2022). Το χάλκινο σώμα τους είναι διακοσμημένο σε όλη του την επιφάνεια με κύκλους σε περίτεχνη διάταξη και μοριακά μοτίβα «οργόνης». Η χρήση από τον Newson της αρχαίας τεχνικής του κλουαζονέ —που παραδοσιακά χρησιμοποιείται για μικρά διακοσμητικά αντικείμενα— ανακαλεί τις ρίζες του ως κοσμηματοποιού και αργυροχόου. Η απόφασή του να εντάξει το σμάλτο σε έπιπλα μεγάλης κλίμακας γέννησε την ανάγκη ανάπτυξης νέων μορφών παραγωγής. Τεχνίτες στο Πεκίνο προσαρμόζουν τα cloisons, τα διαχωριστικά από χάλκινο σύρμα, πάνω στη φόρμα του επίπλου, ενθέτουν το σμάλτο στους σαφώς περιγεγραμμένους χώρους που δημιουργούνται, και στη συνέχεια ψήνουν τα κομμάτια μέχρι και δώδεκα φορές σε τεράστιους, ειδικά διαμορφωμένους κλιβάνους.

Σε αντίστοιχο πλαίσιο αναζήτησης των ορίων των υλικών, είναι και τα έργα του Marc Newson από χυτό γυαλί και μουράνο. Η τεχνική αυτή έδωσε το «Blue Glass Coffee Table» (2022) και το «Blue Glass Chair» (2017), φόρμες από συμπαγές γυαλί σε λαμπερά χρώματα με το κάτω τμήμα που τις στηρίζει να είναι φτιαγμένο από γυαλί χωρίς χρώμα. Όσον αφορά τα κλουαζονέ, ο Newson προσαρμόζει την τεχνική αυτή των μικρών αντικειμένων σε μια κλίμακα πρωτοφανή με το «Murrina White and Blue Table» (2022).

Σε μια σύγχρονη προσαρμογή της παραδοσιακής τεχνικής μουράνο, η οποία έχοντας τις απαρχές της στη Μεσόγειο των αρχαίων χρόνων τελειοποιήθηκε στη Βενετία του δέκατου έκτου αιώνα, ράβδοι από πολύχρωμο γυαλί κόβονται και στη συνέχεια συγκολλώνται για να αποκαλύψουν διατομές με πυκνή διακόσμηση.

Τα μικρά αυτά κομμάτια τοποθετούνται σε καλούπια και ξαναψήνονται για να αποκτήσουν το τελικό τους σχήμα.

Κάθε ένα από τα Extruded (τραβηγμένα), όπως τα ονομάζει, τραπέζια καρέκλες και κονσόλες του Marc Newson είναι σκαλισμένο σε ένα ενιαίο κομμάτι λευκό μάρμαρο Καρράρας ή γκρίζο μάρμαρο Μπαρντίλιο (2006).

Η αρχική σύλληψη αφορά δισδιάστατες καμπυλόγραμμες φόρμες που στη συνέχεια έχουν προεκταθεί στην τρίτη διάσταση, δημιουργώντας δυναμικά και συνεχή σχήματα. Τα συμπληρώνουν μαρμάρινα τραπέζια που έχει διαμορφώσει η περιστρεφόμενη κεφαλή κοπής από ένα ενιαίο κομμάτι μαρμάρου. Προέκταση αυτών των έργων είναι το «Extruded Ribbon Console» (2022), μια νέα φόρμα κατασκευασμένη από πέτρα Αθούλ Μακάουμπας με τους ιδιαίτερους μπλε τόνους της.

Η έκθεση στην Αθήνα περιλαμβάνει και σανίδες κυματοδρομίας σε μπλε (2015-16) και σε μη επιχρωματισμένο αλουμίνιο (2017), με χάι τεκ ντιζάιν που ξεκίνησαν ως πρωτότυπα για τον σέρφερ Garrett McNamara. Αυτήν τη συνδιαλλαγή ανάμεσα στην ιστορία και στην καινοτομία έρχεται να συμπληρώσει, δένοντας την έκθεση, η γλυπτική κλεψύδρα «Blue Hourglass» (2022), που έχει κατασκευαστεί στη Βασιλεία. Χειροποίητη, φυσητή από ένα μόνο κομμάτι βοριοπυριτικό γυαλί, περιέχει εκατομμύρια νανοσφαιρίδια από μπλε ατσάλι που έχουν κατασκευαστεί με μεγάλη ακρίβεια μέσω ειδικής θερμικής επεξεργασίας σε συνεργασία με την ελβετική ωρολογοποιία De Bethune. Κομψά και τολμηρά, τα σχέδια του Newson απηχούν τόσο το παρελθόν όσο και το παρόν, δημιουργώντας αντικείμενα που είναι ταυτόχρονα σύγχρονα και άχρονα.

Φωτογραφίες: © Marc Newson, Photo: Paris Tavitian Courtesy Gagosian

Πηγή: gagosian.com

Διαβάστε επίσης:

Το Αιγαίο πλημμυρίζει τη Βαλένθια