Ορατές είναι πλέον οι μεγάλες απώλειες στην κατανάλωση τροφίμων και ποτών εξαιτίας της δραματικής κάμψης του τουρισμού.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι πωλήσεις τον Ιούλιο σημείωσαν ραγδαία πτώση, η οποία σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων όπως στο κρασί ξεπέρασαν ακόμη και το 40%. «Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Ο Ιούλιος ήταν καταστροφικός», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ), Γιώργος Σκούρας, ο οποίος λέει πως οι πωλήσεις κινούνται σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα.

Αντίστοιχου μεγέθους πτώση καταγράφεται και σε άλλα προϊόντα που εξαρτώνται άμεσα από την πορεία της εστίασης (HORECA), η οποία σήμερα ταλανίζεται από έλλειψη τζίρου. Είναι ενδεικτικό πως οι πωλήσεις φέτας υποχωρούν κατά περίπου 20% με 30% ενώ με αντίστοιχους ρυθμούς υποχωρούν και άλλες κατηγορίες, όπως τα αναψυκτικά και οι μπίρες. «Τα εκατομμύρια τουρίστες που κάθε χρόνο έρχονται στην Ελλάδα σήμερα λείπουν», επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ, Γιώργος Αποστολόπουλος, τονίζοντας πως η ζήτηση έχει υποχωρήσει αισθητά ακόμη και στα σούπερ μάρκετ, όπου στην περίοδο του Lockdown παρατηρήθηκε καταναλωτική φρενίτιδα.

Το κρίσιμο δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου

Τα βλέμματα όλων στρέφονται τώρα στην πορεία της τουριστικής κίνησης το δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου. Υπό την προϋπόθεση ότι οι τουριστικές αφίξεις σημειώσουν ικανοποιητική άνοδο και αλλάξει άρδην, η άσχημη εικόνα του Ιουλίου, -αποτελεί την κρυφή ελπίδα όλων των επιχειρηματιών- τότε εκτιμάται πως μπορεί να καλυφθεί μέρος των απωλειών έστω και την ύστατη στιγμή. Τα μέχρι στιγμής μηνύματα από το μέτωπο των παραγγελιών από το χονδρεμπόριο επιτρέπουν μια μικρή αισιοδοξία ότι η φετινή χρονιά δεν θα είναι εντελώς χαμένη.

Βέβαια, κανείς στην αγορά δεν τρέφει αυταπάτες για τις δυσκολίες που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν από τους φθινοπωρινούς μήνες όταν η ύφεση αρχίσει «να δείχνει τα δόντια της» και οι καταναλωτές νιώσουν στο πετσί τους την μείωση των εισοδημάτων. Ο προβληματισμός είναι διάχυτος ενώ υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα για τον τρόπο που θα πρέπει να προετοιμασθούν για την συνέχεια. «Πλέουμε σε ένα πέλαγος αβεβαιότητας και αδυνατούμε να κάνουμε μακροπρόθεσμο προγραμματισμό», επισημαίνουν χαρακτηριστικά άνθρωποι της αγοράς.

Η μάχη για την επιβίωση

Σε κάθε περίπτωση, οι επιχειρηματίες εμφανίζονται αποφασισμένοι να παλέψουν με όσες δυνάμεις διαθέτουν να κρατηθούν όρθιοι και να επιβιώσουν, ώστε να είναι παρόντες στην επόμενη μέρα της οικονομίας. Τα ευρωπαϊκά χρήματα που αναμένεται να κατευθυνθούν στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια θεωρούνται ικανά να κάνουν τη διαφορά και να αλλάξουν επίπεδο την ελληνική οικονομία, εφ’ όσον βέβαια αξιοποιηθούν σωστά. «Θα πολεμήσουμε και θα κοιτάξουμε να προσεγγίσουμε τον καταναλωτή με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μέσα από προσφορές, εκπτώσεις και ότι άλλο χρειαστεί…», σημειώνει ο κ. Σκούρας.