Αφιέρωμα Charge N Go

Για σκεφτείτε το λίγο, αν μπορούσατε θα αποφεύγατε να οδηγείτε εντός πόλης; Πόσο χρόνο θα κερδίζατε; Πόσο λιγότερο θα αγχωνόσαστε;

Αρκετοί μηχανικοί λογισμικού σε συνεργασία με μηχανολόγους σχεδιάζουν συστήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης τα οποία είναι η μοναδική λύση που μπορεί ν’ απαλλάξει τους κατοίκους των μεγαλουπόλεων από το άγχος και τη χρονική καθυστέρηση του κυκλοφοριακού. Αν τα εν λόγω αυτοματοποιημένα συστήματα συνδυαστούν και με την ηλεκτροκίνηση επιλύουν δυο ακόμη κομβικά θέματα της ρύπανσης και της ηχορύπανσης. Σήμερα το πλαίσιο εξέλιξης της αυτόνομης μετακίνησης των οχημάτων παγκοσμίως κατηγοριοποιείτε σε 6 επίπεδα:

Επίπεδο 0: Καμία αυτοματοποίηση
Επίπεδο 1: Υποβοήθηση με συστήματα ενεργητικής ασφάλειας όπως η αυτόματα προσαρμοζόμενη διατήρηση ταχύτητας (Adaptive Cruise Control).
Επίπεδο 2: Τουλάχιστον ένα ή περισσότερα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας αναλαμβάνουν τη διατήρηση της πορείας του οχήματος στον εγκάρσιο ή και στο διαμήκη άξονα.
Επίπεδο 3: Ημιαυτόνομη μετακίνηση του οχήματος όπου ο οδηγός πρέπει να είναι σε εγρήγορση για να επέμβει ανά πάσα στιγμή, γι’ αυτό και υποχρεώνεται να έχει τα χέρια στο τιμόνι
Επίπεδο 4: Αυτόνομη οδήγηση με επιθυμητή αλλά όχι υποχρεωτική την παρέμβαση του οδηγού.


Επίπεδο 5: Το όχημα κινείται χωρίς να χρειάζεται παρέμβαση του οδηγού. Δεν υπάρχουν χειριστήρια όπως τιμόνι και πεντάλ. Υπάρχει δυνατότητα παρέμβασής του μέσω εντολών σε πληκτρολόγιο.

Στα δυο υψηλότερα επίπεδα 4,5 την ευθύνη της κίνησης του οχήματος έχει η κατασκευάστρια εταιρεία. Γίνεται αντιληπτό ότι ο ρόλος του λογισμικού πλέον είναι εξίσου σημαντικός αν όχι σημαντικότερος απ’ αυτό, των μηχανικών μερών.

Σήμερα στην ελληνική αγορά πωλούνται αυτοκίνητα με συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης. Έχω δοκιμάσει πολλά απ’ αυτά, εξελίσσονται συν το χρόνο, βελτιστοποιούνται και πλέον εφόσον εξοικειωθείς μειώνουν σημαντικά το φόρτο εργασίας του οδηγού στο ταξίδι. Ο φόρτος εργασίας του οδηγού σε ταξίδι 2 ωρών, μια μέρα με καλοκαιρία δεν είναι μεγάλος. Σ’ ένα πολύωρο νυχτερινό ταξίδι υπό βροχή όμως, τα συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης είναι μια πραγματική χείρα βοήθειας. Τα μάτια του οδηγού κουράζονται από τις αντανακλάσεις των νερών, τα ραντάρ του αυτοκινήτου ποτέ. Το ραντάρ δε νυστάζει, δεν αποσπάται, δεν κάνει λάθος εκτίμηση.

Για να περάσουμε σε συστήματα αυτονομίας 4 και 5 απαιτείται καταρχάς μεγάλη εξέλιξη. Υπάρχουν σε ανάπτυξη δυο τεχνολογίες το V2V (Vehicle to Vehicle) και το V2I (Vehicle to Infrastructure). Μέσω αυτών των πρωτοκόλλων επικοινωνούν μεταξύ τους τα αυτοκίνητα αλλά και τα αυτοκίνητα με τις υποδομές (γέφυρες, φανάρια, αυτοκινητόδρομους, δίκτυο πληροφοριών κ.α.).

Το μέλλον στις πόλεις περιλαμβάνει αυτόνομα κινούμενα ηλεκτρικά οχήματα που επικοινωνούν μεταξύ τους σε μεγάλες ταχύτητες διασύνδεσης και ρυθμίζουν την προτεραιότητα, την κυκλοφορία και τις υπόλοιπες παραμέτρους. Εμείς γλυτώσαμε από την οδήγηση, το μποτιλιάρισμα και το παρκάρισμα εντός πόλης. Δεν είναι λίγο ε;

Από την πλευρά τους, οι ασφαλιστικές εταιρείες προβληματίζονται για το τι θα συμβεί στο μέλλον: «Θα συνεχίσει να υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος όταν φτάσουμε στην πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση;». Η απάντηση είναι ξεκάθαρα ναι. Παρότι τα πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα θα αυξήσουν σημαντικά την οδική ασφάλεια, θα υπάρχουν ακόμη πιθανότητες προβλήματος όπως εάν ένας χάκερ εισέλθει με κακόβουλη πρόθεση στο λογισμικό του αυτοκινήτου. Επίσης εάν ένα αντικείμενο από ψηλά πέσει στην πορεία του οχήματος. Επιπλέον όταν το αυτόνομα κινούμενο όχημα δεν μπορεί ν’ αποφύγει τη σύγκρουση και καλείται ν’ αποφασίσει, ποιον θα χτυπήσει για να προστατέψει του επιβάτες του, θα έχει το δικαίωμα επιλογής π.χ. ανάμεσα στο φορτηγό και στο ποδήλατο;

Ας μην ξεχνάμε πως αυτοματοποίηση υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια στα αεροπλάνα, και στα πλοία δεν είναι όμως τόσες οι μεταβλητές στο περιβάλλον τους. Εντός αστικού ιστού είναι πολύ περισσότεροι οι παράγοντες που επηρεάζουν την ασφαλή κίνηση του οχήματος.

Είναι δεδομένο ότι υπάρχει ανάγκη διαμόρφωσης νομικού πλαισίου στην Ε.Ε. προτού κυκλοφορήσουν πλήρως αυτοματοποιημένα οχήματα στην επικράτειά της. Θυμίζουμε ότι σήμερα στον ορισμό της αυτοκίνησης υπάρχει σαφής δέσμευση ότι ο οδηγός θα πρέπει να έχει πάντοτε τον έλεγχο. Αυτό προφανώς θα χρειαστεί αλλαγή όπως και πολλά επιμέρους ζητήματα. Όπως ποιος θα έχει την ευθύνη σε περίπτωση δυσλειτουργίας; Ένα άλλο ζήτημα έχει να κάνει με την αποδοχή των αυτοματοποιημένων οχημάτων από τους ανθρώπους. Οι μισοί οδηγοί διατηρούν επιφυλάξεις, το μέλλον θα δείξει αν έχουν δίκιο.

Διαβάστε ακόμα: 

Η ζωή στην Αθήνα με ένα ηλεκτρικό πατίνι

Το πρόβλημα των ρύπων, αστυφιλία, υπερπληθυσμός

Ενεργειακό αποτύπωμα, απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα και το παράδειγμα Αστυπάλαιας

Διαβάστε περισσότερα για την ηλεκτροκίνηση και τις αλλαγές που φέρνει στη ζωή μας στο μεγάλο αφιέρωμα Charge N Go του mononews.gr