Στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ απευθύνεται ο υπουργός υποδομών και μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά μήκους 30 χλμ, το οποίο εντάσσεται στην Παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και πιο συγκεκριμένα το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, στο οποίο είχε επικρατήσει η εισηγμένη από τα τέλη του περασμένου Μαρτίου.

Με την εν λόγω απόφαση ο Χρήστος Σταϊκούρας ζητά αρκετά νωρίτερα από το αναμενόμενο από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αναλάβει την κατασκευή του τμήματος που αποτελεί προαίρεση της παραχώρησης για την οποία είχε δώσει ως προσφορά το τίμημα των 693 εκατ. € και κρατική επιδότηση επί των διοδίων κατά 64,6%.

Η βιασύνη του υπουργείου φαίνεται από το γεγονός ότι μπορεί να ενεργοποιήσει τη προαίρεση αυτή εντός δωδεκαμήνου από την υπογραφή της σύμβασης. Βέβαια, η σύμβαση δεν έχει ακόμα υπογραφεί, καθώς ναι μεν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος από τον περασμένο Απρίλιο, αλλά η σύμβαση δεν έχει κυρωθεί ακόμα από τη Βουλή ως νόμος του κράτους.

Πάντως, το υπουργείο είναι έτοιμο με τις απαραίτητες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις από τον περασμένο Αύγουστο και αναμένεται πλέον η έγκριση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Να σημειώσουμε, σε αυτό το σημείο, πως όποτε και αν ο Όμιλος κληθεί να κατασκευάσει την προαίρεση, αυτός θα είναι έτοιμος καθώς έχει αναπτύξει στη Μεγαλόνησσο τα εργοτάξιό του επειδή κατασκευάζει το νέο διεθνή αερολιμένα Ηρακλείου, όσο και το ΣΔΙΤ Χερσόνησος Νεάπολη.

Ο διαγωνισμός για την 35ετή παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο μήκους 157 χλμ και αρχικής αξίας 1,8 δισ. € ξεκίνησε το 2018 και χρειάστηκε να περιμένουμε έως το 2024 για να καταλήξουμε στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.

Η σύγκρουση και οι προσφορές

Τα σχήματα που είχαν δώσει τις τελικές προσφορές ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που επικράτησε, και τα σχήματα Mytilineos-Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ-Meridiam-Egis.

Επρόκειτο για μία σφοδρή μάχη, κυρίως μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Mytilineos καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατάφερε με την επικράτησή της να «περικυκλώσει» την Κρήτη, ενώ από την άλλη πλευρά η Mytilineos θα ήθελε να αναλάβει την παραχώρηση αυτή καθώς μόλις πριν από λίγους μήνες είχε χάσει στην κόψη του ξυραφιού την Αττική Οδού.

Οι προσφορές των δύο φαβορί ήταν πολύ κοντά καθώς το σχήμα Mytilineos-Ελλάκτωρ είχε ζητήσει για την πενταετή κατασκευή του οδικού άξονα 700 εκατ. € και κρατική επιδότηση στα διόδια για τα υπόλοιπα τριάντα έτη διαχείρισης και λειτουργίας ανήλθε στο 68%.

Από την άλλη πλευρά, η ΑΒΑΞ μαζί με τους δύο Γάλλους συμμάχους της δεν είχε «διαβάσει» καλά το διαγωνισμό -ή δεν της έβγαινε διαφορετικά η συμμετοχή στο έργο- καθώς ζήτησε η κρατική επιδότηση για τα διόδια να ανέλθει στο 95%.

Σχετικά με τα διόδια αξίζει να αναφερθεί ότι εφαρμόζεται το μοντέλο των «σκιωδών» διοδίων. Δηλαδή οι χρήστες του νέου ασφαλούς και σύγχρονου οδικού άξονα στη Κρήτη θα χρεώνονται 0,067 € ανά χιλιόμετρο. Ωστόσο, ο παραχωρησιούχος προκειμένου να του βγουν τα χρηματοοικονομικά μοντέλα, καθώς οι παραχωρήσεις συνδυάζονται με μεγάλο τραπεζικό δανεισμό και εξαιτίας του γεγονότος ότι οι αποστάσεις στο ΒΟΑΚ είναι αρκετά μικρές, θα επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Διαβάστε επίσης:

ΔΑΑ: Στα 509 εκατ. ευρώ τα έσοδα στο εννεάμηνο – Στα 195,1 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Ισχυρά ονόματα μπαίνουν στο νέο Εποπτικό Συμβούλιο του Υπερταμείου
Τίτος Κομνηνός: Πέθανε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola 3Ε και της Παπαστράτος