Την αγορά των ΗΠΑ έχουν στοχεύσει οι δύο ανταγωνιστές και κυρίαρχοι στην αγορά του φαρμάκου για το αδυνάτισμα, Novo Nordisk και Eli Lilly.

Η δανική Novo Nordisk ετοιμάζει μαζικές αποστολές στις ΗΠΑ του best seller της Wegovy με στόχο να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις για τους ασθενείς αλλά και να κερδίσει έδαφος στον ανταγωνισμό που έχει με την αμερικάνικη Eli Lilly.

«Περισσότεροι από 25.000 ασθενείς αρχίζουν τώρα να λαμβάνουν το Wegovy κάθε εβδομάδα στις ΗΠΑ», διαβεβαίωσε ο ο διευθύνων σύμβουλος της Novo, Lars Fruergaard Jorgensen, ένας αριθμός αυξημένος κατά 20.000 σε σχέση με τους 5.000 ασθενείς τον περασμένο Δεκέμβριο.

«Δεδομένης της σημαντικής παγκόσμιας ζήτησης, δεν πρόκειται βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα να καλύψουμε πλήρως την παγκόσμια ζήτηση», παραδέχθηκε σε συνέντευξή του ο Οικονομικός Διευθυντής Karsten Munk Knudsen, με τη Novo να έχει προχωρήσει ήδη σε επενδύσεις άνω των 6 δισ. ευρώ για να αυξήσει την παραγωγή της.

Αγκάθι το κόστος

Μία σημαντική αντίσταση που έχει να αντιμετωπίσει η Novo στις ΗΠΑ είναι αυτή των ασφαλιστικών εταιρειών σχετικά με το υψηλό κόστος των σκευασμάτων της.

Η συνεννόηση μεταξύ των δύο πλευρών, παρά το ισχυρό lobbying για το οποίο κατηγορείται η Novo, επιδεινώθηκε ύστερα από μία μελέτη του Πανεπιστημίου Yale τον περασμένο Μάρτιο, η οποία υπολόγισε ότι το Ozempic θα μπορούσε να παραχθεί με λιγότερο από 5 δολάρια τον μήνα.

Η τιμή του φαρμάκου στις ΗΠΑ είναι 936 δολάρια, ενώ η τιμή του Wegovy είναι 1.349 δολάρια.

Η εταιρεία βρίσκεται στο μικροσκόπιο των ρυθμιστικών αρχών σχετικά με τις τιμολογήσεις με τον γερουσιαστή Bernie Sanders να δηλώνει πριν λίγο καιρό ότι η Επιτροπή Υγείας, Παιδείας, Εργασίας και Συντάξεων της Γερουσίας διερευνά τις τιμές των φαρμάκων.

Ο ανταγωνισμός

Παρά το γεγονός ότι όλες οι φαρμακοβιομηχανίες διερευνούν την αγορά απώλειας βάρους, η οποία σύμφωνα με τη Goldman Sachs αναμένεται να φτάσει ακόμα και τα 100 δισ. δολάρια, μέχρι στιγμής η αμερικάνικη Eli Lilly είναι ο πιο μεγάλος ανταγωνιστής της Novo.

Σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, η αγορά για την απώλεια βάρους θα εκτοξευτεί στα 80 δισ. δολάρια μέχρι το 2030.

Η Eli Lilly αναθεώρησε ανοδικά το outlook της αυτή την εβδομάδα και προέβλεψε ότι η προσφορά και η τιμολόγηση του Zepbound, του ανταγωνιστικού της φαρμάκου, θα βελτιωθούν φέτος.

Η Novo από την πλευρά της δήλωσε ότι εξακολουθεί να είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στα φάρμακα GLP-1 με μερίδιο αγοράς 55%.

Πάντως και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, οι εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα ελλείψεων. Στις ΗΠΑ τα fora κοινωνικών δικτύων έχουν γεμίσει με ερωτήματα ασθενών για το πού θα βρουν το φάρμακο, με κάποιους να αναφέρουν ότι οδηγούν ακόμα και πέντε ώρες για να βρουν ένα φαρμακείο, στο οποίο έχει μείνει κάποιο σκεύασμα.

Διαβάστε επίσης:

Ozempic: Πώς το best seller φάρμακο για το αδυνάτισμα «καταβρόχθισε» μια ολόκληρη οικονομία

Ozempic-Zepbound: Η φρενίτιδα για την απώλεια βάρους, οι ελλείψεις και το κυνήγι για τα μαϊμού-προϊόντα

Zepbound: Αποτελεσματικό και στην υπνική άπνοια το φάρμακο κατά της παχυσαρκίας