Εντός του 2022 αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) συνολικής αξίας 1,6 δισ. Ευρώ και μήκους 193 χιλιομέτρων. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομών που τελούν υπό δημοπράτηση στη χώρα μας και έχουν προσελκύσει τους μεγάλους Ομίλους της χώρας μας, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos αλλά και σημαντικούς διεθνείς παίκτες όπως οι Vinci, Acciona, Intertoll και το Fund Marguerite.

Ο ΒΟΑΚ δημοπρατείται σε τρία ξεχωριστά μέρη και καθέ διαγωνισμός έχει διαφορετική «αρχιτεκτονική» (δημόσιο έργο, ΣΔΙΤ και παραχώρηση) ενώ εκτιμάται πως οι υπογραφές για τους δύο πρώτους διαγωνισμούς θα έχουν πέσει εντός του 2022.

1

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat είναι και επίσημα ο ανάδοχος για το ΣΔΙΤ που αφορά το τμήμα Νεάπολη-Χερσόνησος, ενώ όπως έχει διαρρεύσει είναι ζήτημα ημερών να υπογραφεί και η σύμβαση για το δημόσιο έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, όπου μειοδότησε η ΑΚΤΩΡ.

Ταυτόχρονα τρέχουν και οι διαδικασίες, ώστε να γνωρίζουμε εντός του 2022 τον προσωρινό ανάδοχο για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο που δημοπρατείται ως παραχώρηση.

Χερσόνησος – Νεάπολη

Πρόκειται για το ΣΔΙΤ αξίας 360 εκατ. Ευρώ, το οποίο δημοπρατήθηκε στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου με την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat να υποβάλουν τη μοναδική προσφορά.

Υπενθυμίζεται πως κατά τη διάρκεια της Α΄ Φάσης του διαγωνισμού (Εκδήλωση Ενδιαφέροντος) το έργο διεκδικούσαν τα εξής σχήματα:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
  • Mytilineos-Intertoll Europe ZRt,
  • ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (θυγατρική του Ομίλου της Ελλάκτωρ),
  • ΑΒΑΞ -Fund Marguerite («Ένωση Προσώπων Αριάδνη»)

Πλέον η αναθέτουσα αρχή του έργου έχει εγκρίνει και επίσημα το αποτέλεσμα του διαγωνισμού και έχει καλέσει τις τρεις εταιρείες να υποβάλουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε να προχωρήσει η διαδικασία για την υπογραφή της σύμβασης.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews οι τρεις Όμιλοι έχουν στη διάθεσή τους έξι μήνες για να συγκεντρώσουν και να υποβάλουν στην αναθέτουσα αρχή τα απαραίτητα έγγραφα. Μετά θα ακολουθήσει η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία και εν συνεχεία θα υπογραφεί.

Επομένως το ζήτημα βρίσκεται στα χέρια των τριών ομίλων, ενώ πηγές με πολύ καλή γνώση των διαγωνισμών για έργα ΣΔΙΤ, εκτιμούν πως οι υπογραφές για το έργο θα πέσουν στα τέλη του 2022 ή τις αρχές του 2023. Γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι τα εργοτάξια στο ΒΟΑΚ θα έχουν στηθεί εντός του 2023.

Το έργο αυτό αφορά στην κατασκευή, τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού δικτύου μήκους 22,5 χιλιομέτρων από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη.

Η διάρκεια του ΣΔΙΤ ανέρχεται στα 30 έτη. Με σημείο αναφοράς την υπογραφή της σύμβασης θα χρειαστούν τέσσερα έτη για την κατασκευή του νέου οδικού άξονα, και τα υπόλοιπα 27 θα αφορούν τη συντήρηση και τη λειτουργία του. Επομένως, ο νέος σύγχρονος οδικός άξονας της Κρήτης αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί από τα τέλη του 2026 ή εντός του 2027.

Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη

Πρόκειται για το δημόσιο έργο αξίας 186 εκατ. Ευρώ το οποίο δημοπρατήθηκε στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου με τον Όμιλο της Ελλάκτωρ να δίνει την καλύτερη έκπτωση.

Αυτή ανήλθε στο 7,1% επί της αρχικής τιμής του έργου και πλέον ο Όμιλος έχει κλειδώσει την κατασκευή του νέου τμήματος του ΒΟΑΚ έναντι 156,9 εκατ. Ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως το έργο διεκδίκησε επίσης η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η οποία έδωσε τη δεύτερη καλύτερη προσφορά (έκπτωση 4,52%), καθώς και οι Όμιλοι ΑΒΑΞ και Mytilineos, οι οποίοι έδωσαν ξεχωριστές προσφορές που κινήθηκαν κοντά στο 4%.

Εφόσον η σύμβαση υπογραφεί σύντομα, τότε τα εργοτάξια θα στηθούν εντός του έτους και θα ξεκινήσουν οι σχετικές εργασίες. Εάν λάβουμε υπόψη πως η κατασκευαστική περίοδος του έργου ανέρχεται στα τρία έτη από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης, τότε είναι πολύ πιθανό το εν λόγω τμήμα να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2025 ή τις αρχές του 2026.

Αναλυτικότερα το Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη αφορά στο ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ μήκους 14,5 χιλιομέτρων. Η Ελλάκτωρ καλείται να το μετατρέψει σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με τη βελτίωση – διαπλάτυνση του υφιστάμενου τµήµατος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος σε οδική αρτηρία με λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση.

Χανια-Ηράκλειο

Πρόκειται για το τρίτο υπό δημοπράτηση τμήμα του ΒΟΑΚ και δημοπρατείται ως παραχώρηση, ενώ αποτελεί και το «ακριβό» τμήμα του σύγχρονου οδικού άξονα, καθώς η αξία του ανέρχεται στα 1,1 δισ. Ευρώ. Επίσης, είναι και το μεγαλύτερο χιλιομετρικά τμήμα του ΒΟΑΚ, διότι το συνολικό του μήκος είναι 157 χιλιόμετρα, καθώς στο έργο περιλαμβάνεται ως προαίρεση το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά.

Ο διαγωνισμός βρίσκεται ακόμα στην Ά Φάση, αλλά αναμένεται μέχρι τα τέλη του έτους να έχουν υποβληθεί οι δεσμευτικές προσφορές και να γνωρίζουμε τον προσωρινό ανάδοχο. Αυτό σημαίνει πως εντός του 2023 θα έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση και θα ξεκινήσουν οι εργασίες.

Η κατασκευαστική διάρκεια του έργου ανέρχεται στα τέσσερα έτη από την υπογραφή της σύμβασης. Επομένως το μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027. Από εκεί και έπειτα ακολουθεί η περίοδος συντήρησης και λειτουργίας από τον ανάδοχο, η οποία θα διαρκέσει 27 έτη.

Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι τα εξής:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • ΑΒΑΞ
  • Ελλάκτωρ ( ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις)
  • Vinci

Διαβάστε επίσης

Υπουργείο Υποδομών: «Γκάζι» στη δημοπράτηση οδικών έργων στη Βόρεια Ελλάδα και το ΒΟΑΚ αξίας 1,8 δισ. Ευρώ.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat και επίσημα ανάδοχοι για το ΣΔΙΤ Νεάπολη-Χερσόνησος – Πότε υπογράφεται η σύμβαση