Ξεπαγώνουν από σήμερα οι πληρωμές για τα περισσότερα δημόσια έργα που χρηματοδοτούνται μέσω ΕΣΠΑ  όπως αναφέρεται σε σχετικό ΦΕΚ των Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και Οικονομικών  ενώ οι πληρωμές του Ταμείου Ανάκαμψης πραγματοποιούνται χωρίς διακοπές.

Με αυτό τον τρόπο δίνεται μία λύση στην άτυπη στάση πληρωμών που επικαλούνταν κυρίως οι μικροί και οι μεσαίοι κατασκευαστές για τις καθυστερήσεις στην υλοποιήση των έργων.

1

Ωστόσο, στις καλένδες βρίσκονται οι πληρωμές των έργων που χρηματοδοτούνται από εθνικά κονδύλια, δηλαδή το Πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ). Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), Μιχάλης Δακτυλίδης, δήλωσε στο mononews ότι στο νέο ΦΕΚ δε γίνεται κάποια αναφορά στο ΠΔΕ, το οποίο αφορά την πλειοψηφία των έργων που αναλαμβάνουν οι μικρομεσαίοι κατασκευαστές.

Επισημαίνεται, δε, πως το ΦΕΚ, που δημοσιεύθηκε στις 22 Δεκεμβρίου, αποτελεί απάντηση στο θέμα που είχε «σηκώσει» η ΠΕΔΜΕΔΕ κάνοντας λόγο για παύση πληρωμών στα δημόσια έργα στις 19 ίδιου μήνα.

Στο ίδιο μήκος κύματος είχε κινηθεί και η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) με Πρόεδρο τη Μαρία Τσιομπάνου.

Εκρηκτική η κατάσταση – Τουλάχιστον τρεις μήνες διήρκησε η στάση πληρωμών

Οι μέχρι πρότινος καθυστερήσεις πληρωμών των έργων του ΕΣΠΑ που επικαλούνται τα σωματεία των εργοληπτών και των μικρομεσαίων κατασκευαστών, άλλοτε σε χαμηλούς τόνους, όπως η ΠΕΔΜΕΔΕ, και άλλοτε σε υψηλούς, όπως η ΠΕΣΕΔΕ, είναι ένα ζήτημα το οποίο δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην υλοποίηση δημόσιων έργων.

Ειδικά εάν λάβει κανείς υπόψη και το αυξημένο κόστος των κατασκευαστικών υλικών και των καυσίμων, τα οποία εκτινάσσουν σημαντικά τον προϋπολογισμό των έργων που εκτελούνται αυτή την περίοδο, ενώ δημιουργούν και δεύτερες σκέψεις για τη βιωσιμότητα των συμβάσεων που υπογράφηκαν πρόσφατα.

Μάλιστα, ο Μιχάλης Δακτυλίδης προσθέτει, ότι το ζήτημα αυτό υπάρχει εδώ και ένα τρίμηνο, δηλαδή από τον Οκτώβριο και πλέον οι κατασκευαστές ανά την επικράτεια αναμένουν να ξεκινήσουν οι πληρωμές του ΕΣΠΑ, ώστε να μπορούν να συνεχιστούν τα δημόσια έργα.

Ειδάλλως, θα πρέπει να αυτοχρηματοδοτήσουν τα έργα και μάλιστα σε τιμές που «υποφέρουν» από τις αυξημένες πληθωριστικές τάσεις.

Σε αυτό συνηγορεί και η επιστολή του Πανελληνίου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) με Πρόεδρο το Γιώργο Βλάχο, η οποία απεστάλη στο Υπουργείο Υποδομών στις 20 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους. Σε αυτή αναφέρεται ότι το πρόβλημα της στάσης πληρωμών έχει γνωστοποιηθεί στον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, από τις 11 Οκτωβρίου.

Επισημαίνεται, δε, πως οι στάσεις πληρωμών των έργων που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια (ΕΣΠΑ και προσφάτως το Ταμείο Ανάκαμψης) είναι ένα πρόβλημα που έχει κάνει την εμφάνισή του από το 2007 και παρουσιάζεται στους τελευταίους μήνες κάθε έτους. Το πρόβλημα, όπως αναφέρεται στην επιστολή του ΣΑΤΕ, γίνεται ακόμα πιο έντονο για τα έργα του ΠΔΕ, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις τιμολογήσεων των έργων πριν τη λήξη του έτους με τους εργολήπτες-εταιρείες να έχουν καταβάλει το ΦΠΑ και να αναμένουν τις πληρωμές.

Τα μέτρα του Υπουργείου Υποδομών

Το Υπουργείου Υποδομών επιχείρησε και κατάφερε εντός του 2022 να δώσει λύσεις σχετικά με τα προβλήματα που αφορούν τις αρμοδιότητές του, τα οποία αφορούν κατά κύριο λόγο την υλοποίηση των δημοσίων έργων. Το βασικότερο πρόβλημα ήταν οι αυξημένες τιμές των κατασκευαστικών υλικών και των καυσίμων λόγω της πανδημικής και της ενεργειακής κρίσης καθώς και του πολέμου στην Ουκρανία.

Για αυτό το λόγο και πέρασε από τη Βουλή τον περασμένο Ιούνιο μία δέσμη μέτρων με στόχο την ελάφρυνση του κατασκευαστικού κλάδου και τη συνέχιση του σημαντικού όγκου των έργων υποδομών που εκτελείται αυτή την περίοδο στη χώρα μας.

Τα μέτρα αυτά ήταν τα εξής:

  • Επαναφορά του Παρατηρητηρίου Τιμών με στόχο την αυτόματη καταγραφή και υπολογισμό των αυξήσεων. Προς το παρόν έχει ενεργοποιηθεί η Επιτροπή Διαπίστωσης Τιμών Δημοσίων Έργων, ενώ γίνεται η προετοιμασία για την επιστροφή του Παρατηρητηρίου.
  • Μέχρι να τεθεί σε λειτουργία το Παρατηρητήριο Τιμών το Υπουργείο μέσω Αποφάσεων ορίζει ανά τρίμηνο τους συντελεστές αναθεώρησης τιμών σε υλικά και εργασίες.
  • Οι κατασκευαστικές εταιρείες μπορούν να κάνουν αίτημα για να λάβουν εξάμηνη παράταση στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης έργων. Εάν δεν ακολουθήσουν αυτή την οδό μπορούν να συνεχίσουν να εκτελούν το έργο και εάν το παραδώσουν στην ώρα του να λάβουν πριμ έγκαιρης υλοποίησης. Το πριμ αυτό ανέρχεται στο 5% της αρχικής αξίας των εργασιών και δίνεται εξ αρχής στους αναδόχους των έργων, όπως έχουμε ήδη δει να γίνεται με το αμαξοστάσιο του Τραμ στο Ελληνικό και τη Γραμμή 4
  • Τιμολόγηση ασφάλτου, PVC και πολυαιθυλενίου με απολογιστικό τρόπο, ώστε να αποζημιώνονται οι εργολήπτες βάσει των τιμολογίων τους για την εξαγορά των υλικών.

Διαβάστε επίσης

Κατασκευαστές: Η καθυστέρηση πληρωμών από το ΕΣΠΑ δημιουργεί ασφυξία στα δημόσια έργα