Άμεσα σωστικά μέτρα λαμβάνει το υπουργείο Πολιτισμού για την αποκατάσταση της ετοιμορροπίας του «Ελληνικού Ωδείου» στην οδό Φειδίου 3, ύστερα από την πτώση ενός τμήματός του _ συγκεκριμένα τμήματος του νότιου τοίχου του_ κάτι που συνέβη χθες το βράδυ. Και αυτό σε συνεννόηση με την ιδιοκτησία του κινηματογράφου «Ιντεάλ», στον οποίο προκλήθηκαν περιορισμένες ζημιές από τα μπάζα της κατάρρευσης.

Το ιστορικό μνημείο παραμένει χωρίς χρήση και χωρίς συντήρηση εδώ και μισό αιώνα και λόγω της σε εξαιρετικά κακής κατάστασης διατήρησής του, μία τέτοια εξέλιξη μπορεί να θεωρηθεί ως αναμενόμενη. Αμέσως μόλις συνέβη η κατάρρευση του τμήματος της τοιχοποιίας πάντως μετέβη επιτόπου κλιμάκιο της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του ΥΠΠΟΑ, το οποίο πραγματοποίησε αυτοψία και προχώρησε σε εκτίμηση των άμεσων σωστικών ενεργειών που απαιτούνται για την αποκατάσταση της ετοιμορροπίας.

1

Το κτήριο ανήκει στην κυριότητα του ΕΦΚΑ αλλά παραχωρήθηκε προς χρήση στο υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με τον συντονισμό των υπουργών Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη, καθώς και της διοίκησης του ΕΦΚΑ. Μετά την παραχώρηση το ΥΠΠΟ δρομολόγησε την εκπόνηση μελετών για την αποκατάστασή του κτιρίου, το κόστος των οποίων μάλιστα καλύπτεται από ιδιώτη χορηγό, ώστε στη συνέχεια η εργασίες να ενταχθούν για χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ 2021-2027. Η αποκατάσταση του κτηρίου του «Ελληνικού Ωδείου» άλλωστε εντάσσεται στο πρόγραμμα πολιτικής του ΥΠΠΟΑ για τη διάσωση και ανάδειξη σημαντικών κτηρίων της Αθήνας, με αρχιτεκτονική και ιστορική σημασία, όπως οι Οικίες Κωλέττη, Παλαμά και το Μουσείο Ελύτη. Δυστυχώς όμως στην περίπτωση του Ωδείου δεν πρόλαβαν καθώς το κτίριο είναι σε άθλια κατάσταση.

Το αρχικό κτίριο οικοδομήθηκε το 1836 και ήταν έργο του αυστριακού αρχιτέκτονα K. Roesner σε επίβλεψη του Γερμανού αρχιτέκτονα Gustav Adolph Lueders και , αποτελεί ένα από τα ελάχιστα δείγματα της αρχιτεκτονικής της πρώτης οθωνικής περιόδου. Την περίοδο εκείνη άλλωστε τέθηκαν οι βάσεις για την ανάπτυξη της νεοκλασσικής αρχιτεκτονικής, τόσο στην Αθήνα όσο και στην Ευρώπη. Εδώ κατοίκησε αρχικά ο αυστριακός πρέσβης, Prokesch von Osten και το σπίτι περιγράφεται το 1841 ως απομονωμένο στην «άκρη της πόλης», με θέα στην «πλατιά ερημιά και τα ψηλά βουνά». Το περιέβαλε μεγάλος κήπος που ξεκινούσε από τη οδό Πανεπιστημίου και έφθανε ως τη Χαριλάου Τρικούπη, την Εμμανουήλ Μπενάκη και την εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής.

Στην ιστορική του πορεία υπήρξε στη συνέχεια κατοικία επιφανών οικογενειών όπως Τοσίτσα και Α. Schliemann Μελά, ώσπου να μετατραπεί στη στέγη του «Ελληνικού Ωδείου» στο οποίο φοίτησε η Μαρία Κάλλας. Γενιές ελλήνων μουσικών μάλιστα είχαν περάσει από το «Ελληνικό Ωδείο», ώσπου να σταματήσει η λειτουργία του στο συγκεκριμένο χώρο. Σήμερα, έχει σε μεγάλο μέρος του καταστραφεί από επανειλημμένες πυρκαγιές και από την διαδικασία της κατάσβεσης, καθώς και από την έκθεσή του στα καιρικά φαινόμενα.

1.Το κτίριο του Ελληνικού Ωδείου στην περίοδο της ακμής του
2,3,Το κτίριο του Ελληνικού Ωδείου στο εσωτερικό του
4.Εικόνα απόλυτης εγκατάλειψης για το Ελληνικό Ωδείο