Σε τροχιά συμβασιοποίησης και περαιτέρω διεκδίκησης μπαίνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αξίας άνω των 1,6 δισ. Ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση οδικό άξονα όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε όλη την Ευρώπη, ο οποίος «σπάει» σε τρία μέρη και σε αυτά πρωταγωνιστούν ως ανάδοχοι και διεκδικητές οι μεγάλοι εγχώριοι Όμιλοι, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, Intrakat, ΑΒΑΞ και Mytilineos, ενώ αυξημένο ενδιαφέρον δείχνουν και ισχυροί διεθνείς παίκτες, όπως η γαλλική Vinci.

Πιο συγκεκριμένα, το έργο έχει χωριστεί σε τρία τμήματα και για το καθένα υιοθετείται ξεχωριστή μέθοδος δημοπράτησης. Αυτά είναι τα εξής:

1

  • Το δημόσιο έργο Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος με ανάδοχο τον Όμιλο Ελλάκτωρ
  • Το ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη με ανάδοχο την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat
  • Η παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο, η οποία εισέρχεται στο στάδιο της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, όπως ανακοινώθηκε χθες.

Όσον αφορά το πρώτο έργο, αυτό δημοπρατήθηκε στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου και η Ελλάκτωρ έδωσε μέσω της θυγατρικής της ΑΚΤΩΡ την καλύτερη προσφορά με έκπτωση 7,1%. Το επόμενο βήμα είναι η σύμβαση να πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να οδεύσει προς τη Βουλή για την υπογραφή της σύμβασης.

Το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη δημοπρατήθηκε στα τέλη Ιανουαρίου και αναμένεται να συμβασιοποιηθεί στις αρχές του 2023, καθώς η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat αναδείχθηκε επίσημα ως προσωρινός ανάδοχος στα τέλη Μαΐου. Αυτό σημαίνει πως έχει έξι μήνες προθεσμία για να υποβάλει τα νομιμοποιητικά έγγραφα στην αναθέτουσα αρχή του έργου και έπειτα θα ακολουθήσει η ίδια διαδικασία με το Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος (Ελεγκτικό Συνέδριο και Βουλή).

Σχετικά με την παραχώρηση για το Χανιά-Ηράκλειο, η οποία περιλαμβάνει το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά, τα ενδιαφερόμενα σχήματα προχωρούν στο στάδιο της διαπραγμάτευσης για το τελικό τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο του έργου, και εν συνεχεία θα υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές. Αυτό εκτιμάται πως θα γίνει εντός του 2023 και θα έχουμε και την ανάδειξη του αναδόχου μέσα στην ίδια χρονιά.

Σημειώνεται πως πρόκειται για τρία έργα πνοής για την Κρήτη, αλλά και για τις οδικές μεταφορές και τον κατασκευαστικό κλάδο στο σύνολό του. Μάλιστα, η πορεία της δημοπράτησής τους επιβεβαιώνει τις συνεχείς αναφορές τόσο του Υπουργού Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή όσο και του Υφυπουργού Γ. Καραγιάννη για την εκκίνηση των εργασιών εντός το 2023 και την ολοκλήρωσή τους εντός του 2027.

Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

Η αρχική αξία του έργου ανήλθε στα 186 εκατ. Ευρώ και ο Όμιλος Ελλάκτωρ θα το υλοποιήσει έναντι ποσού 173 εκατ. Ευρώ καθώς επικράτησε των προσφορών που έδωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (4,52%), καθώς και οι Όμιλοι ΑΒΑΞ και Mytilineos, οι οποίοι κινήθηκαν ξεχωριστά κοντά στο 4%.

Εφόσον τα έργα ξεκινήσουν εντός του 2022 ή τις αρχές του 2023, δεδομένου ότι η σύμβαση βρίσκεται κοντά στην υπογραφή της και δεν υπάρχουν στον ορίζοντα ενστάσεις, τότε το εν λόγω οδικό τμήμα αναμένεται να έχει κατασκευαστεί εντός του 2026, καθώς η κατασκευαστική περίοδος του έργου ανέρχεται στα τρία έτη από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης.

Στα του έργου, αυτό αφορά στην κατασκευή του ανατολικού τμήματος του ΒΟΑΚ μήκους 14,5 χιλιομέτρων. Η Ελλάκτωρ καλείται να το μετατρέψει σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με τη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τµήµατος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος σε οδική αρτηρία με λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση.

Χερσόνησος – Νεάπολη

Η αξία του ΣΔΙΤ για το τμήμα έκτασης 22,5 χιλιομέτρων ανέρχεται στα 360 εκατ. Ευρώ και το έργο κλείδωσε η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat. Όπως είχε γράψει το mononews η Κοινοπραξία έδωσε τη μοναδική προσφορά για το έργο.

Στην παρούσα φάση το σχήμα έχει κληθεί από την αναθέτουσα αρχή του έργου να υποβάλει τα νομιμοποιητικά της έγγραφα και πηγές με πολύ καλή γνώση των διαγωνιστικών διαδικασιών έχουν επισημάνει, ότι τα εργοτάξια για το ΣΔΙΤ θα έχουν στηθεί στο ΒΟΑΚ εντός του 2023.

Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως το τμήμα θα είναι έτοιμο εντός του 2027, καθώς από τα 30 έτη που διαρκέσει το ΣΔΙΤ, τα πρώτα τέσσερα αφορούν την κατασκευή του έργου και τα υπόλοιπα 26 τη συντήρηση και τη λειτουργία του άξονα.

Χανιά-Ηράκλειο

Πρόκειται για το μεγαλύτερο χιλιομετρικά και ακριβότερο τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς η έκτασή του ανέρχεται στα 157,5 χιλιόμετρα και το κόστος του εκτιμάται στα 1,1 δισ. Ευρώ.   Επίσης, προχωρούν οι διαδικασίες για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά, το οποίο αποτελεί προαίρεση της παραχώρησης, καθώς αναμένεται εντός του φθινοπώρου θα υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για ένα έργο που έχει προκηρυχθεί από το 2016 και κατά την Ά Φάση του διαγωνισμού (Εκδήλωση Ενδιαφέροντος) τα σχήματα που το διεκδικούσαν ήταν τα εξής:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • Ελλάκτωρ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις)
  • ΑΒΑΞ
  • Vinci

Πλέον το έργο αναμένεται να έχει συμβασιοποιηθεί εντός του 2023, γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2027, καθώς από τη 30ετή διάρκεια παραχώρησης τα πρώτα τέσσερα έτη αφορούν την κατασκευή του οδικού άξονα και τα υπόλοιπα τη λειτουργία και τη συντήρησή του.

Διαβάστε επίσης

Ανατροπή: Η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ελλάκτωρ – Intrakat μοναδικός διεκδικητής για το ΣΔΙΤ 360 εκατ. του ΒΟΑΚ – Εκτός ΑΒΑΞ-Mytilineos

ΒΟΑΚ: Ανοίγει ο δρόμος για την Β’ Φάση του Διαγωνισμού στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

ΒΟΑΚ: Πότε έρχεται η ώρα των υπογραφών για το έργο του 1,6 δισ. Ευρώ που διεκδικούν οι μεγάλοι Όμιλοι