ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το έργο βρίσκεται στην Επισκοπή Γωνιάς, στη Σαντορίνη. Ως πρότζεκτ, πρόκειται για μια εκτενή λειτουργική, δομική και εξωτερικά μορφολογική επέμβαση σε ένα κτίριο χτισμένο στα τέλη του 19ου αιώνα, που αποτελείται από έξι χώρους στεγασμένους με σταυροθόλια, συνολικής έκτασης 95 τετραγωνικών.
Να σημειωθεί πως η αρχική του χρήση ήταν αυτή του στάβλου – αργότερα χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη.
Ο μετασχηματισμός αυτού του παλαιού κτιρίου σε μια σύγχρονη εξοχική κατοικία ήταν μια απαιτητική πρόκληση, καθώς έπρεπε να συνυφανθούν διαφορετικές πτυχές της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, όπως μορφές, δομή, παραδοσιακά στοιχεία και κατασκευή, με τις σύγχρονες απαιτήσεις των ιδιοκτητών.
Ο γλυπτικός όγκος της κεντρικής κολώνας όπου συγκλίνουν τα τέσσερα σταυροθόλια αποτελεί τον κατακόρυφο άξονα γύρω από τον οποίο αναπτύσσονται οι λειτουργίες στο εσωτερικό της κατοικίας.
Ο περιρρέοντας χώρος αφήνεται ελεύθερος και ανοιχτός και περιλαμβάνει το καθημερινό, την τραπεζαρία, την κουζίνα και το κύριο υπνοδωμάτιο. Σχεδιάζεται επίσης και ένα δεύτερο υπνοδωμάτιο πιο ιδιωτικού χαρακτήρα – ενώ κάθε ένα από τα υπνοδωμάτια συνοδεύεται από ένα λουτρό en suite.
Tα δύο λουτρά και το δεύτερο υπνοδωμάτιο εντάσσονται σε μια ζώνη που δεν εντάσσεται στην κυκλική ανάπτυξη των υπόλοιπων λειτουργιών.
Η υπαίθρια εκτόνωση των λειτουργιών διημέρευσης μοιράζεται ανάμεσα στη μπροστινή αυλή, στην οποία βαίνει ο εσωτερικός χώρος του ισογείου και την έκταση του δώματος, στην οποία ο επισκέπτης οδηγείται μέσω μιας ανοιχτής σκάλας που περιελίσσεται γύρω από τον δυτικό τοίχο του κτηρίου.
Στην αυλή υλοποιείται μια πισίνα 40 τετραγωνικών με τον περιβάλλοντα υπαίθριο χώρο καθιστικού και τραπεζαρίας, ο οποίος περιλαμβάνει και τη διαδρομή που οδηγεί από την εξωτερική είσοδο του δρόμου στην είσοδο της κατοικίας. Το δώμα έχει τη λειτουργία ενός ανοιχτού χώρου καθιστικού με κτιστές παραδοσιακές παγκάδες.
Οι εξωτερικές φόρμες είναι αυστηρές και γραμμικές και συμπληρώθηκαν με ιδίου ύφους συνθετικές χειρονομίες, σε αντίθεση με τη ρευστή, γλυπτική εσωτερική ογκοπλασία.
Αποφασίστηκε να διατηρηθούν ανέπαφες οι εσωτερικές φόρμες των δομικών στοιχείων του κτιρίου και να συμπληρωθούν με την προσθήκη μόνο των απαραίτητων χτιστών επίπλων, καθώς πρόκειται για ένα έργο παραδοσιακής τέχνης, μοναδικό και αξιοσέβαστο, το οποίο αναδεικνύεται περεταίρω μέσω της αντίθεσής του με την εξωτερική συνθετική και μορφολογική αυστηρότητα.
Η απάντηση στο ζήτημα της έλλειψης επαρκούς φυσικού φωτός στο υφιστάμενο κτίσμα, δόθηκε με τον επανασχεδιασμό της πρόσοψης και την προσθήκη ανοιγμάτων, συμβατών με τη λιτή εξωτερική μορφολογική γραφή, όπως επίσης και με δημιουργία φεγγιτών στον χώρο των λουτρών. Οι φεγγίτες αυτοί λειτουργούν και ως οργανικό μέρος του καθιστικού που υλοποιείται στο δώμα της κατοικίας.
Η χρήση παραδοσιακών υλικών στη σύγχρονη εκδοχή τους (έγχρωμος σοβάς, στιλβωμένο κονίαμα με λάβα ) σύγχρονες λεπτομέρειες φωτισμού, καθώς και εξολοκλήρου σχεδιασμένα κτιστά έπιπλα ολοκληρώνουν τον συγκερασμό παλαιού και νέου.
Συνολικά, μέσα από τον επανασχεδιασμό ενός τέτοιου παλαιού κτίσματος η αρχιτεκτονική αντιμετωπίζεται ως ένα αδιάρρηκτο νήμα συνεχές μέσα στη ροή του χρόνου που σέβεται το παρελθόν όμως δεν «μαυσωλειοποιεί» την παράδοση. Αντιθέτως, της επιτρέπει να επεκτείνει τη διαχρονικότητά της, εκσυγχρονίζοντάς την.
Φωτογραφία: Γιώργος Βεντούρης
Αρχιτεκτονική μελέτη – επίβλεψη: Plan b architects, https://www.instagram.com/plan_b_architects
Διαβάστε επίσης:
Θερινή κατοικία στην Αντίπαρο με την υπογραφή των 4k architects
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα