H πανδημική εργασιακή νηνεμία επέτρεψε στην Άντρια Μητσάκου να αναδείξει τη δημιουργικότητα (και τις διασυνδέσεις) της σε μια επιχείρηση που ειδικεύεται στα χειροποίητα είδη.

«Η αυθεντικότητα είναι η ψυχή της φιλοξενίας», υποστηρίζει η ίδια. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με μια σειρά.

Η Άντρια Μητσάκος έχει περάσει τρεις δεκαετίες στις δημόσιες σχέσεις για ξενοδοχεία υψηλών προδιαγραφών σε Ευρώπη και Καραϊβική, συμπεριλαμβανομένων σχεδόν είκοσι ετών που διευθύνει τη δική της εταιρεία επικοινωνιών. Όταν όμως η πανδημία του Covid-19 ακινητοποίησε τον τουρισμό και η ίδια ακινητοποιήθηκε στην Ελλάδα, η Ελληνοαμερικανίδα επικεντρώθηκε στην ανακαίνιση μιας αγροικίας που έχει στην ιδιοκτησία της στο νησί των Κυκλάδων, την Πάρο.

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2020, με ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο να κρατούν τις πόρτες τους κλειστές, συνεργάστηκε με ντόπιους τεχνίτες για να κατασκευάσει αντικείμενα από ανακυκλωμένα υλικά, ενώ αναζητούσε διαδικτυακές πηγές για ορειχάλκινα πόμολα πόρτας, έπιπλα, αντίκες και άλλα στοιχεία.

Καθώς έσκαβε όλο και βαθύτερα στην ανακαίνιση και άρχισε να μοιράζεται φωτογραφίες των προσαρμοσμένων κομματιών και των μοναδικών ευρημάτων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι πελάτες και οι φίλοι της ήθελαν να αξιοποιήσουν την αισθητική της, με την οποία είχε ήδη συλλέξει χειροτεχνίες και υφάσματα κατά τη διάρκεια των ταξιδιών της. «Οι πελάτες του ξενοδοχείου χρησιμοποίησαν το χρόνο διακοπής για ανακαίνιση ή επανασχεδιασμό», λέει η Μητσάκου. «Αλλά έπρεπε να βρουν έναν νέο τρόπο να εκφράσουν τις ιστορίες τους μέσω αντικειμένων».

Έτσι, τον Σεπτέμβριο του 2020, άνοιξε επίσημα το Anthologist ως αυτόνομη επιχείρηση, με στόχο να βοηθήσει ξενοδοχεία (και όχι μόνο) να βρουν μοναδικά διακοσμητικά αντικείμενα και αναμνηστικά για τους επισκέπτες τους.

Η Μητσάκου ίδρυσε αρχικά την Anthologist ως ιστότοπο ηλεκτρονικού εμπορίου, όπου ο καθένας μπορούσε να αγοράσει τα αντικείμενά της, αλλά η επιχείρηση εξελίχθηκε γρήγορα σε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία σχεδιασμού – και έχει επίσης ανοίξει προορισμούς λιανικής για λάτρεις του design.

Διαθέτει έπιπλα, ορειχάλκινα αντικείμενα, κοσμήματα και αξεσουάρ σχεδιασμένα από την ίδια και κατασκευασμένα από τεχνίτες στην Ελλάδα, την Ιταλία, τη Σρι Λάνκα και το Μεξικό – εκτός από μια επιλογή από vintage ρούχα.

«Στο τέλος της ημέρας, κανείς από εμάς δεν χρειάζεται τίποτα», λέει. «Εξ ου και θέλω να επικεντρωθώ στη δημιουργία κομματιών αξίας».

Η Μητσάκου θέλει να διατηρήσει την επιχείρηση του Anthologist μικρή και διαχειρίσιμη, αλλά τον Απρίλιο του 2023 άνοιξε έναν εντυπωσιακό εκθεσιακό χώρο σε ένα νεοκλασικό αρχοντικό στην Αθήνα για να λειτουργήσει ως κατάστημα, κατόπιν ραντεβού. (Υπάρχουν επίσης τρία μικρά καταστήματα σε πολυτελή ξενοδοχεία—ένα στην πόλη και δύο ακόμη στην Πάρο.) «Ήθελα έναν κεντρικό χώρο που να αντικατοπτρίζει εμένα και ό,τι κάνουμε, που να μας επιτρέπει να παρουσιάζουμε κάθε κομμάτι όπως του αξίζει». Ήταν η πρώτη και μοναδική τοποθεσία που επισκέφτηκε και υπέγραψε τη μίσθωση σχεδόν αμέσως. «Είχα ένα gut feeling», λέει. «Η διαίσθησή μου με οδήγησε με επιτυχία, να χτυπήσω ξύλο, για τριάντα χρόνια στην επιχείρηση. Νομίζω ότι αξίζει να το ακολουθήσετε».

Η υπερταλαντούχα Μητσάκου, εντούτοις, έχει έναν μεγαλύτερο στόχο από το να περιβάλλει απλώς τον εαυτό και τους πελάτες της με μαγεία. «Αν δεν υποστηρίξουμε αυτούς τους τεχνίτες και τις παραδοσιακές μεθόδους, τότε αυτά τα επαγγέλματα θα πεθάνουν», λέει. «Η πολιτιστική διατήρηση είναι η νέα βιωσιμότητα».

//

Source: Bloomberg Businessweek, https://www.bloomberg.com

Photographer: Loulou D’aki for Bloomberg Businessweek

https://anthologist.com/