Μέχρι το τέλος του 2027 θα έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων, μετά και τους χρόνους ρεκόρ στην παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, όπως ανέφερε ο αναπληρωτής CEO του Υπερταμείου, Στέφανος Γιουρέλης.

Στην ανασκόπηση του στρατηγικού σχεδίου 2022-2024 και στην παρουσίαση των στόχων για το 2024-2027 προχώρησε ο CEO Γρηγόρης Δημητριάδης και τα μέλη της διοίκησης του Υπερταμείου, που έχει στόχο ως το τέλος της τριετίας την αύξηση κατά 35% της λειτουργικής κερδοφορίας στα 114 εκατ. ευρώ αλλά και της απόδοσης των περιουσιακών στοιχείων στο 3,4% από 2,5%.

1

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Δημητριάδης έκανε επίσης γνωστό ότι και τα 22 αεροδρόμια που έχει στα χέρια του το Υπερταμείο, θα παραχωρηθούν όλα μαζί με διαγωνισμό στα μέσα του 2025.

Όπως είπε, τα αεροδρόμια θα πάνε «πακέτο» σε έναν operator με στόχο να αξιοποιηθούν όλα με αυτόν τον τρόπο και όχι μόνο τα πιο περιζήτητα, δίνοντας μια λύση στο φαινόμενο του υπερτουρισμού.

Συγκεκριμένα, στις αρχές του 2025 θα εκκινήσει η διαδικασία για την παραχώρηση και των 22 αεροδρομίων που διατηρεί υπό τον έλεγχό της η ΥΠΑ και τα οποία αφορούν τα αεροδρόμια: Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης.

Για τα 22 αεροδρόμια, επισήμανε πως «όπως είδαμε και στην Καλαμάτα πραγματοποιήθηκε σε έναν χρόνο καταγράφοντας ρεκόρ για τα δεδομένα των παραχωρήσεων», προσθέτοντας πως πρόκειται για πολύ συγκεκριμένες διαδικασίες που πρέπει να τηρηθούν αναφερόμενος στο σύστημα που έχουμε στην χώρα για αυτές τις παραχωρήσεις.

Όπως εξήγησε ο κ. Δημητριάδης, «αν πάμε να ξεχωρίσουμε τα καλά θα μας ξεμείνουν τα λιγότερο περιζήτητα και συγκεκριμένα θα μας ξεμείνουν με αποτέλεσμα να μην γίνουν ποτέ», κάτι που είναι άδικο για αυτές τις περιοχές που μπορούν επωφεληθούν από τουριστικές ροές.

Η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων παρουσιάζεται σημαντική από άποψη περιφερειακής ανάπτυξης, τη στιγμή που μιλάμε για υπερτουρισμό σε κάποιες περιοχές.« Είναι σημαντικό να πιστεύουμε ότι θα υπάρξουν οι υποδομές που θα μπορέσουν να διαχυθεί αυτό και σε άλλους προορισμούς έτσι ώστε να υπάρχει μια μεγαλύτερη ομοιομορφία και να μην επιβαρύνονται πολύ συγκεκριμένοι προορισμοί», είπε χαρακτηριστικά.

Όπως επισημάνθηκε, η απόφαση είναι να «γκρουπαριστούν» και τα 22 αεροδρόμια μαζί, ένα σχέδιο που κινείται από έμπειρους συμβούλους.

Όσον αφορά την δρομολόγηση των νέων παραχωρήσεων σε αυτή τη φάση έχουν γίνει οι αυτοψίες σε όλα τα αεροδρόμια για να διαπιστωθούν από κοντά ποιες είναι οι ανάγκες που υπάρχουν, με βάση και τις οποίες θα δομηθεί το χρηματοοικονομικό μοντέλο για να μπορέσει να βγει ο διαγωνισμός.

Επίσης, αναμένονται ακόμη κάποια τελικά στοιχεία από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η οποία διαχειρίζεται τα 22 αεροδρόμια και όπως εξήγησε, αυτός είναι ο λόγος που εντοπίζονται κάποιες καθυστερήσεις.

Ωστόσο, η διοίκηση του Υπερταμείου φιλοδοξεί πως η ΥΠΑ θα ανταποκριθεί «έτσι ώστε να μπορέσουμε να πάμε σε αυτή την πρώτη φάση του διαγωνισμού την οποία υπολογίζουμε για τα μέσα του 2025, ενώ σκοπός είναι το Υπερταμείο να διατηρήσει μερίδιο όπως και στην Καλαμάτα».

Επιπλέον, ο κ. Δημητριάδης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρξει μια μορφή επιδότησης σε αυτά τα αεροδρόμια τα οποία αυτή τη στιγμή είναι χαμηλής κίνησης. Όπως διευκρινίστηκε αυτό θα είναι ένα επιπλέον στοιχείο το οποίο θα επεξεργαστεί το Υπερταμείο σε συνεννόηση με την Κυβέρνηση εσωτερικά.

Τέλος, σε αυτό το πλαίσιο εξετάζεται και το ενδεχόμενο για κάποια από τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια όπως αυτό στην Αγχίαλο, αεροδρόμια τα οποία βρίσκονται σε στρατηγική τοποθεσία για τη χρήση αεροσκαφών μεταφοράς εμπορευμάτων «cargo» με την μορφή hyb, ή πτήσεων μικρής κίνησης, charter flights.

Όπως έχει ειπωθεί σε άλλο χρόνο, το χρηματοδοτικό μοντέλο στο οποίο θα καταλήξουν, πιθανώς να είναι Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ώστε να είναι ελκυστικό. Αυτό, πάντως, είναι κάτι το οποίο ακόμα δεν έχει αποφασιστεί, όπως επίσης και η συμμετοχή του Δημοσίου.

Καλαμάτα

Υπενθυμίζεται πως πριν από λίγες μέρες εγκρίθηκε η πρόταση της κοινοπραξίας Fraport-DELTA- Πηλέας για την παραχώρηση του Διεθνούς Αεροδρομίου Καλαμάτας «Καπετάν Βασ. Κωνσταντακόπουλος», το οποίο ανακοινώθηκε από τον υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη στο 2ο Growth Fund Summit, ενώ η Deloitte ενήργησε ως Χρηματοοικονομικός Σύμβουλος, παρέχοντας υποστήριξη και καθοδήγηση σε όλα τα στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση.

Η Οικονομική Προσφορά ανέρχεται συνολικά στα €45,2 εκατ., εκ των οποίων τα €45 εκατ. θα καταβληθούν στην αρχή της περιόδου παραχώρησης, ενώ οι συνολικές ροές προς το Υπερταμείο αναμένεται να ξεπεράσουν τα €71 εκατ. κατά τη διάρκεια της παραχώρησης, επιβεβαιώνοντας την εμπιστοσύνη του επενδυτή στις προοπτικές του έργου.

Επιπλέον, ο επενδυτής δεσμεύεται να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους €28,3 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη τριετία της παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την ανακαίνιση και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, την επέκταση και αναβάθμιση του αεροσταθμού, καθώς και κατασκευή νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών σε απαλλοτριωμένη έκταση περίπου 50 στρεμμάτων. Υποδομές τεχνολογίας (IT Infrastructure) και καταστήματα λιανικής (Duty Free) και εστίασης (F&B).

Σημειώνεται επίσης ότι το Υπερταμείο θα αποκτήσει, άνευ ανταλλάγματος, το 10% του μετοχικού κεφαλαίου του Παραχωρησιούχου από τους αρχικούς μετόχους.

Με την ολοκλήρωση της παραχώρησης του Αεροδρομίου Καλαμάτας σηματοδοτείται η έναρξη μιας σειράς στρατηγικών επενδύσεων που εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο για την αναβάθμιση των υποδομών και την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου, τόσο στη λειτουργία όσο και στη συντήρηση του Αεροδρομίου.

Διαβάστε επίσης:

Μεγάλου (Πειραιώς): Eνα τραπεζικό σύστημα σταθερό, κερδοφόρο και σύγχρονο θα στηρίξει τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη

Φον ντερ Λάιεν: Θα συναντηθεί με τον Ερντογάν στην Τουρκία για τον φλέγον ζήτημα της Συρίας

Μπλίνκεν: Η προϋπόθεση για να αναγνωρίσουν οι ΗΠΑ νέα κυβέρνηση στη Συρία