• Business

    Βολές Cosco κατά Δρίτσα. Άλλα συμφωνήσαμε, άλλα κάνετε

    • NewsRoom
    Δρίτσας

    Θεόδωρος Δρίτσας


    Εμπλοκή στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Η Cosco με επιστολή της προς το ΤΑΙΠΕΔ και την κυβέρνηση, καταγγέλλει τον υπουργό Ναυτιλίας, Θεόδωρο Δρίτσα, ότι το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ OΛΠ και ελληνικού δημοσίου που κατατέθηκε στη Βουλή με τη μορφή του κατεπείγοντος έχει σημαντικές διαφορές με το κείμενο που υπεγράφη στις 8 Απριλίου. Μετά από αυτή την καταγγελία υπάρχει η περίπτωση ακόμα και να τιναχτεί στον αέρα η συμφωνία της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ. Και όλα αυτά συμβαίνουν παραμονές του προγραμματισμένου ταξιδιού του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο. Να σημειωθεί ότι η επικύρωση του νομοσχεδίου της σύμβασης παραχώρησης είναι απαραίτητη προκειμένου να περιέλθει ο ΟΛΠ στην Cosco.

    Τι καταγγέλλει η Cosco

    H Cosco διαμαρτύρεται για 7 αλλαγές που αφορούν μεταξύ άλλων σε θέματα εμπορικής δραστηριότητας, τιμολόγησης υπηρεσιών, υποχρέωσης τήρησης των διαδικασιών για τις δημόσιες συμβάσεις, θέματα που αφορούν σε αδειοδοτήσεις αλλά και σε αρμοδιότητες του διαιτητικού δικαστηρίου.

    Η κινέζικη εταιρεία καλεί με αυστηρό ύφος το ΤΑΙΠΕΔ να παρέμβει αμέσως, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι κινήσεις του υπουργού Ναυτιλίας θέτουν σε κίνδυνο την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στην κινέζικη πρωτεύουσα.

    Τονίζεται ακόμη ότι ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, Θεόδωρος Δρίτσας, κατά την πρωτολογία του υπεραμύνθηκε των αλλαγών που έχει επιτύχει η κυβέρνηση στη σύμβαση και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη ρήτρα 511 που, όπως είπε, κατοχυρώνει τον ισχύοντα κανονισμό εργασίας. Ο πρόεδρος της ΟΜΥΛΕ, Γ. Γεωργακόπουλος, από την πλευρά του, ανέφερε ότι πολλά από τα αιτήματα των εργαζομένων έχουν συμπεριληφθεί στη σύμβαση, αν και όπως εκτίμησε, οι εργαζόμενοι δεν είναι απολύτως διασφαλισμένοι και ζήτησε να υπάρξουν ακόμη πιο δεσμευτικές προβλέψεις.

    Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή της Cosco:

    “Με συνημμένο τον κυρωτικό νόμο του Παραρτήματος 1.1α με προσθήκη του άρθρου 11Α όπως συμφωνήθηκε.

    Προς: Τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, κο Στέργιο Πιτσιόρλα

    Πειραιάς, 29 Ιουνίου 2016

    Αγαπητέ κ. Πρόεδρε,

    Για ακόμη μια φορά σε σύντομο χρονικό διάστημα βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη, η οποία όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση συνιστά πλήρη ανατροπή των μεταξύ μας συμφωνηθέντων. Το κείμενο του σχεδίου κυρωτικού νόμου της νέας Σύμβασης Παραχώρησης («ΣΠ») μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ Α.Ε., που κατατέθηκε χθες 28/6/2016, προς ψήφιση στη Βουλή, αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου που έχει προσαρτηθεί ως Παράρτημα 13 και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μεταξύ μας Σύμβασης για την Πώληση των Μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. («ΣΠΜ»). Το σημαντικότερο όμως είναι πως το κατατεθέν σχέδιο νόμου δεν είναι μόνο διαφορετικό αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός με βασικούς όρους της συμφωνίας μας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την εξαγορά της ΟΛΠ ΑΕ.

    Θεωρούμε πως είναι εντελώς σαφές ότι δεν αναφερόμαστε στο δικαίωμα της Ελληνικής Βουλής να νομοθετεί ελεύθερα, στο κυρίαρχο δηλαδή δικαίωμα της Ελληνικής Πολιτείας, το οποίο σεβόμαστε και τιμούμε απόλυτα, αλλά ούτε στο δικαίωμα των αντίστοιχων Επιτροπών της, για νομοπαρασκευαστικής φύσεως παρεμβάσεις στο συμβατικά συμφωνημένο κείμενο του σχεδίου νόμου που έχει προσαρτηθεί στο σχέδιο ΣΠ Παράρτημα 13 στην υπογραφείσα μεταξύ μας ΣΠΜ. Εν προκειμένω όμως οι τροποποιήσεις του συμβατικά συμφωνημένο σχεδίου νόμου αποτελούν μια προφανή απόπειρα του αρμοδίου Υπουργείου Ναυτιλίας (ενώ το ίδιο έχει ήδη εγκρίνει το σχετικό Παράρτημα 13) να υποκαταστήσει πλήρως την διοίκηση της ΟΛΠ, να καταστήσει (με οριζόντιες διατάξεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου) ανενεργές σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου την συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ.

    Αν και πιθανώς έχετε ήδη αντιληφθεί το μέγεθος της βλάβης που μπορεί να προκαλέσει η ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, όπως εισάγεται προς ψήφιση, από την Ελληνική Βουλή, ωστόσο θα θέλαμε να κάνουμε μια σύντομη αποτύπωση των κρισιμότερων ζητημάτων που ανακύπτουν από την τυχόν ψήφιση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου όπως διαμορφώθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και κατατέθηκε προς ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων:

    1. Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.

    2. Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξη της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.

    3. Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης) την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.

    4. Έχετε διαγράψει την ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

    5. Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.

    6. Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς την συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.

    7. Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφή της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.

    Θεωρούμε ότι τα ανωτέρω είναι επαρκή για να αντιληφθεί ο οποιοσδήποτε, πολλώ δε μάλλον εσείς, ότι κανένα περιθώριο βελτίωσης του πιο πάνω κειμένου δεν είναι δυνατή δεδομένου ότι αναφέρεται σε μια άλλη συμφωνία από αυτή που συνάψαμε μαζί σας και την οποία εμείς είμαστε διατεθειμένοι να σεβαστούμε και να τιμήσουμε μέχρι τελευταίας γραμμής. Δεδομένου όμως ότι:

    1. Η διαδικασία της αποκρατικοποίησης βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωση της.

    2. Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, ήτοι τόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και το ΕΣ κατά την διαμόρφωση της κρίσης τους και κατά την έκδοση των αποφάσεών τους έλαβαν υπόψιν τους συγκεκριμένα δεδομένα τα οποία ανατρέπονται πλήρως από το κατατεθέν σχέδιο κυρωτικού νόμου.
    3. Η COSCO υπέδειξε έως σήμερα απόλυτη συνέπεια και προσήλωση στα συμφωνηθέντα με το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και σε οτιδήποτε επιπλέον της ζητήθηκε με βασικότερη την παροχή περαιτέρω δεσμεύσεων έναντι της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφορικά με την τιμολογιακή της πολιτική όχι μόνο της ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και της υφιστάμενης θυγατρικής της COSCO στην Ελλάδα, με την επωνυμία ΣΕΠ ΑΕ.

    ΖΗΤΑΜΕ την αποκατάσταση του κατατεθέντος κυρωτικού νόμου στα συμφωνηθέντα, με τρόπο που να ανταποκρίνεται πλήρως και απολύτως σε αυτά, χωρίς φυσικά να τα τροποποιεί με οποιοδήποτε τρόπο. Προς διευκόλυνση της επαναφοράς του κειμένου του κυρωτικού νόμου στην συμφωνηθείσα μορφή του, σας επισυνάπτουμε σε ξεχωριστό Παράρτημα τις εντοπισμένες από εμάς διαφοροποιήσεις που δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να γίνουν αποδεκτές από την COSCO HK.

    Τέλος, λόγω της κρισιμότητας του ζητήματος, παρακαλούμε όπως με μέριμνα και ευθύνη σας διαβιβάσετε (ως κατεπείγουσα) την παρούσα επιστολή μας στο Γραφείο Πρωθυπουργού, στον Υπουργό Επικρατείας κο Αλέκο Φλαμπουράρη καθώς και στα μέλη των αρμοδίων, για το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, Επιτροπών, ώστε να λάβουν πλήρη γνώση της παραβίασης των βασικών όρων της συμφωνίας μας. Παράλληλα, από την πλευρά μας θα ενημερώσουμε ειδικά τα μέλη των αρμοδίων Επιτροπών της Βουλής για την σοβαρότητα του ζητήματος.

    Αγαπητέ κ. Πρόεδρε,

    Όντας σίγουροι ότι αντιλαμβάνεστε πλήρως την κρισιμότητα των στιγμών και στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων σας ως εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου σας ζητάμε να τηρήσετε απαρέγκλιτα τα όσα μεταξύ μας έχουμε συμφωνήσει”.

    eggr01 eggr02

    Τι απαντάει ο υπουργός Ναυτιλίας, Θεόδωρος Δρίτσας

    Για αλλαγές που είχε δικαίωμα να επιφέρει στον κυρωτικό νόμο, κάνει λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την επιστολή της Cosco που εκφράζει τη διαφωνία της με το νομοσχέδιο.

    Παράλληλα, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να κάνει αλλαγές στο νομοσχέδιο.

    Ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας συνέστησε ψυχραιμία και τόνισε ότι δεν γίνεται μια επιστολή να προκαλεί τέτοια αναστάτωση και μάλιστα εν όψει του ταξιδιού του πρωθυπουργού στην Κίνα.

    Επιπλέον επισήμανε ότι: “Πρέπει να ηρεμήσουμε, αυτό είναι το πλαίσιο. Ότι υπάρχουν διαφορές όντως υπάρχουν στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας που έχει η κυβέρνηση. Οι αναφορές που στοχοποιούν εμένα, είναι ανούσιες να συζητούμε σ’ αυτό το επίπεδο. Δεν είναι σκόπιμο να συζητούμε στη Βουλή σ’ αυτό το επίπεδο ανάμεσα σε ένα υπουργό και σε μία εταιρεία. Μην θυμηθούμε την ταινία του Κούνδουρου «Ο Δράκος» με τον Ηλιόπουλο. Οι σχέσεις μας με την Κίνα είναι σταθερές και με αναπτυξιακή προοπτική και όλη η κυβέρνηση, όλα τα μέλη της μηδενός εξαιρουμένου, υπηρετεί αυτό τον σχεδιασμό. Όλα τα άλλα είναι δημοσιογραφικά παραπολιτικού χαρακτήρα”.

    “Η επιστολή θα ληφθεί και αυτή υπ’ όψιν. Η κυβέρνηση θα δει τις αντιρρήσεις και θα προβληματιστεί για πιθανές βελτιώσεις”, κατέληξε ο υπουργός.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:

    http://www.mononews.gr/tromaktiko-alles-3-eteries-tis-marinopoulos-sto-arthro-99-sta-18-dis-ta-chrei/57326



    ΣΧΟΛΙΑ