Ένα στοίχημα 5,8 δισ. δολαρίων διαπραγματεύεται η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, η οποία παράλληλα παλεύει με ένα σκληρό σχέδιο αναδιάρθρωσης με απολύσεις, κλείσιμο εργοστασίων και βαριές περικοπές εξόδων.

Η εταιρεία που ηγείται της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας χάρη στην μηχανική δεινότητα των μοντέλων της περνάει μία από τις σκοτεινές της περιόδους, καθώς η ασφυκτική πίεση του ανταγωνισμού από την Tesla αλλά και από τους «φθηνές» αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας, έχει επιφέρει βαρύ πλήγμα στις πωλήσεις της.

Η συμμαχία με τη Rivian

Εν μέσω μίας πολύπλευρης κρίσης, η συμμαχία με τη Rivian, που βρίσκεται στο μακρινό Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια είναι δίκοπο μαχαίρι, σύμφωνα με τους αναλυτές.

Η νεόκοπη εταιρεία της Silicon Valley το περασμένο καλοκαίρι κατάφερε να εντυπωσιάσει τον γερμανικό κολοσσό. Πήρε ένα ηλεκτρικό Audi και κατάφερε να περάσει τον έλεγχο όλων των συστημάτων και λειτουργιών του, από το τιμόνι και το κλιματιστικό μέχρι τα χειριστήρια σε έναν φορητό υπολογιστή, ο οποίος ανέλαβε τον χειρισμό τους.

Η Volkswagen εντυπωσιάστηκε καθώς η ίδια αν και εξπέρ στη μηχανική δεν κατάφερε ποτέ –παρά τα δισεκατομμύρια που δαπάνησε- να πετύχει την αρμονία στην τεχνολογική υπεροχή και τη γερμανική μηχανική.

«Το να μπορέσεις να βάλεις όλο αυτό σε λειτουργία στο αυτοκίνητο μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, ακόμη και αν δουλεύεις μέρα και νύχτα, είναι πράγματι σπουδαίο», ανέφερε ο Michael Steiner, επικεφαλής έρευνας και ανάπτυξης της VW, σε πρόσφατη συνέντευξη μη μπορώντας να κρύψει τον ενθουσιασμό του.

Τον οποίο συμμερίζονται κι άλλα υψηλόβαθμα στελέχη, με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο Όλιβερ Μπλουμ, τα οποία αποφάσισαν να επενδύσουν 5,8 δισ. δολάρια σε μετοχές της Rivian.

Ο Μπλουμ μάλιστα σε δηλώσεις του στην WSJ χαρακτήρισε τη Rivian ως το «τέλειο ταίρι» της VW.

Δύσκολη η ψηφιακή μετάβαση

Το υπόβαθρο γι’ αυτήν την διατλαντική συμμαχία αφορά τη τεράστια δυσκολία που έχουν αντιμετωπίσει –κυρίως- οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να περάσουν στην ψηφιακή εποχή, στην προσπάθειά τους να κάνουν τα οχήματά τους τόσο εύκολα στη σύνδεση και την ενημέρωση όσο ένα smartphone. Ξεκίνησαν με τις οθόνες infotainment, όμως πλέον ο ανταγωνισμός έχει μεταφερθεί στις αυτόνομες λειτουργίες που συμπεριλαμβάνουν τις βασικές λειτουργίες οδήγησης.

Μέχρι στιγμής, οι νεοσύστατες επιχειρήσεις EV -που λειτουργούν χωρίς τη μηχανική πολυπλοκότητα των παραδοσιακών οχημάτων- έχουν ενσωματώσει καλύτερα τη νέα τεχνολογία.

Σε μια πρόσφατη κατάταξη των αυτοκινητοβιομηχανιών ανάλογα με το πόσο «ψηφιακές» είναι, η εταιρεία συμβούλων τεχνολογίας Gartner τοποθέτησε την Tesla, τους κινέζους κατασκευαστές NIO και Xpeng και στη συνέχεια την Rivian, αντίστοιχα, στις τέσσερις πρώτες θέσεις. Η VW κατέλαβε τη 13η θέση, πίσω από τη General Motors και τη Ford.

Οι επιφυλάξεις για το νέο deal

«Μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι αυτό δεν είναι ο επόμενος τάφος δισεκατομμυρίων δολαρίων;» αναρωτήθηκε η Daniela Cavallo, κορυφαία εκπρόσωπος του συνδικάτου της VW, σε μια συγκέντρωση εργαζομένων τον Σεπτέμβριο.

Η δαπανηρή εκστρατεία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για τα ηλεκτρικά οχήματα δεν έχει αποδώσει ακόμα και τώρα στρέφεται σε μία ελάχιστα δοκιμασμένη εταιρεία της Silicon Valley για να διασωθεί.

Στο πλάνο της πάντως είναι να αξιοποιήσει τον νέο της εταίρο για την ψηφιακή υδραυλική εγκατάσταση όλων των επιβατικών αυτοκινήτων της εκτός Κίνας – περίπου 5,7 εκατομμύρια οχήματα με βάση τις περσινές πωλήσεις. Τα πρώτα από τα αυτοκίνητά της που θα περιλαμβάνουν τη νέα τεχνολογία θα μπορούσαν να είναι διαθέσιμα προς πώληση μέχρι το 2027.

Όμως και η Rivian επωφελείται από αυτή τη συνεργασία, καθώς αντιμετώπιζε σημαντικές ζημιές. Η αμερικανική εταιρεία έχει δαπανήσει πάνω από 19 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2021 που εισήχθη στο χρηματιστήριο, ένα μεγάλο μέρος των οποίων δαπανήθηκε για την ανάπτυξη εξειδικευμένου υλικού και λογισμικού. Αυτή η επένδυση δεν έχει ακόμη αποδώσει, εν μέρει επειδή η εταιρεία παράγει πολύ λίγα οχήματα – πιθανότατα λιγότερα από 50.000 φέτος – για να αποφέρει κέρδη.

Διαβάστε επίσης: